Aankoeken kookplaat Easybrew30 en hoe schoon te maken?

Gestart door Donny_V_, 25-05-2020 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Donny_V_

Beste leden, gisteren ben ik begonnen met een recept voor het brouwen van een Tripel. Na mijn ketel gevuld te hebben met 18 liter water heb ik 5.3 kg pilsmout en 2 kg tarwemout toegevoegd. De eerste maischstap deed de ketel nog zonder probleem, echt aangekomen bij de tweede stap schakelde de ketel zich zelf uit. Na enige tijd startte hij weer om na het hervatten van het maischschema weer uit te vallen. Uiteindelijk heb ik de ketel leeggehaald en bleek dat de kookplaat aangekoekt was. Nu is mijn vraag dus ook hoe kan dit? Is het teveel mout in verhouding met water of ligt er iets anders ten grondslag? Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe ik de kookplaat in de ketel het best schoon kan maken.

Maischschema:
10 minuten 44 graden
30 minuten 63 graden
30 minuten 72 graden
5 minuten 78 graden

5.3 kg pilsmout
2 kg tarwemout

Alvast bedankt!

jeroenvk

Vaak ligt het aan te fijn schroten. Koop een voelermaatje bij de bouwmarkt ( kosten niet veel). Afstand tussen de rollen van je moutmolen zou idealiter rond de 1,2 mm moeten zijn. Waarmee schroot jij? Op welke stand?

BrewingByNumbers

Licht aangekoekt spul is zo weg met een afwasborstel als het even in warm water + oxi gestaan heeft.

Een keer wat hardnekkiger spul gehad, dat was met wat azijn ook weg te krijgen. Ik heb gelezen dat de combinatie van baking soda en azijn helemaal wonderen doet.

Snelbier

Aanbakken (en uitval) ligt vaak aan droogvallen van ruimte onder de korf, dus eigenlijk te heftig circuleren en/of slechte doorloop moutbed.
Oplossing: pomp zover knijpen dat er maar enkele cm wort op het moutbed stroomt.
Betere oplossing: dusdanig schroten dat moutbed optimaal doorstroomt. Is een kwestie van ervaring en gevoel..
- Schoonmaken: hele topics erover, maar vaatwasblokje (bevat enzymen) lost bijna alles op.
Bij normaal gebruik is warm water met zeepsop en een zachte schuurspons voldoende.
Proost, Snelbier.

Donny_V_

@JeroenVK ik schroot met een schrootmolen gekocht bij Brouwmarkt zojuist even gekeken met het voelermaatje maar ik kom boven de 1.2 mm uit. Als ik terug denk aan het schroten kan ik mij bijna niet voorstellen dat het te fijn is geweest. Kan het iets te maken hebben met teveel mout in verhouding tot de hoeveelheid water?

Donny_V_

Citaat van: Snelbier op 25-05-2020  15:07 uAanbakken (en uitval) ligt vaak aan droogvallen van ruimte onder de korf, dus eigenlijk te heftig circuleren en/of slechte doorloop moutbed.
Oplossing: pomp zover knijpen dat er maar enkele cm wort op het moutbed stroomt.
Betere oplossing: dusdanig schroten dat moutbed optimaal doorstroomt. Is een kwestie van ervaring en gevoel..
- Schoonmaken: hele topics erover, maar vaatwasblokje (bevat enzymen) lost bijna alles op.
Bij normaal gebruik is warm water met zeepsop en een zachte schuurspons voldoende.
Proost, Snelbier.


- Schoonmaken, vaatwasblokje in heet water in de ketel even laten weken? Of breng ik hem aan de kook?

- Aanbakken, dusdanig schroten bedoel je niet te fijn? Ik ben ook benieuwd naar de verhouding mout en water is er niet te veel mout?

Sander00


brewkeet

Voor mij werkt een vaatwasblokje ook goed of schoonmaak azijn (LET OP GOED UITSPOELEN!!!) en opwarmen tot 50-60 graden.

Snelbier

Citaat van: Donny_V_ op 25-05-2020  15:22 u- Schoonmaken, vaatwasblokje in heet water in de ketel even laten weken? Of breng ik hem aan de kook?

- Aanbakken, dusdanig schroten bedoel je niet te fijn? Ik ben ook benieuwd naar de verhouding mout en water is er niet te veel mout?
Paar liter water in de ketel met vaatwasblokje, 60'C, net als je vaatwasser.  Indien nodig dagje weken, napoetsen/spoelen, klaar.
- Schroten: zeker niet te fijn, want dan slaat je moutbed dicht.  En daardoor krijg je problemen met wort-circulatie..
Fijn schroten is op zich NIET de reden van aankoeken..
- Verhouding mout/water is een verhaal op zich, en werkt in 'automaten' iets anders dan in traditionele ketels.
En zelfs een achterlijk hoge moutverhouding hoeft géén reden voor aanbranden te zijn; Wederom zal het de slechte circulatie zijn die het probleem geeft.
=======
Teveel mout?? Kan je al zien en voelen bij inmaischen.. Als je bijna niet kunt roeren is het teveel, simpel.
In Easybrew en gelijken zal je soms iets meer startwater gebruiken, en minder spoelen. Totaalwater blijft gelijk.
Succes,  Snelbier

Wildor

Wat ik doe als ik maisch, en de doorloop is minder en ik knijp de pomp (of soms even helemaal uit) dan tap ik uit het kraantje een of twee keer 1,5 liter af en giet dit weer rustig over de filterplaat terug.
Dit voorkomt, wat Snelbier al zegt, de slechte circulatie onder de filterkuip.

Uiteraard niet overdrijven en kletteren ivm zuurstofinslag etc.
Sinds ik dit doe blijft de bodem mooi schoon.

William

Snelbier

Citaat van: Wildor op 25-05-2020  16:14 uWat ik doe als ik maisch, en de doorloop is minder en ik knijp de pomp (of soms even helemaal uit) dan tap ik uit het kraantje een of twee keer 1,5 liter af en giet dit weer rustig over de filterplaat terug.
Dit voorkomt, wat Snelbier al zegt, de slechte circulatie onder de filterkuip.

Uiteraard niet overdrijven en kletteren ivm zuurstofinslag etc.
Sinds ik dit doe blijft de bodem mooi schoon.

William
Prima oplossing op dat moment, maar echte probleem ligt dan bij je moutbed, dus is eigenlijk symptoom-bestrijding.
Beter dan niets, maar vraag je af waarom het moutbed niet doorloopt..
Brouwze,  Snelbier.

Brouwdraakje

Ik heb zelf ook een automaat en merk dat het soms komt doordat het vermogen te hoog is. Afhankelijk van de hoeveelheid bier en de gewenste temperatuur kies ik het vermogen uit. Bij vol vermogen krijg ik vaak overshoots.
De ketel reinig ik met een sponsje en iedere 4-5 keer met Enzibrew, daarna ziet 'ie weer gloednieuw uit.

CeesM

Antwoord 1) Tijdens de maischrust je vermogen terugbrengen naar 700-1000 Watt.
Antwoord 2) Ja dat ook.
Antwoord 3) Stukje keukenpapier op de aangekoekte plek leggen, een scheut (schoonmaak)azijn er op, dat een kwartiertje in laten trekken en daarna afvegen.

Hay

Je hebt op 7.3 kg mout op 18 l maischwater. Je hebt veel te dik ingemaischt.
En daarbij ook nog is 2 kg tarwe, dus slechtere doorloop van je moutbed.
Is dit soms het recept van de tricky tripel?
Je kan een recept wel overnemen maar maisch en spoelwater is installatie afhankelijk.
En heb je dus niks aan als dat er bij staat in een recept.

Donny_V_

Citaat van: Hay op 25-05-2020  17:52 uJe hebt op 7.3 kg mout op 18 l maischwater. Je hebt veel te dik ingemaischt.
En daarbij ook nog is 2 kg tarwe, dus slechtere doorloop van je moutbed.
Is dit soms het recept van de tricky tripel?
Je kan een recept wel overnemen maar maisch en spoelwater is installatie afhankelijk.
En heb je dus niks aan als dat er bij staat in een recept.

Klopt dit is inderdaad het recept van de Tricky Tripel. Hoe kan ik dit het beste bereken voor de Easybrew 30? Of wat is hier een logische rekensom?

Hay

Ik hou altijd 3.5 tot 4 l/kg aan.
En omdat je nu een vrij grote moutstort hebt hou je wel maar weinig spoelwater over.

Jeroen76

Zouden rijsthulzen ook iets kunnen toevoegen aan een betere doorstroom in dit geval?

Onlangs voor het eerst gebruikt en waren dik tevreden, gaan ze nu elke keer gebruiken.

Gr. Jeroen

ExPeteriment

Citaat van: Hay op 25-05-2020  17:52 uJe hebt op 7.3 kg mout op 18 l maischwater. Je hebt veel te dik ingemaischt.
En daarbij ook nog is 2 kg tarwe, dus slechtere doorloop van je moutbed.
Is dit soms het recept van de tricky tripel?
Je kan een recept wel overnemen maar maisch en spoelwater is installatie afhankelijk.
En heb je dus niks aan als dat er bij staat in een recept.
Klopt. Zelfs bij dunner maischen geeft relatief veel tarwe nog steeds weleens problemen. In plaats van meer knijpen van de kraan, roer ik dan wat vaker, zeker in het eerste kwartier.

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 26-05-2020  11:23 uKlopt. Zelfs bij dunner maischen geeft relatief veel tarwe nog steeds weleens problemen. In plaats van meer knijpen van de kraan, roer ik dan wat vaker, zeker in het eerste kwartier.

Ik zou de volgende keer gewoon rijsthulzen toevoegen.

Pieter1954

Citaat van: André de Laat op 26-05-2020  11:39 uIk zou de volgende keer gewoon rijsthulzen toevoegen.
Ik gebruik ook rijsthulzen om mijn weizen beter te laten doorstromen. Maar ik heb evengoed een aangekoekt gedeelte in mijn Grainfather. Met een vaatwasmachinetablet en een kunststof schuursponsje is dat wel redelijk snel te verwijderen.

Donny_V_

Citaat van: Pieter1954 op 26-05-2020  12:04 uIk gebruik ook rijsthulzen om mijn weizen beter te laten doorstromen. Maar ik heb evengoed een aangekoekt gedeelte in mijn Grainfather. Met een vaatwasmachinetablet en een kunststof schuursponsje is dat wel redelijk snel te verwijderen.
Bij mij viel het dusdanig droog dat de ketel zichzelf afsloot. Dit gebeurde meerdere keren waardoor het hele maischschema in de soep liep.

Donny_V_

Citaat van: Hay op 25-05-2020  22:17 uIk hou altijd 3.5 tot 4 l/kg aan.
En omdat je nu een vrij grote moutstort hebt hou je wel maar weinig spoelwater over.
Wat zou je in dit geval adviseren als ik het recept voor de Tricky Tripel wil brouwen in de Easybrew30? Ik ben nog niet echt begonnen met brouwsoftware met het aanpassen van recepten dit maakt het soms wel eens lastig.

Wildor

Je moet zorgen dat het moutbed/filter boven in de ketel nét onder het wort staat.
Zorg ook dat het wort niet terugstroomt via de overlooppijp in het midden, want dan spoel je effectief ook deeltjes naar de onderkant van de ketel.

Je moet dus knijpen (draaien) met het blauwe kraantje zodat de boel bovenop niet droogvalt, en  niet overloopt.
Ik tap soms wat wort af via het kraantje tijdens het proces om te kijken of er geen stukjes mout etc in het wort drijven, en giet dit hierna voorzichtig weer over de filterplaat.

Als je het recept wilt vergroten en verkleinen kun je alle aantallen gist/hop/mout/water naar ratio aanpassen.
BrouwHulp zal je vragen na aanpassen om het recept te 'schalen' dan rekent ie de rest automatisch om naar het nieuwe volume

Succes!

William

André de Laat

Citaat van: Wildor op 26-05-2020  13:41 uJe moet zorgen dat het moutbed/filter boven in de ketel nét onder het wort staat.
Zorg ook dat het wort niet terugstroomt via de overlooppijp in het midden, want dan spoel je effectief ook deeltjes naar de onderkant van de ketel.

Je moet dus knijpen (draaien) met het blauwe kraantje zodat de boel bovenop niet droogvalt, en  niet overloopt.
Ik tap soms wat wort af via het kraantje tijdens het proces om te kijken of er geen stukjes mout etc in het wort drijven, en giet dit hierna voorzichtig weer over de filterplaat.

Als je het recept wilt vergroten en verkleinen kun je alle aantallen gist/hop/mout/water naar ratio aanpassen.
BrouwHulp zal je vragen na aanpassen om het recept te 'schalen' dan rekent ie de rest automatisch om naar het nieuwe volume

Succes!

William

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er harde deeltjes (mout etc.) mee de overlooppijp in stromen wanneer je de bovenste filterplaat gebruikt? Het is toch niet voor niks een overlooppijp? En die bovenste filterplaat zit er ook niet voor niks bij, toch?

Wildor

Als er alleen schoon wort op je bovenste plaat staat.... correct.
Maar als je, net als vele anderen, ook tussentijd roert, dan verwijder je de bovenste plaat, of gebruik je deze alleen bij het spoelen.
Als ik de plaat na het roeren terug leg zweeft er van alles in de bovenste laag, en dat wil ik niet onderin in de buurt van het element hebben.

William


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.