In een koelinstallatie investeren?

Gestart door BritneysBeers, 23-05-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BritneysBeers

Beste allen,

Momenteel is mijn setup best netjes, met 8.5 kW brander, gistkoelkast, roerwerk... Etc.
Echter koel ik nog steeds op mijn zelfverzonnen manier;
met de deksel op de ketel en het geheel in een speciekuip zetten. Tuinslang erin en wanneer hij gevuld is, op een zacht standje het warme bovenste water eruit laten druppelen.
Voordeel; doordat de deksel op de ketel kan blijven zitten trekt hij vacuüm bij het koelen, er komt dus geen lucht bij het bier.
Nadeel; het duurt ongeveer 30 minuten tot mijn 15 liter wort gekoeld is tot kamertemperatuur.

Ter verduidelijking een foto;


Nu is mijn vraag aan jullie of mij het heel veel gaat opleveren om een warmtewisselaar / spiraal te kopen om deze koeltijd te halveren, ten kosten van mijn vacuüm (geen idee of dat überhaupt nut heeft).

Proost  :biersmile:

BrewingByNumbers

Ik had gisteren ook 15 liter, heb eerste stuk met een spiraalkoeler gaat heel snel, maar het laatste stuk duurt ook lang. Ik heb het niet echt bijgehouden maar denk dat ik ook zeker wel een half uur aan het koelen geweest ben. Het wort was nog zo'n 25 graden was toen ik het in de koelkast gezet heb.

Of het vacuum nodig is, het lijkt mij juist het moment dat je wat zuurstof in je wort wilt. Het is wel een van de meest kwetsbare moment voor infecties, dan zou je misschien juist wat overdruk willen zodat er niks aangezogen wordt door de kleinste gaatjes.

BritneysBeers

Citaat van: BrewingByNumbers op 23-05-2020  14:18 uIk had gisteren ook 15 liter, heb eerste stuk met een spiraalkoeler gaat heel snel, maar het laatste stuk duurt ook lang. Ik heb het niet echt bijgehouden maar denk dat ik ook zeker wel een half uur aan het koelen geweest ben. Het wort was nog zo'n 25 graden was toen ik het in de koelkast gezet heb.

Of het vacuum nodig is, het lijkt mij juist het moment dat je wat zuurstof in je wort wilt. Het is wel een van de meest kwetsbare moment voor infecties, dan zou je misschien juist wat overdruk willen zodat er niks aangezogen wordt door de kleinste gaatjes.

Oh ik had gedacht dat een spiraal koeler sneller zou gaan. Verder klopt het helemaal dat wanneer het verschil in delta T  heel laag wordt dat de warmte wisseling dan heel laag is. Verder trekt de deksel zoveel vacuüm dat ik niet denk dat er verse lucht aangetrokken kan worden. En tijdens koelen een overdruk krijgen is ongeveer onmogelijk omdat koelte alleen comprimeert en niet expandeert :/

BrewingByNumbers

Ik denk dat bij mij de winst gisteren wat klein was door de kleine batch. De koeler zat denk ik maar voor 2/3 in het wort.


Kiekeboe

Ik ben wel een beetje verrast dat je met het beschreven systeem op 30 minuten tijd 15 liter wort kan koelen van 100°C tot kamertemperatuur. Ik werk met een dompelkoeler en denk dat ik ongeveer 20 minuten nodig heb om 20 liter bier op kamertemperatuur te krijgen (vage schatting, ik heb geen nauwkeurige metingen).

Ik werk met een dompelkoeler/spiraalkoeler. Maar denk ook na over het koelsysteem. Met de huidige (apocalyptische)  berichtgeving over watertekorten de komende zomer zou ik het leidingwater dat ik thans gebruik om te koelen (dat nu wegvloeit via de riool) willen opslaan in een regenton om het nadien opnieuw te gebruiken om te koelen.

Is er iemand die enige indicatie kan geven hoeveel koelwater (leidingwater) je nodig hebt met een spiraalkoeler om 60 liter bier te koelen ten einde het formaat van de regenton te kunnen bepalen.

Is er iemand op het forum aanwezig die ervaring heeft met het hergebruiken van koelwater in een hobby brouwerij?

CeesM

Citaat van: Kiekeboe op 23-05-2020  20:46 uIs er iemand die enige indicatie kan geven hoeveel koelwater (leidingwater) je nodig hebt met een spiraalkoeler om 60 liter bier te koelen ten einde het formaat van de regenton te kunnen bepalen.
Zet een Jacuzzi in de tuin. Kan je na je brouwdag een lekker bad nemen. ;)

beermenke

Ik recirculeer 100 liter water van ca 15 graden en koel er 20 liter wort mee terug
Voordeel mijn water koelt vaker ivm recirculeren maar nadeel wordt steeds warmer en duurt dus langer. Platen of dompelkoeler kan ook verschillen.
Voor 60 liter heb je al gauw 3 x zoveel nodig op deze manier doch leidingwater is vele malen meer omdat je water maar 1 x door je koeler komt. Oftewel zou het optimaal zijn als je afgevoerde water steeds je temp heeft van je huidige dalende temp wort. Dat lijkt me niet te regelen.
Wil je weten hoeveel? Vang het water op en gebruik het in de tuin of vang tijdens het koelen 50 liter op en noteer de tijd dat 50 liter stroomt. Wellicht kun je dan bij benadering het aantal liters tijdens koelen inschatten.
Kiekeboe, ik zou in jouw situatie 250 liter recirculeren en zodra Deze een temp van 30 of 35 graden heeft overgaan naar het koudere waterleidingwater want dan koel je sneller. Kiezen welke methode je het handigst vindt.

John

In de zomer: meest hete koelwater opvangen om schoon te maken, daarna  uitgang van koeler (spiraal/platenkoeler) op de tuinsproeier.

BrewingByNumbers

Citaat van: Kiekeboe op 23-05-2020  20:46 uIs er iemand op het forum aanwezig die ervaring heeft met het hergebruiken van koelwater in een hobby brouwerij?

Er had gisteren een 100 liter vat moeten zijn om het op te vangen en later voor planten te gebruiken, maar de levering was vertraagd. Het volume was puur een gok maar wel met het idee dan kunnen we dat in elk geval opnieuw gebruiken.

Wvo88

Ik zag laatst dit filmpje op YouTube .
Voor 60 liter misschien niet ideaal maar voor kleinere hoeveelheden mogelijk interessant

André de Laat

@BritneysBeers. Off topic, maar wat heb jij een gave walsenmolen/schijvenmolen!  :nut: :nut: :nut: :biersmile: :proost: :proost: :proost:

André de Laat

En dan nu een vraag ontopic. Als ik nu ijs heb en ik voeg dat toe aan het einde van de kook, om te koelen dus, dat zou in theorie toch ook moeten kunnen? Je zou bijvoorbeeld wat langer door kunnen koken of de hoeveelheid mout aanpassen in je recept om zodoende je beoogde SG te behalen na toevoeging van het ijs...

breda82

Dat kan zeker, langer doorkoken heeft wel effect, althans iets meer karamel achtige tonen bij mij. Dan zou ik eerder high gravity proberen.

Ik heb een dompelkoeler en in de zomer accepteer ik gewoon dat het laatste stuk koelen gewoon lastig gaat. Dus de laatste paar graden gaat het vat de koelkast in en dan de gist pas ook niet optimaal.

Binnenkort ga ik wel eens proberen om mijn koelbox te vullen met ijs en dan de laatste paar graden ijskoud water doorheen pompen dat moet wel lukken denk ik.

Kiekeboe

Ik ga eens iets proberen met een plastieken ton van 168 liter.

Ik schat dat ik daar niet mee toe kom, maar als het lukt kan ik er nog een tweede evt. zelfs derde ton bij zetten. Andere oplossingen zijn om onder de 40° over te schakelen op leidingwater en/of ijsblokken toe te voegen en/of het eerste (en warmste) koelwater niet terugpompen maar apart opvangen zodat de rest van het koelwater minder snel op warmt.



Ook een dompelpomp om rond te pompen. Ik hoop dat zo'n ding niet te veel herrie maakt als ik om 2 u. 's nachts bier aan het brouwen ben.



En aangezien mijn bier dan duurzaam gebrouwen wordt, mogen mijn toekomstige biertjes het kwaliteitslabel 'bio-bier' dragen.

Heuvinger brouwerij

Ik vind die verhalen hier best wel spannend om het drinkwater voor koelen te gaan hergebruiken.
Net even mijn laatste rekening voor watergebruik bekeken, 170 m3, variabele kosten waren nog € 1,- voor een 1 m3.
Voor die 30L per keer, 2x op een brouw dag,  een 10x per jaar brouwen, mag het per jaar een 5 m3 totaal zijn.
Echt met een besparing kan ik nog geen 12 V solarpompje, laat staan een vat kopen.
Daarentegen vind ik het best verspilling, maar het is niet anders.

Kiekeboe

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 24-05-2020  21:27 uIk vind die verhalen hier best wel spannend om het drinkwater voor koelen te gaan hergebruiken.
Net even mijn laatste rekening voor watergebruik bekeken, 170 m3, variabele kosten waren nog € 1,- voor een 1 m3.
Voor die 30L per keer, 2x op een brouw dag,  een 10x per jaar brouwen, mag het per jaar een 5 m3 totaal zijn.
Echt met een besparing kan ik nog geen 12 V solarpompje, laat staan een vat kopen.
Daarentegen vind ik het best verspilling, maar het is niet anders.

Wat je zegt klopt natuurlijk als je uit gaat van een nuchtere kosten-baten analyse. Maar als dat het uitgangspunt is kan je ook beter zelf helemaal geen bierbrouwen maar prima biertjes kopen in de dichtstbijzijnde supermarkt. Op één of andere manier vind ik het moreel verwerpelijk om op elke brouwdag vele honderden liters drinkwater (belangrijkste levensstof op deze planeet) quasi ongebruikt door de riool te spoelen.

hansHalberstadt

Voor 20 liter bier heb je ongeveer 6.7 Mega joule nodig om te koelen naar 20 graden. dat is 1.9 kWh.
Met water van 15 graden en een tegenstroom koeler met 70 graden uitstroom heb je dan ca 30 liter koelwater nodig (3 ct). Die 1.9 kWh zou je kunnen maken met ijsblokjes uit de vriezer. De vriezer heeft ca 0.5kWH aan stroom nodig (13 ct) om 2 kWh aan warmte te verpompen. die warmte kun je in de winter hergebruiken om je huis tewverwarmen en het water kun je zomers in de tuin gooien met de droge zomers.
Maar al met al zou ik denk ik toch investeren in een tegenstroomkoeler (of dompelkoeler, die zal iets meer water verbruiken, ca 5 ct ?).
Ik denk dat het koken van je wort de meeste energie kost. 2000 Watt x 1.5 uur = 3 kWh.     

PS, met zonnepanelen wordt het weer een andere verhaal. Dan kun je je ijsblokjes koelen als je energieoverschot hebt en kun je dus beter ijsblokjes nemen om te koelen.

BritneysBeers

Citaat van: André de Laat op 24-05-2020  13:41 u@BritneysBeers. Off topic, maar wat heb jij een gave walsenmolen/schijvenmolen!  :nut: :nut: :nut: :biersmile: :proost: :proost: :proost:

Thanks!  :proost: Ja die heb ik een keer bij een rommelmarkt op de kop getikt voor twee tientjes, terwijl ik toen der tijd nog niet eens bier brouwde. :brouwen:

BritneysBeers

Verder wel een grappig idee om met ijsklontjes te koelen. Lijkt me dat bacteriën niet overleven op die temperatuur.. dus zou eventueel niet eens infecties opleveren.

Heeft er iemand op dit forum het ooit geprobeerd? Leuk experiment...
Alleen heb je qua koelvermogen wellicht teveel ijsklontjes nodig om vanaf kook tot kamertemperatuur te komen, waardoor ook zeer geconcentreerd wort nog waterig wordt :denken: :denken:

Jacques

Citaat van: BritneysBeers op 23-05-2020  13:11 uVoordeel; doordat de deksel op de ketel kan blijven zitten trekt hij vacuüm bij het koelen, er komt dus geen lucht bij het bier.
Nadeel; het duurt ongeveer 30 minuten tot mijn 15 liter wort gekoeld is tot kamertemperatuur.

Bij afgekoelde wort mag lucht komen, graag zelfs. Het is enige moment tijdens het brouwproces dat zuurstof gewenst is. Om infecties te voorkomen kun je een schone gestreken theedoek over je ketel leggen.

ExPeteriment

Citaat van: BritneysBeers op 24-05-2020  22:14 uVerder wel een grappig idee om met ijsklontjes te koelen. Lijkt me dat bacteriën niet overleven op die temperatuur.. dus zou eventueel niet eens infecties opleveren.

Heeft er iemand op dit forum het ooit geprobeerd? Leuk experiment...
Alleen heb je qua koelvermogen wellicht teveel ijsklontjes nodig om vanaf kook tot kamertemperatuur te komen, waardoor ook zeer geconcentreerd wort nog waterig wordt :denken: :denken:
Lijkt me niet dat je de klontjes in wort mikt. Je gebruikt ze om water te koelen wat je door je wort rondpompt.

Alexander_H

Ik gebruik grondwater en een spiraalkoeler, zomers restwater de tuin in, in de winter het riool in.

guidomarree

Citaat van: Alexander_H op 25-05-2020  08:31 uIk gebruik grondwater en een spiraalkoeler, zomers restwater de tuin in, in de winter het riool in.

Exact hetzelfde hier.
Echter onlangs een extra spiraalkoeler aangekocht om deze te combineren met mijn huidige 'dubbele'. Kijken of dat dit effectief sneller koelt of niet  :weetniet:
Of misschien zelfs eentje op grondwater en andere op leiding water. Dat zou snel gaan, maar vind ik wel verspilling.

beermenke

Citaat van: guidomarree op 25-05-2020  11:15 uExact hetzelfde hier.
Echter onlangs een extra spiraalkoeler aangekocht om deze te combineren met mijn huidige 'dubbele'. Kijken of dat dit effectief sneller koelt of niet  :weetniet:
Of mss zelfs eentje op grondwater en andere op leiding water. Dat zou snel gaan, maar vind ik wel verspilling.
Wat is snel koelen? Ik koel 15 liter in 20 minuten (recirculeer)en laat alles 2 uur bezinken. Waarom zou ik dan sneller moeten koelen? Snel onder de 80 daarna gaat t wat langzamer.
Na koelen klein beetje gist erop. Ketel afdekken met doek en deksel. Als je spullen en omgeving schoon zijn ben ik niet bang voor infectie

hans_nwk

Citaat van: Kiekeboe op 24-05-2020  21:54 uWat je zegt klopt natuurlijk als je uit gaat van een nuchtere kosten-baten analyse. Maar als dat het uitgangspunt is kan je ook beter zelf helemaal geen bierbrouwen maar prima biertjes kopen in de dichtstbijzijnde supermarkt. Op één of andere manier vind ik het moreel verwerpelijk om op elke brouwdag vele honderden liters drinkwater (belangrijkste levensstof op deze planeet) quasi ongebruikt door de riool te spoelen.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Dagelijks verhalen over droogte, lage grondwaterstanden, beregeningsverboden etc.

Ik vang het koelwater op in speciekuipen. We dweilen er de vloer mee, spoelen de wc er mee door met een emmer en de planten af en toe wat water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.