Helderder bier krijgen

Gestart door Eriks, 24-05-2020 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: D.R.K. op 29-06-2020  20:58 uTenzij Pim natuurlijk het koelwater weer wil opdrinken ;D
Ik drink liever die andere vloeistof van het brouwen :proost:
Weleens geprobeerd? Wie weet  >:D

Takkie83

Citaat van: Pim op 29-06-2020  20:15 uZo'n pompje is niet voedselveilig  :o

Want..?

Pim

Citaat van: Takkie83 op 29-06-2020  21:07 uWant..?
In deze toepassing blijkt het inmiddels niet van belang omdat er koelwater mee wordt gepompt maar wanneer je bier/wort wil pompen dan is een "voedselveilig" keurmerk in geval van kunststof zeer gewenst. Niet voedselveilige kunststoffen kunnen bijvoorbeeld oplosmiddelen afgeven en dat wil je niet in je bier hebben, toch? Ik niet in elk geval  :proost:

Jacques

Citaat van: Snelbier op 29-06-2020  01:15 uNaar aanleiding van opmerkingen van BrouwerWaldonk ben ik overgegaan op hop-BLOEMEN, en hoera het werkt, bloemen filteren zichzelf.
Echter als PELLETS bijgaan (naast de bloemen) wordt het een flipperkast.. Soms wel,en soms géén goede filtratie.
Absoluut dieptepunt had ik een maandje geleden waarbij het kooksel (met ~30% pellets) na koelen bijna geleerde, dus onmogelijk te filteren. 4 LITER gel te weinig naar gistvat..
- Jacques is als ik de forum-info mag geloven een 100% pelletgebruiker.  Misschien kan deze ons wat wijzer maken?
Groet, Snelbier.

Al heel wat keren heb ik gewezen dat het wort niet kraakhelder hoeft te zijn als het in het gistvat gaat. Je krijgt er geen helderder bier door... Wat wel helpt is zorgen voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken van het wort en het gebruik van Iers mos of Brewtan B.

Ik gebruik inderdaad bijna uitsluitend hoppellets. Als ik de keuze heb tussen bloemen en pellets kies ik voor pellets. Pellets nemen minder plaats in en geven makkelijker aroma's af. Zeker als je koudhopt hebben pellets de voorkeur (minder zuurstofinslag).
Om te zorgen dat er geen hopgruis het gistvat in gaat gebruik ik een hopspider 100 micron. Het grootste gedeelte van de trub zakt uit tijdens het koelen en blijft in de brouwketel. Ik heb een CCT en tap na een dag trub af. Meestal is dat heel weinig.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 29-06-2020  22:48 uIk gebruik inderdaad bijna uitsluitend hoppellets. Als ik de keuze heb tussen bloemen en pellets kies ik voor pellets. Pellets nemen minder plaats in en geven makkelijker aroma's af. Zeker als je koudhopt hebben pellets de voorkeur (minder zuurstofinslag).
Om te zorgen dat er geen hopgruis het gistvat in gaat gebruik ik een hopspider 100 micron. Het grootste gedeelte van de trub zakt uit tijdens het koelen en blijft in de brouwketel. Ik heb een CCT en tap na een dag trub af. Meestal is dat heel weinig.
Dus bij pellets een fijne hopsider?  Spider in de kookketel, of tijdens filteren in het gistvat hangen?
Ik heb in veel gevallen (niet reproduceerbaar) een probleem om mee-gekookte pellets te filteren vanuit kookketel. Filter slaat direct dicht, ook hevelfilter met schuursponsje..
Dat gaat zich niet oplossen met filter in gistvat, want die kookketel staat nog vol drek. En dat dure wort wil ik naar gistvat, desnoods troebel.
Is de pH de oplossing? Of IrishMoss, of...  Ik blijf er mee bezig
Proost,  Snelbier.

Koen S

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  17:51 uDus bij pellets een fijne hopsider?  Spider in de kookketel, of tijdens filteren in het gistvat hangen?
Ik heb in veel gevallen (niet reproduceerbaar) een probleem om mee-gekookte pellets te filteren vanuit kookketel. Filter slaat direct dicht, ook hevelfilter met schuursponsje..
Dat gaat zich niet oplossen met filter in gistvat, want die kookketel staat nog vol drek. En dat dure wort wil ik naar gistvat, desnoods troebel.
Is de pH de oplossing? Of IrishMoss, of...  Ik blijf er mee bezig
Proost,  Snelbier.
Pellets (ook hopbellen) kan je in een hop sock doen en gewoon meekoken. Ik heb er 3 gekocht voor verschillende hopgiften.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/hopzakken-en-filters/d/the-hop-sock?gclid=EAIaIQobChMI9_blsfSp6gIVQUkYCh0jeAk3EAQYASABEgIHfvD_BwE

Jacques

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  17:51 uDus bij pellets een fijne hopsider?  Spider in de kookketel, of tijdens filteren in het gistvat hangen?
Ik heb in veel gevallen (niet reproduceerbaar) een probleem om mee-gekookte pellets te filteren vanuit kookketel. Filter slaat direct dicht, ook hevelfilter met schuursponsje..
Dat gaat zich niet oplossen met filter in gistvat, want die kookketel staat nog vol drek. En dat dure wort wil ik naar gistvat, desnoods troebel.
Is de pH de oplossing? Of IrishMoss, of...  Ik blijf er mee bezig
Proost,  Snelbier.

De hopspider die ik gebruik is een nylon filterzak.
https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html
Deze zak hangt aan een haak tijdens het koken.
Door te zorgen voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken én het gebruik van Iers mos dan wel Brewtan B vlokken de eiwitten goed uit. Geef de eiwitten even de tijd om te bezinken na het afkoelen en laat de trub in de ketel/

Om te zorgen dat de gist goed floculeert gebruik je calciumbrouwzouten.

Het eindresultaat is dat je snel een helder bier hebt zonder te filteren.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 30-06-2020  22:52 uDe hopspider die ik gebruik is een nylon filterzak.
https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html
Deze zak hangt aan een haak tijdens het koken.
Door te zorgen voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken én het gebruik van Iers mos dan wel Brewtan B vlokken de eiwitten goed uit. Geef de eiwitten even de tijd om te bezinken na het afkoelen en laat de trub in de ketel/

Om te zorgen dat de gist goed floculeert gebruik je calciumbrouwzouten.

Het eindresultaat is dat je snel een helder bier hebt zonder te filteren.

Vraagje Jacques. Dat Iers Moss, kan dat gewoon ook in die filterzak? Zelf gebruik ik dezelfde zakken. Ideaal.

Pim

Klinkt wel interessant want het aanbod van pellets is meestal groter dan van bloemen.

Hoeveel gram hoppellets kunnen er ongeveer in zo'n filterzak?

Snelbier

Snelle grove berekening zegt me dat als de zak 20 cm in het wort hangt dit ~3 Liter volume is..
Pellets zuigen gigantisch, tot 20x hun gewicht, maar die zak zal normaal gesproken niet vol komen.
Denk aan ruim 150 g pellets. Meer als de zak dieper in het wort hangt.
Ik gebruik zelf een kleine metalen spider, en dan kom ik met 60 g pellets soms in de problemen (massieve kluit).
Blijkt ook af te hangen van pellet-soort, ik kan er geen peil op trekken hoeveel drek die dingen soms geven.
Succes,  Snelbier.

Robert1968

Ik gebruik al jaren gelatine in mijn bier. Toevoegen tijdens of beter einde coldcrash. 1 dag wachten en bottelen maar. Geen nadelig effect op smaak, geur of schuimhoudbaarheid.
Circa 6 gram gelatine oplossen in warm water en toevoegen aan het gistvat met circa 20 liter bier.

Zie ook: http://brulosophy.com/2015/01/05/the-gelatin-effect-exbeeriment-results/
https://www.braumarkt.com/gelatineklaring-100-gr

Jacques

Citaat van: André de Laat op 30-06-2020  23:33 uVraagje Jacques. Dat Iers Moss, kan dat gewoon ook in die filterzak? Zelf gebruik ik dezelfde zakken. Ideaal.

Iers mos geef ik los in de ketel. De eiwituitvlokking is ook in de ketel...

Jacques

Citaat van: Pim op 01-07-2020  09:13 uKlinkt wel interessant want het aanbod van pellets is meestal groter dan van bloemen.

Hoeveel gram hoppellets kunnen er ongeveer in zo'n filterzak?

Veel, ik heb ook bij stevig gehopte bieren nog nooit gehad dat ik de hop niet kwijt kon.
Overigens zuigen hoppellets geen 20 keer hun gewicht aan water aan. In ieder geval heb ik wel eens 200 g hop in deze filterzak gehad en er was nog volop ruimte.

Snelbier

Hier een foto van 130 gram pellets en een beetje sinaasappelschil na koken van 20 L 'Karmeliet'..

Dat wil je NIET los in de ketel hebben, is bijna niet te filteren. Kleine spider zat aardig vol.  Soms gebeurt dit , meestal gelukkig niet. Ik kan er geen peil op trekken.
Met een ruimere filterzak zal je dit probleem niet hebben.
Ik zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Succes, Snelbier.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 01-07-2020  22:49 uIers mos geef ik los in de ketel. De eiwituitvlokking is ook in de ketel...

Ja dat klopt, de hopafgifte toch ook? Ik heb bij CML Protafloc mee besteld. Dit zou hetzelfde als Iers Mos werken. Ben benieuwd.

André de Laat

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Succes, Snelbier.

En als je eens een goede whirlpool doet en lang genoeg wacht voordat je overhevelt naar je gistvat? Dan hoef je helemaal niks te filteren.

HermanH

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Ik kook bloemen en pellets los in de ketel, maar ik steek mijn hevelfilter in de zeef, zo geeft de hop alles beter af dan dat hij in de zeef meekookt en filter je tot 300 micron deeltjes uit je wort, hier een foto ervan.


Snelbier

Citaat van: André de Laat op 02-07-2020  10:38 uEn als je eens een goede whirlpool doet en lang genoeg wacht voordat je overhevelt naar je gistvat? Dan hoef je helemaal niks te filteren.
Whirlpool werkt perfect met alleen bellen. Zogauw er maar een beetje pellets bij komt heb ik vaak een probleem..
Pellets lijken soms een soort 'gel' te geven dat niét goed neerslaat en alles verstopt. Mét of zonder Ultramoss, ook na 1 uur bezinken..
Hevelfilter geprobeerd, maar loopt direct dicht met groen snot.
Ik doe overigens (nog) géén pH-correctie, misschien is dat de truc.
Groet,  Snelbier.

beermenke

Losse pellets, geen probleem bij mij.
Kraantje aan zijkant met knietje. Bij start koelen zet ik de ketel schuin. Tegenovergesteld naar kraantje. Laat 2 uur bezinken en voor aftappen zet ik de ketel voorzichtig schuin richting kraantje. Laat rustig in gistvat lopen en en komt nauwelijks of niets iets van trub mee want dan zou ik dat zien in de bol van mijn fastferment.

BikerEddy

Citaat van: HermanH op 02-07-2020  10:46 uIk kook bloemen en pellets los in de ketel, maar ik steek mijn hevelfilter in de zeef, zo geeft de hop alles beter af dan dat hij in de zeef meekookt en filter je tot 300 micron deeltjes uit je wort, hier een foto ervan.
Hoi Herman, goeie tip om de hevelfilter in de spider te doen.
Misschien dat mijn bruine modder dat nu aan het gisten is hierdoor wat helderder wordt. (niet te helder beetje troebel is goed)

Mooie ruimte heb je trouwens, ik sta in de tuin en keuken te klooien :(

brouwerwaldonk

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Als je nu eens in plaats van pellets, hopbloemen zou gebruiken dan gaat het als een tierelier. Niet vergeten pH bij het koken max 5,1 en Iers mos mee laten koken. Koel snel met een dompelkoeler, en zet nadien je ketel schuin zodat alles naar één hoekje zakt en daaronder steek je dan een rechte hevelbuis met droesemkapje. Na enkele minuten hevel je kraakhelder wort over naar je gistvat. Niet liggen knoeien met zeefjes allerhande want die verstoppen sowieso, laat de hopbloemen het werk doen, die kunnen dat. 

André de Laat

Citaat van: brewkeet op 25-05-2020  11:59 uDaarna hevelen of met een kraantje aftappen boven je gistkoek, ook hier accepteren dat je bier verliest.

Ik vul af in kegs. Ik brouw altijd wat meer liters om dat verlies op te vangen. Je moet gewoon niet het onderste uit de kan willen hebben. Je kunt ook whirlpoolen en daarna onder het kraantje een blok hout of zo te leggen. Je trub loopt dan naar de andere kant van je ketel, en komt zo niet in je lager en/of bottelvat. Liever kwaliteit, geen kwantiteit.

brouwerwaldonk

Liever geen verlies.
Nochtans kan ik zonder kwaliteitsverlies, tot er geen wort meer uit de ketel komt, helder wort uit de ketel winnen, de trub die blijft droog achter tussen de hopbloemen, dus geen wort verlies.

Rob.Erto

Ik liep ook altijd te klooien met het hevelen van gekoeld wort naar mijn gistvat. Sinds 2 brouwsels gebruik ik de tip van Waldonk. Gebruik van hopbloemen, na koelen whirlpool, en dan de ketel schuin en hevel onder de bloemenlaag. Ik kan nu al mijn wort naar mijn gistvat hevelen zonder stukjes hop. Heel erg blij met de tip.


Jacques

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.

Dit komt doordat de eiwitten het vlot filteren in de weg zitten.

Bloemen gebruiken zoals Waldonk doet maakt dat deze als filter fungeren voor de eiwitten. Mijn ervaring is echter dat niet niet nodig is als je een royale hopspider gebruikt én de trub achterlaat in de ketel. Hierdoor krijg je perfect heldere bieren.
Nogmaals het wort dat je gistvat in gaat hoeft niet kraakhelder te zijn. Het is belangrijk dat de eiwitten zich afzetten na de vergisting en ook dat de gist goed flocculeert. Dit gebeurt door de daling van de pH en de aanwezigheid van calciumionen. Het uitvlokken van de eiwitten wordt bevorderd door Brewtan B (looizuur-eiwitverbindingen).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.