Helderder bier krijgen

Gestart door Eriks, 24-05-2020 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eriks

Trouwe lezer van het forum, maar geen poster. Tot nu

In middels heb ik z'n biertje of bijna 15 gebrouwen met een steeds beter succes. De smaak is echt top, vaak krachtiger dan commercieel bier en wat het brouw programma voorspelt komt bijna altijd uit (waardes)

Toch wil ik nog 1 ding verbeteren, mijn bier is altijd troebel en dat zou ik willen verbeteren. Alleen ben ik beperkt in de mogelijkheden

Hoe ik het doe;

Met een molen vermaal ik het graan, doe ik redelijk fijn
Vervolgens gaat alles in een 15 liter pan op het vuur. Ik doe aan brew in bag. Daar doe ik dan mijn maisch stappen. Daarna trek ik de zak er uit en hang ik hem boven de pan. Daar hangt hij z'n uurtje om uit te lekken. Spoelen doe ik minimaal, max 1 liter. Na het uitlekken knijp ik het laatste litertje uit de zak. Daarna koken, standaard een uur. Hop voeg ik toe, even eens in een zak zodat ik precies hetzelfde kan doen als met de mout. Na het koken gaat de pan in de wasbak en koel ik het door de wasbak te vullen met water (en soms ijs, afhankelijk van hoe vol de vriezer is) Tot slot kieper ik de pan leeg in een vergistingsemmer. Gisten gebeurd om een ongeveer constante 24 graden (meest constante en donkere plek, koeler lukt niet in mijn appartement) Nadat het waterslot ophoudt en het water level gelijk staat hevel ik hem over na een nieuwe emmer, met droesemkop. Daarna gist hij duidelijk verder en wanneer dat stopt gaan ze in flesjes, met dezelfde hevelaar en droesemkop. Standaard 3 gram suiker op de flesje en een week of 4 rust op dezelfde donkere plek.
Gedurende het hele proces is het bier troebel, na maischen, na koken, na gisten, tijdens uitschenken.

Waarom ik beperkt ben, komt simpel door ruimte gebrek en daarmee mogelijkheden. Begrijp als ik me goed in lees, dat na de navergisting je het vat in een koelkast moet plaatsen  om alles te laten uitzakken en je bier helder te krijgen. Dat kan ik simpel weg niet. Budget is ook eindig, net als de ruimte. Dus ik zoek eigenlijk iets simpels waardoor ik toch helderder bier kan krijgen, zal vast niet perfect zijn hoeft ook niet, maar een leuke verbetering zou leuk zijn.
Ben benieuwd of één van jullie tips heeft!

brouwerwaldonk

Met uw werkwijze van kieperen kan je geen helder wort of bier krijgen. Nochtans is het mogelijk om helder bier te bekomen met de juiste werkwijze en materialen zoals een hevelfilter en een hevelbuis voorzien van een droesemkapje.

Begin eerst om helder wort te bekomen wat je laat gisten
https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

Daarna bekom je helder bier
https://myalbum.com/photo/Iso0UGksIgfg/540.jpg

BrewingByNumbers

Ik heb zonder koelkast toch best heldere biertjes kunnen maken, ook zonder filters, wel een droesemkapje. (Het zal natuurlijk ook meespelen wat je helder genoegd vindt).

Als ik kijk naar de verschillen:

- Ik hevelde het bier niet over voor een 2e vergisting
- Ik had wel het voordeel van een koude garage
- Ik zette de emmer op de plek voor het bottelen en liet hem minstens 1 dag staan, niet meer oppakken, schuiven of draaien.

Heeft je appartement misschien een balkon waar het bier toch even iets kouder kan staan?

Heb je verschillende soorten gist geprobeerd? Iers mos of Whirlfloc toevoegen?

brewt

Citaat van: Eriks op 24-05-2020  22:38 uTrouwe lezer van het forum, maar geen poster. Tot nu

In middels heb ik z'n biertje of bijna 15 gebrouwen met een steeds beter succes. De smaak is echt top, vaak krachtiger dan commercieel bier en wat het brouw programma voorspelt komt bijna altijd uit (waardes)

Toch wil ik nog 1 ding verbeteren, mijn bier is altijd troebel en dat zou ik willen verbeteren. Alleen ben ik beperkt in de mogelijkheden

Hoe ik het doe;

Met een molen vermaal ik het graan, doe ik redelijk fijn
Vervolgens gaat alles in een 15 liter pan op het vuur. Ik doe aan brew in bag. Daar doe ik dan mijn maisch stappen. Daarna trek ik de zak er uit en hang ik hem boven de pan. Daar hangt hij z'n uurtje om uit te lekken. Spoelen doe ik minimaal, max 1 liter. Na het uitlekken knijp ik het laatste litertje uit de zak. Daarna koken, standaard een uur. Hop voeg ik toe, even eens in een zak zodat ik precies hetzelfde kan doen als met de mout. Na het koken gaat de pan in de wasbak en koel ik het door de wasbak te vullen met water (en soms ijs, afhankelijk van hoe vol de vriezer is) Tot slot kieper ik de pan leeg in een vergistingsemmer. Gisten gebeurd om een ongeveer constante 24 graden (meest constante en donkere plek, koeler lukt niet in mijn appartement) Nadat het waterslot ophoudt en het water level gelijk staat hevel ik hem over na een nieuwe emmer, met droesemkop. Daarna gist hij duidelijk verder en wanneer dat stopt gaan ze in flesjes, met dezelfde hevelaar en droesemkop. Standaard 3 gram suiker op de flesje en een week of 4 rust op dezelfde donkere plek.
Gedurende het hele proces is het bier troebel, na maischen, na koken, na gisten, tijdens uitschenken.

Waarom ik beperkt ben, komt simpel door ruimte gebrek en daarmee mogelijkheden. Begrijp als ik me goed in lees, dat na de navergisting je het vat in een koelkast moet plaatsen  om alles te laten uitzakken en je bier helder te krijgen. Dat kan ik simpel weg niet. Budget is ook eindig, net als de ruimte. Dus ik zoek eigenlijk iets simpels waardoor ik toch helderder bier kan krijgen, zal vast niet perfect zijn hoeft ook niet, maar een leuke verbetering zou leuk zijn.
Ben benieuwd of één van jullie tips heeft!

Hoi Eriks, bottel je het bier direct nadat de vergisting is afgelopen? Of geef je de gist nog iets langer de tijd om op te ruimen? Zelf laat ik het nog een weekje staan nadat de vergisting is afgelopen. Op kamertemperatuur. Voor mij helpt dit wel. Ik hevel zelf niet over naar een ander vat na de hoofdvergisting maar dit zal denk ik geen effect hebben op helderheid.

Ik weet niet zeker of dit mogelijk is met over kiepen maar je zou ook nog een 'whirlpool' kunnen maken na het koken, dan voorzichtig overgieten naar je gist vat, misschien blijft er een en ander achter!

Zoals BrewingByNumbers ook aangeeft heeft het laten staan van het gist vat mij ook goed geholpen om het bier meer helder te krijgen.

Jeroen76

"Met een molen vermaal ik het graan"...

Hoe en waarmee schroot je? Als je aangeeft dat het fijn wordt ben ik wel benieuwd. Zeker omdat je in een zak brouwt en je aangeeft dat heel het proces alles troebel is.

Toen wij nog geen vergistingskast hadden hebben we toch prima heldere biertjes kunnen brouwen.

Gr. Jeroen


hans_nwk

Hoe lang zit er tussen brouwen en bottelen bij jou? Ook als je niet koelt trekt je bier wel helder maar je moet het wel de tijd geven.
Bij 24 °C kan ik me voorstellen dat de vergisting in een week misschien wel klaar is maar zeker niet helder.

Dit kan naast bovenstaand punten ook meespelen.

brewkeet

Voor mij werkt het volgende altijd wel mooi:
- Na het koken whirpoolen en accepteren dat er een laagje wort in je ketel blijft zitten, dus niet stiekem schuin houden om meer in je vergistingsvat te krijgen. ( er zit een kraantje op me ketel)
- Hooftvergisting in een conische RVS vat ( SS brewtech brewmaster fermenting bucket) deze laten vergisten op de tempratuur die de gistfabrikant aan geeft. Als de vergisting klaar lijkt te zijn door je SG te meten in 3 dagen met stappen van 0,5 graden per 12 uur verwarmen ( warm lageren) Daarna hevelen of met een kraantje aftappen boven je gistkoek, ook hier accepteren dat je bier verliest. Let hierbij goed op dat je absoluut niet je vergistingsvat beweegt of verplaatst of iets anders ermee doet. Dit heb ik opgelost door een tafeltje onder me vergistingskasten te zetten.
- Nu kan je gaan bottelen in een ander vat of nog een koude lagering doen op een graadje of 5 (zelfde als voor een giststarter maken)
- Na het bottelen flesjes zeker 3 weken laten staan op de temperatuur waarop je vergist hebt.

Daarna is me bier goed helder als je het in 1 keer uitschenkt in je glas en er een dun laagje bier in je flesje laten zitten.
In de praktijk verlies ik ongeveer 1,5 tot 2 liter bier door deze stappen te doen.

CeesM

Citaat van: Eriks op 24-05-2020  22:38 uTot slot kieper ik de pan leeg in een vergistingsemmer. Gisten gebeurd om een ongeveer constante 24 graden (meest constante en donkere plek, koeler lukt niet in mijn appartement) Nadat het waterslot ophoudt en het water level gelijk staat hevel ik hem over na een nieuwe emmer, met droesemkop. Daarna gist hij duidelijk verder en wanneer dat stopt gaan ze in flesjes, met dezelfde hevelaar en droesemkop. Standaard 3 gram suiker op de flesje en een week of 4 rust op dezelfde donkere plek.
Hoeveel dagen zit daar tussen? En waarom 9 gram suiker/liter?

Haagse Wouter

Schepje brouwzouten kan helpen met uitvlokken gist.

middelaersch

Citaat van: Haagse Wouter op 25-05-2020  19:52 uSchepje brouwzouten kan helpen met uitvlokken gist.

Wat voor brouwzouten bedoel je precies, en hoeveel is 'een schepje'?

beun

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-05-2020  23:00 uMet uw werkwijze van kieperen kan je geen helder wort of bier krijgen. Nochtans is het mogelijk om helder bier te bekomen met de juiste werkwijze en materialen zoals een hevelfilter en een hevelbuis voorzien van een droesemkapje.

Begin eerst om helder wort te bekomen wat je laat gisten
https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

Daarna bekom je helder bier
https://myalbum.com/photo/Iso0UGksIgfg/540.jpg


Ik ben het met brouwer waldonk eens.
Als je wort al redelijk helder de kookpan in gaat krijg je vanzelf helder bier.
Waarschijnlijk is je manier van schroten onjuist  of/en het filter proces niet optimaal. Een goede fliterpan met hevel i.c.m. juist geschrote mout doen wonderen.

groet Stefan

Eriks

Poeh, genoeg reacties! Even kijken of ik overal iets op kan antwoorden :)

brouwerwaldonk; De foto is al een enorm verschil met de mijne! Ik hoop dat de foto link werkt, deze is niet van gisteren maar van daarvoor; https://photos.app.goo.gl/PttceZRBFWn7SuMD8
Als ik het dan goed heb, is dit het startpunt waarbij het handig is om in ieder geval iets te filteren. Met misschien wel dezelfde hevelaar die ik al gebruik (https://www.braumarkt.com/automatische-hevel-easy-start-5-15-ltr-fles)

BrewingByNumbers; Een keer overhevelen tussen de gistingvaten doe ik eigenlijk om 2 redenen. Ene is, dat ik merk dat hij daarmee helderder wordt. Andere is dat ik merk dat de gisting zichtbaar verder gaat (waterslot gaat weer kort borrelen) Gist soort heb ik nog geen verschil gemerkt, buiten wat er in het vat achter blijft. Mos nog niet geprobeerd, zat ik ook aan te twijfelen

brewt; Als ik zie dat het waterslot niks meer doet, vaak een paar dagen. Kijk het gisten is zo heftig (mede door de temperatuur) dat bijvoorbeeld vannacht het hele waterslot leeg geblazen was (gisteren gebrouwen) Nu verwacht ik dat ik hem morgen overhevel, want hij is al flink op zn retour nu. En dan gok ik zaterdag of zondag op de fles. Wat ik kan doen, is deze een week langer laten staan.
Whirlpool kan ik proberen bij de volgende!

Jeroen76; Met zn ding; https://www.braumarkt.com/arsegan-moutmolen-premium-gietijzer
Ik heb geen foto, maar om een idee te geven (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170928/ed11b1e3a6709c2ae7d2b4c79b3bdaa6.jpg) en dan is het witte ongeveer de helft bij mij - dus fijner. Hiermee schoot mijn rendement uiteraard omhoog van zn 60 naar 75% ongeveer

hans_nwk; Een week dus ;D hoofdvergisting na 1 of 2 dagen, na gisting een dag of 2 a 3. Dan zit ik op het voorspelde SG van BrouwHulp

brewkeet; Dat gaat mij dus niet lukken, verwarmen en koelen :'( Maar het laatste beetje, ongeveer 0,5 tot 1 cm blijft bij mij ook achter in het flesje

CeesM; Een week, en 9 gram per liter is om dat ik dan volgens BrouwHulp aan de juiste hoeveelheid CO2 kom

Haagse Wouter; Is een optie, net als het mos. Zie het een beetje als er volgens mijn methode geen andere weg meer is

Eriks

Nog even een paar insights (maar hopen dat jullie het via de links kunnen zien);

Filmpje van het waterslot, zo snel gaat het dus.. ;) Geen grap, niks versneld!
https://photos.app.goo.gl/LwmGRYdbj7xscL2P8

Brouwen in de zak;
https://photos.app.goo.gl/SFtYgPQY8x6cHfy1A

Zak eruit zien te krijgen;
https://photos.app.goo.gl/8TNV69K7X91y9fcH9

En wort met hop (was hier aan het expirimenteren met hopzakjes, niet het grootste succes)
https://photos.app.goo.gl/8ZPSrNGGX5n8ro6s8

Jacques

Je hoeft geen kraakheldere wort te hebben om mooi helder bier te krijgen.

Het is belangrijk te zorgen voor het goed uitvlokken van de eiwitten. Dit krijg je door voldoende lang te koken bij een pH van 5.2. Het toevoegen van Iers mos of Brewtan B helpt daarbij.

Voor het goed uitvlokken van de gist hoort je brouwwater voldoende calciumionen te bevatten. Door brouwzouten toe te voegen (CaCl2 of CaSO4) verhoog je het gehalte aan calciumionen. Calcium zorgt er namelijk voor dat de gistcellen aan elkaar kunnen plakken. Heel vaak wordt troebelheid veroorzaakt door zwevende gistcellen.

En verder helpt geduld. Met de tijd wordt je bier steeds helderder. De zwaartekracht doet meestal wel zijn werk.


Wees er ook op bedacht dat koudhop kan zorgen voor een troebel bier, zeker als je veel koudhop gebruikt. Dit komt door de polyfenolen die vrijkomen uit de hop en verbindingen aangaan met eiwitten. Hierdoor krijg je zwevende deeltjes.
Verder is het ook goed om te weten dat als je je bier koelt het troebel kan worden. Dit komt door eiwitten bij een lage temperatuur minder goed oplosbaar zijn. Wanneer het bier warmer wordt verdwijnt de troebelheid.

En natuurlijk schenk je het flesje met gist in de fles niet helemaal uit...  :) Wat eerder stoppen met schenken kan een wereld van verschil maken.

Griebelienus

En heb je al eens echt gedacht aan een theelepeltje Iers mos, een klaringsmiddel toevoegen? Gewoon proberen, het is niet duur.
Dan vlokt de gist wat sneller uit. (De meningen zijn hierover verdeeld, maar bij mij werkte het best goed, toen ik nog BIAB bieren brouwde.)
En dat overhevelen. Nooit gedaan, en toch prima bieren. Volgens mij  (en vele anderen) is dat gewoon niet nodig. Je warrelt een boel bezinksel op. (tenzij je heel secuur van bovenaf kunt hevelen)

Ennummm.. 1, een filterdoek, dat kan ook best helpen (Al hoewel ik er zelf mee gestopt ben, omdat het veel gedoe is, sinds ik een CCT heb. Maar dat is een forse investering, dus een heel ander verhaal)
Ennummm...  2: investeer in een walsenmolen. Daar ga je echt blij van worden. Paar tientjes duurder, dan dat flut apparaat van de B-markt (had ik ook, maar ingeruild) want je krijgt een veel betere afgeregelde schroot met een walsenmolen. Dat is essentieel voor BIAB brouwen. 

Btw.. heb je ook een zak van Brouwland (The brew bag)? Dat is een prima ding, die zak van de B-markt niet (veel te grote gaten).

Jedoka

Ik denk dat wanneer je je hele vergistingsproces nou eens een week of twee drie verlengt dat je dan al hele andere bieren krijgt, een stuk helderder ook.
Een week voor het hele proces is veel te kort, hoofdvergisting is 2 dagen tot een week, nagisting kan zo maar 2 weken duren tot de s.g. niet meer verandert.
Daarna kun je rustig het bier nog even laten staan om goed uit te zakken, zonder koelmogelijkheden kost dit tijd, maar het kan wel.

Jelle

brouwerwaldonk

Met de juiste ingrediënten en technieken gaat het eigenlijk vanzelf om met een laag budget helder bier te bekomen. Overgieten of kieperen is daar niet bij.

Wildor

Is het pH niet een belangrijke speler voor de uitvlokking van eiwitten?
Vaak controleer ik de pH een keer tijdens het maischen, maar niet gedurende het gehele proces.

Ik begin wel eens met redelijk schoon en helder wort, maar aan het einde van de kook lijken eiwitten toch vaak een boosdoener.
Die eiwitten kom ik dan later ook weer tegen onderin mijn gistvat.
Alleen met Iers mos los je het blijkbaar niet op.

William

brouwerwaldonk

Ja zeker, bij begin koken mag de pH niet hoger zijn dan 5,1
De eiwitten kan je af vangen door hop los te laten meekoken en na het koelen met een dompelkoeler bezinken die heel snel boven op de laag bellen.
Door na het koelen de ketel een klein beetje schuin te zetten, dan alles flink rond roeren en een hevelbuis voozien van een droesemkapje op het laagste punt onder de laag hopbellen te plaatsen kan je als alles terug stil staat, helder wort zonder allerlei trub overhevelen. De laag verkookte hopbellen werken dan als de beste filter die je kan dromen. 

Wildor

Ik hou meestal een pH aan van ~5.4 tijdens het maischen. Ik zal controleren of tijdens de kook de pH rond de 5,0 is, en anders aanpassen met wat melkzuur.
Nu werk ik nog met pellets, maar wil toch eens bellen gebruiken vanwege de genoemde methode.

Volgende investering zal een kwalitatief beter pH meter worden, die ik nu gebruik is een eenvoudige digitale variant. Geen idee hoe accuraat deze is.

Bedankt.

William




trebvuister

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-05-2020  14:22 uDoor na het koelen de ketel een klein beetje schuin te zetten, dan alles flink rond roeren en een hevelbuis voozien van een droesemkapje op het laagste punt onder de laag hopbellen te plaatsen kan je als alles terug stil staat, helder wort zonder allerlei trub overhevelen. De laag verkookte hopbellen werken dan als de beste filter die je kan dromen.
Klein beetje schuin: is het voldoende om aan één kant van de pan bv een knijper te leggen, zo dat deze kant ca 1 cm hoger ligt?

brouwerwaldonk

Neen 1 cm is niet voldoende, reken op 5 à 10 cm. Het is de bedoeling dat alle verkookte hopbellen aan een kant van de ketel liggen. Door aroma hop te nemen heb je een grotere massa, want de laag hopbellen moet toch een 5 cm dik zijn.

BrewingByNumbers

Citaat van: Wildor op 26-05-2020  15:00 uIk hou meestal een pH aan van ~5.4 tijdens het maischen.

Volgens mij is dit prima, een kwartier na inmaischen >=5.2 <5.6

Ik bereken meestal voor 5.4 en 5.2, voeg toe voor 5.4. Dan afhankelijk van hoeveel het na 15 minuten boven 5.4 zit voeg ik wat extra toe, maar niet meer dan de berekening voor 5.2.

Haagse Wouter

Citaat van: middelaersch op 25-05-2020 &nbsp;20:10 uWat voor brouwzouten bedoel je precies, en hoeveel is 'een schepje'?

Ligt aan je watersamenstelling.
Voor mij is dat b.v. ongeveer een halve theelepel CaSO4.

Eriks

Hoop goede toevoegingen!! :)

Ik ga een stappenplan doen, om te kijken wat het resultaat voor mij het beste gaat worden.

Bier dat nu staat te gisten kan ik prima 2 a 3 weken laten staan. Heb ik het resultaat van die optie in ieder val al zo te pakken
Dan, ik denk van het weekend, kan ik nog een nieuwe maken. Waarbij ik het koken, whirlpool (of pan schuin houden), hevelen optie ga toepassen

Daarna ben ik door mijn spullen heen en mag ik weer nieuwe spullen bestellen ;) Dus dan zal ik eens Iers mos meebestellen en iets om de pH mee te regelen. Als de pH meespeelt, ik lees via Brabant water dat er standaard 7.72 uit de kraan komt. Nu zullen de ingrediënten ook vast wat doen, maar klinkt niet gek dat hier ook nog iets in te winnen valt

Wordt vervolgt :biersmile:

Jacques

Citaat van: Wildor op 26-05-2020 &nbsp;14:04 uIs het pH niet een belangrijke speler voor de uitvlokking van eiwitten?
Vaak controleer ik de pH een keer tijdens het maischen, maar niet gedurende het gehele proces.

Ik begin wel eens met redelijk schoon en helder wort, maar aan het einde van de kook lijken eiwitten toch vaak een boosdoener.
Die eiwitten kom ik dan later ook weer tegen onderin mijn gistvat.
Alleen met Iers mos los je het blijkbaar niet op.

William

Eiwitten zijn vaak elektrisch geladen. Hierdoor stoten ze elkaar af en vlokken ze niet uit. Bij een pH tussen de 5,0 en 5,2 is de elektrische lading het kleinst waardoor je een beter uitvlokking krijgt.
Zie ook https://www.morebeer.com/articles/Hot_Trub_Formation_And_Removal

Jacques

Even een foto die ik afgelopen vrijdag genomen heb bij mijn laatste brouwsel. Bij dit brouwsel heb ik Brewtan B gebruikt en geen Iers mos.

Prima trubvorming. De trub blijft achter in mijn Braumeister.



Takkie83

Citaat van: Griebelienus op 26-05-2020 &nbsp;00:44 uB-markt

 :lol:

Citaat van: Eriks op 25-05-2020 &nbsp;20:50 uFilmpje van het waterslot, zo snel gaat het dus.. ;) Geen grap, niks versneld!
https://photos.app.goo.gl/LwmGRYdbj7xscL2P8

Sodeknetters, heb je een compressor op je gistvat gezet?  :o Lijkt me niet best voor de hogere alcoholen. Misschien dat saisongisten blij worden van die temperatuur maar voor de meeste gisten is 24 graden niet bepaald de bedrijfstemperatuur

Als ik je wort en je kookpan zo zie gaat het bij het filteren van het wort al mis. Of die zak is te grofmazig of je schroot te fijn, of allebei. De zak 'uitknijpen' zou ik ook niet doen, dan pers je misschien juist rommel mee. Maar je bier niet te snel bottelen maar eerst nog een paar dagen tot een week laten staan na einde vergisting doet ook wonderen  :biersmile:


brouwerwaldonk

De bodem van mijn kookketel is niet vlak maar bol zoals hier te zien is.





Ik moet dus mijn ketel niet schuin zetten want het midden is het laagste punt.
Hier zie je de dikke laag hopbellen in de middenste put, met bovenop de bruin gele eiwitten.
Het deel naast de laag hopbellen naast die scherpe rand (waar de datum zichtbaar is) is ook nog schuine bodem




Arjen1969

Whirlpool je ook nadat je de gekookte wort hebt afgekoeld? Dat zorgt in elk geval voor helderder wort. En tot hoever koel je terug na koken? Redelijk ver terugkoelen (20 graden) en whirlpool zorgen bij mij voor een behoorlijk helder wort voordat het de vergistingsemmer in gaat. Ik hevel niet over nadat de hoofdgisting voorbij is, maar laat mijn gistingsemmer gewoon een week staan nadat mijn sg stabiel is en niet verder zakt. Het jongbier gaat dan al behoorlijk helder de fles in als ik bottel.

brouwerwaldonk

Ja zeker Arjen, ik laat alles goed ronddraaien na het koelen. Als alles bijna stil staat zie ik al dat de eiwitten samenklonteren en het begin van de afscheiding. Dan komen er donkere strepen in die alsmaar breder worden tot alle eiwitten bezonken zijn.



Na 10 minuten hevel ik over met dit droesemkapje op de hevelbuis, er komt niets trub mee.



 

Eriks

Vandaag de optie whirlpool gedaan om te kijken wat het resultaat gaat worden. Het ligt niet mooi in het midden ondanks de draaikolk, maar dat komt denk ik ook omdat je in het wort nog donker beweging door de warmte zag. Maar goed vanuit hier verder! Dit ga ik nu overhevelen naar het gisting vat. Normaal had ik dit er gewoon volledig in laten kletteren. Ben benieuwd!

https://photos.app.goo.gl/M49vaFzfaDDrrX8v8

brouwerwaldonk

De afscheiding van de eiwitten is goed te zien.
Als je de hopbellen los hebt meegekookt, EN de ketel voldoende schuin zet, EN een droesemkapje op je hevelbuis zet, EN op het laagste punt in de ketel plaatst, zal je mooi helder wort naar je gistvat kunnen hevelen.

Eriks

Dat zijn veel en-en haha
Ik merkte dat juist boven de hop het helderste was. Dus vanuit daar heb ik het overgeheveld

https://photos.app.goo.gl/hxgsYXdCqhD5Ntpr6

En blijft er achter
https://photos.app.goo.gl/9bjTHK7GQYv3ReKT8

mijn verlies is uiteraard groter, ongeveer een liter minder in het vat. 7 in plaats van 8. En mijn rendement is uiteraard ook om laag gegaan met z'n 10%.
Ik zie nu ook tijdens het schoonmaken van alles, dat er nog aardig wat hop mee de hevelaar in is gegaan (zat stiekem goed verstopt)

brouwerwaldonk

Door boven de hop te hevelen, een klein foutje met grote gevolgen. Als je onder de hop hevelt, kan je alles overhevelen en heb je geen verlies.

Wel hopbellen nemen, geen pellets, want de blaadjes van de hop, dat is de filterlaag en krijg je dit.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2020 &nbsp;15:33 uDoor boven de hop te hevelen, een klein foutje met grote gevolgen. Als je onder de hop hevelt, kan je alles overhevelen en heb je geen verlies.

Wel hopbellen nemen, geen pellets, want de blaadjes van de hop, dat is de filterlaag en krijg je dit.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

Maar.. wat ik even niet snap, ik begon onderin alleen dat was z'n beetje bijna wittig wat er toen uit kwam. Dus ik dacht, dat is verkeerd en heb ik verkeerd begrepen. Dat weggegooid en bovenin gaan hevelen.

brouwerwaldonk

Vertel me eens wat je juist doet vanaf het koken.
Gebruik je hopbloemen of pellets.
Laat je die los meekoken of in een zakje.
Wat is de pH waarde van het wort bij begin koken.
Gebruik je Iers mos of niet.
Hoe koel je het wort na het koken.
Welke stappen doe je exact na het koelen.
Whirlpolen doe je, dat weet ik al.
Hoeveel zet je de ketel schuin, hoogteverschil links rechts.
Zit er een droesemkapje op de hevelbuis.

Eriks

Vanaf het koken, koken zelf op 100 graden en een uur. Bij dit recept ging er vanaf het begin gelijk de hop erbij. Zijn bloemen. Na het koken heb ik nog de flame off hop gedaan op 75 graden, ook bloemen voor 45 minuten. Daarna de pan, nog steeds 75 graden in de wasbak gezet. Flinke draaikolk in gemaakt, kon niet steviger omdat hij anders over de rand zou zijn gegaan. Naast de draaiing stopte heb ik nog even gewacht, z'n 10 minuten en heb ik daarna de koud water kraan aangezet, zodat het water in de wasbak de pan ging koelen. Na z'n 20 a 30 was hij zo rond de 30 graden. Wasbak leeg laten lopen, zeeppompje onder de pan gezet en toen de hevelaar in de pan gehangen. Deze is met een droesemkop. In eerste instantie vanaf de bodem begonnen, maar dat was wit en zodoende boven de hop verder gegaan.

Geen Iers mos en ook geen pH gemeten. Mijn brouwspullen zijn nu op, dus die komen met de volgende bestelling mee.
Hopbloemen gebruikt en los in de pan, dus niet in een zakje.

Volgens mij heb ik hiermee alle vragen toch :D

beun

@ brouwer waldonk, kan dit overhevelen alleen met een hevel of zou een pomp ook kunnen werken met uw systeem?
Gebruik je altijd Iers mos?

Zulk mooi helder wort zou van mijn reeds goede bieren welke soms nog iets tweeschijn hebben, nog iets mooiers kunnen maken.

Ik pomp het wort nu heet in het vat om daarna geforceerd te koelen of ik laat  het tot de volgende dag.  Mijn bier wordt wel echt helder maar dat duurt soms best lang.
Daarom  wil ik morgen wanneer ik mijn saison brouw deze methode proberen.
Stefan

brouwerwaldonk

@ERIK,
Je moet alles laten draaien als het koud is. Pas dan bezinken de eiwitten en die komen terecht op de laag hopbellen. Als alles bijna stil staat zet je de pan voldoende schuin, daarna steek je de hevelbuis met het droesemkapje op de bodem op het laagste punt. Je wacht ongeveer 10 minuten en dan zuig je de hevel aan. De hopbellen liggen een beetje dakpangewijs en houden alle trub tegen.
Maar je moet iers mos gebruiken tijdens het koken, ook mag de pH bij begin koken niet hoger zijn dan 5,1.     

brouwerwaldonk

@Stefan,
De inlaat van het droesemkapje op de hevel of de pomp moet op de bodem onder de laag hopbellen zijn niet hoger in de pan. Want de laag verkookte hopbellen fungeren als filter om alle zwevende deeltjes tegen te houden.
Ja ik gebruik altijd iers mos tijdens het koken, dient om de afstotende eigenschap van de eiwitten te neutraliseren. Het uitvlokken van de eiwitten heeft een pH nodig bij beging koken niet hoger dan 5,1
Koelen moet snel gaan, dus niet in een bak met koud water maar met een dompelkoeler in de ketel. dat duurt ongeveer 20 minuten.
Het uitvlokken duurt maar een paar minuten nadat het wort is afgekoeld, het bezinken neemt dan ongeveer 10 minuten in beslag en dan is het wort helder.

Samengevat, pas pH aan tijdens het vullen van de kookketel naar 5,1. Halfweg het koken Iers mos erbij. 15 minuten voor einde koken de dompelkoeler in de ketel plaatsen. Na het koken snel koelen terwijl je constant roert om een goede warmtewisseling te bekomen. Als het wort koud is geworden zie je de scheiding van de eiwitten optreden.     

Jacques

Citaat van: beun op 30-05-2020 &nbsp;20:32 uDaarom  wil ik morgen wanneer ik mijn saison brouw deze methode proberen.

Een saisongist is een echte stofgist. Die blijft lang zweven.

Zoals ik al eerder schreef is heldere wort geen garantie voor helder bier en je hoeft geen heldere wort te hebben om helder bier te krijgen.

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2020 &nbsp;21:58 u@ERIK,
Je moet alles laten draaien als het koud is. Pas dan bezinken de eiwitten en die komen terecht op de laag hopbellen. Als alles bijna stil staat zet je de pan voldoende schuin, daarna steek je de hevelbuis met het droesemkapje op de bodem op het laagste punt. Je wacht ongeveer 10 minuten en dan zuig je de hevel aan. De hopbellen liggen een beetje dakpangewijs en houden alle trub tegen.
Maar je moet iers mos gebruiken tijdens het koken, ook mag de pH bij begin koken niet hoger zijn dan 5,1.   

Dank je wel! Dan hebben we de foute handeling te pakken
En ik zal het mos en pH spullen vandaag mee bestellen, kan dat gelijk mee de test in

brouwerwaldonk

Citaat van: Eriks op 31-05-2020 &nbsp;11:19 uDank je wel! Dan hebben we de foute handeling te pakken
En ik zal het mos en pH spullen vandaag mee bestellen, kan dat gelijk mee de test in
Vertel ook eens wat het volume is wat je per keer brouwt. Om een beetje efficiënt te filteren heb je een laagdikte hopbellen nodig van 10 à 15 cm dik. Door de ketel schuin te zetten als het nog draait, zou je dit moeten bekomen boven het droesemkapje in het hoekje op het laagste punt waar je de hevelbuis moet plaatsen.

Bij het begin en ook op het einde van het hevelen komt er genoeg troebel mee die nodig is voor de gisting om koolzuurbellen te dragen. Kraakhelder moet het niet zijn.

Heuvinger brouwerij

De bieren van mijn 3 brouwdagen blijven lang troebel.
Wat had ik veranderd?
Ik heb lagermout gebruikt en gespoeld met water van 95°C.
Vandaag gebruik ik de laatste portie lagermout en spoel met water van 85°C.
Ook ga ik wat minder melkzuur gebruiken, de bieren waren wel erg zuur!

brouwerwaldonk

Zuur toevoegen doe je enkel nadat je gemeten hebt en hoger zit dan voorgeschreven.
10 minuten na het storten, dus na 10 minuten roeren, pH aanpassen indien nodig naar 5,5
Spoelwater eerst opwarmen tot 80°C. dan een staal nemen, laten afkoelen, als je met een digitale pH meter werkt, tot 25°C. en altijd aanpassen naar 5,2 à 5,3
Bij het begin koken moet het wort een waarde hebben van max 5,1
Als je deze waarden respecteerd zal je bier niet te zuur smaken, tenzij je met een infectie zit. 

Heuvinger brouwerij

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2020 &nbsp;11:38 uals je met een digitale pH meter werkt,
Ik heb geen digitale pH meter, komt er misschien ooit wel eens.
Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2020 &nbsp;11:38 utenzij je met een infectie zit.
Ach, ik vergist met saison brett en ik heb de laatste keer vlak voor het bottelen ook nog het depot van Orval toegevoegd.

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2020 &nbsp;11:27 uVertel ook eens wat het volume is wat je per keer maakt. Om een beetje efficiënt te filteren heb je een laagdikte hopbellen nodig van 10 à 15 cm dik. Door de ketel schuin te zetten als het nog draaid, zou je dit moeten bekomen boven het droesemkapje in het hoekje op het laagste punt waar je de hevelbuis moet plaatsen.

Bij het begin en ook op het einde van het hevelen komt er genoeg troebel mee die nodig is voor de gisting om koolzuurbellen te dragen. Kraakhelder moet het niet zijn.

Kraakhelder is het doel ook niet, iets helderder zou ik al leuk vinden  :)
Volume per keer is op dit moment 7,5 liter, dus 15 liter pan waar ik uiteindelijk ongeveer 7,5 liter bier van overhoudt (een krat bier). De pan is redelijk breedte ten opzichte van de hoogte. Dus ik weet ook niet zeker of ik die 10 of 15 cm over de hele pan kan halen. Ik overweeg al wel om op te schalen (ongeveer het dubbele van nu) Het vliegt er door heen aangezien iedereen ze wilt drinken in plaats van de normale pils :biersmile:

brouwerwaldonk

Citaat van: Eriks op 31-05-2020 &nbsp;13:45 uKraakhelder is het doel ook niet, iets helderder zou ik al leuk vinden  :)
Volume per keer is op dit moment 7,5 liter, dus 15 liter pan waar ik uiteindelijk ongeveer 7,5 liter bier van overhoudt (een krat bier). De pan is redelijk breedte ten opzichte van de hoogte. Dus ik weet ook niet zeker of ik die 10 of 15 cm over de hele pan kan halen.
Neen 15 zelfs 10 cm over de hele pan ga je nooit halen, maar is ook niet de bedoeling. Door de pan schuin te zeten krijg je in het laagste hoekje toch een dikke laag boven het droesemkapje.


beun

Citaat van: Jacques op 30-05-2020 &nbsp;23:03 uEen saisongist is een echte stofgist. Die blijft lang zweven.

Zoals ik al eerder schreef is heldere wort geen garantie voor helder bier en je hoeft geen heldere wort te hebben om helder bier te krijgen.

meestal heb ik ook mooie heldere bieren maar soms hebben ze voor  mij iets teveel tweeschijn. waarschijnlijk is dit koude troebeling.
ik streef er dus wel naar een helder wort te krijgen voor vergisting.
overigens kan ik de trub aftappen vanuit mijn cct dus misschien helpt dit ook om helderder  bier te  krijgen

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 31-05-2020 &nbsp;11:30 uDe bieren van mijn 3 brouwdagen blijven lang troebel.
Wat had ik veranderd?
Ik heb lagermout gebruikt en gespoeld met water van 95°C.
Vandaag gebruik ik de laatste portie lagermout en spoel met water van 85°C.
Ook ga ik wat minder melkzuur gebruiken, de bieren waren wel erg zuur!

Als je spoelwater van 95 ºC gebruikt moet je het spoelwater aanzuren tot een pH van 5,4 tot 5,8. Hierdoor wordt de hoeveelheid polyfenolen dat je uitspoelt een stuk kleiner. Zoals ik in dit topic eerder heb uitgelegd komt veel troebelheid in je bier door verbindingen van polyfenolen met eiwitten. Vandaar ook dat bier dat stevig gehopt is met veel late hopgiften altijd troebel is, hoe goed je ook filtert.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 31-05-2020 &nbsp;16:22 uAls je spoelwater van 95 ºC gebruikt moet je het spoelwater aanzuren tot een pH van 5,4 tot 5,8.
Vandaag gewoon weer net als een tijd terug met 80ºC gespoeld.
Het advies van 95 ºC was voor mij geen vooruitgang.
Citaat van: Jacques op 31-05-2020 &nbsp;16:22 uVandaar ook dat bier dat stevig gehopt is met veel late hopgiften altijd troebel is.
Nooit gemerkt.
Mijn laatste 3 brouwsel waren niet koudgehopt, want voor de zomer moet er volume in korte tijd geproduceerd worden.
Wat vandaag gebrouwen wordt, gaat wel koudgehopt worden, meer daar de hoeveelheid lege emballage beperkt is.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 31-05-2020 &nbsp;17:17 uVandaag gewoon weer net als een tijd terug met 80ºC gespoeld.
Het advies van 95 ºC was voor mij geen vooruitgang.

Door heter te spoelen krijg je een iets hoger rendement. De vloeistof is minder viskeus bij een hogere temperatuur en ook lossen de suikers beter op. Zelf heb ik er goede ervaringen mee.

CiteerNooit gemerkt.
Mijn laatste 3 brouwsel waren niet koudgehopt, want voor de zomer moet er volume in korte tijd geproduceerd worden.
Nog nooit een NEIPA gebrouwen?





Takkie83

Citaat van: Jacques op 31-05-2020 &nbsp;16:22 uVandaar ook dat bier dat stevig gehopt is met veel late hopgiften altijd troebel is, hoe goed je ook filtert.

Hoe komt het dan dat mijn IPA met late hopgiften en koudhop zonder coldcrash gewoon netjes helder is?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 31-05-2020 &nbsp;17:43 uHoe komt het dan dat mijn IPA met late hopgiften en koudhop zonder coldcrash gewoon netjes helder is?

Omdat je niet heel veel late hopgiften en koudhop hebt gebruikt.  ;)

Jacques

Overigens is de trend niet helder bier maar juist troebel bier.

Ik kwam niet dit artikel tegen
What's in a Hazy IPA, Anyway?

Een bier brouwen met een blijvende troebelheid valt niet mee. Laatst een Hazy IPA gedronken van Duvel in samenwerking met 't IJ. Dat bier was niet erg troebel. Het valt niet mee om tegen de zwaartekracht te vechten. Met de tijd wordt zo wat elk bier helder.

Eriks

Citaat van: Jacques op 31-05-2020 &nbsp;22:01 uEen bier brouwen met een blijvende troebelheid valt niet mee.
Ik ben er een ster in ;D

Citaat van: brouwerwaldonk op 31-05-2020 &nbsp;14:29 uNeen 15 zelfs 10 cm over de hele pan ga je nooit halen, maar is ook niet de bedoeling. Door de pan schuin te zeten krijg je in het laagste hoekje toch een dikke laag boven het droesemkapje.


Heb je zeker een punt in, niet bij stil gestaan! Kan nu niet wachten tot ik weer spuiten binnen heb en een volgende poging kan wagen.

brouwerwaldonk

Spuiten? Waarvoor dienen die.
Als het is om enkele druppels wort te nemen uit de maischketel met een koffielepeltje gaat het prima.

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-06-2020 &nbsp;07:07 uSpuiten? Waarvoor dienen die.
Als het is om enkele druppels wort te nemen uit de maischketel met een koffielepeltje gaat het prima.

Sorry, dat is de autocorrectie van mijn telefoon. Het moet spullen zijn. Mout, hop, gist en vooral Iers mos en pH spul.

brouwerwaldonk

Het is vooral een correcte pH tijdens het koken en Iers mos die er voor zorgen dat de eiwitten NA het koelen samenklonteren en snel bezinken. Kies vooral ook voor aroma hop met een redelijk laag alfazuur gehalte waardoor je meer bellen zal hebben, dus een hoger bergje.

Jacques

Citaat van: Eriks op 31-05-2020 &nbsp;23:09 uIk ben er een ster in ;D

Als veel geduld hebt wordt het wel helder. Laat maar eens een commercieel witbier een jaar of twee staan. Die wordt kristalhelder.

Het helder worden kun je bevorderen door de juiste pH-waarde tijdens het koken (tussen 5,0 en 5,2) en door een klein beetje calciumzouten toe te voegen.

Na het koken hoeft het wort niet helder te zijn, wel is het goed de warme trub zo veel mogelijk niet mee te nemen naar je gistvat. De zogenaamde koude trub die ontstaat na het koelen hoeft niet verwijderd te worden. Deze wordt voor een deel door de gist gebruikt als voeding. Gist heeft vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Het mooie is dat in trub in verhouding veel vetzuren zitten. Kraakheldere wort na koeling is niet iets wat je dient na te streven.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-06-2020 &nbsp;09:01 uHet is vooral een correcte pH tijdens het koken en Iers mos die er voor zorgen dat de eiwitten NA het koelen samenklonteren en snel bezinken. Kies vooral ook voor aroma hop met een redelijk laag alfazuur gehalte waardoor je meer bellen zal hebben, dus een hoger bergje.

Een correcte pH en Iers mos (en ook Brewtan B) zorgen er voor dat je grote eiwitvlokken krijgt TIJDENS het koken. De koude trub hoor je niet te verwijderen.

Ook met pellets krijg je mooi helder bier. Een filter in de vorm van hopbloemen is niet nodig. Bellen gebruik ik al een hele tijd niet meer.

Eriks

Citaat van: Jacques op 01-06-2020 &nbsp;13:57 uOok met pellets krijg je mooi helder bier. Een filter in de vorm van hopbloemen is niet nodig. Bellen gebruik ik al een hele tijd niet meer.

Hoe doe je het dan met pellets? Want ik snap de truc nu met bellen. En die blijven mooi achter in de pan als uitgelegd (moet het allen nog in de praktijk brengen, maar de theorie snap ik nu) Alleen hoe blijft bij jou dan alles achter, als de bellen niet als filter dienen?

Jacques

Citaat van: Eriks op 01-06-2020 &nbsp;17:07 uHoe doe je het dan met pellets? Want ik snap de truc nu met bellen. En die blijven mooi achter in de pan als uitgelegd (moet het allen nog in de praktijk brengen, maar de theorie snap ik nu) Alleen hoe blijft bij jou dan alles achter, als de bellen niet als filter dienen?

Ik gebruik een hopspider en de warme trub blijft achter in mijn Braumeister.

Op de foto is goede de uitvlokking te zien tijdens het koken.


De trub zakt na het koelen naar beneden.


Het wort dat mijn gistvat ingaat is niet kraakhelder maar na de hergisting op de fles worden ze keurig helder, behalve als er veel koudhop is gegeven...

Eriks

Citaat van: Jacques op 01-06-2020 &nbsp;21:33 uIk gebruik een hopspider en de warme trub blijft achter in mijn Braumeister.

Op de foto is goede de uitvlokking te zien tijdens het koken.

De trub zakt na het koelen naar beneden.

Het wort dat mijn gistvat ingaat is niet kraakhelder maar na de hergisting op de fles worden ze keurig helder, behalve als er veel koudhop is gegeven...

En hoe "tap" je het bier uit de ketel? Zoals brouwerwaldonk aangeeft doet adviseert hij het via overhevelen. Maar werkt dat in jouw geval ook, omdat de hopbellen niet meer als filter dienen?

chthon

Citaat van: Jacques op 31-05-2020 &nbsp;22:01 uOverigens is de trend niet helder bier maar juist troebel bier.

Ik kwam niet dit artikel tegen
What's in a Hazy IPA, Anyway?

Een bier brouwen met een blijvende troebelheid valt niet mee. Laatst een Hazy IPA gedronken van Duvel in samenwerking met 't IJ. Dat bier was niet erg troebel. Het valt niet mee om tegen de zwaartekracht te vechten. Met de tijd wordt zo wat elk bier helder.

Inderdaad, 't Ij van de Duvel. Dat was het eerste dat mij opviel bij het uitschenken, dat het zeker niet troebeler was dan een gewone Duvel.

Koen S

Citaat van: Jacques op 31-05-2020 &nbsp;22:01 uOverigens is de trend niet helder bier maar juist troebel bier.

Ik kwam niet dit artikel tegen
What's in a Hazy IPA, Anyway?

Een bier brouwen met een blijvende troebelheid valt niet mee. Laatst een Hazy IPA gedronken van Duvel in samenwerking met 't IJ. Dat bier was niet erg troebel. Het valt niet mee om tegen de zwaartekracht te vechten. Met de tijd wordt zo wat elk bier helder.
Mijn NEIPA en mijn White IPA van voorjaar 2019 zijn nog steeds erg troebel! Gewoon 10 minuten voor einde koken 50 gram havervlokken toegevoegd, dit zorgde voor een permanente zetmeelwaas.

Takkie83

Insteek van dit topic is toch juist helder bier verkrijgen? En dan natuurlijk na de nagisting en eventueel hergisting, niet na een jaar wachten  ;)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 02-06-2020 &nbsp;17:30 uInsteek van dit topic is toch juist helder bier verkrijgen? En dan natuurlijk na de nagisting en eventueel hergisting, niet na een jaar wachten  ;)

Door de hergisting wordt je bier troebel. Er is immers een groei aan gistcellen. Als er voldoende calciumionen in het bier zitten en de eiwituitvlokking tijdens het koken en de vergisting goed verloopt is je bier na een week of 3 à 4 helder. Maar dan moet je weer niet veel koudhop hebben gebruikt of te kort hebben gemaischt waardoor niet alle zetmeel is afgebroken.

Overigens zijn er gisten zoals saisongisten die echte stofgisten zijn waarbij de troebelheid wat langer aanhoudt.

Waar ik op wijs is dat kraakheldere wort geen garantie is voor helder bier en dat er veel meer factoren zijn die er voor zorgen dat je al dan niet een helder bier krijgt.

Zie ook het vrij korte artikel Clarity voor een overzicht met factoren die van belang zijn.

Andert

Citaat van: Jacques op 02-06-2020 &nbsp;20:53 uDoor de hergisting wordt je bier troebel. Er is immers een groei aan gistcellen. Als er voldoende calciumionen in het bier zitten en de eiwituitvlokking tijdens het koken en de vergisting goed verloopt is je bier na een week of 3 à 4 helder. Maar dan moet je weer niet veel koudhop hebben gebruikt of te kort hebben gemaischt waardoor niet alle zetmeel is afgebroken.

Overigens zijn er gisten zoals saisongisten die echte stofgisten zijn waarbij de troebelheid wat langer aanhoudt.

Waar ik op wijs is dat kraakheldere wort geen garantie is voor helder bier en dat er veel meer factoren zijn die er voor zorgen dat je al dan niet een helder bier krijgt.

Zie ook het vrij korte artikel Clarity voor een overzicht met factoren die van belang zijn.
Jacques,

Hoeveel calcium is dan ongeveer nodig? Heeft het ook nadelen om meer calcium toe te voegen, is er bijvoorbeeld een bovengrens?

Volgens mij zit in mijn brouwwater 45 mg calcium per liter. Ik denk dat ik daardoor minder makkelijk helder bier krijg maar ik zie ook grote verschillen per gist, T-58 krijg ik moeilijk helder maar M47 is meteen na hergisting kraakhelder.

Jacques

Citaat van: Andert op 02-06-2020 &nbsp;22:08 uJacques,

Hoeveel calcium is dan ongeveer nodig? Heeft het ook nadelen om meer calcium toe te voegen, is er bijvoorbeeld een bovengrens?

Volgens mij zit in mijn brouwwater 45 mg calcium per liter. Ik denk dat ik daardoor minder makkelijk helder bier krijg maar ik zie ook grote verschillen per gist, T-58 krijg ik moeilijk helder maar M47 is meteen na hergisting kraakhelder.

De ideale hoeveelheid calcium zit zo tussen de 50 en 150 mg. Er is een bovengrens, die ligt ergens tussen de 200 en 250 mg.

En ja de gist die je ent heeft grote invloed op de helderheid van je bier. Sommige gisten flocculeren heel snel, je hebt dan snel helder bier. Andere gisten zoals saisongisten flocculeren zeer langzaam. Het duurt dan veel langer voordat je helder bier hebt.

Zie ook het artikel van Wyeast voor meer uitleg over de invloed van calcium op het flocculeren van gist.

Eriks

Even een tussenstand;

Foto 1. Was al gebrouwen voor de start van deze topic, methode was de complete pan er in leeg laten kletteren incl alles wat er in zit en zit nu 2 weken in de emmer
https://photos.app.goo.gl/USqEm7e3ieVviemw9

Foto 2. Is over geheveld vanuit de pan, met de "maar" dat het overhevelen niet was gegaan zoals bedoelt (boven de hop in plaats van er onder)
https://photos.app.goo.gl/T8vWFQJqKfTBxfbP8

(Iers mos en pH meter + brouwzout is ook binnen, nu nog even de tijd vinden om het volgende brouwsel te brouwen om het effect daarvan te zien. Verwachtingen zijn hoog)

Eriks

Laatste update

https://photos.app.goo.gl/h5qfPRVqPnww6qQD6

Getracht om de pH oke te krijgen, maar dat was toch lastiger dan gedacht met een stel meet strookjes. En iets mos gebruikt. Het verschil is aanzienlijk!! Oke hij is niet kraakhelder,maar dat is ook nooit het doel geweest. Dus ik ben blij met het resultaat ;D

Jacques

Nog even een paar foto's om te laten zien wat ik bedoel.

De eerste foto heb ik deze avond genomen van een bier dat zo'n 4 weken op de fles zit.
Het wort was niet helder toen het naar het gistvat ging. Wel heb ik de meeste warme trub in de brouwketel gelaten. Het bier is gebrouwen met vooral pellets en het wort is niet gefilterd op welke wijze dan ook...





Dat koudhoppen grote invloed heeft op de helderheid is mooi te zien aan de hand van een foto die ik gisteren gemaakt heb. Het gaat hier om een lopende test naar het effect van hop creep. Alle drie de flessen zijn van hetzelfde brouwsel. Bij de twee rechtse flessen is extra koudhop toegevoegd. Dat is niet gedaan bij de rechtse fles. Het bier in deze fles is kraakhelder.


Eriks

Citaat van: Jacques op 19-06-2020 &nbsp;23:30 uNog even een paar foto's om te laten zien wat ik bedoel.

De eerste foto heb ik deze avond genomen van een bier dat zo'n 4 weken op de fles zit.
Het wort was niet helder toen het naar het gistvat ging. Wel heb ik de meeste warme trub in de brouwketel gelaten. Het bier is gebrouwen met vooral pellets en het wort is niet gefilterd op welke wijze dan ook...



Dat is voor mij het ideaal beeld, ziet eruit alsof het uit de winkel komt ;D (zonder eigen brouwsels te beledigen, maar het ligt er aan wat je referentie is) Heb ontdekt dat in BrouwHulp ook een pH calculator zit, bij mijn laatste heb ik op de gok toegevoegd met al resultaat. Maar zag achteraf dat het te weinig was. En ik zag na een beetje spelen dat melkzuur het effectiefste is met het water van hier, dus dat ga ik met mijn volgende bestelling ook eens kopen.
Het bier zit nog in het gisting vat, wel een keer overgeheveld. Zag dat er stiekem best wel wat hoppellets in zat en was neergedaald. Laat het nu nog een tijd rusten zodat de zwaartekracht de rest van het werk kan doen

De voorbeeld foto's van je koudhop zitten er niet bij?

Snelbier

ideaal-beeld... Heerlijk helder Geineken..  LOSLATEN dat beeld;
Als jouw biertje 3 maanden (of meer) blijft staan (net als die Geineken) wordt het ook helder.
Welke is nu LEKKERDER? Daar gaat het om, denk ik. Doelgroep van dit forum is niet de pilsdrinkers..
Proost,  Snelbier

Eriks

Citaat van: Snelbier op 21-06-2020 &nbsp;09:29 uideaal-beeld... Heerlijk helder Geineken..  LOSLATEN dat beeld;
Als jouw biertje 3 maanden (of meer) blijft staan (net als die Geineken) wordt het ook helder.
Welke is nu LEKKERDER? Daar gaat het om, denk ik. Doelgroep van dit forum is niet de pilsdrinkers..
Proost,  Snelbier

Mee eens, daarmee ben ik dit topic ook gestart. Helderder bier te krijgen. Kraakhelder is niet het einddoel (maar kan een ideaal zijn dat je niet haalt, blijven dromen idee :P)

Jacques

Citaat van: Eriks op 21-06-2020 &nbsp;09:15 uDe voorbeeld foto's van je koudhop zitten er niet bij?

Oeps, het was al laat toen ik het bericht plaatste en ik aan het genieten van een zwaar zelfgebrouwen bier van zo'n 11%...



Citaat van: Jacques op 19-06-2020 &nbsp;23:30 uNog even een paar foto's om te laten zien wat ik bedoel.

Dat koudhoppen grote invloed heeft op de helderheid is mooi te zien aan de hand van een foto die ik gisteren gemaakt heb. Het gaat hier om een lopende test naar het effect van hop creep. Alle drie de flessen zijn van hetzelfde brouwsel. Bij de twee rechtse flessen is extra koudhop toegevoegd. Dat is niet gedaan bij de rechtse linkse fles. Het bier in deze fles is kraakhelder.

Met de tijd zal het bier helder worden. Door de koudhop duurt dat alleen langer, komt ook omdat er nog steeds suikers vergist worden door de hop creep.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 21-06-2020 &nbsp;21:02 uOeps, het was al laat toen ik het bericht plaatste en ik aan het genieten van een zwaar zelfgebrouwen bier van zo'n 11%...

Zit inderdaad ook nog een fout in je omschrijving, want waarschijnlijk bedoel je dat de linker zonder koudhop is.

Was het een lekker biertje die van 11%?  ;D

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 21-06-2020 &nbsp;21:06 uZit inderdaad ook nog een fout in je omschrijving, want waarschijnlijk bedoel je dat de linker zonder koudhop is.

Was het een lekker biertje die van 11%?  ;D

Inderdaad. Overigens was bij dit bier koudhop toegevoegd vanaf het begin van de vergisting. Bij de twee linkse flessen is later extra koudhop toegevoegd. Het gaat hier om een test die ik aan het uitvoeren ben. Een verslag van deze test zal ik over een tijd plaatsen.

Overigens zie je bij de linkse fles kleine gistvlokjes die tegen de wand van de fles zitten. Ik zie dat heel vaak gebeuren tijdens de hergisting op de fles. Inmiddels zijn de gistvlokjes naar beneden gezakt.

Het bier was trouwens heel jong maar smaakte al goed. Dat gaat wat beloven voor de toekomst.

Griebelienus

Citaat van: Eriks op 13-06-2020 &nbsp;15:41 uLaatste update

https://photos.app.goo.gl/h5qfPRVqPnww6qQD6

Getracht om de pH oke te krijgen, maar dat was toch lastiger dan gedacht met een stel meet strookjes. En iets mos gebruikt. Het verschil is aanzienlijk!! Oke hij is niet kraakhelder,maar dat is ook nooit het doel geweest. Dus ik ben blij met het resultaat ;D

Dus de volgende stap is de aankoop van een pH-meter. dat is veel makkelijker dan dat gedoe met die strookjes. Ik heb een metertje van 20 euro via bol. (Zie tip van Jacques, elders). Die doet het prima, met 2 zakjes ijkpoeder een doosje en een duidelijke handleiding.
 :proost:

Takkie83

Ik heb dat gekloot met die strookjes ook opgegeven. Heb er een keer een batch Leffe Blond door door de gootsteen kunnen kiepen omdat ik fosforzuur bleef toevoegen tot uiteindelijk vijf keer de berekende hoeveelheid als die BrouwHulp aangaf. Dat werd dus zure klets  >:(

Ik vertrouw nu gewoon op de door BrouwHulp voorgeschotelde hoeveelheid en als die onder de milliliter zit laat ik het gewoon voor wat het is.

M'n biertjes zijn nu gewoon weer lekker  :proost:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Takkie83 op 22-06-2020 &nbsp;18:27 uHeb er een keer een batch Leffe Blond door door de gootsteen kunnen kiepen omdat ik fosforzuur bleef toevoegen tot uiteindelijk vijf keer de berekende hoeveelheid als die BrouwHulp aangaf. Dat werd dus zure klets  >:(
Zonde!
Zure bieren blijken bij mij na 6 week opeens heel drinkbaar en lekker te zijn.
Andere optie is gewoon afstoken.

Takkie83

Ja heb het overwogen toch te bottelen maar het rook gewoon echt niet lekker en smaakte ook zuur. Gelukkig brouw ik geen grote batches  :) Wel zonde van een brouwdag

Eriks

Vandaag weer een nieuwe brouwdag! En als je het mij vraagt een fiasco om helderder bier te krijgen..
Heb een nieuwe ketel, dus ik ben over gestapt van een pan naar een Klarstein

Voor het koken de pH op 5,5 weten te krijgen. Dus dat was positief!
Op het eind bij het koken nog Iers mos toegevoegd. Vervolgens gekoeld met een spiraal koeler tot ongeveer 35 graden. Kreeg hem niet koeler. Toen begon het geklooi! Wort naar het gistingsvat krijgen.

Poging 1. Whirlpool, 15 min wachten, iets schuin zetten  en kraan op. Resultaat binnen een tel zal de bazooka filter verstopt.
Poging 2. Hevel met antidroesemkop. Anderhalve druppel en er zat een hopbloem er in
Poging 3. Arm flink met zeep gewassen, bazooka filter ruit gedraaid. Nieuwe whirlpool gemaakt en kraan op. Paar tellen en ook die zat toen verstopt.
Poging 4. Met enkel een slang overhevelen. Dat ging goed tot die bij de hop laag aan kwam (boven af). Daarna mijn brewingbag ding gepakt, alles daarin gekieperd en laten uitlekken.
Weinig succes dus! En ik ben bang dat er een infectie bij is gekomen gezien mijn handelingen. Maar dat merk ik over een tijdje wel..

Resultaat is dit:
https://photos.app.goo.gl/bx8hQ2PgzxUtCwrAA

Iemand tips? Want dat filteren naar de gisting tank lukt me dat niet echt..

beermenke

Bij mij werkt, een aantal uur laten bezinken( na koelen doe ik er al een beetje gist bij) daarna ketel schuin en tap aan zijkant af. (Ketel dan de andere kant schuin.) nagenoeg ketel leeg behalve trub op bodem. Bij mij doet zwaartekracht het meeste werk.

Koen S

Gebruik je ook pellets? Dan is het een lastige. Met enkel hopbellen lukt het me prima met een bazooka. Ik laat de siliconen slang uitkomen in een hopspider, die houdt nog wat trub tegen. De laatste keer gebruikte ik ook nog een hopsok van 200 micron in de hopspider, dit filtert ook wat extra, niet perfect helder, maar dat hoeft ook niet.

D.R.K.

Laat je je koelspiraal in de ketel zitten na het koelen? Want dan verstoor je de neergeslagen laag ook niet.
Je kan ook nog hopzakjes gebruiken om de filter te helpen bij het overhevelen of het leeg laten lopen via het kraantje

Als je problemen met koelen hebt kan je zo lang mogelijk koelen met kraan water en daarna de voeding vanuit een emmer doen waarin je water en ijs of koel elementen hebt laten staan. Dan krijg je het wel dichter naar de 20C toe.
De emmer kan je leegpompen met een boormachine pomp oid naar je koelspiraal

Succes

Takkie83

Ik koel de laatste graden gewoon in m'n gistkast. Op temperatuur? Dan pas de gist erbij  :biersmile:

Filteren doe ik eigenlijk nooit na koken en koelen. Ik gebruik gewoon de kraan van m'n pan en hou op het eind de pan schuin totdat de trub begint en ik nog een maatcilindertje tap. Scheelt een hoop gedoe en de trub die meegaat naar m'n gistvat verdwijnt in de conus van m'n CCT. Eiwitten en gistsporen zorgen vooral voor troebeling bij mij

Eriks

Het is een combi geweest van bloemen en pellets. Probeer altijd bloemen te kopen, gewoon omdat ik het er alleen al leuker vind uit zien! Maar als ze die niet hebben koop ik de pellet variant. Zal eens opzoek gaan naar een hop spider of hopzakje!
De koelspiraal haal ik er wel uit na het koelen en voor het aftappen.

Volgende ronde weer nieuwe kansen, weer een verbeter mogelijkheid ;)

Koen S

Laat die koelspiraal erin, je verstoort alleen de boel. 👍

D.R.K.

Citaat van: Eriks op 28-06-2020 &nbsp;22:26 uHet is een combi geweest van bloemen en pellets. Probeer altijd bloemen te kopen, gewoon omdat ik het er alleen al leuker vind uit zien! Maar als ze die niet hebben koop ik de pellet variant. Zal eens opzoek gaan naar een hop spider of hopzakje!
De koelspiraal haal ik er wel uit na het koelen en voor het aftappen

Volgende ronde weer nieuwe kansen, weer een verbeter mogelijkheid ;)

Hopzakjes kan je zo bij Brouwstore halen, heb je ze dinsdag in huis en zijn iets van 3,5 per 10
Koelspiraal kan je 5 a 10 min voor einde koken er al inhangen en dan lekker laten zitten :)
Boormachine pompje kan je bij de Hornbach oid wel halen, ik heb zelf deze en werkt goed op de https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCRAFT-Boormachinepomp-1-2-kunststof-capaciteit-1300-l-h/932672/artikel.html

Succes en blijven leren, dat is het hobbybrouwen :)

Snelbier

Citaat van: Eriks op 28-06-2020 &nbsp;19:43 uVandaag weer een nieuwe brouwdag! En als je het mij vraagt een fiasco om helderder bier te krijgen..
Heb een nieuwe ketel, dus ik ben over gestapt van een pan naar een Klarstein

Voor het koken de pH op 5,5 weten te krijgen. Dus dat was positief!
Op het eind bij het koken nog Iers mos toegevoegd. Vervolgens gekoeld met een spiraal koeler tot ongeveer 35 graden. Kreeg hem niet koeler. Toen begon het geklooi! Wort naar het gistingsvat krijgen.

Poging 1. Whirlpool, 15 min wachten, iets schuin zetten  en kraan op. Resultaat binnen een tel zal de bazooka filter verstopt.
Poging 2. Hevel met antidroesemkop. Anderhalve druppel en er zat een hopbloem er in
Poging 3. Arm flink met zeep gewassen, bazooka filter ruit gedraaid. Nieuwe whirlpool gemaakt en kraan op. Paar tellen en ook die zat toen verstopt.
Poging 4. Met enkel een slang overhevelen. Dat ging goed tot die bij de hop laag aan kwam (boven af). Daarna mijn brewingbag ding gepakt, alles daarin gekieperd en laten uitlekken.
Weinig succes dus! En ik ben bang dat er een infectie bij is gekomen gezien mijn handelingen. Maar dat merk ik over een tijdje wel..

Resultaat is dit:
https://photos.app.goo.gl/bx8hQ2PgzxUtCwrAA

Iemand tips? Want dat filteren naar de gisting tank lukt me dat niet echt..
Helder bier zal me een zorg zijn, als het maar niet helemaal troebel is.
Maar de filterproblemen na koken zijn voor mij heel herkenbaar. Kost ook veel wort, vind ik erger dan wat troebel bier..
Naar aanleiding van opmerkingen van BrouwerWaldonk ben ik overgegaan op hop-BLOEMEN, en hoera het werkt, bloemen filteren zichzelf.
Echter als PELLETS bijgaan (naast de bloemen) wordt het een flipperkast.. Soms wel,en soms géén goede filtratie.
Absoluut dieptepunt had ik een maandje geleden waarbij het kooksel (met ~30% pellets) na koelen bijna geleerde, dus onmogelijk te filteren. 4 LITER gel te weinig naar gistvat..
- Jacques is als ik de forum-info mag geloven een 100% pelletgebruiker.  Misschien kan deze ons wat wijzer maken?
Groet, Snelbier.

Biertje1985

Sinds ik een filterheks heb, zo een ronde van mattmill heb ik eigenlijk een veel betere filtratie van de eiwitten en hopresten na koken.
Veel beter dan een bazooka filter. Je kan ook een beetje spelen met de bochten in de filterheks om deze wat meer open te krijgen bij verstoppingen. Ik gebruik met name voor bieren met veel ongemoute granen, of rogge en havermout een gamel met een filterheks om te maischen. Sinds dien heb ik eigenlijk nooit filterproblemen meer en redelijk helder wort. Daarbij werk ik via infusie met de gamel. Sturen op pH geeft grote verschillen heb ik gemerkt. Soms gebruik ik ook een halve wirlfloc tablet wanneer de hot break alleen uit kleine deeltjes blijft bestaan. Je ziet het dan vrijwel direct samenklonteren.

100% helder krijg ik het niet maar dat vind ik acceptabel, een beetje break materiaal heeft geen merkbaar nadelig effect op de vergisting of het klaren.

trebvuister

Gisteren de hopbellen na het koken als "filter"gebruikt. Ging super
Draaikolkje maken, pan schuin, kwartiertje wachten en hevelen maar

Bedankt voor de tip

Na de zomer maar eens een hevelfilter maken (ipv Brew in a Bag). Gaat ook schelen denk ik

kippenboertje

Citaat van: Biertje1985 op 29-06-2020 &nbsp;13:08 uSinds ik een filterheks heb, zo een ronde van mattmill heb ik eigenlijk een veel betere filtratie van de eiwitten en hopresten na koken.
Veel beter dan een bazooka filter. je kan ook een beetje spelen met de bochten in de filterheks om deze wat meer open te krijgen bij verstoppingen. Ik gebruik met name voor bieren met veel ongemoute granen, of rogge en havermout een gamel met een filterheks om te maischen. Sinds dien heb ik eigenlijk nooit filterproblemen meer en redelijk helder wort. daarbij werk ik via infusie met de gamel. Sturen op pH geeft grote verschillen heb ik gemerkt. Soms gebruik ik ook een halve wirlfloc tablet wanneer de hot break alleen uit kleine deeltjes blijft bestaan. Je ziet het dan vrijwel drirect samenklonteren.

100% Helder krijg ik het niet maar dat vind ik acceptabel, een beetje break materiaal heeft geen merkbaar nadelig effect op de vergisting of het klaren.

Even wat anders.... Waar koop je die whirlfloc tabletten?

Pim

Citaat van: D.R.K. op 28-06-2020 &nbsp;22:51 uHopzakjes kan je zo bij Brouwstore halen, heb je ze dinsdag in huis en zijn iets van 3,5 per 10
Koelspiraal kan je 5 a 10 min voor einde koken er al inhangen en dan lekker laten zitten :)
Boormachine pompje kan je bij de hornbach oid wel halen, ik heb zelf deze en werkt goed op de https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCRAFT-Boormachinepomp-1-2-kunststof-capaciteit-1300-l-h/932672/artikel.html

Succes en blijven leren, dat is het hobbybrouwen :)
Zo'n pompje is niet voedselveilig  :o

volleybaltrainer

Citaat van: Pim op 29-06-2020 &nbsp;20:15 uZo'n pompje is niet voedselveilig  :o
De pomp wordt gebruikt voor het rondlompen van het koelwater, dus dat maakt niets uit. :-)

D.R.K.

Citaat van: volleybaltrainer op 29-06-2020 &nbsp;20:54 uDe pomp wordt gebruikt voor het rondlompen van het koelwater, dus dat maakt niets uit. :-)

Tenzij Pim natuurlijk het koelwater weer wil opdrinken ;D
Ik drink liever die andere vloeistof van het brouwen :proost:

Pim

Citaat van: volleybaltrainer op 29-06-2020 &nbsp;20:54 uDe pomp wordt gebruikt voor het rondlompen van het koel water, dus dat maakt niets uit. :-)
Ahhhh... dan natuurlijk niet nee  ::)

Pim

Citaat van: D.R.K. op 29-06-2020 &nbsp;20:58 uTenzij Pim natuurlijk het koelwater weer wil opdrinken ;D
Ik drink liever die andere vloeistof van het brouwen :proost:
Weleens geprobeerd? Wie weet  >:D

Takkie83

Citaat van: Pim op 29-06-2020 &nbsp;20:15 uZo'n pompje is niet voedselveilig  :o

Want..?

Pim

Citaat van: Takkie83 op 29-06-2020 &nbsp;21:07 uWant..?
In deze toepassing blijkt het inmiddels niet van belang omdat er koelwater mee wordt gepompt maar wanneer je bier/wort wil pompen dan is een "voedselveilig" keurmerk in geval van kunststof zeer gewenst. Niet voedselveilige kunststoffen kunnen bijvoorbeeld oplosmiddelen afgeven en dat wil je niet in je bier hebben, toch? Ik niet in elk geval  :proost:

Jacques

Citaat van: Snelbier op 29-06-2020 &nbsp;01:15 uNaar aanleiding van opmerkingen van BrouwerWaldonk ben ik overgegaan op hop-BLOEMEN, en hoera het werkt, bloemen filteren zichzelf.
Echter als PELLETS bijgaan (naast de bloemen) wordt het een flipperkast.. Soms wel,en soms géén goede filtratie.
Absoluut dieptepunt had ik een maandje geleden waarbij het kooksel (met ~30% pellets) na koelen bijna geleerde, dus onmogelijk te filteren. 4 LITER gel te weinig naar gistvat..
- Jacques is als ik de forum-info mag geloven een 100% pelletgebruiker.  Misschien kan deze ons wat wijzer maken?
Groet, Snelbier.

Al heel wat keren heb ik gewezen dat het wort niet kraakhelder hoeft te zijn als het in het gistvat gaat. Je krijgt er geen helderder bier door... Wat wel helpt is zorgen voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken van het wort en het gebruik van Iers mos of Brewtan B.

Ik gebruik inderdaad bijna uitsluitend hoppellets. Als ik de keuze heb tussen bloemen en pellets kies ik voor pellets. Pellets nemen minder plaats in en geven makkelijker aroma's af. Zeker als je koudhopt hebben pellets de voorkeur (minder zuurstofinslag).
Om te zorgen dat er geen hopgruis het gistvat in gaat gebruik ik een hopspider 100 micron. Het grootste gedeelte van de trub zakt uit tijdens het koelen en blijft in de brouwketel. Ik heb een CCT en tap na een dag trub af. Meestal is dat heel weinig.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 29-06-2020 &nbsp;22:48 uIk gebruik inderdaad bijna uitsluitend hoppellets. Als ik de keuze heb tussen bloemen en pellets kies ik voor pellets. Pellets nemen minder plaats in en geven makkelijker aroma's af. Zeker als je koudhopt hebben pellets de voorkeur (minder zuurstofinslag).
Om te zorgen dat er geen hopgruis het gistvat in gaat gebruik ik een hopspider 100 micron. Het grootste gedeelte van de trub zakt uit tijdens het koelen en blijft in de brouwketel. Ik heb een CCT en tap na een dag trub af. Meestal is dat heel weinig.
Dus bij pellets een fijne hopsider?  Spider in de kookketel, of tijdens filteren in het gistvat hangen?
Ik heb in veel gevallen (niet reproduceerbaar) een probleem om mee-gekookte pellets te filteren vanuit kookketel. Filter slaat direct dicht, ook hevelfilter met schuursponsje..
Dat gaat zich niet oplossen met filter in gistvat, want die kookketel staat nog vol drek. En dat dure wort wil ik naar gistvat, desnoods troebel.
Is de pH de oplossing? Of IrishMoss, of...  Ik blijf er mee bezig
Proost,  Snelbier.

Koen S

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020 &nbsp;17:51 uDus bij pellets een fijne hopsider?  Spider in de kookketel, of tijdens filteren in het gistvat hangen?
Ik heb in veel gevallen (niet reproduceerbaar) een probleem om mee-gekookte pellets te filteren vanuit kookketel. Filter slaat direct dicht, ook hevelfilter met schuursponsje..
Dat gaat zich niet oplossen met filter in gistvat, want die kookketel staat nog vol drek. En dat dure wort wil ik naar gistvat, desnoods troebel.
Is de pH de oplossing? Of IrishMoss, of...  Ik blijf er mee bezig
Proost,  Snelbier.
Pellets (ook hopbellen) kan je in een hop sock doen en gewoon meekoken. Ik heb er 3 gekocht voor verschillende hopgiften.
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/hopzakken-en-filters/d/the-hop-sock?gclid=EAIaIQobChMI9_blsfSp6gIVQUkYCh0jeAk3EAQYASABEgIHfvD_BwE

Jacques

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  17:51 uDus bij pellets een fijne hopsider?  Spider in de kookketel, of tijdens filteren in het gistvat hangen?
Ik heb in veel gevallen (niet reproduceerbaar) een probleem om mee-gekookte pellets te filteren vanuit kookketel. Filter slaat direct dicht, ook hevelfilter met schuursponsje..
Dat gaat zich niet oplossen met filter in gistvat, want die kookketel staat nog vol drek. En dat dure wort wil ik naar gistvat, desnoods troebel.
Is de pH de oplossing? Of IrishMoss, of...  Ik blijf er mee bezig
Proost,  Snelbier.

De hopspider die ik gebruik is een nylon filterzak.
https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html
Deze zak hangt aan een haak tijdens het koken.
Door te zorgen voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken én het gebruik van Iers mos dan wel Brewtan B vlokken de eiwitten goed uit. Geef de eiwitten even de tijd om te bezinken na het afkoelen en laat de trub in de ketel/

Om te zorgen dat de gist goed floculeert gebruik je calciumbrouwzouten.

Het eindresultaat is dat je snel een helder bier hebt zonder te filteren.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 30-06-2020  22:52 uDe hopspider die ik gebruik is een nylon filterzak.
https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html
Deze zak hangt aan een haak tijdens het koken.
Door te zorgen voor een pH tussen de 5,0 en 5,2 tijdens het koken én het gebruik van Iers mos dan wel Brewtan B vlokken de eiwitten goed uit. Geef de eiwitten even de tijd om te bezinken na het afkoelen en laat de trub in de ketel/

Om te zorgen dat de gist goed floculeert gebruik je calciumbrouwzouten.

Het eindresultaat is dat je snel een helder bier hebt zonder te filteren.

Vraagje Jacques. Dat Iers Moss, kan dat gewoon ook in die filterzak? Zelf gebruik ik dezelfde zakken. Ideaal.

Pim

Klinkt wel interessant want het aanbod van pellets is meestal groter dan van bloemen.

Hoeveel gram hoppellets kunnen er ongeveer in zo'n filterzak?

Snelbier

Snelle grove berekening zegt me dat als de zak 20 cm in het wort hangt dit ~3 Liter volume is..
Pellets zuigen gigantisch, tot 20x hun gewicht, maar die zak zal normaal gesproken niet vol komen.
Denk aan ruim 150 g pellets. Meer als de zak dieper in het wort hangt.
Ik gebruik zelf een kleine metalen spider, en dan kom ik met 60 g pellets soms in de problemen (massieve kluit).
Blijkt ook af te hangen van pellet-soort, ik kan er geen peil op trekken hoeveel drek die dingen soms geven.
Succes,  Snelbier.

Robert1968

Ik gebruik al jaren gelatine in mijn bier. Toevoegen tijdens of beter einde coldcrash. 1 dag wachten en bottelen maar. Geen nadelig effect op smaak, geur of schuimhoudbaarheid.
Circa 6 gram gelatine oplossen in warm water en toevoegen aan het gistvat met circa 20 liter bier.

Zie ook: http://brulosophy.com/2015/01/05/the-gelatin-effect-exbeeriment-results/
https://www.braumarkt.com/gelatineklaring-100-gr

Jacques

Citaat van: André de Laat op 30-06-2020  23:33 uVraagje Jacques. Dat Iers Moss, kan dat gewoon ook in die filterzak? Zelf gebruik ik dezelfde zakken. Ideaal.

Iers mos geef ik los in de ketel. De eiwituitvlokking is ook in de ketel...

Jacques

Citaat van: Pim op 01-07-2020  09:13 uKlinkt wel interessant want het aanbod van pellets is meestal groter dan van bloemen.

Hoeveel gram hoppellets kunnen er ongeveer in zo'n filterzak?

Veel, ik heb ook bij stevig gehopte bieren nog nooit gehad dat ik de hop niet kwijt kon.
Overigens zuigen hoppellets geen 20 keer hun gewicht aan water aan. In ieder geval heb ik wel eens 200 g hop in deze filterzak gehad en er was nog volop ruimte.

Snelbier

Hier een foto van 130 gram pellets en een beetje sinaasappelschil na koken van 20 L 'Karmeliet'..

Dat wil je NIET los in de ketel hebben, is bijna niet te filteren. Kleine spider zat aardig vol.  Soms gebeurt dit , meestal gelukkig niet. Ik kan er geen peil op trekken.
Met een ruimere filterzak zal je dit probleem niet hebben.
Ik zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Succes, Snelbier.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 01-07-2020  22:49 uIers mos geef ik los in de ketel. De eiwituitvlokking is ook in de ketel...

Ja dat klopt, de hopafgifte toch ook? Ik heb bij CML Protafloc mee besteld. Dit zou hetzelfde als Iers Mos werken. Ben benieuwd.

André de Laat

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Succes, Snelbier.

En als je eens een goede whirlpool doet en lang genoeg wacht voordat je overhevelt naar je gistvat? Dan hoef je helemaal niks te filteren.

HermanH

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Ik kook bloemen en pellets los in de ketel, maar ik steek mijn hevelfilter in de zeef, zo geeft de hop alles beter af dan dat hij in de zeef meekookt en filter je tot 300 micron deeltjes uit je wort, hier een foto ervan.


Snelbier

Citaat van: André de Laat op 02-07-2020  10:38 uEn als je eens een goede whirlpool doet en lang genoeg wacht voordat je overhevelt naar je gistvat? Dan hoef je helemaal niks te filteren.
Whirlpool werkt perfect met alleen bellen. Zogauw er maar een beetje pellets bij komt heb ik vaak een probleem..
Pellets lijken soms een soort 'gel' te geven dat niét goed neerslaat en alles verstopt. Mét of zonder Ultramoss, ook na 1 uur bezinken..
Hevelfilter geprobeerd, maar loopt direct dicht met groen snot.
Ik doe overigens (nog) géén pH-correctie, misschien is dat de truc.
Groet,  Snelbier.

beermenke

Losse pellets, geen probleem bij mij.
Kraantje aan zijkant met knietje. Bij start koelen zet ik de ketel schuin. Tegenovergesteld naar kraantje. Laat 2 uur bezinken en voor aftappen zet ik de ketel voorzichtig schuin richting kraantje. Laat rustig in gistvat lopen en en komt nauwelijks of niets iets van trub mee want dan zou ik dat zien in de bol van mijn fastferment.

BikerEddy

Citaat van: HermanH op 02-07-2020  10:46 uIk kook bloemen en pellets los in de ketel, maar ik steek mijn hevelfilter in de zeef, zo geeft de hop alles beter af dan dat hij in de zeef meekookt en filter je tot 300 micron deeltjes uit je wort, hier een foto ervan.
Hoi Herman, goeie tip om de hevelfilter in de spider te doen.
Misschien dat mijn bruine modder dat nu aan het gisten is hierdoor wat helderder wordt. (niet te helder beetje troebel is goed)

Mooie ruimte heb je trouwens, ik sta in de tuin en keuken te klooien :(

brouwerwaldonk

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.
Als je nu eens in plaats van pellets, hopbloemen zou gebruiken dan gaat het als een tierelier. Niet vergeten pH bij het koken max 5,1 en Iers mos mee laten koken. Koel snel met een dompelkoeler, en zet nadien je ketel schuin zodat alles naar één hoekje zakt en daaronder steek je dan een rechte hevelbuis met droesemkapje. Na enkele minuten hevel je kraakhelder wort over naar je gistvat. Niet liggen knoeien met zeefjes allerhande want die verstoppen sowieso, laat de hopbloemen het werk doen, die kunnen dat. 

André de Laat

Citaat van: brewkeet op 25-05-2020  11:59 uDaarna hevelen of met een kraantje aftappen boven je gistkoek, ook hier accepteren dat je bier verliest.

Ik vul af in kegs. Ik brouw altijd wat meer liters om dat verlies op te vangen. Je moet gewoon niet het onderste uit de kan willen hebben. Je kunt ook whirlpoolen en daarna onder het kraantje een blok hout of zo te leggen. Je trub loopt dan naar de andere kant van je ketel, en komt zo niet in je lager en/of bottelvat. Liever kwaliteit, geen kwantiteit.

brouwerwaldonk

Liever geen verlies.
Nochtans kan ik zonder kwaliteitsverlies, tot er geen wort meer uit de ketel komt, helder wort uit de ketel winnen, de trub die blijft droog achter tussen de hopbloemen, dus geen wort verlies.

Rob.Erto

Ik liep ook altijd te klooien met het hevelen van gekoeld wort naar mijn gistvat. Sinds 2 brouwsels gebruik ik de tip van Waldonk. Gebruik van hopbloemen, na koelen whirlpool, en dan de ketel schuin en hevel onder de bloemenlaag. Ik kan nu al mijn wort naar mijn gistvat hevelen zonder stukjes hop. Heel erg blij met de tip.


Jacques

Citaat van: Snelbier op 02-07-2020  10:30 uIk zoek overigens nog steeds een manier om pellets los in de ketel te doen (en filteren naar gistvat), maar lijkt hopeloos.

Dit komt doordat de eiwitten het vlot filteren in de weg zitten.

Bloemen gebruiken zoals Waldonk doet maakt dat deze als filter fungeren voor de eiwitten. Mijn ervaring is echter dat niet niet nodig is als je een royale hopspider gebruikt én de trub achterlaat in de ketel. Hierdoor krijg je perfect heldere bieren.
Nogmaals het wort dat je gistvat in gaat hoeft niet kraakhelder te zijn. Het is belangrijk dat de eiwitten zich afzetten na de vergisting en ook dat de gist goed flocculeert. Dit gebeurt door de daling van de pH en de aanwezigheid van calciumionen. Het uitvlokken van de eiwitten wordt bevorderd door Brewtan B (looizuur-eiwitverbindingen).

BikerEddy

Mijn eerste brouwsel sinds lange tijd, de linker kolf van hetzelfde brouwsel is nog troebel, de rechter kolf met ca. 2 L is al helder getrokken. Jacques heeft zeker gelijk, bier trekt altijd helder weg, is slechts een kwestie van tijd.
En dan te bedenken dat ik hier wel wat heb weggelaten zoals de "whirlpool", Iers mos, pH niet bijgesteld (8.5) en ook geen brouwzout gebruikt.
Bij de volgende brouwdag zal ik deze punten wel toepassen.


Close-up van de rechter kolf:


Takkie83

Ziet er beter uit dan bij mij! Ik weet niet wat het is maar juist terwijl ik probeer mijn bieren helderder te krijgen, lijkt het bij m'n laatste drie bieren eerder op melk dat ik naar m'n gistvat overbreng  :weetniet: Zie hieronder een foto van mijn Citra Session van zojuist.



Heb twee moutsoorten een uur gemaischt en een uur gekookt met late hopgiften. Alles leek goed te gaan tot de late hopgiften (citra pellets in hopspider), daarna werd de boel zichtbaar troebel

Iemand enig idee wat ik fout doe? Word er een beetje wanhopig van..

Jacques

Citaat van: BikerEddy op 04-07-2020  11:49 uMijn eerste brouwsel sinds lange tijd, de linker kolf van hetzelfde brouwsel is nog troebel, de rechter kolf met ca. 2 L is al helder getrokken. Jacques heeft zeker gelijk, bier trekt altijd helder weg, is slechts een kwestie van tijd.
En dan te bedenken dat ik hier wel wat heb weggelaten zoals de "whirlpool", Iers mos, pH niet bijgesteld (8.5) en ook geen brouwzout gebruikt.

Het ligt sterk aan de gist die je gebruikt. Sommige gisten flocculeren heel sterk en klaren al tijdens de navergisting. Andere gisten flocculeren langzaam. De gist blijft lang zweven in het bier en geeft hierdoor troebelheid. Door het gebruik van calciumzouten bevorder je het flocculeren waardoor je bier eerder helder is.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 04-07-2020  16:47 uZiet er beter uit dan bij mij! Ik weet niet wat het is maar juist terwijl ik probeer mijn bieren helderder te krijgen, lijkt het bij m'n laatste drie bieren eerder op melk dat ik naar m'n gistvat overbreng  :weetniet: Zie hieronder een foto van mijn Citra Session van zojuist.

Heb twee moutsoorten een uur gemaischt en een uur gekookt met late hopgiften. Alles leek goed te gaan tot de late hopgiften (citra pellets in hopspider), daarna werd de boel zichtbaar troebel

Iemand enig idee wat ik fout doe? Word er een beetje wanhopig van..

Dit komt door de polyfenolen uit de hop door de late hopgifte en vooral ook door de flinke hoeveelheid koudhop. De polyfenolen gaan verbindingen aan met opgeloste eiwitten. Deze verbindingen geven veel troebelheid. Kijk maar eens naar foto's van NEIPA.


Takkie83

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  17:23 uDit komt door de polyfenolen uit de hop door de late hopgifte en vooral ook door de flinke hoeveelheid koudhop. De polyfenolen gaan verbindingen aan met opgeloste eiwitten. Deze verbindingen geven veel troebelheid. Kijk maar eens naar foto's van NEIPA.

Dit is nog vóór de gisting, een foto van m'n afgekoelde wort, dus die koudhop moet er nog bij  :o Komt die troebelheid dan echt door m'n late citra giften? Wat ik me namelijk ook realiseerde is dat ik bij mijn laatste brouwsels minder spoelwater gebruik en (veel) meer maischwater, zeg 6-7l/kg. Kan het niet door m'n pH komen? Sowieso krijg ik weinig hete breuk de laatste tijd...

Rob.Erto

Zou me daar niet druk over maken. Heb al 3x dezelfde IPA gebrouwen en die zit vol met citra (ook koudhop) en is altijd helder in het glas.

Ben wel benieuwd naar hoe dik jouw gistkoek/koude trublaag is aan het eind van de vergisting. In liters op totaal of een %.

Takkie83

Citaat van: Rob.Erto op 04-07-2020  18:09 uZou me daar niet druk over maken. Heb al 3x dezelfde IPA gebrouwen en die zit vol met citra (ook koudhop) en is altijd helder in het glas.

Ben wel benieuwd naar hoe dik jouw gistkoek/koude trublaag is aan het eind van de vergisting. In liters op totaal of een %.

Daar ben ik ook benieuwd naar! Zal kijken of ik het kan meten

BikerEddy

Citaat van: Takkie83 op 04-07-2020  17:29 uDit is nog vóór de gisting, een foto van m'n afgekoelde wort, dus die koudhop moet er nog bij  :o Komt die troebelheid dan echt door m'n late citra giften? Wat ik me namelijk ook realiseerde is dat ik bij mijn laatste brouwsels minder spoelwater gebruik en (veel) meer maischwater, zeg 6-7l/kg. Kan het niet door m'n pH komen? Sowieso krijg ik weinig hete breuk de laatste tijd...
Ik zou voorzichtig zijn met spoelen, ik meet altijd eerst het SG waarna ik of niet spoel, of het spoelwater aanpas. Als je zomaar gaat spoelen zonder te meten, kan je SG wel eens veel lager uitkomen dan je lief is, dus ook hier, meten is weten.

Rob.Erto

Als je een brouwprogramma gebruikt kun je ook spelen met de hoeveelheden, en zien wat dit ongeveer voor effect gaat hebben.

BikerEddy

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  17:23 uDit komt door de polyfenolen uit de hop door de late hopgifte en vooral ook door de flinke hoeveelheid koudhop. De polyfenolen gaan verbindingen aan met opgeloste eiwitten. Deze verbindingen geven veel troebelheid. Kijk maar eens naar foto's van NEIPA.


Dus als ik het goed begrijp is het altijd beter om zo min mogelijk eiwitten in het bier te hebben zodat de polyfenolen hiermee minder of geen verbinding kunnen aangaan en hierdoor dus helderder bier krijgt met een betere schuimkraag?

Takkie83

Citaat van: BikerEddy op 05-07-2020  08:37 uIk zou voorzichtig zijn met spoelen, ik meet altijd eerst het SG waarna ik of niet spoel, of het spoelwater aanpas. Als je zomaar gaat spoelen zonder te meten, kan je SG wel eens veel lager uitkomen dan je lief is, dus ook hier, meten is weten.

Ik gebruik BrouwHulp om m'n hoeveelheid maischwater en spoelwater te berekenen. Daarbij wordt er dus rekening mee gehouden met de invloed op het SG, net als andere factoren zoals het brouwzaalrendement. Mijn begin SG wijkt nooit veel af van het berekende SG

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 04-07-2020  17:29 uDit is nog vóór de gisting, een foto van m'n afgekoelde wort, dus die koudhop moet er nog bij  :o Komt die troebelheid dan echt door m'n late Citra giften? Wat ik me namelijk ook realiseerde is dat ik bij mijn laatste brouwsels minder spoelwater gebruik en (veel) meer maischwater, zeg 6-7l/kg. Kan het niet door m'n pH komen? Sowieso krijg ik weinig hete breuk de laatste tijd...

Je geeft zelf aan dat het wort troebeler wordt na de late hopgift...  :)

Voor een beter trubvorming is het inderdaad goed de pH in de gaten te houden naast het gebruik van Iers mos of Brewtan B.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 05-07-2020  22:08 uJe geeft zelf aan dat het wort troebeler wordt na de late hopgift...  :)

Klopt, maar betekent dat dan ook gelijk dat dat de oorzaak is? :weetniet:

Brewtan B of Iers Mos ga ik ook maar eens in huis halen, en toch maar weer m'n pH papiertjes gebruiken..

Natlip

Me eerste aankoop met brouwen was de ketel en een pH meter.
Gewoon leuk... meten.

André de Laat

Citaat van: Natlip op 06-07-2020  16:59 uMe eerste aankoop met brouwen was de ketel en een pH meter.
Gewoon leuk... meten.

Allemaal leuk! Je kunt nog zo goed de pH meten maar wat gaan we dan doen? Wat meten we eigenlijk en wanneer? Wat gebruiken we om te corrigeren? Op welke pH sturen we? Welke mout gebruiken we? Waarom meet ik de pH? Zorg dat je deze vragen eerst beantwoord voor je überhaupt het gedrag van een ander gaat kopiëren. Anders blijft het tita tovenaar. De meter is slechts een hulpmiddel.

Eriks

Update vanuit mijn zijde

Eerste biertje is gebotteld waarmee ik deze topic gestart ben. Ik had uiteraard een foto moeten maken, door de hevelslang was hij kraak helder!! (Dit was degene waarbij de bazooka verstopte raakte en ik met de spaan er langs heb gehaald. Plus iers en gips)
Afgelopen zondag ook nog eentje gebrouwen, Iers mos vergeten maar wel met melkzuur de juiste pH gemaakt. Wat mij begint op te vallen is dat het eiwit niet meer samen klontert. Het zijn nu hele kleine "klontjes" Dus alles is mee het gistingvat in gegaan en volgens de schaal verdeling ligt er nu onderin ong 2 liter aan uitgezakt eiwit.
Ik vraag me nu alleen af wat dit met de sg meting doet en hoe het kan dat het niet meer samen klontert... voorgaande keren niet opgevallen, dus ik weet niet of dit vaker is voorgekomen tijdens het bijstellen van het pH. Voorheen klonterde het wel goed samen, alleen mikte ik toen zelf alles in het vat ;) wat ik nu wil voorkomen.

Rob.Erto

2 liter op een totaal van?

Eriks

Citaat van: Rob.Erto op 07-07-2020  12:43 u2 liter op een totaal van?

Oh excuus, dat is inderdaad relevant. Op de 16 liter. Dus ik zat op ruim 18 liter naar gisting vat. 2 liter aan eiwit en andere zooi achter gelaten bij het overhevelen. En later nog eens een halve liter, zodat ik in zijn totaal weer rond 16 liter uit kwam. Eind volume klopte wel aardig, echter na het koken niet wat volgens mij met name hiermee te maken heeft

(zag ook nog een andere topic die net gestart is op dit forum over het eiwit dat niet samen klontert, dus die zal ik ook eens met een schuin oog volgen)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 05-07-2020  22:43 uKlopt, maar betekent dat dan ook gelijk dat dat de oorzaak is? :weetniet:

Brewtan B of Iers Mos ga ik ook maar eens in huis halen, en toch maar weer m'n pH papiertjes gebruiken..

In combinatie met het geven dat polyfenolen uit de hop verbindingen aangaan met eiwitten uit de mout mag je daar rustig vanuit gaan.

Een pH-meter heb je snel terugverdiend overigens. Meten is weten. Je gaat vanzelf meer meten en ook sturen op pH.

Jacques

Citaat van: Eriks op 07-07-2020  12:39 uUpdate vanuit mijn zijde

Eerste biertje is gebotteld waarmee ik deze topic gestart ben. Ik had uiteraard een foto moeten maken, door de hevelslang was hij kraak helder!! (Dit was degene waarbij de bazooka verstopte raakte en ik met de spaan er langs heb gehaald. Plus iers en gips)
Afgelopen zondag ook nog eentje gebrouwen, Iers mos vergeten maar wel met melkzuur de juiste pH gemaakt. Wat mij begint op te vallen is dat het eiwit niet meer samen klontert. Het zijn nu hele kleine "klontjes" Dus alles is mee het gistingvat in gegaan en volgens de schaal verdeling ligt er nu onderin ong 2 liter aan uitgezakt eiwit.
Ik vraag me nu alleen af wat dit met de sg meting doet en hoe het kan dat het niet meer samen klontert... voorgaande keren niet opgevallen, dus ik weet niet of dit vaker is voorgekomen tijdens het bijstellen van het pH. Voorheen klonterde het wel goed samen, alleen mikte ik toen zelf alles in het vat ;) wat ik nu wil voorkomen.

Volgende keer de Iers mos niet vergeten... De combinatie van de juiste pH en Iers mos of Brewtan B zorgt voor de grote vlokken. Maar eerlijkheidshalve maakt ook de samenstelling van de stort ook uit voor de grootte van de eiwitvlokken. De ene mout heeft nu eenmaal meer eiwit dan de andere mout.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 07-07-2020  21:07 uIn combinatie met het geven dat polyfenolen uit de hop verbindingen aangaan met eiwitten uit de mout mag je daar rustig vanuit gaan.

Een pH-meter heb je snel terugverdiend overigens. Meten is weten. Je gaat vanzelf meer meten en ook sturen op pH.

Ja ik heb daar ook al over zitten denken, maar vind die dingen vrij prijzig. En ik wil ook eigenlijk een grotere CCT, en een grotere koelkast gistkast

BikerEddy

Citaat van: Takkie83 op 08-07-2020  00:12 uJa ik heb daar ook al over zitten denken, maar vind die dingen vrij prijzig. En ik wil ook eigenlijk een grotere CCT, en een grotere koelkast gistkast
Hoi Takkie83,

Kijk eens bij Bol.com vanaf €19,95 voor een pH meter, hoeft niet altijd duur te zijn.
Het meten van pH bereik: 0,0 - 14,0 pH
Resolutie: 0,1 pH
Nauwkeurigheid: ± 0,1 pH (20 ° C) ± 0,2 pH
Voldoet voor het bierbrouwen prima.

Groeten
Eddy

Eriks

Citaat van: BikerEddy op 08-07-2020  07:35 uHoi Takkie83,

Kijk eens bij Bol.com vanaf €19,95 voor een pH meter, hoeft niet altijd duur te zijn.
Het meten van pH bereik: 0,0 - 14,0 pH
Resolutie: 0,1 pH
Nauwkeurigheid: ± 0,1 pH (20 ° C) ± 0,2 pH
Voldoet voor het bierbrouwen prima.

Groeten
Eddy

Of kijk op AliExpress, die ik op bol.com zie komen namelijk daar vandaan  ;)

breda82

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  17:23 uDit komt door de polyfenolen uit de hop door de late hopgifte en vooral ook door de flinke hoeveelheid koudhop. De polyfenolen gaan verbindingen aan met opgeloste eiwitten. Deze verbindingen geven veel troebelheid. Kijk maar eens naar foto's van NEIPA.


Offtopic: Mooie foto, als je neipa googled komt mijn eerste eigen neipa als plaatje bovenaan, leuk.

Ontopic: mijn ervaring is dat ik het lastiger vind om mijn bier juist een beetje troebel te houden als ik dat wil, het wordt bijna altijd snel helder. Zelfs mijn hefe weizen met laag flocculerende gist is nu kraakhelder.
En mijn wort gaat eigenlijk nooit helder naar het vat, en de bieren zijn smakelijk volgens de feedback van professionele brouwers. Ik zou me er niet zo druk om maken als je tevreden bent met het uiteindelijke resultaat.

André de Laat

Wat een geluksvogel ben jij! :) Waar anderen hun stinkende best doen om juist helder bier te krijgen, krijg jij je bier niet troebel :)  :brouwen: :brouwen:

Takkie83

Citaat van: BikerEddy op 08-07-2020  07:35 uHoi Takkie83,

Kijk eens bij Bol.com vanaf €19,95 voor een pH meter, hoeft niet altijd duur te zijn.
Het meten van pH bereik: 0,0 - 14,0 pH
Resolutie: 0,1 pH
Nauwkeurigheid: ± 0,1 pH (20 ° C) ± 0,2 pH
Voldoet voor het bierbrouwen prima.

Groeten
Eddy

Bedankt voor de tip! Zal eens kijken  :biersmile:

Eriks

https://photos.app.goo.gl/pns7rjook7GQyJUn8

Het bier is een heel stuk helderder, zie alleen dat er toch nog dat er wat troep is meegekomen :-X Lijkt toch op een heel klein beetje eiwit, maar ook nog wat moutrestjes. Dus iets te fijn gemalen

Jacques

Citaat van: Eriks op 27-07-2020  20:53 u

Het bier is een heel stuk helderder, zie alleen dat er toch nog dat er wat troep is meegekomen :-X Lijkt toch op een heel klein beetje eiwit, maar ook nog wat moutrestjes. Dus iets te fijn gemalen

Ook al je fijn schroot kun je helder bier krijgen. Om deeltjes in het wort te voorkomen is een effectiever filtermethode gewenst. Verder helpt het de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Moutdeeltjes zakken uit. Als je voorzichtig overhevelt raak je veel rommel kwijt.

Eriks

Citaat van: Jacques op 27-07-2020  22:36 uOok al je fijn schroot kun je helder bier krijgen. Om deeltjes in het wort te voorkomen is een effectiever filtermethode gewenst. Verder helpt het de zwaartekracht zijn werk te laten doen. Moutdeeltjes zakken uit. Als je voorzichtig overhevelt raak je veel rommel kwijt.
Zeker! Mee eens. Het grappige is ook dat het zo in het bierglas was uitgezakt, maar toch vanuit het gistingsvat met een hevelaar (en anti droesemkop) in het flesje terecht gekomen.
Dit is overigens biertje nummer 1 uit deze topic. Biertje nummer 2 heeft hier geen tot minder last van. Dus het was enkel bij die, en alleen eerder gehad bij mijn aller eerste biertjes ooit. Dus geen ramp.

Doel van de topic is nog steeds bereikt ;D want meet en half glas, was het bier helder genoeg om er doorheen te kijken. Dus helderder bier verkregen :biersmile: dat was hiervoor niet.

Eriks

Citaat van: Jacques op 25-05-2020  23:09 uHet is belangrijk te zorgen voor het goed uitvlokken van de eiwitten. Dit krijg je door voldoende lang te koken bij een pH van 5.2. Het toevoegen van Iers mos of Brewtan B helpt daarbij.

Van het weekend weer een vervolg stap gedaan. Ik was al tevreden met mijn helderheid van mijn bieren de laatste tijd, alleen is er een verandering opgetreden de afgelopen tijd en wil ik net iets beter wederom worden :)

- De verandering die heeft opgetreden is dat ik meer "mout" restjes in mijn wort heb. Ik ben vergeten een foto van te maken, het zag er was bruin/grijzig uit. Dit moet ik volgens mij oplossen door het wort te laten rusten voor zullen we zeggen 30 min en dan is het uitgezakt en dit dan niet meer in de kookketel laten komen (juist hevelen)
- Ik zie hop resten in mijn gistingvat zitten (heb nu zn PET vat), sterker nog ik zie 3 lagen. Groenig van de hoppellets. Bruin/grijzig van hierboven. Bovenop wittig van het eiwit dat uitzakt. Van die hop baal ik, want ik heb hopzakjes alleen komt het daar nu doorheen. Ze zijn toch te grof. Daarnaast zorgt dit en dat mout gedoe voor een aangebrande onderkant van mijn ketel (wat een drama is om schoon te maken), ondanks de mooi rollende kook. Wil hier nog wat in proberen met een hopspider variant die ik heb (hoewel ik ook wel wat voel om hop vrij in mijn ketel te kunnen gooien)

De andere verbetering die ik getracht heb, was nadat ik klaar was met maischen en spoelen, was alle wort in een emmer te hebben. Is in mijn geval eenvoudiger werken. Om dan het wort op een pH van 5.2 te krijgen voor het koken (tijdens het maischen was het 5.3, spoelwater niet bewerkt). Dit heb ik ook gedaan met melkzuur, koste ongeveer 5 ml op 18 liter. Dus viel mee, voor mijn gevoel en uiteraard flink geroerd voor het meten. Nu weet ik het effect nog niet, gisting is bezig en dat zorgt met de bovenstaande "troep" in het vat voor zeer troebele substantie en dat duurt totdat de hoofdvergisting is afgelopen.
Echter vraag ik me nu hard af of ik dat goed heb gedaan met een pH van 5.2. "Moet" die voor het koken op 5.2 staan? Wat mij namelijk opviel is dat het vergisten pas heel laat op gang kwam. Normaal zit er een uurtje of 4 tussen en dan is er al activiteit gezien. Nu kwam de vergisting minimaal op gang na zn 24 uur. Dat heb ik nog nooit meegemaakt! En bij mij weten is dit enige wat ik veranderd heb aan het process (dit recept zelf heb ik ook al eens eerder gemaakt)

LAM

Citaat van: Jacques op 27-07-2020  22:36 uAls je voorzichtig overhevelt raak je veel rommel kwijt.
Ik gebruik graag een automatische hevel met droesemkop. Deze droesemkop zorgt er voor dat je niet alles van de bodem meeneemt door je hevel. Als je de hevel er voorzichtig in zet en dan vast zet gaat dat prima en heb je een mooi helder biertje!

Eriks

Citaat van: LAM op 15-03-2021  11:55 uIk gebruik graag een automatische hevel met droesemkop. Deze droesemkop zorgt er voor dat je niet alles van de bodem meeneemt door je hevel. Als je de hevel er voorzichtig in zet en dan vast zet gaat dat prima en heb je een mooi helder biertje!
Zn eentje heb ik ook! En gebruik ik voor om het bier vanuit het gistingvat in flesjes te doen. Werkt echt perfect!!
Alleen voor de ketel is hij onhandig (er zit ook zn afvulpijpje vast op, waardoor het niet handig is om er liters mee doorheen te krijgen) en gebruik ik de kraan die op de ketel zit. Die zit niet op de bodem, ongeveer 0,7 liter dode ruimte. Daar zou ik nog wel wat mee kunnen, door het misschien beter te laten uitzakken/rusten voor het aftappen. Zodat de troep in de dode ruimte komt

Heuvinger brouwerij

Ik laat na het koelen de ketel nog een klein uurtje buiten staan opdat wat dingetjes uitzakken.
Daarna gaat het helder de gistingsflessen in.
Het restje met eiwit wat overblijft gaat meestal het stookwijnvat in.
Bierbrouwen is geduld hebben, rustig laten uitzakken.
Wel altijd de kookketel na het afkoelen buiten afdekken, tenzij je iets wilds wil maken.

Takkie83

Afgelopen zaterdag bij mijn Karmelietkloon i.v.m. gebruik van vlokken zonder eiwitrust wel Iers mos gebruikt, maisch aangezuurd en na koelen de ketel nog ruim een uur stil laten staan waarna ik uit de aftapkraan het wort heb overgeheveld naar gistvat. Onderin bleef een dikke drab met eiwitten over.

Wat betreft die hopresten trouwens; hopzakjes werken niet bij pellets. Ik gebruik daarvoor een spider en dat gaat prima. Alsnog ligt er vaak wel wat gruis onderin de kookketel, maar daarvoor geldt hetzelfde als hierboven; goed laten uitzakken en de bodem niet mee hevelen. Succes! :brouwen:

LAM

Citaat van: Takkie83 op 15-03-2021  13:32 uhopzakjes werken niet bij pellets
Jawel hoor! Ik heb een half jaartje geleden voor het eerst met hopzakjes gebrouwen waar ik pellets in had gedaan en dit ging prima! Nooit meer anders gedaan. Goed met de roerstok uitwringen en dan kun je zo de klomp met hopresten er uit halen.

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 15-03-2021  14:43 uJawel hoor! Ik heb een half jaartje geleden voor het eerst met hopzakjes gebrouwen waar ik pellets in had gedaan en dit ging prima!
Bij mij gaan die hopzakjes, net als de kruidenbuiltjes in de soep, drijven als het wort kookt. Erg irritant vind ik dat; ik ben de hele tijd bezig ze onder te houden. Dan vind ik, net als Takkie, een hopspider een heel stuk gebruiksvriendelijker..

Toen ik ze gebruikte, die hopzakjes, kwam ik er ook door schade en schande achter dat hoppellets enorm uitzetten als ze nat worden. Je doet al snel teveel pellets in zo'n hopzakje en dan wordt het één grote, massieve klont groene hopklei in het zakje, waarvan ik het betwijfel of alle hop wel goed met je wort in contact komt.. En meerdere zakjes is ook zo'n gedoe. Die moet je er allemaal uitvissen na afkoelen omdat ze anders je whirlpool binnen enkele seconden om zeep helpen.. En dan scheurt er een zakje en stort alle hop terug in je wort.. voordat dat nog eens uitgezakt is dan.. Nee, ik vind ze persoonlijk ook niet fijn werken met pellets.

Jacques

Citaat van: Eriks op 15-03-2021  11:46 uEchter vraag ik me nu hard af of ik dat goed heb gedaan met een pH van 5.2. "Moet" die voor het koken op 5.2 staan? Wat mij namelijk opviel is dat het vergisten pas heel laat op gang kwam. Normaal zit er een uurtje of 4 tussen en dan is er al activiteit gezien. Nu kwam de vergisting minimaal op gang na zn 24 uur. Dat heb ik nog nooit meegemaakt! En bij mij weten is dit enige wat ik veranderd heb aan het proces (dit recept zelf heb ik ook al eens eerder gemaakt)

Een pH tussen de 5,0 en 5,2 is de richtwaarde voor het koken.
Zie ook https://grainfather.com/why-does-pH-matter-during-the-boil/

Een lager pH van het wort zorgt voor het sneller op gang komen van de vergisting. Gist werkt namelijk optimaal bij een pH tussen de 4,4 en 4,8.
Waarschijnlijk zorgt een andere factor voor het feit dat de vergisting minder snel op gang is komen.

Jacques

Een foto van een zelfgebrouwen bier dat ik afgelopen week gedronken heb. Het wort was niet helder toen het het gistvat in ging...

Het is overigens een amberkleurig bier.


Eriks

Citaat van: Jacques op 15-03-2021  17:54 uEen foto van een zelfgebrouwen bier dat ik afgelopen week gedronken heb. Het wort was niet helder toen het het gistvat in ging...

Het is overigens een amberkleurig bier.


Sjiek! Z'n mooie wil ik ook een keertje behalen. Toevallig van het weekend spul gekocht voor een amber biertje

Citaat van: Jacques op 15-03-2021  17:53 uEen pH tussen de 5,0 en 5,2 is de richtwaarde voor het koken.
Zie ook https://grainfather.com/why-does-pH-matter-during-the-boil/

Een lager pH van het wort zorgt voor het sneller op gang komen van de vergisting. Gist werkt namelijk optimaal bij een pH tussen de 4,4 en 4,8.
Waarschijnlijk zorgt een andere factor voor het feit dat de vergisting minder snel op gang is komen.
Gelukkig heb ik het dan goed gedaan met het juiste pH te verkrijgen. Snap ik nog niet helemaal waarom de gist zo langzaam op gang is gekomen. Hij is nu in ieder geval op volle toeren aan de gang

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 15-03-2021  12:33 uIk laat na het koelen de ketel nog een klein uurtje buiten staan opdat wat dingetjes uitzakken.
Dat vind ik altijd eng, bang op infectie. Niet zo zeer vlot de ketel, maar de deksel die er weer terug op gaat heeft van alles kunnen vangen. Maar de volgende keer toch eens doen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.