Beginner brouwinstallatie

Gestart door Merle Verstappen, 25-05-2020 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Merle Verstappen

Hallo, ik ben een beginner en wil een kleine brouwinstallatie kopen.
Kunt u mij winkels aanbevelen waar u tevreden mee bent?

Een Duitse vriend van mij raadde me www.braupartner.de aan. Maar eigenlijk wilde ik niet in Duitsland kopen en nu ben ik op zoek naar een soortgelijke online shop in Nederland.

brewkeet

Hoi Merle,

Goede vraag. Ik ben sinds 1,5 jaar begonnen en heb al me spullen bij Brauwmarkt vandaan https://www.braumarkt.com

Daarnaast is de vraag wat is je budget en je wens. In de basis heb je 2 soorten brouwen
Blik Brouwen, dit is met inkopen van siroop en dit in een emmer brouwen en bottelen. Deze paketten zijn er al vanaf 50 euro o.i.d.
Je kan ook gaan brouwen met mouten, dit is een stuk duurder een simpele ketel is al rond de 400 euro en heb je meer spullen nodig als aan moutmolen, locatie voor je ketel en  meerdere vergistingsvaten e.d. reken erop als je alles bij elkaar telt met vergistingskasten en alle materialen +- 1000 euro.

Als je net begint zou ik adviseren kijk even of je het uberhoupt leuk vind. Start dan met een starterspakket blik brouwen: https://www.braumarkt.com/startset-bierbrouwen-pro-5013396 en dan zoek een lekker bier uit van de mout extracten: https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/brouwpakketten?maltkitsort=5776

Gr. Brewkeet

Jur1

Hallo, ik heb goede ervaringen met 3 online winkels. Hebben ook fysieke winkels. braumarkt.com te Almere, Unibrew in Friesland en in het zuiden des lands en brouwstore.nl levert ook online. Nu tijdens corona-zooi voornamelijk alleen online.
Tot nu toe altijd bestellingen op tijd gekregen. Wens je veel plezier en succes met brouwen. Verslavend!! pas op.
Groeten, Jurjen

Wildor

Als je toch 'echt' wilt brouwen, begin dan met een grote pan en een BIAB zak.
Lage investering, en toch de volle beleving. Hiermee kun je volledig los.

In het begin koop je kant-en-klaar geschroot mout bij bijv. https://www.brouwmout.nl
Mout maischen in de zak in de pan, hierna zak uitnemen en uit laten lekken.  :pan:
Wort opkoken met hop, en dan afkoelen en dan overhevelen naar een gistvat met waterslot (of emmer met waterslot, net wat het budget toelaat)

Het afkoelen kan roerend met een dompelkoeler, maar kan evengoed in pan in de gootsteen te plaatsen met (ijs)water
Ik doe dit regelmatig zo als ik kleine batches brouw van 10-15 liter max. - Minder opbouw/afbouw en schoon te maken  :brouwen:

Als je dan eenmaal vertrouwd bent, dan kun je met een brouwautomaat aan de slag. Je bent dan bekend met de processen en dat werkt een stuk relaxter  :proost2:

William

trebvuister

Helemaal eens met Wildor. Ik heb 3x met een pakket van Brouwbroeders gebrouwen (5 liter)
De 4e keer een witbier recept van het forum met BIAB (Brew in a bag) ook 5 liter. Ging goed

Ik ga nu voorzichtig opschalen naar grotere pan en een paar keer brouwen met BIAB. En mijn reserve koelkast ombouwen tot vergistingskamer

Daarna zie ik wel verder

Zo spreid ik de investeringen een beetje

Jacques

Citaat van: Wildor op 25-05-2020  16:54 uAls je dan eenmaal vertrouwd bent, dan kun je met een brouwautomaat aan de slag. Je bent dan bekend met de processen en dat werkt een stuk relaxter  :proost2:

Je kunt er ook voor kiezen om geen brouwautomaat te kopen, maar te werken met twee ketels en een hevelfilter. Je loopt dan niet tegen de beperkingen van een brouwautomaat aan.
Eventueel kun je de temperatuur regelen met een Inkbird. Om geen lamme arm te krijgen kun je een roerwerk gebruiken.
Een brouwautomaat is namelijk niet ideaal...

Jeroen76

Citaat van: Jacques op 25-05-2020  22:30 uEen brouwautomaat is namelijk niet ideaal...

Die antireclame over de brouwautomaten begint wel wat vervelend te worden. Er zijn zo veel tevreden gebruikers maar juist degene die er geen hebben lopen af te geven op die dingen en adviseren er zelfs van af te blijven. Bijkomend met allerlei lastige en moeilijke termen om het nog feller over te brengen.

Beetje raar.  Een forum is er voor iedereen en niet iedereen heeft de ruimte om met alle pannen en extra gedoe aan de slag te gaan en dan kan een brouwautomaat een leuke start zijn en wie weet wel iets om mee door te brouwen.

Heb zelf geen brouwautomaat maar ken diverse brouwers die er hele mooie en lekkere bieren uit weten te toveren en héél erg tevreden zijn over de  automaat. Ik ken ook diverse brouwers die dik tevreden zijn over hun pannenwinkeltje en bijbehorende slangen, bakjes, koelspiralen, pompen, lepels, etc. etc. Voor alles is wat te zeggen maar om iemand van het ene af te praten vind ik voor een forum wat raar.

Gr. Jeroen

Andert

Citaat van: Jeroen76 op 25-05-2020  22:59 uDie antireclame over de brouwautomaten begint wel wat vervelend te worden. Er zijn zo veel tevreden gebruikers maar juist degene die er geen hebben lopen af te geven op die dingen en adviseren er zelfs van af te blijven. Bijkomend met allerlei lastige en moeilijke termen om het nog feller over te brengen.

Beetje raar.  Een forum is er voor iedereen en niet iedereen heeft de ruimte om met alle pannen en extra gedoe aan de slag te gaan en dan kan een brouwautomaat een leuke start zijn en wie weet wel iets om mee door te brouwen.

Heb zelf geen brouwautomaat maar ken diverse brouwers die er hele mooie en lekkere bieren uit weten te toveren en héél erg tevreden zijn over de  automaat. Ik ken ook diverse brouwers die dik tevreden zijn over hun pannenwinkeltje en bijbehorende slangen, bakjes, koelspiralen, pompen, lepels, etc. etc. Voor alles is wat te zeggen maar om iemand van het ene af te praten vind ik voor een forum wat raar.

Gr. Jeroen
Blijkbaar zijn er ook gebruikers die er nadelen in zien. Iedereen is vrij om te reageren, ook in positieve zin.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 25-05-2020  22:59 uHeb zelf geen brouwautomaat maar ken diverse brouwers die er hele mooie en lekkere bieren uit weten te toveren en héél erg tevreden zijn over de  automaat. Ik ken ook diverse brouwers die dik tevreden zijn over hun pannenwinkeltje en bijbehorende slangen, bakjes, koelspiralen, pompen, lepels, etc. etc. Voor alles is wat te zeggen maar om iemand van het ene af te praten vind ik voor een forum wat raar.

Je kunt met een brouwautomaat zeker mooie bieren brouwen, maar dat kan ook met twee ketels. Vaak wordt dit vergeten om overal brouwautomaten aangeboden worden.

Met een brouwautomaat brouw je in ieder geval geen beter bier dan met twee ketels. Ik kan het weten want ik heb met beide wijze van brouwen ruime ervaring.

Het grote voordeel van twee ketels is dat je veel meer vrijheid hebt. Je wordt niet beperkt door de capaciteit van de moutkorf. Met een hevelfilter kun je prima helder filteren en ook goed spoelen.

Jeroen76

Ha dat is al wat genuanceerder als iemand ontraden een automaat aan te schaffen. Juist dat vond ik te kort door de bocht.

Ben het met je eens als je aangeeft dat het veel beter is om alle stappen eerst te doorlopen met 'simpele' pannen (zonder Inkbird ;)) om het hele proces goed onder de knie te krijgen. Daarnaast denk ik dat je met een automaat ook minder goed bij kunt sturen mocht dat nodig zijn.

En ja je brouwt inderdaad geen betere bieren met een brouwautomaat.

Als Ik zie wat ik allemaal met al die pannen en zo al bij elkaar heb verzameld denk ik dat je met een automaat een iets betere ingang zal vinden bij het thuisfront hahahaha

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 25-05-2020  23:25 uHa dat is al wat genuanceerder als iemand ontraden een automaat aan te schaffen. Juist dat vond ik te kort door de bocht.

Ik ontraadde niet om een brouwautomaat aan te schaffen maar wees op een alternatief waarmee heel wat hobbybrouwers uitstekende ervaringen hebben.
Niet voor niets had ik in mijn reactie over een keuze die gemaakt kan worden. Een brouwautomaat is minder ideaal dan vaak gedacht wordt...

Jeroen76

Okay, dan heb ik het denk ik wat verkeerd ingevuld. ;)

Gr. Jeroen

Johan_vL

Braupartner, heeft goed service dus die snap ik. Brauversand is ook Duits.

In Nederland zie ik dat Van der Kooij-Jubbega (aka Unibrew) nog niet genoemd is en ook Brouwstore niet.

Sommige brouwers bestellen overigens ook bij onze Belgische zuiderburen bij Brouwland.

Ik gebruik ze allemaal wel eens.

Groet, J.

kubock

Hoewel de titel het specifiek heeft over brouwinstallaties,heb ik wellicht een andere tip: je kan kant-en-klaar brouwpakketten kopen met een emmer, een waterslot, gist en een moutpakket voor ongeveer 5 liter. Zie onder meer hier en hier. Een voordeel is dat je verder alleen een paar grote pannen, wat keukengerei en wat geduld nodig hebt.

Inmiddels ben ik zelf over op een Easybrew 30. Ik heb een paar emmertjes bier gebrouwen en toen besloten dat ik die 400-en-een-beetje wel voor een elektrische brouwmachine en wat toebehoren wilde uitgeven. Ik denk dat die drempel een stuk hoger was geweest als ik niet een paar keer had kunnen pielen met soeppannen.  ;)

Dat gezegd hebbende ben ik nog een relatieve beginner en kan ik zeggen dat een EasyBrew een erg gebruikersvriendelijk apparaat is, dus als je het stadium van soeppannen al voorbij bent, zou ik me daar zeker in verdiepen.

JanPieter

Gewoon goed op zoek naar een leuke tweedehands set, hoeft echt geen 1000 euro te kosten. Ik ben nu 400 euro verder en heb een hele leuke set met 2 pannen, platenkoeler, bottelemer, vergistingsemmer, vergistingskast, kratten, flessen, hevels, slangen, brander etc etc. Geduld hoort bij bierbrouwen. Marktplaats, diverse faceboekgroepen, het prikbord, allemaal een beetje in de gaten houden en je bent snel eigenaar van een leuke beginnersset. Succes!

Rob.Erto

Topicstarter is sinds plaatsen van het bericht niet meer actief geweest op het forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.