Wanneer is gistvoeding nodig?

Gestart door trebvuister, 11-06-2020 15:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Op het forum is veel te vinden over gistvoedingen maar ik kan nergens vinden wanneer een gistvoeding nodig is en wanneer niet

Dus: wanneer is het nodig om een gistvoeding te gebruiken?

hansHalberstadt

Gist in wort groeit net zolang door tot er essentiële stoffen opraken die de gist nodig heeft om te kunnen delen en groeien. Met extra voeding (gistvoeding = mineralen, spore elementen en vitamines) kun je dus meer gist kweken met dezelfde hoeveelheid wort.

Gossi

Ik denk niet dat dit het antwoord is wat vragensteller bedoeld.
Normaal gesproken zit er voldoende voeding in het wort om een  normale vergisting af te ronden.
Als je verse gist gebruikt is er geen enkel aanleiding om gistvoeding te gebruiken.
Heb je echter zeer zwaar bier, of te weinig gist voor de hoeveelheid die je hebt gemaakt, dan kan gistvoeding helpen.
Ook als je een giststarter maakt heb je gistvoeding nodig.

trebvuister

Beiden bedankt voor de antwoorden

Lang leve het forum :)

hansHalberstadt

Citaat van: Gossi op 11-06-2020  16:20 uIk denk niet dat dit het antwoord is wat vragensteller bedoeld.
Normaal gesproken zit er voldoende voeding in het wort om een  normale vergisting af te ronden.
Als je verse gist gebruikt is er geen enkel aanleiding om gistvoeding te gebruiken.
Heb je echter zeer zwaar bier, of te weinig gist voor de hoeveelheid die je hebt gemaakt, dan kan gistvoeding helpen.
Ook als je een giststarter maakt heb je gistvoeding nodig.
Gistvoeding doe je normaal gesproken niet in je hoofdwort vanwege de negatieve smaakinvloed. Dus zorgen dat je voldoende cellen heb via droge gist of starter. als je gistvoeding in je starter gebruikt is het beter om die na bezinken van de gist af te gieten, anders krijg je de smaak alsnog in je bier (hoewel verdund). Zelf gebruik ik soms gistvoeding in de starter, maar als ik een wat grotere starter maak is dat voor mijn geval niet nodig.

Jan de Graaff

Dan heb ik nog een aanvullende vraag die in lijn is met dit topic:

Ik heb het al vaker gelezen, dat aangeraden wordt om bij een zeer zwaar bier (begin SG > ±1,075) gistvoeding toe te voegen.
Maar, waarom is dat eigenlijk?

Ik zou denken dat een zeer zwaar bier heel veel suikers en andere zaken bevat waardoor gistcellen zich in het paradijs wanen, maar dat is dus kennelijk niet zo? Is het omdat er zoveel suiker is voor de gist om te vergisten, maar te weinig ander voedingstoffen, zodat je de gist eigenlijk uitput door het zoveel suiker voor te zetten?

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 11-06-2020  17:00 uDan heb ik nog een aanvullende vraag die in lijn is met dit topic:

Ik heb het al vaker gelezen, dat aangeraden wordt om bij een zeer zwaar bier (begin SG > ±1,075) gistvoeding toe te voegen.
Maar, waarom is dat eigenlijk?

Ik zou denken dat een zeer zwaar bier heel veel suikers en andere zaken bevat waardoor gistcellen zich in het paradijs wanen, maar dat is dus kennelijk niet zo? Is het omdat er zoveel suiker is voor de gist om te vergisten, maar te weinig ander voedingstoffen, zodat je de gist eigenlijk uitput door het zoveel suiker voor te zetten?

Ik weet niet of er ook een redenatie achter dat advies zat? Blijkbaar niet want anders was de vraag niet waarom? In zware bieren heeft de gist het ook zwaar vanwege de hoge osmotische druk, hoge alcohol aan het einde waardoor de gist zich niet meer kan delen en meer om te zetten suiker dus meer gist nodig omdat een cel nu eenmaal maar een maximale hoeveelheid suiker kan omzetten en er dan mee kapt. (Cellen/ml/plato is immers de berekening) gistvoeding kan zorgen voor meer cellen in het begin, maar feitelijk moet je die cellen al via je starter geregeld hebben. Dus eigenlijk zou je volgens mij geen extra gistvoeding nodig hebben als je uitgaan van voldoende cellen vanuit het begin (via droge gist of vloeibaar/starter) 

Jan de Graaff

Aha. Dat is duidelijke taal, dank je Hans!

middelaersch

Gistvoeding pas je normaal gesproken toe in je 'giststarter', niet in je 'bier'. (giststarter en  bier tussen aanhalingstekens omdat een giststarter eigenlijk  ook bier is...).

Wanneer je een gestokte vergisting hebt kun je bij uitzondering wel wat gistvoeding aan het bier toevoegen om te proberen de vergisting weer op gang te krijgen, maar eigenlijk is er dan eerder in het proces al iets fout gegaan.

Verder moet je voor zware bieren zorgen dat je een gist gebruikt die daar geschikt voor is. In de specificaties van de gist wordt de 'alcohol tolerance' opgegeven. Dat is het maximale alcoholgehalte waar de gist tegen zou moeten kunnen.

Bij korrelgist gebruik ik nooit gistvoeding, die is door de fabrikant al aan de korrelgist toegevoegd.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2020  17:10 uIk weet niet of er ook een redenatie achter dat advies zat? Blijkbaar niet want anders was de vraag niet waarom?

Bij een zware wort heb je meer gistcellen nodig. De gist moet zich vaker vermenigvuldigen om de vergisting tot een goed einde te komen.

Je kunt beginnen met meer gistcellen maar ook met een kleinere hoeveelheid, goed beluchten en gistvoeding toevoegen. Qua smaak maakt het uit welke methode je kiest. Bij een grotere gistgroei krijg je meer esters en hogere alcoholen. Het enten van veel gist zorgt voor een leger smakend bier en voor meer autolysesmaakjes.
Wees altijd spaarzaam met gistvoeding. Te veel is schadelijk en veel merken gistvoeding geven een afwijkende smaak.

Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 11-06-2020  17:23 uBij korrelgist gebruik ik nooit gistvoeding, die is door de fabrikant al aan de korrelgist toegevoegd.
Dat is nuttige informatie. Dit had ik nog niet eerder gehoord of gelezen!

Ik geloof dat ik beter begrijp hoe het zit met gistvoeding. Bedankt allemaal!

Eric v B

Dat gistvoeding smaakafwijkingen geeft is mij nooit opgevallen. Zelf voeg ik bij ieder bier 10 min. voor einde koken, 1 gram/10 liter wort toe (volgens de aanwijzing op de verpakking) en ik brouw het lekkerste bier van de wereld (vind ik).  ;)

Andert

Het geeft inderdaad geen smaakafwijkingen in de geadviseerde dosis.

Ik vraag me wel af of, wat hierboven gesteld wordt, dat droge gist gistvoeding bevat, wel klopt. Ik vind het op bijvoorbeeld de site van Fermentis niet terug. Wel adviseren ze, als je van droge gist, een giststarter maakt om dan gistvoeding toe te voegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 12-06-2020  12:34 uDat gistvoeding smaakafwijkingen geeft is mij nooit opgevallen. Zelf voeg ik bij ieder bier 10 min. voor einde koken, 1 gram/10 liter wort toe
Dat van die smaakafwijkingen heb ik gebaseerd op wat ik elders op het forum heb gelezen en neem ervan aan dat met dat heeft onderbouwd. Zelf zou ik niet echt verwachten dat je 1 gram op 10 liter kunt proeven. Je zou de proef op de som kunnen nemen door 1 gram gistvoeding op te lossen in 10 liter leidingwater en dat een keer te proeven en te vergelijken met zuiver leidingwater. Ik denk inderdaad niet dat je dat kunt poeven in die concentratie.
Net even geproefd met nutrifit. Bij mij ligt de smaakdrempel in zuiver leidingwater daar op 0.2 gram per liter dus dat is 2 gram per 10 liter 1 gram per 10 liter is voor mij dus zeker ok.

Jacques

Citaat van: Andert op 12-06-2020  12:41 uHet geeft inderdaad geen smaakafwijkingen in de geadviseerde dosis.

Ik vraag me wel af of, wat hierboven gesteld wordt, dat droge gist gistvoeding bevat, wel klopt. Ik vind het op bijvoorbeeld de site van Fermentis niet terug. Wel adviseren ze, als je van droge gist, een giststarter maakt om dan gistvoeding toe te voegen.

Een hele tijd geleden heb ik een test uitgevoerd met verschillende soorten gistvoeding. Daarbij viel mij op dat het bier van het uitgegiste monster zonder gistvoeding frisser en neutraler van smaak was dan de andere monsters die wel een afwijkende smaak hadden.
Natuurlijk maakt de concentratie uit. Bij Servomyces  heb je maar 1 g nodig per 100 liter. De aanbevolen hoeveelheid van veel andere soorten gistvoeding ligt veel hoger. Overigens was destijds bij het uitvoeren van mijn test Servomyces nog niet op de markt.

Bij het gebruik van korrelgist is het niet gebruikelijk om een giststarter te maken. In plaats daarvan voeg je meer gist toe. Vandaar dat je geen gistvoeding nodig hebt. Gistvoeding gebruik je als een grote groei wil in het aantal gistcellen. De voeding voorkomt dat de gisting stopt door een tekort van een aantal essentiële stoffen (denk daarbij aan mineralen en vitaminen). Het zaak hiervan niet te veel te geven omdat overdaad schaadt.

Andert

Citaat van: Jacques op 12-06-2020  22:32 uEen hele tijd geleden heb ik een test uitgevoerd met verschillende soorten gistvoeding. Daarbij viel mij op dat het bier van het uitgegiste monster zonder gistvoeding frisser en neutraler van smaak was dan de andere monsters die wel een afwijkende smaak hadden.
Natuurlijk maakt de concentratie uit. Bij Servomyces  heb je maar 1 g nodig per 100 liter. De aanbevolen hoeveelheid van veel andere soorten gistvoeding ligt veel hoger. Overigens was destijds bij het uitvoeren van mijn test Servomyces nog niet op de markt.

Bij het gebruik van korrelgist is het niet gebruikelijk om een giststarter te maken. In plaats daarvan voeg je meer gist toe. Vandaar dat je geen gistvoeding nodig hebt. Gistvoeding gebruik je als een grote groei wil in het aantal gistcellen. De voeding voorkomt dat de gisting stopt door een tekort van een aantal essentiële stoffen (denk daarbij aan mineralen en vitaminen). Het zaak hiervan niet te veel te geven omdat overdaad schaadt.
Toch weer wat geleerd vandaag! Dat gaat mijn bier weer een beetje beter maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.