Aankoeken kookplaat Easybrew30 en hoe schoon te maken?

Gestart door Donny_V_, 25-05-2020 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snelbier

Citaat van: Donny_V_ op 26-05-2020  13:36 uWat zou je in dit geval adviseren als ik het recept voor de Tricky Tripel wil brouwen in de Easybrew30? Ik ben nog niet echt begonnen met brouwsoftware met het aanpassen van recepten dit maakt het soms wel eens lastig.
Berekening: 20 L bier, dus minimaal 20 L water nodig. Mout 7,3 kg adsorbeert ~6 L water.  Kookverlies ~3 L.  Filterverlies ruim 1 L.
>> Totaal 30 L water nodig om 20 L in gistvat te krijgen.  Verhouding spoelwater zelf te kiezen, ahv brouw-installatie.
In de Easybrew past +/- 32 L..  Moutvolume 7 L daarvan aftrekken > Startwater max 25 L. Spoelwater dan 5 L.
Je zou met iets minder water kunnen starten en meer spoelen, maar zorg dat de moutkorf niet massief wordt..
Proost, Snelbier

Thomas

Inderdaad zorgen dat de ketel zelf, de ruimte onder de moutkorf, niet droogvalt (je kunt tussen de moutkorf en de ketel de vloeistofspiegel zien). Dus voldoende water gebruiken.
En misschien wel het belangrijkst: de verwarmingsstappen niet op 2500 W zetten. 15-1800 W is meer dan voldoende tijdens maischen. Zelfs met koken kun je bijvoorbeeld 2000 W gebruiken.

Nobock

Volgens mij hebben alle automaten een overloop. Easybrew en gelijken een centrale overloop als de Grainfather. Als je dan voldoende maischwater berekend (bij Grainfatherzit er een formule in de handleiding) en je houdt de bovenste filterplaat op het moutbed en (bij Grainfather) daarmee de afstelling van de overlooppijp op de goede hoogte dan kán je pan niet droog koken. Als je daarbij je kraantje vol open laat (niet knijpen) krijg je ook nog eens voldoende stroomsnelheid boven je verwarmingselement. Dan kan het alleen nog gebeuren dat je je vermogen te hoog hebt staan zoals elders aangegeven.

ExPeteriment

Citaat van: Nobock op 04-06-2020  19:04 uVolgens mij hebben alle automaten een overloop. Easybrew en gelijken een centrale overloop als de Grainfather. Als je dan voldoende maischwater berekend (bij Grainfatherzit er een formule in de handleiding) en je houdt de bovenste filterplaat op het moutbed en (bij Grainfather) daarmee de afstelling van de overlooppijp op de goede hoogte dan kán je pan niet droog koken. Als je daarbij je kraantje vol open laat (niet knijpen) krijg je ook nog eens voldoende stroomsnelheid boven je verwarmingselement. Dan kan het alleen nog gebeuren dat je je vermogen te hoog hebt staan zoals elders aangegeven.
De lengte van de overlooppijp in mijn Easybrew 30 is in vrij grove stappen in te stellen. Als de overlooppijp meer boven het wort uit steekt, dan de ruimte onder de moutpijp, bestaat er kans op drooglopen en aanbranden bij hard pompen. In dat geval kijk ik naar het niveau van het wort in de overlooppijp. Als die diep weg staat, dus onder niveau in de moutkorf, dan knijp ik de pomp wat verder.

hansHalberstadt

Begrijp ik het nu goed dat bij drooglopen feitelijk al het vocht in je moutkuip zit en de vloeistof daaromheen helemaal is weggepompt en dus de pomp ook droog komt te lopen?

Thomas

Citaat van: hansHalberstadt op 05-06-2020  13:54 uBegrijp ik het nu goed dat bij drooglopen feitelijk al het vocht in je moutkuip zit en de vloeistof daaromheen helemaal is weggepompt en dus de pomp ook droog komt te lopen?
Ja

Daarmee volgt de volgende vraag: wat is dan eigenlijk het nut van het pompje te knijpen dmv het kraantje als je toch een overloop hebt? Als je niet alles laat kletteren en daarmee oxidatie enigszins voorkomt? Je krijgt immers een hogere flow over de bodemplaat en daarmee minder kans op aanbranden.

Rinus

Citaat van: Thomas op 05-06-2020  16:05 uJa

Daarmee volgt de volgende vraag: wat is dan eigenlijk het nut van het pompje te knijpen dmv het kraantje als je toch een overloop hebt? Als je niet alles laat kletteren en daarmee oxidatie enigszins voorkomt? Je krijgt immers een hogere flow over de bodemplaat en daarmee minder kans op aanbranden.

Volgens mij; Als je de pomp niet knijpt en je laat het wort door de overlooppijp lopen dan heb je geen goede filter functie meer.
Ik laat hem nooit overlopen (dus pompje wel knijpen), op de bovenste filterplaat zie je altijd wat mout rondzwerven.

Gossi

Juist dat is nu net het probleem van de oudere Easy Brew ketels. Het overlooppijpje staat veel te hoog boven het moutbed. Je pompt dan alle vloeistof onder de moutkorf weg en de overloop staat veel te hoog zodat alle vloeistof in de moutkorf terecht komt. Je trekt de ketel dus droog.
De Grainfather heeft een telescooppijp die je tot vlak boven het moutbed kan inschuiven. Hierdoor loopt het wort die niet zo snel door het moutbed kan zakken via de overlooppijp weer terug onder de korf.
De nieuwe Easy Brew heeft die nu ook.
Je moet de kraan dusdanig knijpen dat er maar een klein laagje wort boven het moutbed staat. Een keer roeren verhelpt vaak het probleem.
Maar als je te fijn hebt geschroot of je hebt veel tarwe dat is het met de oude ketels houden en keren.
Ik heb zelf een doorzichtige peilbuis. Je ziet dan direct dat de pomp de ketel leeg trekt door dat het niveau snel zakt.
De overlooppijp in de oude typen werkt dus amper als je niet vlak boven het moutbed uitkomt.

Thomas

Filteren door de moutkorf is in feite toch een passief proces? Dus als het vloeistofniveau iets hoger is krijg je toch een betere distributie van water? Overigens zou het niet zo zijn dat voor het filteren het uiteindelijk beter is om zo min mogelijk water in de ketel zelf de hebben en meer profijt hebben van de zwaartekracht? (Misschien dan juist ook wel goed om een hoge overloop te hebben?)
Ik zorg altijd dat ik voldoende water in de ketel heb zodat er altijd overloop kan zijn en daarmee de pomp niet droogloopt. Tweede vraag is of je niet een veel te dik beslag hebt als je pomp daadwerkelijk droogloopt.

De moutdeeltjes die blijven drijven komen uiteindelijk wel ergens terecht zoals naast de korf. Als ze zinken pomp je ze door de hoge flow wel weer terug de korf in waar ze waarschijnlijk achterblijven op de bovenste filterplaat.
Het voordeel van hoge flow lijkt mij dat meer solide deeltjes van de bodemplaat verdwijnen en dat er een betere warmteoverdracht is.

hansHalberstadt

Citaat van: Thomas op 05-06-2020  16:38 uFilteren door de moutkorf is in feite toch een passief proces? Dus als het vloeistofniveau iets hoger is krijg je toch een betere distributie van water?
Dat zou ook mijn conclusie zijn. in beide gevallen zal er vrijwel evenveel door je maischbed gaan, maar stroomt er dus meer over de bodem als je maximaal blijft pompen. Alleen bevat dat wel weer meer vaste deeltjes die eigenlijk bovenop het beslag moeten blijven maar nu op de bodem terechtkomen en daar niet meer weg kunnen, dus lijkt mij dat je dan ook de kans op aanbranden verhoogt. Dus daarom lijkt het mij beter om de pomp zo af te stellen dat het net niet door de overloop komt en dan maar het vermogen van je element tijdelijk terugschroeven om aanbranden te voorkomen totdat het beslag zover is opgelost dat het weer doorstroomt.

Thomas

Zouden de kleine opgezogen deeltjes niet gewoon bovenop de bovenste filterplaat achterblijven? De hele kleine deeltjes die weer door de overloop naar beneden gaan zijn lijkt me zo klein dat ze ook niet op de bodemplaat blijven liggen.
Wat je je ook af kunt vragen is wanneer je de beste flow door het moutbed krijgt, hoge/lage pompflow met/zonder overloop en ook de hoogte van de vloeistofspiegel in de ketel zelf. Bijvoorbeeld dat de vloeistofspiegel aan beide kanten nagenoeg gelijk is zodat de mout meer "drijft" in het wort. Krijg je misschien ook minder kanaalvorming.

Uiteindelijk zal het niet zo veel verschil maken, als je maar zorgt dat het element niet te hard verwarmt en de pomp niet droogloopt  ;D

hansHalberstadt

Vanuit mijn ervaring met hevelfilters volgt dat je beslag altijd min of meer moet blijven zweven in de vloeistof anders krijg je grotere kans op dichtslippen. Dat zelfde zal ook wel gelden voor brouwautomaten. En het hoogteverschil tussen bovenkant van je maisch en vloeistof ernaast is de aandrijvende kracht die de zaak in elkaar gaat persen en kanaalvorming en verstopping geeft als je niet uitkijkt. Dus volgens mij zou je de pomp al moeten knijpen als de vloeistof om je moutkorf meer gezakt is dan bv 20 cm. en dan heb je dus eigenlijk al te fijn geschroot als dat gebeurt.

Thomas

Ja precies wat ik ook denk. Dat zijn onder andere wat mij betreft dan ook de concessies die we doen door gebruik te maken van het gemak van een brouwautomaat.

hansHalberstadt

Dus grover schroten en een lager rendement accepteren en dus iets meer mout gebruiken en daarnaast wat noodmaatregelen treffen voor als het alsnog verkeerd dreigt te gaan (pomp knijpen en verwarmingsvermogen terugschroeven). Helaas blijft dat ook bij automaten dan nog handwerk.

Hay

Het is dan ook geen automaat maar verder klopt het wel zo'n beetje.
Alhoewel lager rendement!
Je haalt op je sloffen 75% en meer.
Wel lachen eigenlijk dat na eindeloos en oeverloos geze... sorrie gediscussieer, de zelfde conclusie getrokken wordt als jaren geleden in het allereerste Klarstein draadje.



ExPeteriment

Citaat van: Gossi op 05-06-2020  16:31 uJuist dat is nu net het probleem van de oudere Easy Brew ketels. Het overlooppijpje staat veel te hoog boven het moutbed. Je pompt dan alle vloeistof onder de moutkorf weg en de overloop staat veel te hoog zodat alle vloeistof in de moutkorf terecht komt. Je trekt de ketel dus droog.
De Grainfather heeft een telescooppijp die je tot vlak boven het moutbed kan inschuiven. Hierdoor loopt het wort die niet zo snel door het moutbed kan zakken via de overlooppijp weer terug onder de korf.
De nieuwe Easy Brew heeft die nu ook.
Je moet de kraan dusdanig knijpen dat er maar een klein laagje wort boven het moutbed staat. Een keer roeren verhelpt vaak het probleem.
Maar als je te fijn hebt geschroot of je hebt veel tarwe dat is het met de oude ketels houden en keren.
Ik heb zelf een doorzichtige peilbuis. Je ziet dan direct dat de pomp de ketel leeg trekt door dat het niveau snel zakt.
De overlooppijp in de oude typen werkt dus amper als je niet vlak boven het moutbed uitkomt.
Klopt. Hierbij de overlooppijp van mijn Easybrew 30 (eerste versie):

Ik kan alleen de korte nemen, de lange of beide. Dat zijn de grove stappen die ik bedoel. Inmiddels heb ik wel in de gaten wat ik zoal moet doen. Start met pomp helemaal open. Als de moutpijp dan dreigt dichter te slibben en het niveau in de overlooppijp daalt, roer ik een keer, dat kan sowieso geen kwaad. Daarna knijp ik de kraan iets en loopt het verder lekker door. Als ik een in hoogte variabele pijp zou hebben zou ik dat nog zo doen ipv veel door de overloop te laten gaan.

Hay

Waarom zou er mout/vliesjes door je overloop gaan.
Bovenop het wort zit dezelfde filterplaat als onderop.
Als ze er bovenaan doorgaan, gaan ze er onderaan ook door.

hansHalberstadt

Citaat van: Hay op 05-06-2020  17:52 uWel lachen eigenlijk dat na eindeloos en oeverloos geze... sorrie gediscussieer, de zelfde conclusie getrokken word als jaren geleden in het allereerste klarstein draadje.


Niet zo gek. Als je 2x op dezelfde manier logisch redeneert kom je 2 x tot dezelfde conclusie. En er zijn zoveel topics dat het ook niet zo gek is dat men in het ene topic niet weet wat er ergens anders al is uitgezocht.

BLUB

Citaat van: Hay op 05-06-2020  17:52 uWel lachen eigenlijk dat na eindeloos en oeverloos geze... sorrie gediscussieer, de zelfde conclusie getrokken wordt als jaren geleden in het allereerste Klarstein draadje.

 :duimop:

Klopt, ik brouw al jaren met de eerste Klarstein zoals hij bedoeld is.

Bovenplaat erop, pomp knijpen tegen overlopen en niet roeren en heb gemiddeld een rendement van rond de 80%  :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

Jacques

Citaat van: BLUB op 06-06-2020  12:05 u:duimop:

Klopt, ik brouw al jaren met de eerste Klarstein zoals hij bedoeld is.

Bovenplaat erop, pomp knijpen tegen overlopen en niet roeren en heb gemiddeld een rendement van rond de 80%  :brouwen:

Roer eens bij een recept dat je vaker gebrouwen hebt en kijk naar dan naar je rendement...

Roeren hebt echt.

BLUB

Citaat van: Jacques op 06-06-2020  22:51 uRoer eens bij een recept dat je vaker gebrouwen hebt en kijk naar dan naar je rendement...

Roeren hebt echt.

Heb ik naar aanleiding van de surgesties in dit draadje bij een recept wat ik al tientallen keren heb gebrouwen een paar keer gedaan.

Resultaat: nope, geen verschil.

Maar als je je er goed bij voelt, vooral doen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-06-2020  22:51 uRoer eens bij een recept dat je vaker gebrouwen hebt en kijk naar dan naar je rendement...

Roeren hebt echt.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40469.msg611797.html#msg611797
laat zien dat roeren wel het maischrendement verbetert tov niet roeren, maar het gaat hier om roeren versus rondpompen. Hoeveel verschil dat oplevert is nog maar de vraag. Ik weet niet of Jacques dat een keer echt heeft uitgezocht?

Pimmels

Ik heb wel vaker een lager rendement en (licht) aanbranden bij een stort met veel tarwe mout, en geen idee waarom....


hansHalberstadt

Citaat van: Pimmels op 07-06-2020  13:05 uIk heb wel vaker een lager rendement bij een stort met veel tarwe mout, en geen idee waarom....


Dat kan mogelijk verklaard worden omdat tarwemout een slechter doorlaatbaar filterbed geeft en je vooral bij brouwautomaten zonder takelsysteem dan snel kanaalvorming krijgt. Zelfs met een goed hevelfilter kun je dan nog problemen hebben als je het te ver laat inkrimpen tijdens het spoelen. 

Pimmels

Dank! ik zal de oppervlakte eens verstoren tijdens het spoelen... Wat ik overigens beperkt doe...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.