Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tricky Tripel - Gebrouwen Door Vrouwen kloon recept + vragen  (gelezen 1014 keer)

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brouwers,

Zojuist het boek gelezen over het verhaal van Gebrouwen Door Vrouwen - 'van brouwhobby tot succesvol biermerk'. Heel leuk verhaal over hoe twee meiden een gaaf biermerk gebouwd hebben. In het einde van hun boek geven ze een recept vrij voor hun Tricky Tripel en het lijkt mij leuk om deze een keertje te brouwen. Onderstaand het recept (20 liter recept gedeeld door 2) voor 10 liter met daaronder wat vragen van mijn kant. Dit zal mijn derde brouwsel worden, dus vergeef de beginnersvragen haha!

Tricky Tripel recept 10 liter
Maischvolume   9 liter 44 graden
Spoelwater   6 liter 78 graden
Begin SG           ? (in het boek staat uitkomen tussen de 1050 – 1090; nogal ruim denk ik?)
Eind SG      ?

Mout
2,65 kg pilsmout
1 kg tarwemout

Hop
7,5 gram Magnum (bitterhop)
13,5 gram Wilamette hop

Gist
Safale gist US-05

Kruiden
12,5 gram sinaasappelschil bitter
12,5 gram sinaasappel zoet
6 gram geneusde korianderzaad

Maischschema
10 minuten    44 graden
30 minuten   63 graden
30 minuten   72 graden
5 minuten           78 graden

Koken 60 minuten
Magnum hop erbij begin koken
Na 55 minuten Wilamette toevoegen en alle kruiden

Vergisten
Vergisten tussen de 15-22 graden: kamertemperatuur

Bottelen
2 gram suiker per liter toevoegen en bottelen – daarna 3 weken laten staan

Vragen:
- Zien jullie verbeteringen in het recept? Zo ja, waar?
- Weten jullie evt. een leuke toevoeging bij het recept? ( Super globale vraag maar ik stel hem toch ;D )
- Waar zorgt de eerste maischstap van 10 minuten op 44 graden voor?
- Is 2 gram suiker per liter genoeg bij het bottelen?
- Ik heb probeer steeds meer te leren van brouwsoftware, maar dat heeft nog wat tijd nodig.. Op wat zou de begin en eind SG uit kunnen komen of hoe kan ik hier achter komen? Tussen 1050 en 1090 vind ik nogal een groot verschil.

Dank!! :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
Re: Tricky Tripel - Gebrouwen Door Vrouwen kloon recept + vragen
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2020 17:43 u »
Je wilt een succesvol recept nabrouwen waarom dan verbeterpunten gewoon zo brouwen.
2 gram bottelsuiker per liter lijkt mij weinig.
Ik zou die 44 graden stap overslaan.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2020 17:52 u »
Je wilt een succesvol recept nabrouwen waarom dan verbeterpunten gewoon zo brouwen.
2 gram bottelsuiker per liter lijkt mij weinig.
Ik zou die 44 graden stap overslaan.

Ja, daar heb je wel een punt. Brouw ik hem lekker zo! En die tien minuten dan niet meer toevoegen aan iets?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2020 22:38 u »
En die tien minuten dan niet meer toevoegen aan iets?

Dat is niet nodig.

Wel raad ik je aan om bij 65 ºC te beginnen. Dit in verband met het feit dat de kwaliteit van de huidige mout veranderd is door de droge hete zomers van de afgelopen jaren. Hierdoor is de verstijfselingstemperatuur hoger geworden.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2020 23:42 u »
Wel raad ik je aan om bij 65 ºC te beginnen. Dit in verband met het feit dat de kwaliteit van de huidige mout veranderd is door de droge hete zomers van de afgelopen jaren. Hierdoor is de verstijfselingstemperatuur hoger geworden.

Dankjewel Jacques, dan start ik daar. Is 6-7 gram suiker per liter voldoende bij bottelen ipv 2 gram per liter zoals aangegeven?

Misschien nog een simpele vraag, maar wat bepaalt nou precies de hoeveelheid spoelwater? Met dit recept moet ik dus uiteindelijk 5 liter eraf koken. Maar hoe komt men op het getal van spoelwater?

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2020 09:44 u »
Spoelwater zo uitkienen dat je eindvolume klopt, en liefst SG ook.
Totaalwater in je recept = 15L.  Mout = 3,6 kg, houdt ~3 L water vast. >> Netto nog 12 L over.
Kookverlies 10-15% (meer mag, maar is niet per se beter), = max 2 L >> Netto nog 10 L over.
Beetje filterverlies, en er gaat dan 9 L naar je gistvat.. Sommetje klopt.
==========
Je hoeft dus géén 5 L weg te koken, waarschijnlijk ben je moutverlies vergeten...
Hoeveel spoelwater was de vraag... Hangt af van je hoeveelheid mout. 5 L spoelwater lijkt me 'normaal' voor dit recept.
Gangbaar is om startwater minimaal 3x moutgewicht te nemen, dus 3x 3,65= 11 L.  Dan nog 4 L over om te spoelen.
Andere theorie is om spoelwater 1,5-2x moutgewicht te nemen. Zou betekenen dat je meer spoelt, maar wat dikker inmaischt.
Kort door de bocht zal je bij zwaarder bier minder spoelen om een werkbare maisch te houden. Het is allemaal niet zwart/wit.
-  Bottelsuiker 2g/L is (zoals al gezegd) veel te weinig, zal grammen CO2 zijn of zo.. Denk eerder aan 6 g suiker/L.
Succes, Snelbier.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2020 15:00 u »
Spoelwater zo uitkienen dat je eindvolume klopt, en liefst SG ook.
Totaalwater in je recept = 15L.  Mout = 3,6 kg, houdt ~3 L water vast. >> Netto nog 12 L over.
Kookverlies 10-15% (meer mag, maar is niet per se beter), = max 2 L >> Netto nog 10 L over.
Beetje filterverlies, en er gaat dan 9 L naar je gistvat.. Sommetje klopt.
==========
Je hoeft dus géén 5 L weg te koken, waarschijnlijk ben je moutverlies vergeten...
Hoeveel spoelwater was de vraag... Hangt af van je hoeveelheid mout. 5 L spoelwater lijkt me 'normaal' voor dit recept.
Gangbaar is om startwater minimaal 3x moutgewicht te nemen, dus 3x 3,65= 11 L.  Dan nog 4 L over om te spoelen.
Andere theorie is om spoelwater 1,5-2x moutgewicht te nemen. Zou betekenen dat je meer spoelt, maar wat dikker inmaischt.
Kort door de bocht zal je bij zwaarder bier minder spoelen om een werkbare maisch te houden. Het is allemaal niet zwart/wit.
-  Bottelsuiker 2g/L is (zoals al gezegd) veel te weinig, zal grammen CO2 zijn of zo.. Denk eerder aan 6 g suiker/L.
Succes, Snelbier.

Bedankt voor de duidelijke uitleg Snelbier! Zeer gewaardeerd.

Ik ben inderdaad het moutverlies vergeten en daarom bij mijn eerste batch ook teveel weggekocht bedenk ik mij nu. Als ik het moutverlies nu wel meereken en maisch met 11 liter en 4 liter spoelwater, dan zou ik aan een 15 liter pan genoeg hebben toch? (aangezien de +- 3 liter moutverlies) Ik brouw momenteel nog in kleinere batches vanwege de grote van mijn 'apparatuur'.

En kan ik het kookverlies controleren door middel van 'harder' of 'zachter' koken? Helaas heeft het recept een begin SG gegeven van tussen de 1050-1090 wat ik nogal een ruim verschil vind.

Franck

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2020 15:05 u »
Moet lukken, maar bij inmaischen (start) kan het krap worden.
Eventueel iets minder startwater nemen (of aanvullen bij inmaischen) en meer spoelen.
- Kookverlies kan je alleen bepalen door te meten, maar moet je in principe NIET gebruiken om SG te sturen.
Bedoeling van koken is oa om bier-schadelijke stofjes al DMS te verdampen.  Te lang koken geeft andere bijverschijnselen.
- SG van deze tripel zou vlgs mij rond 1074 moeten zijn na koken. Kan enkele punten afwijken, niét meer.
Brouwen met die hap.  Snelbier

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2020 15:12 u »
Moet lukken, maar bij inmaischen (start) kan het krap worden.
Eventueel iets minder startwater nemen (of aanvullen bij inmaischen) en meer spoelen.
- Kookverlies kan je alleen bepalen door te meten, maar moet je in principe NIET gebruiken om SG te sturen.
Bedoeling van koken is oa om bier-schadelijke stofjes al DMS te verdampen.  Te lang koken geeft andere bijverschijnselen.
- SG van deze tripel zou vlgs mij rond 1074 moeten zijn na koken. Kan enkele punten afwijken, niét meer.
Brouwen met die hap.  Snelbier

Top, alle spullen zijn zojuist geleverd. Dankjewel!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 26-05-2020 21:40 u »
-  Bottelsuiker 2 g/L is (zoals al gezegd) veel te weinig, zal grammen CO2 zijn of zo. Denk eerder aan 6 g suiker/L.

De hoeveelheid bottelsuiker ligt ook aan de bierstijl. Een tripel mag bijvoorbeeld meer koolzuur hebben dan een barleywine. Als het bier helemaal is uitgegist is een hoeveelheid van 8 g voor een tripel aan te bevelen.

Overigens heb ik onlangs een bier gebotteld met 2,75 g bottelsuiker. Dat bier had koudhop in de nagisting. Door de werking van enzymen uit de hop komen er suikers vrij na verloop van tijd. Als je een koudgehopt bier bottel met 6 g per liter krijg je na een paar maanden bierfonteinen...
De oplossing lijkt te zijn warmer en langer nagisten en minder bottelsuiker gebruiken.

Tags: