In een koelinstallatie investeren?

Gestart door BritneysBeers, 23-05-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 27-05-2020  21:45 uDat is een methode die ik ook uitvoer. In het verleden gebruikte ik een platenkoeler, dat werkte iets sneller. Maar met een dompelkoeler gaat het ook snel als je zorgt voor circulatie. Voor de circulatie gebruik ik de pomp van mijn Braumeister.
Het grote voordeel van een dompelkoeler is dat je visueel kunt controleren dat hij schoon is. Bij een platenkoeler kun je niet in koeler kijken om te checken dat hij schoon is.
Plus alles koelt meteen mee en hoeft niet heet te wachten tot het ooit door een "vieze?" platenkoeler mag.

Heuvinger brouwerij

Mijn dompelkoeler wordt gewoon de laatste 5 minuten mee gekookt.
Maw als de laatste hop en de sinasappelschillen in het kokende wort gaan.

Kiekeboe

Citaat van: hansHalberstadt op 26-05-2020  12:44 uVolgens mij heb je nog wel wat marge:
1 flesje speciaalbier kost al snel 2 euro = 120 euro voor 20 liter, ik kan wel 20 lier brouwen voor een stuk minder dan 120 euro, zelfs als ik 2000 euro apparatuur afschrijf in 10 jaar.

Volgens mij keurt de fiscus het afschrijven van kookpotten, siliconenslangetjes en andere prullaria om te brouwen op een termijn van 10 jaar nooit goed. Dit moet afgeschreven worden op 1 jaar, ten hoogste 3 jaar.

Heuvinger brouwerij

Dan wordt de afschrijving nog veel beter! :groots:

D.R.K.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de snelheid van het water door de koelers heen?
Het koelsysteem waar ik mee bezig ben werkt mbt een boormachine pomp, hier kan ik op max toerental 18 L per min mee verpompen en 7 L/min mee verpompen op laag toerental.

Idee achter het systeem is om de koudwater stroom eerst door de koelspiraal te laten gaan en dan output van de koelspiraal door de wandkoeling heen te laten gaan, vervolgens de output van de wandkoeling af te voeren terug de wasbak in.

Eerste stap van koeling met kraanwater temperatuur, 2de deel van koeling met kraanwater en ijsblokjes, hiermee kan je de delta T zo hoog mogelijk houden en omschakelen is relatief makkelijk door de aanzuigslang te verplaatsen.

Is het koelen met water vanuit de spiraalkoeier naar de wandkoeler effectief of zou een gesplitste stroom beter zijn?

Kiekeboe

Citaat van: D.R.K. op 01-06-2020  17:41 uZijn er mensen die ervaring hebben met de snelheid van het water door de koelers heen?
Het koelsysteem waar ik mee bezig ben werkt mbt een boormachine pomp, hier kan ik op max toerental 18 L per min mee verpompen en 7 L/min mee verpompen op laag toerental.

Ik heb eergisteren 60 liter (3x20) bier gekoeld op een uur tijd met een dompelkoeler en leidingwater. De benodigde hoeveelheid water (dat ik opgevangen heb in 2 regentonnen) was 250 liter. Dat komt overeen met een debiet van 4.2 liter per minuut.

Of het sneller was gegaan als ik de kraan groter had open gedraaid (dus groter debiet ) weet ik niet. Maar ik was van de veronderstelling (mogelijks fout) uitgegaan dat als ik het water langzamer liet lopen dat ik dan minder water zou nodig hebben. Maar of dat klopt weet ik niet.

SanderH

Voor de beste warmte-overdracht is het belangrijk dat het water niet te langzaam loopt. Het water gaat dan met een laminaire stroming door de pijp. Dan loopt deze zeg maar in laagjes door de pijp. Beter is turbulente stroming, daarbij is er veel meer verandering van richting in de pijp. Dit is allemaal netjes te bereken op basis van pijp materiaal en stromingssnelheid, maar voor een hobbybrouwer niet interessant.

Om te testen of je voldoende, maar niet te veel water erdoor laten lopen zou je wat temperaturen moeten weten (dus meten). Wanneer de uittrede temperatuur van het wort-zijde het dichts bij de intrede temperatuur aan de waterzijde is, dan heb je de beste overdracht.
Door het debiet een paar keer iets te verkleinen/vergroten, meten, waardes noteren en vergelijken kun je vast stellen wat het optimum is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.