Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Helderder bier krijgen  (gelezen 7746 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Helderder bier krijgen
« Reactie #25 Gepost op: 26-05-2020 22:02 u »
Is het pH niet een belangrijke speler voor de uitvlokking van eiwitten?
Vaak controleer ik de pH een keer tijdens het maischen, maar niet gedurende het gehele proces.

Ik begin wel eens met redelijk schoon en helder wort, maar aan het einde van de kook lijken eiwitten toch vaak een boosdoener.
Die eiwitten kom ik dan later ook weer tegen onderin mijn gistvat.
Alleen met Iers mos los je het blijkbaar niet op.

William

Eiwitten zijn vaak elektrisch geladen. Hierdoor stoten ze elkaar af en vlokken ze niet uit. Bij een pH tussen de 5,0 en 5,2 is de elektrische lading het kleinst waardoor je een beter uitvlokking krijgt.
Zie ook https://www.morebeer.com/articles/Hot_Trub_Formation_And_Removal

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 26-05-2020 22:08 u »
Even een foto die ik afgelopen vrijdag genomen heb bij mijn laatste brouwsel. Bij dit brouwsel heb ik Brewtan B gebruikt en geen Iers mos.

Prima trubvorming. De trub blijft achter in mijn Braumeister.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #27 Gepost op: 26-05-2020 22:50 u »
B-markt

:lol:

Filmpje van het waterslot, zo snel gaat het dus.. ;) Geen grap, niks versneld!
https://photos.app.goo.gl/LwmGRYdbj7xscL2P8

Sodeknetters, heb je een compressor op je gistvat gezet?  :o Lijkt me niet best voor de hogere alcoholen. Misschien dat saisongisten blij worden van die temperatuur maar voor de meeste gisten is 24 graden niet bepaald de bedrijfstemperatuur

Als ik je wort en je kookpan zo zie gaat het bij het filteren van het wort al mis. Of die zak is te grofmazig of je schroot te fijn, of allebei. De zak ‘uitknijpen’ zou ik ook niet doen, dan pers je misschien juist rommel mee. Maar je bier niet te snel bottelen maar eerst nog een paar dagen tot een week laten staan na einde vergisting doet ook wonderen  :biersmile:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #28 Gepost op: 27-05-2020 07:09 u »
De bodem van mijn kookketel is niet vlak maar bol zoals hier te zien is.

Ik moet dus mijn ketel niet schuin zetten want het midden is het laagste punt.
Hier zie je de dikke laag hopbellen in de middenste put, met bovenop de bruin gele eiwitten.
Het deel naast de laag hopbellen naast die scherpe rand (waar de datum zichtbaar is) is ook nog schuine bodem

Offline Arjen1969

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 27-05-2020 11:40 u »
Whirlpool je ook nadat je de gekookte wort hebt afgekoeld? Dat zorgt in elk geval voor helderder wort. En tot hoever koel je terug na koken? Redelijk ver terugkoelen (20 graden) en whirlpool zorgen bij mij voor een behoorlijk helder wort voordat het de vergistingsemmer in gaat. Ik hevel niet over nadat de hoofdgisting voorbij is, maar laat mijn gistingsemmer gewoon een week staan nadat mijn sg stabiel is en niet verder zakt. Het jongbier gaat dan al behoorlijk helder de fles in als ik bottel.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 27-05-2020 12:17 u »
Ja zeker Arjen, ik laat alles goed ronddraaien na het koelen. Als alles bijna stil staat zie ik al dat de eiwitten samenklonteren en het begin van de afscheiding. Dan komen er donkere strepen in die alsmaar breder worden tot alle eiwitten bezonken zijn.

Na 10 minuten hevel ik over met dit droesemkapje op de hevelbuis, er komt niets trub mee.

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 30-05-2020 14:43 u »
Vandaag de optie whirlpool gedaan om te kijken wat het resultaat gaat worden. Het ligt niet mooi in het midden ondanks de draaikolk, maar dat komt denk ik ook omdat je in het wort nog donker beweging door de warmte zag. Maar goed vanuit hier verder! Dit ga ik nu overhevelen naar het gisting vat. Normaal had ik dit er gewoon volledig in laten kletteren. Ben benieuwd!

https://photos.app.goo.gl/M49vaFzfaDDrrX8v8

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 30-05-2020 14:59 u »
De afscheiding van de eiwitten is goed te zien.
Als je de hopbellen los hebt meegekookt, EN de ketel voldoende schuin zet, EN een droesemkapje op je hevelbuis zet, EN op het laagste punt in de ketel plaatst, zal je mooi helder wort naar je gistvat kunnen hevelen.

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 30-05-2020 15:13 u »
Dat zijn veel en-en haha
Ik merkte dat juist boven de hop het helderste was. Dus vanuit daar heb ik het overgeheveld

https://photos.app.goo.gl/hxgsYXdCqhD5Ntpr6

En blijft er achter
https://photos.app.goo.gl/9bjTHK7GQYv3ReKT8

mijn verlies is uiteraard groter, ongeveer een liter minder in het vat. 7 in plaats van 8. En mijn rendement is uiteraard ook om laag gegaan met z'n 10%.
Ik zie nu ook tijdens het schoonmaken van alles, dat er nog aardig wat hop mee de hevelaar in is gegaan (zat stiekem goed verstopt)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 30-05-2020 15:33 u »
Door boven de hop te hevelen, een klein foutje met grote gevolgen. Als je onder de hop hevelt, kan je alles overhevelen en heb je geen verlies.

Wel hopbellen nemen, geen pellets, want de blaadjes van de hop, dat is de filterlaag en krijg je dit.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 30-05-2020 16:50 u »
Door boven de hop te hevelen, een klein foutje met grote gevolgen. Als je onder de hop hevelt, kan je alles overhevelen en heb je geen verlies.

Wel hopbellen nemen, geen pellets, want de blaadjes van de hop, dat is de filterlaag en krijg je dit.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

Maar.. wat ik even niet snap, ik begon onderin alleen dat was z'n beetje bijna wittig wat er toen uit kwam. Dus ik dacht, dat is verkeerd en heb ik verkeerd begrepen. Dat weggegooid en bovenin gaan hevelen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 30-05-2020 18:15 u »
Vertel me eens wat je juist doet vanaf het koken.
Gebruik je hopbloemen of pellets.
Laat je die los meekoken of in een zakje.
Wat is de pH waarde van het wort bij begin koken.
Gebruik je Iers mos of niet.
Hoe koel je het wort na het koken.
Welke stappen doe je exact na het koelen.
Whirlpolen doe je, dat weet ik al.
Hoeveel zet je de ketel schuin, hoogteverschil links rechts.
Zit er een droesemkapje op de hevelbuis.

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 30-05-2020 19:29 u »
Vanaf het koken, koken zelf op 100 graden en een uur. Bij dit recept ging er vanaf het begin gelijk de hop erbij. Zijn bloemen. Na het koken heb ik nog de flame off hop gedaan op 75 graden, ook bloemen voor 45 minuten. Daarna de pan, nog steeds 75 graden in de wasbak gezet. Flinke draaikolk in gemaakt, kon niet steviger omdat hij anders over de rand zou zijn gegaan. Naast de draaiing stopte heb ik nog even gewacht, z'n 10 minuten en heb ik daarna de koud water kraan aangezet, zodat het water in de wasbak de pan ging koelen. Na z'n 20 a 30 was hij zo rond de 30 graden. Wasbak leeg laten lopen, zeeppompje onder de pan gezet en toen de hevelaar in de pan gehangen. Deze is met een droesemkop. In eerste instantie vanaf de bodem begonnen, maar dat was wit en zodoende boven de hop verder gegaan.

Geen Iers mos en ook geen pH gemeten. Mijn brouwspullen zijn nu op, dus die komen met de volgende bestelling mee.
Hopbloemen gebruikt en los in de pan, dus niet in een zakje.

Volgens mij heb ik hiermee alle vragen toch :D

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 30-05-2020 20:32 u »
@ brouwer waldonk, kan dit overhevelen alleen met een hevel of zou een pomp ook kunnen werken met uw systeem?
Gebruik je altijd Iers mos?

Zulk mooi helder wort zou van mijn reeds goede bieren welke soms nog iets tweeschijn hebben, nog iets mooiers kunnen maken.

Ik pomp het wort nu heet in het vat om daarna geforceerd te koelen of ik laat  het tot de volgende dag.  Mijn bier wordt wel echt helder maar dat duurt soms best lang.
Daarom  wil ik morgen wanneer ik mijn saison brouw deze methode proberen.
Stefan

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-05-2020 21:58 u »
@ERIK,
Je moet alles laten draaien als het koud is. Pas dan bezinken de eiwitten en die komen terecht op de laag hopbellen. Als alles bijna stil staat zet je de pan voldoende schuin, daarna steek je de hevelbuis met het droesemkapje op de bodem op het laagste punt. Je wacht ongeveer 10 minuten en dan zuig je de hevel aan. De hopbellen liggen een beetje dakpangewijs en houden alle trub tegen.
Maar je moet iers mos gebruiken tijdens het koken, ook mag de pH bij begin koken niet hoger zijn dan 5,1.     

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 30-05-2020 22:13 u »
@Stefan,
De inlaat van het droesemkapje op de hevel of de pomp moet op de bodem onder de laag hopbellen zijn niet hoger in de pan. Want de laag verkookte hopbellen fungeren als filter om alle zwevende deeltjes tegen te houden.
Ja ik gebruik altijd iers mos tijdens het koken, dient om de afstotende eigenschap van de eiwitten te neutraliseren. Het uitvlokken van de eiwitten heeft een pH nodig bij beging koken niet hoger dan 5,1
Koelen moet snel gaan, dus niet in een bak met koud water maar met een dompelkoeler in de ketel. dat duurt ongeveer 20 minuten.
Het uitvlokken duurt maar een paar minuten nadat het wort is afgekoeld, het bezinken neemt dan ongeveer 10 minuten in beslag en dan is het wort helder.

Samengevat, pas pH aan tijdens het vullen van de kookketel naar 5,1. Halfweg het koken Iers mos erbij. 15 minuten voor einde koken de dompelkoeler in de ketel plaatsen. Na het koken snel koelen terwijl je constant roert om een goede warmtewisseling te bekomen. Als het wort koud is geworden zie je de scheiding van de eiwitten optreden.     

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 30-05-2020 23:03 u »
Daarom  wil ik morgen wanneer ik mijn saison brouw deze methode proberen.

Een saisongist is een echte stofgist. Die blijft lang zweven.

Zoals ik al eerder schreef is heldere wort geen garantie voor helder bier en je hoeft geen heldere wort te hebben om helder bier te krijgen.

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 31-05-2020 11:19 u »
@ERIK,
Je moet alles laten draaien als het koud is. Pas dan bezinken de eiwitten en die komen terecht op de laag hopbellen. Als alles bijna stil staat zet je de pan voldoende schuin, daarna steek je de hevelbuis met het droesemkapje op de bodem op het laagste punt. Je wacht ongeveer 10 minuten en dan zuig je de hevel aan. De hopbellen liggen een beetje dakpangewijs en houden alle trub tegen.
Maar je moet iers mos gebruiken tijdens het koken, ook mag de pH bij begin koken niet hoger zijn dan 5,1.   

Dank je wel! Dan hebben we de foute handeling te pakken
En ik zal het mos en pH spullen vandaag mee bestellen, kan dat gelijk mee de test in

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 31-05-2020 11:27 u »
Dank je wel! Dan hebben we de foute handeling te pakken
En ik zal het mos en pH spullen vandaag mee bestellen, kan dat gelijk mee de test in
Vertel ook eens wat het volume is wat je per keer brouwt. Om een beetje efficiënt te filteren heb je een laagdikte hopbellen nodig van 10 à 15 cm dik. Door de ketel schuin te zetten als het nog draait, zou je dit moeten bekomen boven het droesemkapje in het hoekje op het laagste punt waar je de hevelbuis moet plaatsen.

Bij het begin en ook op het einde van het hevelen komt er genoeg troebel mee die nodig is voor de gisting om koolzuurbellen te dragen. Kraakhelder moet het niet zijn.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, hop van Fokko
« Reactie #44 Gepost op: 31-05-2020 11:30 u »
De bieren van mijn 3 brouwdagen blijven lang troebel.
Wat had ik veranderd?
Ik heb lagermout gebruikt en gespoeld met water van 95°C.
Vandaag gebruik ik de laatste portie lagermout en spoel met water van 85°C.
Ook ga ik wat minder melkzuur gebruiken, de bieren waren wel erg zuur!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 31-05-2020 11:38 u »
Zuur toevoegen doe je enkel nadat je gemeten hebt en hoger zit dan voorgeschreven.
10 minuten na het storten, dus na 10 minuten roeren, pH aanpassen indien nodig naar 5,5
Spoelwater eerst opwarmen tot 80°C. dan een staal nemen, laten afkoelen, als je met een digitale pH meter werkt, tot 25°C. en altijd aanpassen naar 5,2 à 5,3
Bij het begin koken moet het wort een waarde hebben van max 5,1
Als je deze waarden respecteerd zal je bier niet te zuur smaken, tenzij je met een infectie zit. 

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, hop van Fokko
« Reactie #46 Gepost op: 31-05-2020 11:54 u »
als je met een digitale pH meter werkt,
Ik heb geen digitale pH meter, komt er misschien ooit wel eens.
tenzij je met een infectie zit.
Ach, ik vergist met saison brett en ik heb de laatste keer vlak voor het bottelen ook nog het depot van Orval toegevoegd.

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 31-05-2020 13:45 u »
Vertel ook eens wat het volume is wat je per keer maakt. Om een beetje efficiënt te filteren heb je een laagdikte hopbellen nodig van 10 à 15 cm dik. Door de ketel schuin te zetten als het nog draaid, zou je dit moeten bekomen boven het droesemkapje in het hoekje op het laagste punt waar je de hevelbuis moet plaatsen.

Bij het begin en ook op het einde van het hevelen komt er genoeg troebel mee die nodig is voor de gisting om koolzuurbellen te dragen. Kraakhelder moet het niet zijn.

Kraakhelder is het doel ook niet, iets helderder zou ik al leuk vinden  :)
Volume per keer is op dit moment 7,5 liter, dus 15 liter pan waar ik uiteindelijk ongeveer 7,5 liter bier van overhoudt (een krat bier). De pan is redelijk breedte ten opzichte van de hoogte. Dus ik weet ook niet zeker of ik die 10 of 15 cm over de hele pan kan halen. Ik overweeg al wel om op te schalen (ongeveer het dubbele van nu) Het vliegt er door heen aangezien iedereen ze wilt drinken in plaats van de normale pils :biersmile:

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 31-05-2020 14:29 u »
Kraakhelder is het doel ook niet, iets helderder zou ik al leuk vinden  :)
Volume per keer is op dit moment 7,5 liter, dus 15 liter pan waar ik uiteindelijk ongeveer 7,5 liter bier van overhoudt (een krat bier). De pan is redelijk breedte ten opzichte van de hoogte. Dus ik weet ook niet zeker of ik die 10 of 15 cm over de hele pan kan halen.
Neen 15 zelfs 10 cm over de hele pan ga je nooit halen, maar is ook niet de bedoeling. Door de pan schuin te zeten krijg je in het laagste hoekje toch een dikke laag boven het droesemkapje.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #49 Gepost op: 31-05-2020 14:34 u »
Een saisongist is een echte stofgist. Die blijft lang zweven.

Zoals ik al eerder schreef is heldere wort geen garantie voor helder bier en je hoeft geen heldere wort te hebben om helder bier te krijgen.

meestal heb ik ook mooie heldere bieren maar soms hebben ze voor  mij iets teveel tweeschijn. waarschijnlijk is dit koude troebeling.
ik streef er dus wel naar een helder wort te krijgen voor vergisting.
overigens kan ik de trub aftappen vanuit mijn cct dus misschien helpt dit ook om helderder  bier te  krijgen

Tags: