Heb je een gistbank? En welke gisten zitten daar dan in?

Gestart door jake99, 22-05-2020 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jake99

Ik ben eens benieuwd welke gisten jullie zo allemaal hebben in jullie gistbank of op voorraad hebben liggen?
Zowel vloeibaar als droge gisten.

Cheers

Oscar

Citaat van: jake99 op 22-05-2020  18:49 uin jullie gistbank of op voorraad hebben liggen?

En waarom denk je dat iedereen een gistbank heeft?  En wat is het nut te weten wat iemand op voorraad heeft?     :weetniet: Daar kun je toch helemaal niets mee?  :-\ :weetniet:

Jacques

Ik heb altijd meerdere korrelgisten op voorraad. Toch koop ik regelmatig nieuwe gist.
Gist die over de datum is gebruik ik tegenwoordig ls gistvoeding door deze gist kapot te koken. Ik voeg de gist toe aan het aan het begin van het koken. Een gedeelte van de gistinhoud blijft achter in de trub maar dat neem ik voor lief.

Door deze manier van werken verandert de samenstelling van de gisten die ik heb constant.

CeesM

Ik heb toevallig een zakje Safale T-58 en een Safale US-05 in mijn koelkast liggen dat ik binnen 2 jaar moet gebruiken.
Meestal bestel ik in de week voor ik ga brouwen een zakje gist dat bij het type bier past.

jake99

Citaat van: Oscar op 22-05-2020  20:44 uEn waarom denk je dat iedereen een gistbank heeft?  En wat is het nut te weten wat iemand op voorraad heeft?     :weetniet: Daar kun je toch helemaal niets mee?  :-\ :weetniet:

De vraag is dus ook gericht aan mensen die een gistbank hebben, dat zeg jij dat je daar niets mee bent...

brouwerwaldonk

Ik heb een aantal authentieke brouwerijgisten in mijn gistbank. Die bewaar ik zowel op schuine buis als in 2 ml steriel wort.
Westmalle
Rochefort
Chimay
Hapkin
De Koninck
Witkap
Voor elk brouwsel van 43 L maak ik een starter van 1,7 L vertrekkende met een buisje met 2 ml.

CeesM

Citaat van: jake99 op 23-05-2020  06:00 uDe vraag is dus ook gericht aan mensen die een gistbank hebben,...
Ohh, dan hebben Jacques en ik de vraag verkeerd begrepen. :-\

hansHalberstadt

Ca 35 gisten op schuine buis, oa delta gisten van triple-W, (delta X is een hele mooie gist voor kölsch, delta P een ondergist uit Tsjechië), de gist van IJwit, Voss Kveik, Raaf witbier, Schneider, Christoffel ondergist (van de eerste eigenaren van die brouwerij).

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 22-05-2020  20:44 uDaar kun je toch helemaal niets mee?  :-\ :weetniet:
Brouwen met gisten die niet commercieel verkrijgbaar zijn, onderling uitwisselen.

Jacques

Citaat van: CeesM op 23-05-2020  11:31 uOhh, dan hebben Jacques en ik de vraag verkeerd begrepen. :-\

Kan ook door de vraagstelling komen...  :)

hansHalberstadt

Citaat van: jake99 op 22-05-2020  18:49 uwelke gisten jullie zo allemaal hebben in jullie gistbank
Dat lijkt me toch een hele duidelijke vraag. Hoe moet hij het dan vragen?

Citaat van: jake99 op 23-05-2020  06:00 uDe vraag is dus ook gericht aan mensen die een gistbank hebben

JvdW

Ik heb momenteel vier soorten gist in mijn 'gistbank', in hoeverre ik deze zo mag noemen. Ik ben er begin dit jaar mee gestart, nadat ik op het forum iets las dat je een verpakking van Wyeast kunt opdelen in buisjes met glycerine erbij en dan kan invriezen. Ik vond het persoonlijk wel intressant om hiermee te beginnen en we zien wel hoe het zich gaat ontwikkelen. Door middel van het maken van giststarter zorg ik dat ik voldoende cellen heb om mijn batch mee te vergisten.

Momenteel heb ik de volgende gisten ingevroren:
-3522 Belgian Ardennes
-1084 Irish Ale
-3787 Trapist Style High Gravity
-2105 Rocky Mountain Lager

Ik ga de 1056 American Ale hieraan toevoegen, als mijn nieuwe fles glycerine binnen is, als het goed is is deze nu onderweg.

Ik wil met dit concept ook nog proberen om dit te doen met opgekweekte gist uit commerciële flesjes, maar daar moet ik nog even rustig de tijd voor nemen.

Johan_vL

Hier, de koninck (schelde ale), london ale III, Westmalle, irish ale, hoegaarden wit en Kapuziner kellerweizen.
Inmiddels ook Ayinger weizen (Zymoferm weizen II).

Maar ik gebruik ook vaak korrelgist, het is maar wat je bij een brouwsel ten doel stelt en nodig hebt ...

 :brouwen:

jake99

Citaat van: Jacques op 23-05-2020  11:58 uKan ook door de vraagstelling komen...  :)

Ik had de vraag inderdaad beter kunnen stellen, maar de korrelgisten mogen gerust opgenoemd worden ook hoor :-)

jake99

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-05-2020  08:02 uIk heb een aantal authentieke brouwerijgisten in mijn gistbank. Die bewaar ik zowel op schuine buis als in 2 ml steriel wort.
Westmalle
Rochefort
Chimay
Hapkin
De Koninck
Witkap
Voor elk brouwsel van 43 L maak ik een starter van 1,7 L vertrekkende met een buisje met 2 ml.

Ik vraag me af of de bekende bieren/ brouwerijen hun gist verkrijgbaar zijn bij  Wyeast, White labs, hetzij niet onder de brouwerij naam.
Bestaat er ergens een lijst die vb zegt "gist x is gist nr x bij Wyeast/ white labs ?
Het lijkt me logisch dat de bekende en oude brouwerijen hun gist ondertussen al wel tot bij de gist kwekers terecht is geraakt ?

William

Citaat van: jake99 op 23-05-2020  15:09 uIk vraag me af of de bekende bieren/ brouwerijen hun gist verkrijgbaar zijn bij  Wyeast, White labs, hetzij niet onder de brouwerij naam.
Bestaat er ergens een lijst die vb zegt "gist x is gist nr x bij Wyeast/ white labs ?
Het lijkt me logisch dat de bekende en oude brouwerijen hun gist ondertussen al wel tot bij de gist kwekers terecht is geraakt ?

http://www.mrmalty.com/yeast.htm

Ik weet niet in hoeverre nog actueel

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2020  12:36 uDat lijkt me toch een hele duidelijke vraag. Hoe moet hij het dan vragen?

"Heb je een gistbank? Welke gisten zitten daarin?"

In het eerste bericht wordt gesproken over korrelgisten, dat heeft niets van doen met een gistbank...  ;)

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2020  11:44 uBrouwen met gisten die niet commercieel verkrijgbaar zijn, onderling uitwisselen.

Vrijwel alle gisten zijn commercieel verkrijgbaar.... :)  Dat gedoe van "onze giststam is geheim"....  :P

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  22:54 uVrijwel alle gisten zijn commercieel verkrijgbaar... :)  Dat gedoe van "onze giststam is geheim"...  :P

Mee eens.

De Texelse doet bijvoorbeeld alsof ze een bijzondere eigen gist hebben terwijl iedereen die gewoon kan kopen.

Nomar

Citaat van: Jacques op 23-05-2020  23:10 uMee eens.

De Texelse doet bijvoorbeeld alsof ze een bijzondere eigen gist hebben terwijl iedereen die gewoon kan kopen.
Hoi Jacques
Ik heb wel eens proberen te achterhalen welke dat is, maar nooit gelukt.
Welke is dat dan?

groet Ramon


bierfan


Jacques

Citaat van: Nomar op 23-05-2020  23:22 uHoi Jacques
Ik heb wel eens proberen te achterhalen welke dat is, maar nooit gelukt.
Welke is dat dan?

groet Ramon

Brewferm Top. Een jaar of 10 geleden werd deze gist verafschuwd, maar er valt zeker mooie bieren mee te brouwen als je de vergistingstemperatuur laag houdt.

Het is slechts een voorbeeld. Heel veel andere brouwerijen doen heel geheimzinnig. Gist is echter maar één factor die de uiteindelijke smaak bepaalt. De uiteindelijke smaak van een bier is een gevolg van heel veel factoren. Geef 10 hobbybrouwers een pakket met dezelfde grondstoffen en sta versteld van het verschil in smaak.

Nomar

Citaat van: Jacques op 23-05-2020  23:30 uBrewferm Top. Een jaar of 10 geleden werd deze gist verafschuwd, maar er valt zeker mooie bieren mee te brouwen als je de vergistingstemperatuur laag houdt.

Het is slechts een voorbeeld. Heel veel andere brouwerijen doen heel geheimzinnig. Gist is echter maar één factor die de uiteindelijke smaak bepaalt. De uiteindelijke smaak van een bier is een gevolg van heel veel factoren. Geef 10 hobbybrouwers een pakket met dezelfde grondstoffen en sta versteld van het verschil in smaak.
Daar ben ik het mee eens.
Ik brouw een dunkelweizen met Danstar Munich Classic op 18 graden. Deze wordt altijd zeer fruitig met veel banaanaroma en weinig kruidnagel esthers.
Ik ga Brewferm eens gebruiken om te vergelijken.

groet Ramon


hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 23-05-2020  22:54 uVrijwel alle gisten zijn commercieel verkrijgbaar.... :)  Dat gedoe van "onze giststam is geheim"....  :P
Welke gist is de Raaf gist? En deltaX? Of de gist van het IJ?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2020  00:09 u... Of de gist van het IJ?

De gist van het IJ zou de gist van De Koninck zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.