't Vlierbokske komt 's kijken ...

Gestart door Vlierbokske, 10-06-2006 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vlierbokske

Hallo allemaal,

Na 12 pogingen en 13 mislukkingen eindelijk een hobby gevonden die me ligt ! K heb een paar jaar geleden via de gilde (in vliermaalroot - ik kom uit Vliermaal in Belgisch limburg) al een cursus brouwen gevolgd maar toen is er wegens tijdsgebrek niks van in huis gekomen. Nu eindelijk huisje, vrouwtje, kindje,... in orde zijn kan ik me terug toeleggen op het brouwen. Ben nu ook wat ouder (30) en heb al wat meer geduld dan enkele jaren terug.
Ik heb een paar maanden terug eerst maar s de theorie opgefrist en met hulp van deze site en andere hobbybrouwers op het net een aantal dingen in mekaar geknutseld. Voor mijn eerste brouwsel (vorige dinsdag 6/6) heb ik voor alle zekerheid maar een moutpakket van Brewferm gebruikt. (is voorlopig goed gelukt ?! vandaag overgeheveld voor lagering, met een densiteit van 1020, misschien wat hoog ?? maar de gisting lag sinds vanmorgen zo goed als stil)
Wat de materialen betreft, ik heb van 2 inox biervaten van 50 l een maisch- en kookketel gemaakt (gewoon de kop eraf en 2 handvatten eraan) en van de andere een filterkuip (is nog niet klaar, ben nog op zoek naar geperforeerde inox plaat). Voor de rest filter ik nu met een hevelfilter uit koper, die bovendien heel goed werkt, en koel ik met een zelfgedraaide koperen spiraalkoeler.

Zo dat is het zowat in een notendop.

De groeten en tot binnenkort,

Vlierbokske

Jacques

Hoi Vlierbokske,

Welkom bij de club van hobbybrouwers!  :elifant:

Je zult zien dat deze hobby je helemaal kan grijpen. Brouwen is een veel grotere verslaving dan bierdrinken, als je dat maar weet. Van veel bierdrinken wordt je geest troebel. Van veel brouwn wordt je geest steeds scherper want je wilt weten wat je doet en hoe je het brouwproces beter onder de knie kunt krijgen.

Mooi dat je begint met extractbrouwen maar al snel over wilt gaan op het echte werk.

Hopmans

Welkom Vlierbok.

Hoe kom je aan deze naam?
Vlierbessen bokbier?
Zou wat zijn in de vrije klasse.  :idea:

CiteerBrouwen is een veel grotere verslaving dan bierdrinken, als je dat maar weet.
Nou  ::)

 :degroeten:

Vlierbokske

Ik ben geboren en opgegroeid in Vliermaal (vandaar de Vlier) . het bokske (zo noemen ze bij ons ook een gewone pint), komt ook van de bokkerijders die vroeger in onze streek onveilig maakten...  :)

Vandaar de naam.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.