Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aantal beginners vragen  (gelezen 483 keer)

Offline Xplosiv

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Aantal beginners vragen
« Gepost op: 04-06-2020 18:49 u »
Hallo,

Ik ben aan het bekijken of het brouwen wat voor mij is. Na wat onderzoek zit ik met een aantal vragen.
Zo ben ik er al achter dat ik een nieuwe pan moet gaan kopen. die ik nu heb kan op de gok 7 L in maar dan zit hij ook tot de nok.

Waar doe ik dan verstandig aan. Een 10 L pan of groter?

Ik wil beginnen met zo'n simpel brouwpakket. Bij brouwbroeders die ik ze staan met een gistvat van 5 L.
Brouwstore heeft ze van 30L .
Mijn vraag is moet deze altijd helemaal vol? Dus stel ik ga voor de 30 L moet ik dan altijd 30 L brouwen? of mag dat ook 5 of 10 L zijn?

Ook zit er ergens een idee in mijn hoofd om (ooit eens) hop te gebruiken uit gemeente perken (sommige perken zitten vol met hop) is dit een goed idee?
(dit is niet meteen mijn belangrijkste vraag ;) maar zou wel graag echt een eigen recept willen gaan maken)

Alvast bedankt voor de antwoorden en sorry als het hier verkeerd staat ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Aantal beginners vragen
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2020 18:59 u »
Voordat we beginnen stel ik voor dat je eerst de brouwcursus van deze site grondig doorleest. Een groot deel van je vragen worden daar beantwoord.
Een grote emmer is niet verstandig als je maar 5 liter maakt. Er zit dan zoveel ruimte boven het bier dat de kans op zuurstofinslag bij de nagisting groot is.
Op deze site onder "tags" vind je een keur aan vragen en antwoorden.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2020 19:47 u »
Je zit goed, als je wilt kijken of bier brouwen wat voor je is zou ik inderdaad beginnen met een kant-en-klaar pakket van oa Brouwbroeders van 5 L. Hema verkoopt ze ook. Hier zit alles in, je kunt gebruik maken van reguliere pannen die je nu al in je keuken gebruikt. Een minimale investering (rond de 30).

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2020 20:06 u »
Ik ben begonnen met pakket van Brouwbroeders. Daarna nog 2x navulpakket gekocht
Is mij goed bevallen, voor weinig kosten kun je kijken of het wat is.

Duidelijke beschrijving en het leverde lekkere biertjes op (alleen ze waren wel snel op  :) )

Offline JanDeGraaff

• Senior lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2020 20:31 u »
Ik ook, ik ben met een Hema pakket gekregen op vaderdag ;) begonnen. Een paar navulpakketten verder had het 'virus' toegeslagen en dan ga je verder.

Je leert gaandeweg wat jouw voorkeuren zijn. En, geloof me, je koopt wat spullen en een paar maanden later denk je: "Nee, had toch groter/kleiner gemoeten". En dan koop je weer wat, en soms verkoop je wat. Ik ben van een Hema pakket naar BIAB naar brouwautomaat gegaan. Dat had ook in 1 keer gekund, maar dan had ik veel kennis en ervaring niet gehad en was ik niet zo er mee bezig geweest. Het zou wel geld hebben bespaard, dat wel.

Maar dat is de definitie van een hobby: het houdt je op een leuke manier bezig en het kost geld. Dat laatste is onoverkomelijk. Maar, je hebt er wel een hoop lol van, van dat uitgegeven geld! En je leert. En je evolueert. En je veranderd. Ik was eerst niet zo van de tripels en de blonds, bijvoorbeeld, maar, nu ik meer weet over bier ben ik ze meer gaan waarderen dan de IPAs van eerst.. En, ik ben pils meer gaan waarderen, want dat is helemaal niet makkelijk om te brouwen. Let wel: ben pils meer gaan waarderen, niet noodzakelijkerwijs lekkerder gaan vinden..

(Overigens: als het geld oplevert in plaats van dat het geld kost, is dat, over het algemeen, omdat het 'werk' is en geen hobby (meer) ;) ).

Afijn, mijn gedachte/tactiek was: Gewoon beginnen met zo'n kleine set en dan wel zien waar het schip strand. Nu, bijna drie jaar later (op vaderdag!), vaart het schip nog steeds. De koers is niet altijd duidelijk, maar het vaart nog steeds!
 :brouwen:

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2020 20:56 u »
Ook zit er ergens een idee in mijn hoofd om (ooit eens) Hop te gebruiken uit gemeente perken (sommige perken zitten vol met hop) is dit een goed idee?
(dit is niet meteen mijn belangrijkste vraag ;) maar zou wel graag echt een eigen recept willen gaan maken)
Als experiment kan dat zeker. Ik heb het daadwerkelijk weleens gedaan. Als bitter- en aromahop. Ging op zich prima. Lekker biertje geworden. Verwacht geen hoog alfazuur gehalte. (=bitterheid)

Tags: