Heb je een gistbank? En welke gisten zitten daar dan in?

Gestart door jake99, 22-05-2020 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2020  00:09 uWelke gist is de Raaf gist? En deltaX? Of de gist van het IJ?

Het gaat er niet om dat je weet welke brouwerij welke gist gebruikt voor welk bier... want dat vertellen ze niet..;-)  Maar het is gewoon een gist die je kunt kopen... :)

Marcel_k

Citaat van: Oscar op 22-05-2020  20:44 uEn waarom denk je dat iedereen een gistbank heeft?  En wat is het nut te weten wat iemand op voorraad heeft?     :weetniet: Daar kun je toch helemaal niets mee?  :-\ :weetniet:
Jammer dat iemand zoals jij, Oscar, met een zekere voorbeeldfunctie, waarvan toch een zekere verwachting uitgaat, zich zo weinig inhoudelijk opstelt en enkel de confrontatie zoekt.

Marcel_k

Citaat van: jake99 op 22-05-2020  18:49 uZowel vloeibaar als droge gisten.
Ik heb meestal zo'n 5 a 10 droge gisten op voorraad. Droog=korrel, bedoel ik dan. Veel variatie altijd, maar vaste waarden zijn bij mij US05, Nottingham en S04. Die heb ik vrijwel altijd. En WB06.

Oscar

Citaat van: Marcel_k op 24-05-2020  00:31 uJammer dat iemand zoals jij, Oscar, met een zekere voorbeeldfunctie,

Ik heb geen functie hier en zeker geen voorbeeldfunctie... En ik zoek zeker de confrontatie niet op... Maar mag ik mij dan niet het nut van de vraag ter discussie stellen?  :weetniet:  Wat heb ik er nu aan of iemand anders om te weten welke gisten jij op voorraad heb?  :weetniet: Of welke mouten jij op voorraad heb? Of welke hoppen jij op voorraad heb?  :weetniet:

Discussieer dan over het nut van de grondstoffen en en waarom jij bepaalde grondstoffen graag gebruikt, daar zie ik het nut nog wel van in... :brouwen:

Of moeten we alles maar met veel lof toejuichen hoe zinvol de vraag ook is... :weetniet: :nut:

jake99

Citaat van: Oscar op 24-05-2020  00:37 uWat heb ik er nu aan of iemand anders om te weten welke gisten jij op voorraad heb?  :weetniet: of Welke mouten jij op voorraad heb? Of welke hoppen jij op voorraad heb?  :weetniet:


Of moeten we alles maar met veel lof toejuichen hoe zinvol de vraag ook is... :weetniet: :nut:

Oscar,  dit zegt veel over uzelf vind ik.
Bij mijn weten heb Ik de vraag gesteld en niet JIJ.
Ik had ook niet gevraagd of JIJ het wil weten ook niet, ...
Het is ook niet aan U om te beslissen of een vraag al dan niet zinvol is, jij hebt ze tenslotte niet gevraagd.

Wat een commotie rond een vraag, we zullen het oplossen.
Dat een administrator de draad op slot zet of al dan niet delete.
In de toekomst zullen we eerst toestemming vragen aan KING Oscar, en zien of de vraag hem al dan niet interesseert.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 24-05-2020  00:37 uWat heb ik er nu aan of iemand anders om te weten welke gisten jij op voorraad heb ?  :weetniet: of welke mouten jij op voorraad heb ? of welke hoppen jij op voorraad heb ?  :weetniet:
Als er onderwerpen zijn waar je zelf niets aan hebt dan kun je ook gewoon niet reageren. Er waren al diverse reacties aangedragen waaruit bleek dat anderen er wel wat aan hebben. Laten we dus voorkomen dat dit het zoveelste topic wordt dat vervuild wordt door allerlei ballast van nutteloze meningen.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 24-05-2020  00:23 uHet gaat er niet om dat je weet welke brouwerij welke gist gebruikt voor welk bier...want dat vertellen ze niet..;-)  maar het is gewoon een gist die je kunt kopen.... :)
Als je niet weet welke gist het is, hoe kun je het dan kopen? Net zoiets als een gepleegde misdaad waarvan je weet dat er een dader is maar niet wie. Brouwerijen laten volgens mij ook hun gist bewaren door gistbanken alleen voor zichzelf.

Johan_vL



Supermooi elkaar helpen :-)

William

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2020  11:42 uCa 35 gisten op schuine buis, oa delta gisten van triple-W, (delta X is een hele mooie gist voor kölsch, delta P een ondergist uit Tsjechië), de gist van IJwit, Voss Kveik, Raaf witbier, Schneider, Christoffel ondergist (van de eerste eigenaren van die brouwerij).

Die Christoffel Nobel wil ik ooit nog eens gebruiken. Het was mijn favoriete Nederlands bier. Vaak nagebrouwen maar nog nooit met de originele gist.
Mag ik terzijnertijd een paar ml van je hebben?

Een mooi voordeel van een gistbank!

seed7

Citaat van: William op 23-05-2020  15:25 uhttp://www.mrmalty.com/yeast.htm

Ik weet niet in hoeverre nog actueel

Er zijn wel een aantal aannames die niet lijken te kloppen: http://beer.suregork.com/

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 24-05-2020  11:56 uEr zijn wel een aantal aannames die niet lijken te kloppen: http://beer.suregork.com/

Ingo

Oh ja. Die was er ook nog!.Zonder dit topic verder te willen vervuilen: is er iemand die deze maps wel eens heeft geprobeerd aan te leggen tegen de veronderstelde brouwerij - biergist relaties?

seed7

Niet alle gisten zijn te koop. Er is een hele trits aan "beschermde gisten" bij de gistbanken. Die zijn daar gedeponeerd door brouwerijen en verzamelaars. Een heleboel gisten zijn wel te koop bij de gistbanken maar niet bij de reguliere handel. Denk aan de hele reeks "Kveik" of bijvoorbeeld de Oranjeboom gist(en).

Ook zijn er heel wat gisten "verdwenen". Neem bijvoorbeeld alles dat ooit in de Zeeuwse zat. Velen daarvan zijn ooit geoogst voordat Wyeast etc. aan de gang gingen. Ik kan me heel goed voorstellen dat daar mengculturen bij zaten die later opgeschoond zijn. Hoe verder het oogstmoment in het verleden ligt hoe interessanter. Als voorbeeld, de Kwak gist, vroeger wel regelmatig opgekweekt, maar heb hem niet meer, wie wel?

Ingo



hansHalberstadt

Citaat van: William op 24-05-2020  11:40 uDie Christoffel Nobel wil ik ooit nog eens gebruiken. Het was mijn favoriete Nederlands bier. Vaak nagebrouwen maar nog nooit met de originele gist.
Mag ik terzijnertijd een paar ml van je hebben?

Een mooi voordeel van een gistbank!

Ja geen probleem. Voordeel is ook als meerdere mensen een 'backup' hebben. Er kan immers altijd wat misgaan.

seed7

Citaat van: William op 24-05-2020  12:07 uOh ja. Die was er ook nog!.Zonder dit topic verder te willen vervuilen: is er iemand die deze maps wel eens heeft geprobeerd aan te leggen tegen de veronderstelde brouwerij - biergist relaties?

Als je de commentaren bij de diverse blogs op die site leest zijn er wel een aantal pogingen gedaan en verschuiven sommige gisten van brouwerij naar brouwerij met toenemend inzicht. Iets dat op een totaalplaatje lijkt is er naar mijn weten niet.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 24-05-2020  12:08 uAls voorbeeld, de Kwak gist, vroeger wel regelmatig opgekweekt, maar heb hem niet meer, wie wel?
Zit die tegenwoordig niet meer als zodanig in de fles? of vullen ze zonder gist af of bottelgist?

Jacques

Citaat van: jake99 op 24-05-2020  05:35 uOscar,  dit zegt veel over uzelf vind ik.
Bij mijn weten heb Ik de vraag gesteld en niet JIJ.
Ik had ook niet gevraagd of JIJ het wil weten ook niet, ...
Het is ook niet aan U om te beslissen of een vraag al dan niet zinvol is, jij hebt ze tenslotte niet gevraagd.

Wat een commotie rond een vraag, we zullen het oplossen.
Dat een administrator de draad op slot zet of al dan niet delete.
In de toekomst zullen we eerst toestemming vragen aan KING Oscar, en zien of de vraag hem al dan niet interesseert.

Graag met respect naar elkaar reageren.

Dat de vraagstelling niet erg handig is, is al aan de orde geweest.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-05-2020  12:24 uGraag met respect naar elkaar reageren.
Wie spreek je hier nu op aan?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2020  12:27 uWie spreek je hier nu op aan?

De reactie van Oscar was niet echt tactisch. Iets wat vaker voorkomt...

Maar de reactie van jake99 is mijn inziens onnodig hard. Hij doet ook geen recht aan de onhandige oorspronkelijke vraagstelling van jake99.

Ik zal de titel van dit topic aanpassen.

breda82

Ik heb niet echt een gistbank. Heb wel nog wel wat op voorraad: 2x saflager s-23, 1x mangrove jack m44 verder nog wat Wyeast weihenstephan slurry en wat kveik midtbust en hornindal.

Het is wel economisch aantrekkelijk om zelf gist ook te kweken want die Wyeast pakjes zijn prijzig.

Jeroen76

Ik zat met veel interesse dit topic te volgen, de offtopic berichten daar gelaten.

Het lijkt mij namelijk al langere tijd interessant om een eigen gistbank op te bouwen, gisten die ik op verschillende manieren 'verzamel' zoals eerder in dit topic ook ter sprake kwam.

Ik heb het boek 'Yeast' van Chris White in bezit en ben dat al hakkelend (vanwege de Engelse taal) aan het doorlezen. Verder nog een lekker oud maar leuk Nederlands naslagwerk uit 1996 over gistkweken in bezit dus de wil is er. Zou er ook een deel 2 zijn? ;)

Maar hoe zet ik zo'n gistbank op en waar moet ik op letten. Welke methoden kan ik het beste aanvliegen en is het mogelijk te ruilen met andere 'banken'?

Wellicht dat dit de vraag was van de topicstarter maar is die verkeerde gelezen. Ik zou er graag meer over willen leren en weten. Misschien een topic aanmaken: 'Hoe start ik een gistbank?' Dit om de boel te bundelen en ontopic te houden.

Kijk al uit naar de eerste gistruilbeurs... ;)


Gr. Jeroen

ppuk

Alleen de gisten uit de vriezer op cryobuisjes:
(4) Wyeast 3787 Trappist High Gravity (nov 2017)
(5) Wyeast 1762 Belgian Abbey II (nov 2017)
(6) Wyeast 3522 Belgian Ardennes (dec 2017)
(7) Wyeast 3724 Belgian Saison (feb 2018)
(8) Whitelabs WLP099 (maart 2018)
(9) Wyeast 1084 Irish Ale (april 2018)
(10) Wyeast 1214 Belgian Abbey (april 2018)
(11) Wyeast 3068 Weihenstephan (mei 2018)
(12) Wyeast 3655 Schelde Ale (juni 2018)
(13) Wyeast 3944 Belgian Witbier (juli 2018)
(14) Wyeast 3787 Trappist High Gravity (juli 2018)
(15) Wyeast 2633 Octoberfest (aug 2018)
(16) Wyeast 2565 Kolsch (sep 2018)
(17) Wyeast 2308 Munich lager (sep 2018)
(18) Wyeast 1099 Whitbread Ale (okt 2018)
(19) Wlp028 Edinburgh Scottish Ale (okt 2018)
(20) Wyeast 2206 Bavarian lager (okt 2018)
(21) Wyeast 1084 Irish Ale (nov 2018)
(22) Danstar Windsor (jan 2019)
(23) Wyeast 1318 (mei 2019)
(24) Wyeast 3763 Roeselare
(25) Wyeast 3278 Lambic
(26) Wyeast 3056 bavarian wheat blend (maart 2020)
(27) Safale T-58 (maart 2020)
(28) Safale K-97 (april 2020)
En nog wat brett gisten en een kveik...

Johan_vL

Citaat van: Jeroen76 op 24-05-2020  14:05 uIk zat met veel interesse dit topic te volgen, de offtopic berichten daar gelaten.

Maar hoe zet ik zo'n gistbank op en waar moet ik op letten. Welke methoden kan ik het beste aanvliegen en is het mogelijk te ruilen met andere 'banken'?

Gr. Jeroen

Er is een draadje van Oscar van lang geleden, zie:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5151.msg52481.html#msg52481

Jeroen76

Ja had het een en ander gevonden. Wel doodzonde dat vele topics lastig te volgen zijn door gebroken links en ontbrekende afbeeldingen. Vraag me af of de werkwijze ook niet erg verouderd is gezien de schrijfdatum 2006

In ieder geval zat leesvoer. 

Gr. Jeroen

hansHalberstadt


Zou mooi zijn als we samen wat unieke gisten kunnen veiligstellen.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 24-05-2020  20:00 uJa had het een en ander gevonden. Wel doodzonde dat vele topics lastig te volgen zijn door gebroken links en ontbrekende afbeeldingen. Vraag me af of de werkwijze ook niet erg verouderd is gezien de schrijfdatum 2006

In ieder geval zat leesvoer. 

Gr. Jeroen

In 16 jaar is gist geen ander micro-organisme geworden...  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.