Opzet DIPA recept (Kees, Enough is Never Enough - achtig)

Gestart door BenjaminVlissingen, 23-05-2020 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenjaminVlissingen

Hi,

Ik wil komende week een DIPA gaan brouwen welke geïnspireerd is op "Kees Enough is Never Enough" (geen kloon poging).
Dit vind ik een heel lekker bier, stevige body, lekker fruitig en niet al te bitter.

Ik heb nog maar 1 bier gemaakt met Brewfather en dat was geen top brouwdag, hierdoor staat me efficiency wel erg laag, maar ik hoop iets hoger uit te komen. Qua moutsort zit ik aan de max van me setup, kan niet meer water bij en ik durf ook niet dikker te maischen.

Nu vraag ik me af of Kees suiker in zijn bieren gebruikt, ik moet fors veel mout gebruiken om aan de 10% te komen, maar als ik een deel suiker gebruik dan verlies ik punten op me eind SG en ik wil juist wat zoeter eindigen.



William

Ik kan het recept niet lezen maar ga er eigenlijk vanuit dat Kees in zijn DIPA geen suiker gebruikt. Bij dit type bittere bieren wil je restsuikers overhouden om de bitterheid tegengas te geven. Dus geen extra suikers die volledig vergisten.

Staat er suiker op de ingredientenlijst?

Als de hh mout een beperking is zou ik voor een iets minder sterke versie van dit bier gaan. Creëer eventueel wat meer body met carapilsmout.

beun

Je zou een geringe hoeveelheid suiker kunnen gebruiken. Een 1 stapsmaisch op 67 graden geeft juiste body.
Natuurlijk wel juiste moutstort en gist voor deze stijl gebruiken.

8-9% lijkt mij zwaar zat voor een DIPA  ;)

stefan

BenvdVeen

Volgens de BJCP is het gebruik van suiker in een DIPA niet ongebruikelijk. Komt de doordrinkbaarheid ten goede. In de DIPA die ik onlangs heb gebrouwen heb ik ook suiker toegevoegd.
Tot slot: in Pliny the Elder van Russian River Brewing Co wordt ook suiker toegevoegd, dit bier wordt gezien als dé standaard voor DIPA's.

US-05 is a brewers best friend


BenjaminVlissingen

Citaat van: William op 23-05-2020  11:43 uIk kan het recept niet lezen maar ga er eigenlijk vanuit dat Kees in zijn DIPA geen suiker gebruikt.

Hi William,

Hierbij de lees versie van het recept:

Double IPA

8.9% / 20.5 °P

All Grain


Benji's set-up Low
66% efficiency

Batch Volume: 12 L
Boil Time: 90 min


Mash Water: 13.45 L

Sparge Water: 6.58 L @ 78 °C

Total Water: 20.03 L

Boil Volume: 15.79 L

Pre-Boil Gravity: 1.073


Vitals
Original Gravity: 1.085

Final Gravity: 1.017

IBU (Tinseth): 66

Color: 25 EBC


Mash
Temperature — 65 °C — 60 min

Mash Out — 78 °C — 5 min


Malts (5.3 kg)
3.5 kg (63.6%) — The Swaen Dutch pale ale — Grain — 7.5 EBC
500 g (9.1%) — Barley, Flaked — Grain — 3.5 EBC
500 g (9.1%) — Brewferm Flaked wheat — Grain — 3.2 EBC
500 g (9.1%) — Fawcett Oat malt mout — Grain — 6 EBC
300 g (5.5%) — Mouterij Dingemans Cara 120 — Grain — 120 EBC
Other (201 g)
200 g (3.6%) — Briess Rice Hulls — Adjunct — 0 EBC
1 g (0%) — Cane (Beet) Sugar — Sugar — 0 EBC — Boil — 10 min


Hops (213 g)
15 g (16 IBU) — Citra 13.6% — Boil — 10 min

15 g (14 IBU) — Mosaic 11.9% — Boil — 10 min

15 g (15 IBU) — Simcoe 13.1% — Boil — 10 min

20 g (8 IBU) — Citra 13.6% — Aroma — 60 min hopstand

20 g (7 IBU) — Mosaic 11.9% — Aroma — 60 min hopstand

20 g (8 IBU) — Simcoe 13.1% — Aroma — 60 min hopstand

12 g — Mosaic 11.9% — Dry Hop — day 2

12 g — Simcoe 13.1% — Dry Hop — day 2

28 g — Citra 13.6% — Dry Hop — 8 days

28 g — Mosaic 11.9% — Dry Hop — 8 days

28 g — Simcoe 13.1% — Dry Hop — 8 days


Hopstand at 77 °C


Miscs
2.286 g — Yeast Nutrients — Boil — 10 min


Yeast
1 pkg — Lallemand/Danstar BRY-97 American West Coast Ale
Fermentation
Primary — 20 °C — 4 days

Secondary — 20 °C — 10 days


Carbonation: 2.8 CO2-vol

William

Mooi recept Benjamin, lekker veel late hoppen. Ik krijg er terstond dorst van.

Die één gram suiker zal niet veel doen maar misschien staat die er nog in als nep-ingredient. ;)

Je kunt wel suiker toevoegen om alcohol omhoog te brengen maar met het risico dat het ten kost gaat van de smaak. Commerciele brouwerijen hebben te maken maken ingredientenprijzen en efficientie. Wij als hobbybyisten net wat minder.

Ik neem aan dat je voor de hop met 60 min hopstand, vlam-uit of whirlpool hop bedoelt?

Potentiaal gevaar bij recepten met heel veel late hop is dat bij langere tijden bij hogere temperaturen je alsnog veel bitterheid krijgt. De software zegt wel 0 IBU maar mijn ervaring is anders. Ik probeer dat zelf zoveel mogelijk te reduceren door de vlam-uit hop pas toe te voegen nadat ik het wort eerst met een spiraalkoeler heb teruggekoeld tot ongeveer 70 a 75 ºC. Je kunt je dan iets meer veroorloven.

BenjaminVlissingen

De suiker stond er eerst in op 350gram voor 1% meer alcohol, maar ik hoop dat me rendement beter is dan de vorige keer.
Me plan is om aan het einde van de kook SG te meten (met de refractometer welke nog onderweg is uit China ;) ) en indien nodig iets langer koken met wat suiker. Die ene gram is me reminder, anders vergeet ik het vast  >:D

De hopstand is inderdaad bedoeld als whirlpool op 77 graden, volgens Brewfather geeft dat nog een paar IBU in combinatie met het aroma.

Thanks!!

trebvuister

Vraag als beginner: hopstand bij 78 graden snap ik, maar wacht je dan een uur of ga je meteen koelen?

William

Citaat van: trebvuister op 24-05-2020  11:35 uVraag als beginner: hopstand bij 78 graden snap ik, maar wacht je dan een uur of ga je meteen koelen?

Ik laat het meestal 20 minuten op die temperatuur staan en daarna koelt het mee. Dus totaal is de standtijd toch al snel 40 minuten.

Jacques

Citaat van: William op 23-05-2020  11:43 uIk kan het recept niet lezen...

XML bestanden kun je inlezen in brouwsoftware. Het is een handige manier van uitwisselen van recepten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.