FermZilla ervaring?

Gestart door Rodger, 23-05-2020 23:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rodger

Beste brouwers,

Heeft iemand ervaring met de FermZilla? Naar ik begrijp is 'ie recent nog getweaked.

Tips/tricks?

Bedankt,

Rogier

Sid

Ik ben ook benieuwd, sta op het punt om een firmzilla of SS brewtech brewbucket te kopen. Maar vind het een lastige keuze, de één is van RVS de  ander is van plastic maar wel met  leuke  mogelijkheden en het kost de helft..

André de Laat

Ik heb ook lang getwijfeld welke van die twee ik aan zou schaffen. Ben uiteindelijk voor de Brewbucket gegaan. De Fermzilla is plastic, de Brewbucket RVS. En inderdaad, voor de prijs van een bucket heb je haast 2 Fermzilla´s. Echter, RVS heeft zoveel voordelen t.o.v. plastic. Het grootste voordeel vind ik persoonlijk het schoonmaken. Grote wijde opening, je kunt er eenvoudig in. Nooit reuk die achterblijft. Krasvrij. Nou ja, niet echt, maar minder kans op krassen t.o.v. plastic.

Sid

Het vergisten onder druk heeft je niet kunnen overhalen om dus te gaan voor de fermzilla ;D Voegt dit veel toe om deze mogelijkheid wel te hebben? Bier brouwen staat bij mij nog redelijk in de kinderschoenen, heb nu zo'n 4 á 5 brouwsels gehad. Maar het lijkt mij ideaal als je vanuit je gistvat direct kan bottelen zonder nog te hoeven vergisten in de fles.

André de Laat

Citaat van: Sid op 23-06-2020  07:00 uHet vergisten onder druk heeft je niet kunnen overhalen om dus te gaan voor de fermzilla ;D Voegt dit veel toe om deze mogelijkheid wel te hebben? Bier brouwen staat bij mij nog redelijk in de kinderschoenen, heb nu zo'n 4 á 5 brouwsels gehad. Maar het lijkt mij ideaal als je vanuit je gistvat direct kan bottelen zonder nog te hoeven vergisten in de fles.

Denk dat daarin het grote verschil zit. Ik bottel niet maar vul af in kegs. Ook onder druk overigens. Dat gaat prima. Niet hergisten in je fles? Zal toch moeten.

Sid

Citaat van: André de Laat op 23-06-2020  07:24 uDenk dat daarin het grote verschil zit. Ik bottel niet maar vul af in kegs. Ook onder druk overigens. Dat gaat prima. Niet hergisten in je fles? Zal toch moeten.

Misschien begreep ik het helemaal verkeerd, maar dacht te lezen dat je in de Fermzilla onder druk kunt vergisten en dat het bier daardoor al gecarboniseerd is. Dan is het in principe toch al klaar om gedronken te worden?

André de Laat

Citaat van: Sid op 23-06-2020  08:33 uMisschien begreep ik het helemaal verkeerd, maar dacht te lezen dat je in de Fermzilla onder druk kunt vergisten en dat het bier daardoor al gecarboniseerd is. Dan is het in principe toch al klaar om gedronken te worden?

Dan tap je rechtstreeks uit de Fermzilla.

Sid

Denk dat ik toch maar de Fermzilla ga proberen. Volgens mij komt de Brewtech Chronical 7gal het meest in de buurt qua mogelijkheden als ik voor RVS zou gaan. Deze is op zich nog wel betaalbaar, maar hij past helaas niet in mijn vergistingskast. Dus zou ik niet meer gecontroleerd kunnen vergisten, dat vind ik toch ook wel wat waard.

D.R.K.

Citaat van: Sid op 23-06-2020  10:15 uDenk dat ik toch maar de Fermzilla ga proberen. Volgens mij komt de Brewtech Chronical 7gal het meest in de buurt qua mogelijkheden als ik voor RVS zou gaan. Deze is op zich nog wel betaalbaar, maar hij past helaas niet in mijn vergistingskast. Dus zou ik niet meer gecontroleerd kunnen vergisten, dat vind ik toch ook wel wat waard.

Wat voor soort vergisting kast heb jij? Ik heb namelijk zelf ook de fermzilla 27l maar had me wat verkeken op de hoogte en daarmee lijkt het erop dat de tafelmodel koelkast al niet meer past.
Fermzilla icm waterslot is ongeveer 80 cm hoog.

Mijn eerste bier staat nu te gisten in de fermzilla kan dus nog niet echt ervaring delen.

Groet
Thomas

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 23-06-2020  07:24 uDenk dat daarin het grote verschil zit. Ik bottel niet maar vul af in kegs. Ook onder druk overigens. Dat gaat prima. Niet hergisten in je fles? Zal toch moeten.
Met een tegendrukvuller hoeft dat niet.

Sid


Citaat van: D.R.K. op 23-06-2020  12:27 uWat voor soort vergisting kast heb jij? Ik heb namelijk zelf ook de fermzilla 27l maar had me wat verkeken op de hoogte en daarmee lijkt het erop dat de tafelmodel koelkast al niet meer past.
Fermzilla icm waterslot is ongeveer 80 cm hoog.

Mijn eerste bier staat nu te gisten in de fermzilla kan dus nog niet echt ervaring delen.

Groet
Thomas

Een kleine koelkast, binnenkant is 81 cm hoog. Zou net moeten passen dacht ik, misschien waterslot iets verder erin duwen:) en met gecarboniseerd vergisten heb je het waterslot ook niet nodig toch?


D.R.K.

Om onder druk te vergisten zal je andere ventielen erbij moeten kopen en afhankelijk van de connecties die je erop maakt denk ik dat de hoogte niet veel anders zal worden.
De standaard is redelijk breed waardoor je mogelijk niet langs de uitsparing van de koelkastmotor komt.
Heb plaatjes gezien van mensen die de standaard omdraaien om meer ruimte te kunnen krijgen of een eigen standaard maken voor in de koelkast.

Mocht het passen ben ik erg benieuwd naar je oplossing, een koelkast staat hier ook nog op het verlanglijstje maar helaas wat weinig ruimte over om een grote koelkast meer te zetten.

Sid

Daar zeg je me wat, aan die koelkastmotor had ik niet gedacht. Misschien een plankje met een uitsparing erin, vraag me alleen af of het gewicht hiermee goed verdeeld wordt.

Ga hem bestellen (met drukset) en dan gewoon even passen en meten. :D

André de Laat

Citaat van: Sid op 23-06-2020  13:24 uDaar zeg je me wat, aan die koelkastmotor had ik niet gedacht. Misschien een plankje met een uitsparing erin, vraag me alleen af of het gewicht hiermee goed verdeeld wordt.

Ga hem bestellen (met drukset) en dan gewoon even passen en meten. :D

Anders een andere koelkast voor erbij aanschaffen :)

Sid

Citaat van: André de Laat op 23-06-2020  19:01 uAnders een andere koelkast voor erbij aanschaffen :)
Das zo gek nog niet, ik dacht zo leuk te gaan passen en meten vandaag. Maar er staat al een bier de kast[emoji23]

D.R.K.

In dit topic staan wat foto van mensen met een de voorganger van de Fermzilla in een tafelmodel koelkast.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33676.325.html

Ik heb van deze mooie zomerdag maar gebruik gemaakt om de berging te verbouwen zodat de grote koelkast erin past.
Nu nog een Inkbird en Ispindel en we zijn klaar voor een warme zomer :proost:

Biertje1985

Ik gebruikt (al een aantal jaar) de Fermentasaurus en ik heb er toch wel wat opmerkingen over. Daardoor hoop ik dat de Fermzilla wat beter is want dan zou ik deze graag aanschaffen. Het grootste euvel wat ik kan bedenken is dat de gist/trub laag niet in de opvangbal wilt, dit blijft ophopen op het randje van de afsluiter in het vat. Iemand ervaring met de Fermzilla wat betreft het uitzakken van gist en trub in de opvangbal?

Ik zag ook dat de Fermzilla een veel grotere kraan heeft.

André de Laat

Citaat van: D.R.K. op 24-06-2020  21:37 uIk heb van deze mooie zomerdag maar gebruik gemaakt om de berging te verbouwen zodat de grote koelkast erin past.
Nu nog een Inkbird en Ispindel en we zijn klaar voor een warme zomer :proost:

Simpele oplossing toch? HAHAHAHAAAAA. En een extra koelkast is nooit weg. :proost: :proost: :proost:

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 23-06-2020  12:34 uMet een tegendrukvuller hoeft dat niet.

Nee inderdaad, maar dan moet je die weer aanschaffen.

Sid

Zag in de  andere post iemand die de steunkorf had omgedraaid, dit scheelt erg veel ruimte en maakt het mogelijk om hem in mijn kleine koelkast te plaatsen. Als je de steunkorf  omdraait zit je echter met die metalen steundraad die eigenlijk verkeerd om staat. Ik heb hier nu zo'n  CV isolatiebuis overheen geschoven, zou dat het gewicht voldoende verdelen?


André de Laat

Citaat van: Sid op 25-06-2020  17:43 uZag in de  andere post iemand die de steunkorf had omgedraaid, dit scheelt erg veel ruimte en maakt het mogelijk om hem in mijn kleine koelkast te plaatsen. Als je de steunkorf  omdraait zit je echter met die metalen steundraad die eigenlijk verkeerd om staat. Ik heb hier nu zo'n  CV isolatiebuis overheen geschoven, zou dat het gewicht voldoende verdelen?

Leuk, maar waar blijft die opvangbal dan? Lijkt mij niks.


D.R.K.

Ik zou eerder een houten cirkel maken en die schuin maken aan de binnenkant zodat de fermzilla daarop kan leunen, dan heb je wat meer oppervlakte.

Denk dat dit wat je nu hebt niet veel uit zal maken.

Komt de opvangbal nu precies voor de motor uitsparing?

Sid

Citaat van: D.R.K. op 25-06-2020  21:07 uIk zou eerder een houten cirkel maken en die schuin maken aan de binnenkant zodat de fermzilla daarop kan leunen, dan heb je wat meer oppervlakte.

Denk dat dit wat je nu hebt niet veel uit zal maken.

Komt de opvangbal nu precies voor de motor uitsparing?
Dad lijkt me inderdaad een beter idee. Tot de motor heb ik nog zat ruimte, dat zal het probleem niet worden.

Sid

Het is gelukt, past echt allemaal maar net. Heb gekozen voor de optie met een cirkel uit de plank, schuin zagen heb ik niet gedaan maar had die isolatiebuis nog. Deze heb ik over de rand geschoven, op deze manier wordt het gewicht nog beter verdeeld dan met de originele standaard ^-^ Al met al  zou een grotere koelkast eenvoudiger zijn, maar dit is wel een optimaal gebruik van de ruimte en energie  :biersmile:





beermenke

Ziet er prima uit
Ik heb zelfs aan de voorzijde een sleuf in de cirkel uitgezaagd zodat ik hem er niet uit hoef te tillen maar gewoon in kan schuiven. Plank is sterk genoeg (bij mij althans)

Sid

Citaat van: beermenke op 27-06-2020  15:09 uZiet er prima uit
Ik heb zelfs aan de voorzijde een sleuf in de cirkel uitgezaagd zodat ik hem er niet uit hoef te tillen maar gewoon in kan schuiven. Plank is sterk genoeg (bij mij althans)

Misschien is dat wel handig, maar hoe groot heb je die sleuf gemaakt dan? Als die er bij mij inzit heb ik boven en beneden nagenoeg geen ruimte meer, dus 
de sleuf zou dan net zo breed moeten worden als het gat vermoed ik, dan ben ik weer een heel stuk ondersteuning kwijt :denken: 

Moet nog even kijken of dit lekker werkt zo, ook straks met het bottelen, dan gaat hij er weer  uit.  Tijdens het testen (leeg) was het een kwestie van het  plankje iets naar voren schuiven en de fermzilla eruit tillen.



middelaersch

Citaat van: André de Laat op 23-06-2020  06:47 uIk heb ook lang getwijfeld welke van die twee ik aan zou schaffen. Ben uiteindelijk voor de Brewbucket gegaan. De Fermzilla is plastic, de Brewbucket RVS. En inderdaad, voor de prijs van een bucket heb je haast 2 Fermzilla´s. Echter, RVS heeft zoveel voordelen t.o.v. plastic. Het grootste voordeel vind ik persoonlijk het schoonmaken. Grote wijde opening, je kunt er eenvoudig in. Nooit reuk die achterblijft. Krasvrij. Nou ja, niet echt, maar minder kans op krassen t.o.v. plastic.

Ik heb hier ook over getwijfeld, en uiteindelijk ook voor rvs gekozen om dezelfde redenen.

Wat me opvalt is dat je nog wel eens kunststof fermenters tweedehands aangeboden ziet worden. Brew buckets zie ik eigenlijk nooit hier op het prikbord of op Marktplaats. Kennelijk zijn degenen die zo'n ding eenmaal gekocht hebben daar dus heel tevreden over, en doen ze die niet meer weg. En maken  veel kopers van een kunststof CCT uiteindelijk toch een keer de overstap naar RVS. Uiteindelijk ben je dan dus duurder uit.

Sid

Citaat van: middelaersch op 27-06-2020  16:10 uIk heb hier ook over getwijfeld, en uiteindelijk ook voor rvs gekozen om dezelfde redenen.

Wat me opvalt is dat je nog wel eens kunststof fermenters tweedehands aangeboden ziet worden. Brew buckets zie ik eigenlijk nooit hier op het prikbord of op Marktplaats. Kennelijk zijn degenen die zo'n ding eenmaal gekocht hebben daar dus heel tevreden over, en doen ze die niet meer weg. En maken  veel kopers van een kunststof CCT uiteindelijk toch een keer de overstap naar RVS. Uiteindelijk ben je dan dus duurder uit.

RVS zal inderdaad een stuk duurzamer zijn, maar toch heeft de Fermzilla wel een paar leuke 'extra's'. Wat ik zelf interessant vind is het vergisten onder druk, volgens mij kom je bij Brewtech dan bij de Unitank uit. Deze is bijna 10x zo duur, de fermzilla is met zo'n 100 euro toch wel leuk om te kijken of het wat is. Mocht het nu niets toevoegen kun je voor de goedkopere Brewtech gaan en bespaar je geld door niet de dure Unitank te gaan.  :proost2:

D.R.K.

Citaat van: Sid op 27-06-2020  14:46 uHet is gelukt, past echt allemaal maar net.

Als het past dan past het :) mooi b(r)ouwwerk zo  :proost:

Ik ben nog aan het wachten, dinsdag komt de inkbird en ispindel binnen :)

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 27-06-2020  16:10 uIk heb hier ook over getwijfeld, en uiteindelijk ook voor rvs gekozen om dezelfde redenen.

Wat me opvalt is dat je nog wel eens kunststof fermenters tweedehands aangeboden ziet worden. Brew buckets zie ik eigenlijk nooit hier op het prikbord of op MP. Kennelijk zijn degenen die zo'n ding eenmaal gekocht hebben daar dus heel tevreden over, en doen ze die niet meer weg. En maken  veel kopers van een kunststof fermenter uiteindelijk toch een keer de overstap naar RVS. Uiteindelijk ben je dan dus duurder uit.

De plastic vaten worden verruild voor RVS. Daarom staan er wél plastic vaten, maar geen RVS vaten te koop. Eenmaal RVS, wil je niks anders meer.

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 27-06-2020  20:33 uDe plastic vaten worden verruild voor RVS. Daarom staan er wél plastic vaten, maar geen RVS vaten te koop. Eenmaal RVS, wil je niks anders meer.
Ik heb beide, maar Fermentasaurus by far favoriet. Het kunnen zien wat er gebeurt, kan voor mij geen zwart rvs gat tegenop.

D.R.K.

Citaat van: ExPeteriment op 27-06-2020  21:41 uIk heb beide, maar Fermentasaurus by far favoriet.

Haal jij de Fermentasaurus helemaal uit elkaar met schoonmaken of laat je de onderste aansluiting zitten?

ExPeteriment

Citaat van: D.R.K. op 27-06-2020  22:03 uHaal jij de Fermentasaurus helemaal uit elkaar met schoonmaken of laat je de onderste aansluiting zitten?
Laat ik zitten. Eerst walsen met afwasmiddelwater, vlinderklep even vingeren aan beide kanten, schuimkraagrand met doek  afnemen. Dan walsen met water, daarna met Star San, dan luchten.

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 27-06-2020  22:34 uLaat ik zitten. Eerst walsen met afwasmiddelwater, vlinderklep even vingeren aan beide kanten, schuimkraagrand met doek  afnemen. Dan walsen met water, daarna met Star San, dan luchten.

Dus een k*tding :) ;) ;) ;)

Tja, Peter, je vraagt erom.  :brouwen: :biersmile: :proost: :nut: :weetniet: :degroeten:

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 23-06-2020  06:47 uIk heb ook lang getwijfeld welke van die twee ik aan zou schaffen. Ben uiteindelijk voor de Brewbucket gegaan. De Fermzilla is plastic, de Brewbucket RVS. En inderdaad, voor de prijs van een bucket heb je haast 2 Fermzilla´s. Echter, RVS heeft zoveel voordelen t.o.v. plastic. Het grootste voordeel vind ik persoonlijk het schoonmaken. Grote wijde opening, je kunt er eenvoudig in. Nooit reuk die achterblijft. Krasvrij. Nou ja, niet echt, maar minder kans op krassen t.o.v. plastic.
Als je gist wilt aflaten, zit je met je bucket aan een verkeerd adres. Daarnaast geen drukoptie, zwart gat. In mijn ogen onvergelijkbaar.

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 27-06-2020  22:44 uDus een k*tding :) ;) ;) ;)

Tja, Peter, je vraagt erom.  :brouwen: :biersmile: :proost: :nut: :weetniet: :degroeten:
Verklaar je nader!

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 27-06-2020  22:46 uAls je gist wilt aflaten, zit je met je bucket aan een verkeerd adres. Daarnaast geen drukoptie, zwart gat. In mijn ogen onvergelijkbaar.

Wíl je dan persé gist aflaten? Dan kom je toch écht op CCT. Ik heb een fermentasaurus gehad. Mét drukset. Het is gewoon plastic, hoe je het ook wendt of keert... Ben blij dat ik RVS heb. Jij dat je plastic hebt. Prima verder toch?

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 27-06-2020  22:48 uVerklaar je nader!

Je moet het ding vingeren aan beide kanten zeg je, dus vind ik het een kutding. Ik vinger mijn Brewbucket écht niet, hahahaaaaa.

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 27-06-2020  22:52 uJe moet het ding vingeren aan beide kanten zeg je, dus vind ik het een kutding. Ik vinger mijn Brewbucket écht niet, hahahaaaaa.
Kun je er wel gist mee aflaten?

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 27-06-2020  23:05 uKun je er wel gist mee aflaten?

Nee, hoeft van mij ook niet. Zou niet weten waarom. Ik ga toch geen gist opkweken. En zou ik dat willen kan ik het altijd nog uit de bucket scheppen. Zo doen ze dat in de VS ook. Ik ben gemakzuchtig en gebruik altijd korrelgist. Niet te moeilijk. Mijn hobby is bierbrouwen en niet gist opkweken. Wil je dat wél? Prima, doe je ding zou ik zeggen. Voor een paar euro ga ik niet lopen klooien. Ieder zijn meug hè?  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen: :biersmile: :biersmile:


André de Laat

Citaat van: Sid op 27-06-2020  14:46 uHet is gelukt, past echt allemaal maar net. Heb gekozen voor de optie met een cirkel uit de plank, schuin zagen heb ik niet gedaan maar had die isolatiebuis nog. Deze heb ik over de rand geschoven, op deze manier wordt het gewicht nog beter verdeeld dan met de originele standaard ^-^ Al met al  zou een grotere koelkast eenvoudiger zijn, maar dit is wel een optimaal gebruik van de ruimte en energie  :biersmile:

Om ruimte te sparen zou je misschien een blowoff kunnen maken op de een of andere manier.

Die CO2 ball lock, heeft die een ingebouwd terugslagventiel? Waar heb je die vandaan? Ik heb die er los bij gekocht namelijk. Was nog duurder dan de ball lock zelf.

Onder in de koelkast ligt zo te zien een terrariumlamp. Ben je niet bang voor kortsluiting bij een lekkage? Of dat je koelkast begint te smelten?


Sid

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  06:06 uOm ruimte te sparen zou je misschien een blowoff kunnen maken op de een of andere manier.

Die CO2 ball lock, heeft die een ingebouwd terugslagventiel? Waar heb je die vandaan? Ik heb die er los bij gekocht namelijk. Was nog duurder dan de ball lock zelf.

Onder in de koelkast ligt zo te zien een terrariumlamp. Ben je niet bang voor kortsluiting bij een lekkage? Of dat je koelkast begint te smelten?

Begrijp ik goed dat een blow-off eigenlijk een verlengt waterslot is, dus eigenlijk  een slang en die in een glas water o.i.d.?
Die CO2 ball lock was volgens mij zo'n 20 EUR en komt bij iKegger vandaan. 

Dat zwarte ding onderin is een 5 watt verwarmingsventilator, ziet er niet uit maar weer goed bedacht door AliEx. Het geeft een goede gelijkmatige luchtverdeling en wordt niet heet. Aan lekkage eerlijk gezegd niet gedacht, zo'n plastic vat kan toch niet lekken  ;) Maar zal er inderdaad even een lekdetector inleggen, beter dan er pas achter komen als de stop eruit springt.

André de Laat

Citaat van: Sid op 28-06-2020  07:02 uBegrijp ik goed dat een blow-off eigenlijk een verlengt waterslot is, dus eigenlijk  een slang en die in een glas water o.i.d.?
Die CO2 ball lock was volgens mij zo'n 20 EUR en komt bij iKegger vandaan. 

Dat zwarte ding onderin is een 5 watt verwarmingsventilator, ziet er niet uit maar weer goed bedacht door AliEx. Het geeft een goede gelijkmatige luchtverdeling en wordt niet heet. Aan lekkage eerlijk gezegd niet gedacht, zo'n plastic vat kan toch niet lekken  ;) Maar zal er inderdaad even een lekdetector inleggen, beter dan er pas achter komen als de stop eruit springt.

Je zou bijvoorbeeld iets van een plastic knietje in de stop waar nu je waterslot zit steken met daaraan een slang naar een fles met daarin water.

Niet lekken? Ik hoop het voor je. Detector is natuurlijk leuk, maar ben je 24/7 thuis?

Sid

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  07:07 uJe zou bijvoorbeeld iets van een plastic knietje in de stop waar nu je waterslot zit steken met daaraan een slang naar een fles met daarin water.

Niet lekken? Ik hoop het voor je. Detector is natuurlijk leuk, maar ben je 24/7 thuis?

Ik hou het in gedachten :duimop:

Het is een kleine moeite om de detector en stopcontact toe te voegen aan mijn domotica.Bij lekkage zal die een melding geven en het stopcontact uitschakelen.

D.R.K.

Ik kwam dit ook nog tegen:
https://www.aliexpress.com/i/4000242131097.html
Is een thermowell voor in het deksel van de Fermzilla, waardoor je je sensor dus in het wort kan hangen ipv tegen de zijkant van het vat.

Hebben mensen ervaring met temp verschillen met plaatsen van sensor tegen het vat aan of in het vat?

André de Laat

Citaat van: D.R.K. op 28-06-2020  10:01 uIk kwam dit ook nog tegen:
https://www.aliexpress.com/i/4000242131097.html
Is een thermowell voor in het deksel van de Fermzilla, waardoor je je sensor dus in het wort kan hangen ipv tegen de zijkant van het vat.

Hebben mensen ervaring met temp verschillen met plaatsen van sensor tegen het vat aan of in het vat?

Ook daarover lopen de meningen uiteen. Ik gebruik altijd de zakbuis voor mijn temperatuursonde van de Inkbird. Ik zou niet weten waarvoor de zakbuis anders dient. Brewtech zal het ding er niet voor ¨de leuk¨ op zetten, toch? Maar goed, laat de meute maar reageren, en trek je eigen plan.

ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  00:34 uNee, hoeft van mij ook niet. Zou niet weten waarom. Ik ga toch geen gist opkweken. En zou ik dat willen kan ik het altijd nog uit de bucket scheppen. Zo doen ze dat in de VS ook. Ik ben gemakzuchtig en gebruik altijd korrelgist. Niet te moeilijk. Mijn hobby is bierbrouwen en niet gist opkweken. Wil je dat wél? Prima, doe je ding zou ik zeggen. Voor een paar euro ga ik niet lopen klooien. Ieder zijn meug hè?  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen: :biersmile: :biersmile:
Gist hergebruiken doe ik weleens, met gist experimenteren is voor mij een onderdeel van de bierbrouwhobby.

Een groter voordeel van gistaflaten is dat de hoofd en nagisting in hetzelfde vat kan. Dus minder overhevelen/schoonmaken.

De Fermzilla heeft dan ook nog het voordeel dat alles (monsters nemen, bottelen, keggen) zonder zuurstofinslag kan. Plus dan nog de drukoptie. En vergeet de zichtmogelijkheid niet. Prima keus Rodger en Sid!

D.R.K.

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  10:52 uOok daarover lopen de meningen uiteen. Ik gebruik altijd de zakbuis voor mijn temperatuursonde van de Inkbird. Ik zou niet weten waarvoor de zakbuis anders dient. Brewtech zal het ding er niet voor ¨de leuk¨ op zetten, toch? Maar goed, laat de meute maar reageren, en trek je eigen plan.

Bedankt en leuk om eens mee te spelen dan en voor een 3,5 euro van AliExpress is het slechts een druppel op een hete plaat als je kijkt naar de uitgave voor de hobby. Zolang die maar niet krom aankomt gaat die er mooi in :)

Citaat van: Sid op 27-06-2020  14:46 u

Je hebt hier zowel je waterslot als een deel van de drukset erop zitten, ook met het drijfballetje met hevelslang. Lukt het in deze set up ook om vloeistof door de slang heen te krijgen voor bv een sample of moet je dan toch meer druk erop zetten?

alvast bedankt

André de Laat

Citaat van: D.R.K. op 28-06-2020  11:56 uBedankt en leuk om eens mee te spelen dan en voor een 3,5 euro van AliExpress is het slechts een druppel op een hete plaat als je kijkt naar de uitgave voor de hobby. Zolang die maar niet krom aankomt gaat die er mooi in :)

Je hebt hier zowel je waterslot als een deel van de drukset erop zitten, ook met het drijfballetje met hevelslang. Lukt het in deze set up ook om vloeistof door de slang heen te krijgen voor bv een sample of moet je dan toch meer druk erop zetten?

alvast bedankt

Ik ben bang van niet. Heb je de CO2 kant nog vrij? Dan zou je daarop een ball lock met slangetje kunnen zetten die dan als blowoff dient.

D.R.K.

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  12:16 uIk ben bang van niet. Heb je de CO2 kant nog vrij? Dan zou je daarop een ball lock met slangetje kunnen zetten die dan als blowoff dient.

Is de CO2 kant niet de kant waar nu het waterslot nog op zit, dat deel wordt dacht ik normaal gebruikt voor te toevoer kant.
De afvoer kant is nu gemonteerd en vroeg me af of je dus in deze Setup een hevel effect kan krijgen

Jacques

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  00:34 uNee, hoeft van mij ook niet. Zou niet weten waarom. Ik ga toch geen gist opkweken. En zou ik dat willen kan ik het altijd nog uit de bucket scheppen. Zo doen ze dat in de VS ook. Ik ben gemakzuchtig en gebruik altijd korrelgist. Niet te moeilijk. Mijn hobby is bierbrouwen en niet gist opkweken. Wil je dat wél? Prima, doe je ding zou ik zeggen. Voor een paar euro ga ik niet lopen klooien. Ieder zijn meug hè?  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen: :biersmile: :biersmile:

Als je hobby bierbrouwen is wil je een zo goed mogelijk bier brouwen lijkt mij...  :)

Gist aflaten doe ik om gist kwijt te raken en niet om de gist later opnieuw te gebruiken.
Een overmaat aan gist heeft een negatief effect op je bier. Het zorgt voor een mindere body en schuimhoudbaarheid en het verhoogt de pH van je bier

Sid

De drukset is inderdaad niet volledig gemonteerd. Het idee was om straks bij het afvullen het waterslot te verwisselen voor de drukkoppeling. Met een lichte druk zou ik dan kunnen afvullen.

André de Laat

Ik vergist in Brewbuckets, zonder gistaflaat mogelijkheid. Ik lager ook niet meer. Na de hoofdvergisting wacht ik nog een dag of vier en vul mijn keg. Levert heerlijk bier op hoor :) ;)  :proost: :biersmile: :brouwen:

marcelsn

Citaat van: ExPeteriment op 28-06-2020  11:32 uGist hergebruiken doe ik weleens, met gist experimenteren is voor mij een onderdeel van de bierbrouwhobby.

Een groter voordeel van gistaflaten is dat de hoofd en nagisting in hetzelfde vat kan. Dus minder overhevelen/schoonmaken.

De Fermzilla heeft dan ook nog het voordeel dat alles (monsters nemen, bottelen, keggen) zonder zuurstofinslag kan. Plus dan nog de drukoptie. En vergeet de zichtmogelijkheid niet. Prima keus Rodger en Sid!

Ga binnenkort een biertje brouwen en voor de eerste keer vergisten in de Fermzilla. Onder druk vergisten wil ik (nog) niet, omdat ik alles in flessen wil doen. En via een tegendrukvuller etc is me teveel werk. Maar monsters nemen en bottelen, kan dit via de drukset, zonder CO2 aan te sluiten? Via zwaartekracht? Als je na de hoofdvergisting het waterslot eraf haalt en via het overdrukventiel de overdruk eraf haalt wordt je bier gecarboniseerd, maar hoe weet je dan hoeveel bottelsuiker je moet gebruiken? Of gewoon waterslot erop laten zitten?
Alvast bedankt..

Erny

ik heb grote problemen met het los en vast schroeven van de ring en vlinderklep. De constructie met een links en een rechts omdraaiende schroefdraad en de gebruikte materialen zijn volgens mij niet goed gekozen. De plastiekenconstructie gaat muurvast zitten en is zelfs met de daarvoor bedoelde tool alleen met brute kracht los te krijgen. Dit levert enorm veel gevloek op. Ik ben er nu wel klaar mee.

Het vergisten onderdruk is mooi maar deze constructie is waardeloos.
Ik hoop dat ze hier iets anders op verzinnen. Ik raad iedereen aan die overweegt een Fermzilla met gistdump beker te kopen om voor de (goedkopere) variant met dichte onderkant te gaan zonder de beker. Ben wel benieuwd naar de ervaring van andere brouwers. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Zo, de frustratie heb ik van mij af kunnen schrijven waarvoor dank.

Bvk1983

Citaat van: Erny op 03-02-2022  12:50 uik heb grote problemen met het los en vast schroeven van de ring en vlinderklep. De constructie met een links en een rechts omdraaiende schroefdraad en de gebruikte materialen zijn volgens mij niet goed gekozen. De plastiekenconstructie gaat muurvast zitten en is zelfs met de daarvoor bedoelde tool alleen met brute kracht los te krijgen. Dit levert enorm veel gevloek op. Ik ben er nu wel klaar mee.

Het vergisten onderdruk is mooi maar deze constructie is waardeloos.
Ik hoop dat ze hier iets anders op verzinnen. Ik raad iedereen aan die overweegt een Fermzilla met gistdump beker te kopen om voor de (goedkopere) variant met dichte onderkant te gaan zonder de beker. Ben wel benieuwd naar de ervaring van andere brouwers. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Zo, de frustratie heb ik van mij af kunnen schrijven waarvoor dank.

Ik herken die frustratie wel een beetje. Ik heb de Fermzilla gekocht om te drooghoppen via de opvangbeker, gist af te tappen en onder druk te vergisten. Dat laatste doe ik niet meer, misschien dat ik daar later nog eens opnieuw aan begin.

Drooghoppen vond ik niet echt goed gaan maar dat kan ook aan mij hebben gelegen. Ik had de opvangbak namelijk niet meteen gemonteerd maar ging deze pas gebruiken bij het drooghoppen. Als je dan de vlinderklep open zet valt alle gist bovenop je hop en is er geen goede vermenging. Algehele indruk is dat alles, ondanks dat het goed ingevet is, behoorlijk vast zit als het eenmaal gemonteerd zit. De opvangbak heb ik al enkele keren met een stok door de CO2 aansluitingen aan de zijkant van de bak los moeten draaien, met het risico dat ik iets kapot zou maken. Momenteel gebruik ik dus de Fermzilla alleen zoals het allrounder model, dus zonder opvangbak.

Ik had het voornemen om de hele Fermzilla na iedere vergisting compleet te demonteren en ontstmetten maar daar ben ik na 2x mee gestopt. Ik doe het nu na iedere 3 brouwsels ongeveer, tussendoor reinig en ontsmet ik het als gemonteerd geheel.

Theo Mol

Ik gebruik de Fermzilla om de gist na de hoofdvergisting weg te halen. Daarvoor moet de beker worden afgekoppeld en losgemaakt, het is beslist geen goed idee om alleen de vlinderklep te sluiten en de beker te laten zitten want er wordt nog koolzuur gevormd die nergens heen kan. Ook in één dag. Ploef...

De eerste keren heb ik flink staan worstelen bij het losmaken van de beker, die zit namelijk tot de rand vol en als die opeens loskomt wordt het een knoeiboel. Zoals wel vaker is het antwoord: rustig aan doen. Ik draai alle verbindingen handvast, genoeg om lekken te voorkomen, en dan kan ik ze ook zonder geweld weer los krijgen.
O ja, ik vergist niet onder druk, geen idee of dat wat uitmaakt.

JoepH

Handvast is ook wat ik doe. De O-ringen heb ik allemaal met siliconen vet ingesmeerd. De schroefdraad overal met siliconen spray. Bij het aandraaien van de onderdelen voel je wannneer de O-ring "pakt". Stop dan met draaien. Indien je helemaal tot het einde draait kan het behoorlijk vast gaan zitten. Nooit vastdraaien met de strop.Dat is vragen om problemen. Ik ben het wel met meerdere gebruikers eens dat dit een andere constructie moet worden willen ze hun marktaandeel vergroten. De huidige constructie levert teveel frustraties op. Het blijft wel magisch om te zien als de gist zijn werk doet. De drukset gebruik ik hoofdzakelijk om de kopruimte van mijn 35 liter versie te flushen. Dit na het gist aflaten en het drooghoppen. Het laatste doe ik via de bovenkant omdat ik daarna toch weer flush. Via de onderkant heb ik ook gedaan, maar vind ik net iets teveel gedoe. Heb ook vraagtekens of de opname van de hoparoma's via de onderkant wel optimaal is. Voor het geld blijft het een geinig ding.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.