FermZilla ervaring?

Gestart door Rodger, 23-05-2020 23:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  00:34 uNee, hoeft van mij ook niet. Zou niet weten waarom. Ik ga toch geen gist opkweken. En zou ik dat willen kan ik het altijd nog uit de bucket scheppen. Zo doen ze dat in de VS ook. Ik ben gemakzuchtig en gebruik altijd korrelgist. Niet te moeilijk. Mijn hobby is bierbrouwen en niet gist opkweken. Wil je dat wél? Prima, doe je ding zou ik zeggen. Voor een paar euro ga ik niet lopen klooien. Ieder zijn meug hè?  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen: :biersmile: :biersmile:

Als je hobby bierbrouwen is wil je een zo goed mogelijk bier brouwen lijkt mij...  :)

Gist aflaten doe ik om gist kwijt te raken en niet om de gist later opnieuw te gebruiken.
Een overmaat aan gist heeft een negatief effect op je bier. Het zorgt voor een mindere body en schuimhoudbaarheid en het verhoogt de pH van je bier

Sid

De drukset is inderdaad niet volledig gemonteerd. Het idee was om straks bij het afvullen het waterslot te verwisselen voor de drukkoppeling. Met een lichte druk zou ik dan kunnen afvullen.

André de Laat

Ik vergist in Brewbuckets, zonder gistaflaat mogelijkheid. Ik lager ook niet meer. Na de hoofdvergisting wacht ik nog een dag of vier en vul mijn keg. Levert heerlijk bier op hoor :) ;)  :proost: :biersmile: :brouwen:

marcelsn

Citaat van: ExPeteriment op 28-06-2020  11:32 uGist hergebruiken doe ik weleens, met gist experimenteren is voor mij een onderdeel van de bierbrouwhobby.

Een groter voordeel van gistaflaten is dat de hoofd en nagisting in hetzelfde vat kan. Dus minder overhevelen/schoonmaken.

De Fermzilla heeft dan ook nog het voordeel dat alles (monsters nemen, bottelen, keggen) zonder zuurstofinslag kan. Plus dan nog de drukoptie. En vergeet de zichtmogelijkheid niet. Prima keus Rodger en Sid!

Ga binnenkort een biertje brouwen en voor de eerste keer vergisten in de Fermzilla. Onder druk vergisten wil ik (nog) niet, omdat ik alles in flessen wil doen. En via een tegendrukvuller etc is me teveel werk. Maar monsters nemen en bottelen, kan dit via de drukset, zonder CO2 aan te sluiten? Via zwaartekracht? Als je na de hoofdvergisting het waterslot eraf haalt en via het overdrukventiel de overdruk eraf haalt wordt je bier gecarboniseerd, maar hoe weet je dan hoeveel bottelsuiker je moet gebruiken? Of gewoon waterslot erop laten zitten?
Alvast bedankt..

Erny

ik heb grote problemen met het los en vast schroeven van de ring en vlinderklep. De constructie met een links en een rechts omdraaiende schroefdraad en de gebruikte materialen zijn volgens mij niet goed gekozen. De plastiekenconstructie gaat muurvast zitten en is zelfs met de daarvoor bedoelde tool alleen met brute kracht los te krijgen. Dit levert enorm veel gevloek op. Ik ben er nu wel klaar mee.

Het vergisten onderdruk is mooi maar deze constructie is waardeloos.
Ik hoop dat ze hier iets anders op verzinnen. Ik raad iedereen aan die overweegt een Fermzilla met gistdump beker te kopen om voor de (goedkopere) variant met dichte onderkant te gaan zonder de beker. Ben wel benieuwd naar de ervaring van andere brouwers. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Zo, de frustratie heb ik van mij af kunnen schrijven waarvoor dank.

Bvk1983

Citaat van: Erny op 03-02-2022  12:50 uik heb grote problemen met het los en vast schroeven van de ring en vlinderklep. De constructie met een links en een rechts omdraaiende schroefdraad en de gebruikte materialen zijn volgens mij niet goed gekozen. De plastiekenconstructie gaat muurvast zitten en is zelfs met de daarvoor bedoelde tool alleen met brute kracht los te krijgen. Dit levert enorm veel gevloek op. Ik ben er nu wel klaar mee.

Het vergisten onderdruk is mooi maar deze constructie is waardeloos.
Ik hoop dat ze hier iets anders op verzinnen. Ik raad iedereen aan die overweegt een Fermzilla met gistdump beker te kopen om voor de (goedkopere) variant met dichte onderkant te gaan zonder de beker. Ben wel benieuwd naar de ervaring van andere brouwers. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Zo, de frustratie heb ik van mij af kunnen schrijven waarvoor dank.

Ik herken die frustratie wel een beetje. Ik heb de Fermzilla gekocht om te drooghoppen via de opvangbeker, gist af te tappen en onder druk te vergisten. Dat laatste doe ik niet meer, misschien dat ik daar later nog eens opnieuw aan begin.

Drooghoppen vond ik niet echt goed gaan maar dat kan ook aan mij hebben gelegen. Ik had de opvangbak namelijk niet meteen gemonteerd maar ging deze pas gebruiken bij het drooghoppen. Als je dan de vlinderklep open zet valt alle gist bovenop je hop en is er geen goede vermenging. Algehele indruk is dat alles, ondanks dat het goed ingevet is, behoorlijk vast zit als het eenmaal gemonteerd zit. De opvangbak heb ik al enkele keren met een stok door de CO2 aansluitingen aan de zijkant van de bak los moeten draaien, met het risico dat ik iets kapot zou maken. Momenteel gebruik ik dus de Fermzilla alleen zoals het allrounder model, dus zonder opvangbak.

Ik had het voornemen om de hele Fermzilla na iedere vergisting compleet te demonteren en ontstmetten maar daar ben ik na 2x mee gestopt. Ik doe het nu na iedere 3 brouwsels ongeveer, tussendoor reinig en ontsmet ik het als gemonteerd geheel.

Theo Mol

Ik gebruik de Fermzilla om de gist na de hoofdvergisting weg te halen. Daarvoor moet de beker worden afgekoppeld en losgemaakt, het is beslist geen goed idee om alleen de vlinderklep te sluiten en de beker te laten zitten want er wordt nog koolzuur gevormd die nergens heen kan. Ook in één dag. Ploef...

De eerste keren heb ik flink staan worstelen bij het losmaken van de beker, die zit namelijk tot de rand vol en als die opeens loskomt wordt het een knoeiboel. Zoals wel vaker is het antwoord: rustig aan doen. Ik draai alle verbindingen handvast, genoeg om lekken te voorkomen, en dan kan ik ze ook zonder geweld weer los krijgen.
O ja, ik vergist niet onder druk, geen idee of dat wat uitmaakt.

JoepH

Handvast is ook wat ik doe. De O-ringen heb ik allemaal met siliconen vet ingesmeerd. De schroefdraad overal met siliconen spray. Bij het aandraaien van de onderdelen voel je wannneer de O-ring "pakt". Stop dan met draaien. Indien je helemaal tot het einde draait kan het behoorlijk vast gaan zitten. Nooit vastdraaien met de strop.Dat is vragen om problemen. Ik ben het wel met meerdere gebruikers eens dat dit een andere constructie moet worden willen ze hun marktaandeel vergroten. De huidige constructie levert teveel frustraties op. Het blijft wel magisch om te zien als de gist zijn werk doet. De drukset gebruik ik hoofdzakelijk om de kopruimte van mijn 35 liter versie te flushen. Dit na het gist aflaten en het drooghoppen. Het laatste doe ik via de bovenkant omdat ik daarna toch weer flush. Via de onderkant heb ik ook gedaan, maar vind ik net iets teveel gedoe. Heb ook vraagtekens of de opname van de hoparoma's via de onderkant wel optimaal is. Voor het geld blijft het een geinig ding.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.