IPA experiment met 1 basisbrouwsel en 4 verschillende hoptheeën

Gestart door ppuk, 22-05-2020 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Binnenkort wil ik graag van een viertal hoppen uit mijn vriezer simpele proefbrouwseltjes brouwen. Met de Grainfather brouw ik eerst een met superhoog alfa bitterhop (Enigma 19%?) gehopt wort van ongeveer 20 IBU. Hierna splits ik dit in 4 delen en nog voor het toevoegen van de gist voorzie ik deze 4 delen ieder van een eigen hopthee.

Het idee is om iedere hopthee van 1 enkele hopsoort te voorzien. Iedere hopthee voorzie ik van aroma- en whirlpoolhop.

Het lijstje met hoppen waar ik dit mee wil uitproberen:
1)vic secret (victoria)
2)waimea
3)topaz
4)enigma

De hoptheeën maak ik met een beetje van het eerder gebrouwen wort:
10 min koken a 20 ibu
20 min whirlpool @75 ºC a 4 g/l (ik weet dat dit toch nog wel wat aan de ibus zal bijdragen...)

Als totaal mik ik dan ongeveer op 50 ibu.

Welke bitterhop zouden jullie aanbevelen? Geef de bitterhop heel veel smaak af naast de bitterheid? Of moet ik juist weinig bitterhop maar extra veel aromahop gebruiken? Maak ik nog wat flinke denkfouten?

Snelbier

Een denkfoutje is (denk ik) het maken en gebruiken van de hopthee..
Verwacht niet dat een bepaalde hoeveelheid hop in thee (geconcentreerd!) net zo veel smaak en bitter zal afgeven als in volledig wort.
Door het verhogen van de concentratie lossen de smaakstofffen minder makkelijk op.
Zelfs in wort met hoger SG heb je meer hop nodig om een bepaald ibu (bitter) te behalen.
Simpele vraagstellingen dus: Hoeveel hop kan je redelijkerwijs 'oplossen' in je thee, en..
Hoe vertaal je dat naar een 'gelijke' hoeveelheid hop (smaak) in wort..
Lastig, dit.. Helaas niét meetbaar voor ons hobbyisten.
Succes,  Snelbier

ppuk

Ik vraag het me ook af. Waarschijnlijk wordt het wort in delen van 4 liter gesplitst. Dan zou ik per hopthee max 1 liter wort of zo willen gebruiken.

ppuk

Het startwort zal trouwens zo rond de SG 1056 liggen.

Derp

Citaat van: ppuk op 22-05-2020  21:10 uBinnenkort wil ik graag van een viertal hoppen uit mijn vriezer simpele proefbrouwseltjes brouwen. Met de Grainfather brouw ik eerst een met superhoog alfa bitterhop (Enigma 19%?) gehopt wort van ongeveer 20 IBU. Hierna splits ik dit in 4 delen en nog voor het toevoegen van de gist voorzie ik deze 4 delen ieder van een eigen hopthee.

Het idee is om iedere hopthee van 1 enkele hopsoort te voorzien. Iedere hopthee voorzie ik van aroma- en whirlpoolhop.

Het lijstje met hoppen waar ik dit mee wil uitproberen:
1)vic secret (victoria)
2)waimea
3)topaz
4)enigma

De hoptheeën maak ik met een beetje van het eerder gebrouwen wort:
10 min koken a 20 ibu
20 min whirlpool @75 ºC a 4 g/l (ik weet dat dit toch nog wel wat aan de ibus zal bijdragen...)

Als totaal mik ik dan ongeveer op 50 ibu.

Welke bitterhop zouden jullie aanbevelen? Geef de bitterhop heel veel smaak af naast de bitterheid? Of moet ik juist weinig bitterhop maar extra veel aromahop gebruiken? Maak ik nog wat flinke denkfouten?

Interessant! Ik had hetzelfde idee en wil het van de zomer doen. Wat waren jouw bevindingen?

Brouwerij De Stichting

Brouwsel al voor koken splitsen? Dan omzeil je het hopthee probleem.

Derp

De hopthee lijkt me interressant om een paar redenen:
-heb gelezen dat je deze ook kan toevoegen bij het bottelen, je verwerkt hem dan met je bottelsuiker. Je kan op die manier zelfs per flesje experimenteren
-heb vervelende dingen gelezen over hop uit eigen tuin en besmettingen, en dat veel thuiskwekers het dus enkel voor hopgiften tijdens de kook durven te gebruiken. Het lijkt me dat hopthee het enigszins ontsmet. Het ontsmet overigens niet zo goed als dat je het meekookt, want volgens mij hoor je de hop pas toe te voegen bij 77graden, maar bij die temperatuur gaan al wel veel zaken dood als je het een tijd op die temperatuur houdt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.