Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het is weer tijd voor Vlierbloesem  (gelezen 518 keer)

Online GvB84

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Het is weer tijd voor Vlierbloesem
« Gepost op: 22-05-2020 16:35 u »
Het is weer tijd voor het plukken van Vlierbloesem. Ik heb laatst 30 g gedroogd gekocht. Ik ben nu druk op zoek naar Vlierstruiken. Ik ben niet echt een botanicus, maar dit vind ik wel leuk.
Onderstaand recept wil ik eens gaan proberen. Ik ben nu van plan om de 30 g Vlierbloesem 10 min voor einde kook toe te voegen. Mocht ik de smaak nog niet voldoende vinden, wil ik een thee trekken van Vlier en deze tijdens de nagisting toevoegen.
Iemand ervaring met Vlier in bier? Tips zijn van harte welkom.

Vlierbloesem Pale Ale
American Pale Ale

5.6% / 13.4 P

Brewster Beacon 30 L
79.4% efficiency

Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min
Mash Water: 19.96 L
Sparge Water: 11.65 L
Total Water: 31.61 L
Boil Volume: 27.77 L
Pre-Boil Gravity: 1.045

Vitals
Original Gravity: 1.054
Final Gravity: 1.011
IBU (Tinseth): 47
Color: 15.8 EBC

Mash
Strike Temp 71.5 C
Temperature 67 C 60 min
Temperature 78 C 10 min

Malts (4.8 kg)
4.5 kg (90.9%) Maris Otter Pale Malt, Maris Otter Grain 5.9 EBC
300 g (6.1%) Cara Grain 120 EBC
Other (150 g)
150 g (3%) Sugar, Table (Sucrose) Sugar 2 EBC

Hops (100 g)
15 g (25 IBU) Simcoe 13% First Wort
25 g (15 IBU) Simcoe 13% Boil 10 min
60 g (7 IBU) Simcoe 13% Aroma 15 min hopstand @ 75 C
30 g elderflower Boil 10 min

Miscs
5.79 g Gypsum (CaSO4) Mash
5 ml Lactic Acid 80% Mash
2.32 g Gypsum (CaSO4) Sparge
1.75 ml Lactic Acid 80% Sparge

Yeast
1 pkg Mangrove Jack's M42 New World Strong Ale
Fermentation
Primary 18 C 14 days

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online oneman

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • if bottle.empty(): new(bottle) else bottle.drink()
Re: Het is weer tijd voor Vlierbloesem
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2020 18:53 u »
Vlierbloesem is een delicaat goedje. Ik zou het niet meekoken maar hoogstens in de hopstand doen. Zelfs dan vraag ik me af wat ervan over blijft.

Zelf heb ik ervaring met vlier-"champagne". Daarbij gaat de vlier gewoon in de eerst gisting mee gedurende 4 5 dagen. Ik vermoed dat je bij bier de vlierbloesem beter als een soort drooghop kan behandelen.

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2020 19:35 u »
Vlierbloesem is een delicaat goedje. Ik zou het niet meekoken maar hoogstens in de hopstand doen. Zelfs dan vraag ik me af wat ervan over blijft.

Zelf heb ik ervaring met vlier-"champagne". Daarbij gaat de vlier gewoon in de eerst gisting mee gedurende 4 5 dagen. Ik vermoed dat je bij bier de vlierbloesem beter als een soort drooghop kan behandelen.

Dat zou ik wel willen, alleen ben ik bang dat Vlier veel wilde gisten bevat.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2020 20:23 u »
Hier wordt meerdere keren per jaar met vlierbloesem gebrouwen.

- Drooghop ( wel wordt de bloesem minimaal 24 uur in de vriezer bewaard voor toevoegen) geeft verreweg het beste resultaat. 5gr/ltr.

- vlierbloesemsiroop als suikerstort in een Tripel werkt ook. Tot 20% van de stort.

- als aromahop gift 10 min koken tot nu toe 4gr/ltr, dit jaar ga ik 10gr/ltr proberen.

Ik heb nog nooit een besmetting door de vlierbloesem gehad.

Het beste bier brouw jezelf.

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2020 12:46 u »
Hier wordt meerdere keren per jaar met vlierbloesem gebrouwen.

- Drooghop ( wel wordt de bloesem minimaal 24 uur in de vriezer bewaard voor toevoegen) geeft verreweg het beste resultaat. 5gr/ltr.

- vlierbloesemsiroop als suikerstort in een Tripel werkt ook. Tot 20% van de stort.

- als aromahop gift 10 min koken tot nu toe 4gr/ltr, dit jaar ga ik 10 g/ltr proberen.

Ik heb nog nooit een besmetting door de vlierbloesem gehad.

Bedankt voor de tips. Ik ga op zoek naar vlierstruiken. 10 g/l 10 min meekoken. Ik kan dan altijd nog toevoegen tijdens de nagisting.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2020 13:39 u »
Vliersiroop maken, toevoegen einde hoofdgisting
Ook łekker als limonade

Online oneman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2020 13:42 u »
Dat zou ik wel willen, alleen ben ik bang dat Vlier veel wilde gisten bevat.

Over wilde gisten hoef je je niet druk te maken. Wijnmakers hebben altijd wilde gisten uit hun fruit. Die overleven de strijd met de toegevoegde edelgist echt niet.

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2020 14:15 u »
Ik heb net Vlierbloesem geplukt en ontdaan van steeltjes. Ik heb nu 240 g. Ik zie wel dat de bloempjes snel verwelken. Ik ga er dan toch maar een siroop van maken.

Online oneman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2020 14:18 u »
Ik heb net Vlierbloesem geplukt en ontdaan van steeltjes. Ik heb nu 240 g. Ik zie wel dat de bloempjes snel verwelken. Ik ga er dan toch maar een siroop van maken.

Een beetje verwelken is geen probleem. Sterker nog, dat is een beproefde methode om de bloemetjes van de steeltjes te krijgen. Dan verpak je de schermen 24 uur in een afgesloten zak. Daarna kun je de bloemetjes grotendeels van de steeltjes schudden. Dan komen er ook minder mini-steeltjes mee dan bij het handmatig rissen van de bloemetjes...

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2020 14:28 u »
Een beetje verwelken is geen probleem. Sterker nog, dat is een beproefde methode om de bloemetjes van de steeltjes te krijgen. Dan verpak je de schermen 24 uur in een afgesloten zak. Daarna kun je de bloemetjes grotendeels van de steeltjes schudden. Dan komen er ook minder mini-steeltjes mee dan bij het handmatig rissen van de bloemetjes...

Dan gaat het vast goedkomen. De geur is in ieder geval erg aangenaam.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-05-2020 18:23 u »
Je moet de juiste vlierbloesem plukken want er zijn verschillende varieteiten. Als het naar kattepis ruikt, niet goed.
Bloesem geeft aroma dat gaat kapot en weg in het koken dus beter om in tweede vergisting te drooghoppen.
Simcoe is een goede hop maar Cascade ook of Willamette met bloesem
Vergisting kan in een week: m42 gebruik ik zelf voor donkere bieren, Nottingham voor ales of S04 of Windsor. Goede uitvlokking.
Succes met je vlierebier

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2020 20:13 u »
Je moet de juiste vlierbloesem plukken want er zijn verschillende varieteiten. Als het naar kattepis ruikt, niet goed.
Bloesem geeft aroma dat gaat kapot en weg in het koken dus beter om in tweede vergisting te drooghoppen.
Simcoe is een goede hop maar Cascade ook of Willamette met bloesem
Vergisting kan in een week: m42 gebruik ik zelf voor donkere bieren, Nottingham voor ales of S04 of Windsor. Goede uitvlokking.
Succes met je vlierebier

De bloesem ruikt zoetig. Zeker geen kattenpis. De siroop proeft heerlijk.
Simcoe en Cascade heb ik in huis. Daar ga ik nog even over nadenken.
De M42 gist heb ik ook in huis. Het is mijn favoriete gist voor stouts e.d. Het is een vrij neutrale/cleane gist. Ik ga vergisten op 18 graden. Ik ga het gewoon eens proberen met deze gist. Ook geschikt voor IPA staat op de verpakking.

Tags: