Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA experiment met 1 basisbrouwsel en 4 verschillende hoptheeŽn  (gelezen 287 keer)

Offline ppuk

• Vol lid
  • Land: nl
  • Lekker!
Binnenkort wil ik graag van een viertal hoppen uit mijn vriezer simpele proefbrouwseltjes brouwen. Met de Grainfather brouw ik eerst een met superhoog alfa bitterhop (Enigma 19%?) gehopt wort van ongeveer 20 IBU. Hierna splits ik dit in 4 delen en nog voor het toevoegen van de gist voorzie ik deze 4 delen ieder van een eigen hopthee.

Het idee is om iedere hopthee van 1 enkele hopsoort te voorzien. Iedere hopthee voorzie ik van aroma- en whirlpoolhop.

Het lijstje met hoppen waar ik dit mee wil uitproberen:
1)vic secret (victoria)
2)waimea
3)topaz
4)enigma

De hoptheeŽn maak ik met een beetje van het eerder gebrouwen wort:
10 min koken a 20 ibu
20 min whirlpool @75 ļC a 4 g/l (ik weet dat dit toch nog wel wat aan de ibus zal bijdragen...)

Als totaal mik ik dan ongeveer op 50 ibu.

Welke bitterhop zouden jullie aanbevelen? Geef de bitterhop heel veel smaak af naast de bitterheid? Of moet ik juist weinig bitterhop maar extra veel aromahop gebruiken? Maak ik nog wat flinke denkfouten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: IPA experiment met 1 basisbrouwsel en 4 verschillende hoptheeen
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2020 07:40 u »
Een denkfoutje is (denk ik) het maken en gebruiken van de hopthee..
Verwacht niet dat een bepaalde hoeveelheid hop in thee (geconcentreerd!) net zo veel smaak en bitter zal afgeven als in volledig wort.
Door het verhogen van de concentratie lossen de smaakstofffen minder makkelijk op.
Zelfs in wort met hoger SG heb je meer hop nodig om een bepaald ibu (bitter) te behalen.
Simpele vraagstellingen dus: Hoeveel hop kan je redelijkerwijs 'oplossen' in je thee, en..
Hoe vertaal je dat naar een 'gelijke' hoeveelheid hop (smaak) in wort..
Lastig, dit.. Helaas niťt meetbaar voor ons hobbyisten.
Succes,  Snelbier

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
Re: IPA experiment met 1 basisbrouwsel en 4 verschillende hoptheeen
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2020 10:06 u »
Ik vraag het me ook af. Waarschijnlijk wordt het wort in delen van 4 liter gesplitst. Dan zou ik per hopthee max 1 liter wort of zo willen gebruiken.

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
Re: IPA experiment met 1 basisbrouwsel en 4 verschillende hoptheeŽn
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2020 14:49 u »
Het startwort zal trouwens zo rond de SG 1056 liggen.

Tags: