Helderder bier krijgen

Gestart door Eriks, 24-05-2020 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Takkie83

Citaat van: BikerEddy op 08-07-2020  07:35 uHoi Takkie83,

Kijk eens bij Bol.com vanaf €19,95 voor een pH meter, hoeft niet altijd duur te zijn.
Het meten van pH bereik: 0,0 - 14,0 pH
Resolutie: 0,1 pH
Nauwkeurigheid: ± 0,1 pH (20 ° C) ± 0,2 pH
Voldoet voor het bierbrouwen prima.

Groeten
Eddy

Bedankt voor de tip! Zal eens kijken  :biersmile:

Eriks

https://photos.app.goo.gl/pns7rjook7GQyJUn8

Het bier is een heel stuk helderder, zie alleen dat er toch nog dat er wat troep is meegekomen :-X Lijkt toch op een heel klein beetje eiwit, maar ook nog wat moutrestjes. Dus iets te fijn gemalen

Jacques

Citaat van: Eriks op 27-07-2020  20:53 u

Het bier is een heel stuk helderder, zie alleen dat er toch nog dat er wat troep is meegekomen :-X Lijkt toch op een heel klein beetje eiwit, maar ook nog wat moutrestjes. Dus iets te fijn gemalen

Ook al je fijn schroot kun je helder bier krijgen. Om deeltjes in het wort te voorkomen is een effectiever filtermethode gewenst. Verder helpt het de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Moutdeeltjes zakken uit. Als je voorzichtig overhevelt raak je veel rommel kwijt.

Eriks

Citaat van: Jacques op 27-07-2020  22:36 uOok al je fijn schroot kun je helder bier krijgen. Om deeltjes in het wort te voorkomen is een effectiever filtermethode gewenst. Verder helpt het de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Moutdeeltjes zakken uit. Als je voorzichtig overhevelt raak je veel rommel kwijt.
Zeker! Mee eens. Het grappige is ook dat het zo in het bierglas was uitgezakt, maar toch vanuit het gistingsvat met een hevelaar (en anti droesemkop) in het flesje terecht gekomen.
Dit is overigens biertje nummer 1 uit deze topic. Biertje nummer 2 heeft hier geen tot minder last van. Dus het was enkel bij die, en alleen eerder gehad bij mijn aller eerste biertjes ooit. Dus geen ramp.

Doel van de topic is nog steeds bereikt ;D want meet en half glas, was het bier helder genoeg om er doorheen te kijken. Dus helderder bier verkregen :biersmile: dat was hiervoor niet.

Eriks

Citaat van: Jacques op 25-05-2020  23:09 uHet is belangrijk te zorgen voor het goed uitvlokken van de eiwitten. Dit krijg je door voldoende lang te koken bij een pH van 5.2. Het toevoegen van Iers mos of Brewtan B helpt daarbij.

Van het weekend weer een vervolg stap gedaan. Ik was al tevreden met mijn helderheid van mijn bieren de laatste tijd, alleen is er een verandering opgetreden de afgelopen tijd en wil ik net iets beter wederom worden :)

- De verandering die heeft opgetreden is dat ik meer "mout" restjes in mijn wort heb. Ik ben vergeten een foto van te maken, het zag er was bruin/grijzig uit. Dit moet ik volgens mij oplossen door het wort te laten rusten voor zullen we zeggen 30 min en dan is het uitgezakt en dit dan niet meer in de kookketel laten komen (juist hevelen)
- Ik zie hop resten in mijn gistingvat zitten (heb nu zn PET vat), sterker nog ik zie 3 lagen. Groenig van de hoppellets. Bruin/grijzig van hierboven. Bovenop wittig van het eiwit dat uitzakt. Van die hop baal ik, want ik heb hopzakjes alleen komt het daar nu doorheen. Ze zijn toch te grof. Daarnaast zorgt dit en dat mout gedoe voor een aangebrande onderkant van mijn ketel (wat een drama is om schoon te maken), ondanks de mooi rollende kook. Wil hier nog wat in proberen met een hopspider variant die ik heb (hoewel ik ook wel wat voel om hop vrij in mijn ketel te kunnen gooien)

De andere verbetering die ik getracht heb, was nadat ik klaar was met maischen en spoelen, was alle wort in een emmer te hebben. Is in mijn geval eenvoudiger werken. Om dan het wort op een pH van 5.2 te krijgen voor het koken (tijdens het maischen was het 5.3, spoelwater niet bewerkt). Dit heb ik ook gedaan met melkzuur, koste ongeveer 5 ml op 18 liter. Dus viel mee, voor mijn gevoel en uiteraard flink geroerd voor het meten. Nu weet ik het effect nog niet, gisting is bezig en dat zorgt met de bovenstaande "troep" in het vat voor zeer troebele substantie en dat duurt totdat de hoofdvergisting is afgelopen.
Echter vraag ik me nu hard af of ik dat goed heb gedaan met een pH van 5.2. "Moet" die voor het koken op 5.2 staan? Wat mij namelijk opviel is dat het vergisten pas heel laat op gang kwam. Normaal zit er een uurtje of 4 tussen en dan is er al activiteit gezien. Nu kwam de vergisting minimaal op gang na zn 24 uur. Dat heb ik nog nooit meegemaakt! En bij mij weten is dit enige wat ik veranderd heb aan het process (dit recept zelf heb ik ook al eens eerder gemaakt)

LAM

Citaat van: Jacques op 27-07-2020  22:36 uAls je voorzichtig overhevelt raak je veel rommel kwijt.
Ik gebruik graag een automatische hevel met droesemkop. Deze droesemkop zorgt er voor dat je niet alles van de bodem meeneemt door je hevel. Als je de hevel er voorzichtig in zet en dan vast zet gaat dat prima en heb je een mooi helder biertje!

Eriks

Citaat van: LAM op 15-03-2021  11:55 uIk gebruik graag een automatische hevel met droesemkop. Deze droesemkop zorgt er voor dat je niet alles van de bodem meeneemt door je hevel. Als je de hevel er voorzichtig in zet en dan vast zet gaat dat prima en heb je een mooi helder biertje!
Zn eentje heb ik ook! En gebruik ik voor om het bier vanuit het gistingvat in flesjes te doen. Werkt echt perfect!!
Alleen voor de ketel is hij onhandig (er zit ook zn afvulpijpje vast op, waardoor het niet handig is om er liters mee doorheen te krijgen) en gebruik ik de kraan die op de ketel zit. Die zit niet op de bodem, ongeveer 0,7 liter dode ruimte. Daar zou ik nog wel wat mee kunnen, door het misschien beter te laten uitzakken/rusten voor het aftappen. Zodat de troep in de dode ruimte komt

Heuvinger brouwerij

Ik laat na het koelen de ketel nog een klein uurtje buiten staan opdat wat dingetjes uitzakken.
Daarna gaat het helder de gistingsflessen in.
Het restje met eiwit wat overblijft gaat meestal het stookwijnvat in.
Bierbrouwen is geduld hebben, rustig laten uitzakken.
Wel altijd de kookketel na het afkoelen buiten afdekken, tenzij je iets wilds wil maken.

Takkie83

Afgelopen zaterdag bij mijn Karmelietkloon i.v.m. gebruik van vlokken zonder eiwitrust wel Iers mos gebruikt, maisch aangezuurd en na koelen de ketel nog ruim een uur stil laten staan waarna ik uit de aftapkraan het wort heb overgeheveld naar gistvat. Onderin bleef een dikke drab met eiwitten over.

Wat betreft die hopresten trouwens; hopzakjes werken niet bij pellets. Ik gebruik daarvoor een spider en dat gaat prima. Alsnog ligt er vaak wel wat gruis onderin de kookketel, maar daarvoor geldt hetzelfde als hierboven; goed laten uitzakken en de bodem niet mee hevelen. Succes! :brouwen:

LAM

Citaat van: Takkie83 op 15-03-2021  13:32 uhopzakjes werken niet bij pellets
Jawel hoor! Ik heb een half jaartje geleden voor het eerst met hopzakjes gebrouwen waar ik pellets in had gedaan en dit ging prima! Nooit meer anders gedaan. Goed met de roerstok uitwringen en dan kun je zo de klomp met hopresten er uit halen.

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 15-03-2021  14:43 uJawel hoor! Ik heb een half jaartje geleden voor het eerst met hopzakjes gebrouwen waar ik pellets in had gedaan en dit ging prima!
Bij mij gaan die hopzakjes, net als de kruidenbuiltjes in de soep, drijven als het wort kookt. Erg irritant vind ik dat; ik ben de hele tijd bezig ze onder te houden. Dan vind ik, net als Takkie, een hopspider een heel stuk gebruiksvriendelijker..

Toen ik ze gebruikte, die hopzakjes, kwam ik er ook door schade en schande achter dat hoppellets enorm uitzetten als ze nat worden. Je doet al snel teveel pellets in zo'n hopzakje en dan wordt het één grote, massieve klont groene hopklei in het zakje, waarvan ik het betwijfel of alle hop wel goed met je wort in contact komt.. En meerdere zakjes is ook zo'n gedoe. Die moet je er allemaal uitvissen na afkoelen omdat ze anders je whirlpool binnen enkele seconden om zeep helpen.. En dan scheurt er een zakje en stort alle hop terug in je wort.. voordat dat nog eens uitgezakt is dan.. Nee, ik vind ze persoonlijk ook niet fijn werken met pellets.

Jacques

Citaat van: Eriks op 15-03-2021  11:46 uEchter vraag ik me nu hard af of ik dat goed heb gedaan met een pH van 5.2. "Moet" die voor het koken op 5.2 staan? Wat mij namelijk opviel is dat het vergisten pas heel laat op gang kwam. Normaal zit er een uurtje of 4 tussen en dan is er al activiteit gezien. Nu kwam de vergisting minimaal op gang na zn 24 uur. Dat heb ik nog nooit meegemaakt! En bij mij weten is dit enige wat ik veranderd heb aan het proces (dit recept zelf heb ik ook al eens eerder gemaakt)

Een pH tussen de 5,0 en 5,2 is de richtwaarde voor het koken.
Zie ook https://grainfather.com/why-does-pH-matter-during-the-boil/

Een lager pH van het wort zorgt voor het sneller op gang komen van de vergisting. Gist werkt namelijk optimaal bij een pH tussen de 4,4 en 4,8.
Waarschijnlijk zorgt een andere factor voor het feit dat de vergisting minder snel op gang is komen.

Jacques

Een foto van een zelfgebrouwen bier dat ik afgelopen week gedronken heb. Het wort was niet helder toen het het gistvat in ging...

Het is overigens een amberkleurig bier.


Eriks

Citaat van: Jacques op 15-03-2021  17:54 uEen foto van een zelfgebrouwen bier dat ik afgelopen week gedronken heb. Het wort was niet helder toen het het gistvat in ging...

Het is overigens een amberkleurig bier.


Sjiek! Z'n mooie wil ik ook een keertje behalen. Toevallig van het weekend spul gekocht voor een amber biertje

Citaat van: Jacques op 15-03-2021  17:53 uEen pH tussen de 5,0 en 5,2 is de richtwaarde voor het koken.
Zie ook https://grainfather.com/why-does-pH-matter-during-the-boil/

Een lager pH van het wort zorgt voor het sneller op gang komen van de vergisting. Gist werkt namelijk optimaal bij een pH tussen de 4,4 en 4,8.
Waarschijnlijk zorgt een andere factor voor het feit dat de vergisting minder snel op gang is komen.
Gelukkig heb ik het dan goed gedaan met het juiste pH te verkrijgen. Snap ik nog niet helemaal waarom de gist zo langzaam op gang is gekomen. Hij is nu in ieder geval op volle toeren aan de gang

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 15-03-2021  12:33 uIk laat na het koelen de ketel nog een klein uurtje buiten staan opdat wat dingetjes uitzakken.
Dat vind ik altijd eng, bang op infectie. Niet zo zeer vlot de ketel, maar de deksel die er weer terug op gaat heeft van alles kunnen vangen. Maar de volgende keer toch eens doen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.