Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overhevelen of lekker vanaf blijven?  (gelezen 959 keer)

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Overhevelen of lekker vanaf blijven?
« Gepost op: 21-05-2020 20:48 u »
Brouwmeesters,

Vandaag acht dagen geleden heb ik aan de hand van een starterspakket van Brouwbroeders mijn eerste bier ooit gebrouwen, een Belgisch blond bier! Na een hectische dag is het uiteindelijk gelukt om het recept precies te volgen en een emmer met bier en gist in mijn kledingkast te zetten op kamertemperatuur. Het waterslot "bubbelt" niet, maar na wat onderzoek op dit forum zou dit waarschijnlijk komen door een lekje of door het feit dat ik 5 liter bier in een 25 liter emmer heb gedaan. Ik heb nu echter een vraag over wat precies de vervolgstap is. Het recept gaf aan dat de begin sg 1062 en het eind sg 1012. Bij mij is het begin sg uitgekomen op 1060 en heb ik zojuist een meting gedaan (stuk ongeduld) en was de sg 1011 (het einde..?). Daarnaast zag het voor een eerste brouwsel eruit als bier en smaakte het ook nog eens als bier dus tot nu toe super tevreden! Nu mijn vragen:

- Het recept geeft aan dat ik het bier twee weken moet laten staan. Nu heb ik mij de afgelopen weken goed ingelezen en hevelen (om te lageren?) veel van jullie het bier over in een nieuw gistvat. Raden jullie dit aan om te doen en zo ja, wanneer precies? Of gewoon nog lekker een dag of 6 in de emmer laten zitten?
- Hoe kan ik bepalen of de hoofdgisting voorbij is aangezien ik geen activiteit in het waterslot zie zonder op de deksel te drukken?
- Investeren in een glazen vergistingsfles is geen overbodige luxe lijkt mij?

Dit is mijn eerste bier en ondanks dat ik ontzettend veel lees op dit forum, is het absoluut niet erg om lekker in Jip en Janneke taal te reageren!

Bedankt alvast en wat een leuke hobby heb ik er weer bij!

Onderstaand de foto van het bier dat ik net heb gemeten - voor de kenner ziet het er waarschijnlijk niet uit, maar voor mij als nieuwkomer was ik heel blij!

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/77857758cfd4806045258d82c485e789.JPG

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierfan

• Super lid
  • Land: nl
Re: Overhevelen of lekker vanaf blijven?
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2020 21:17 u »
Nee hoor, lekker in de emmer laten zitten. Als je niet te lang wacht met bottelen, dan is overhevelen nergens voor nodig.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2020 21:33 u »
Nee hoor, lekker in de emmer laten zitten. Als je niet te lang wacht met bottelen, dan is overhevelen nergens voor nodig.

Top dankjewel voor de snelle reactie! Hoe bepaalt u wanneer het tijd is om te bottelen? Uiteraard wanneer de gist klaar is, dus over een aantal dagen nog een keer meten en bij geen verandering gaan bottelen neem ik aan?

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2020 21:48 u »
Inderdaad, niet moeilijker maken dan het is.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2020 07:45 u »
Ik neem aan dat je wil dat het bier in je glas niet meer zo'n troebel uitzicht heeft. Hevel dan over naar je bottelemmer zonder gist mee te hevelen, dat doe je met een droesemkapje op de hevelbuis. In die bottelemmer kan je dan je opgekookte bottelsuiker mengen doormiddel van zacht roeren.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2020 22:54 u »
Top dankjewel voor de snelle reactie! Hoe bepaalt u wanneer het tijd is om te bottelen? Uiteraard wanneer de gist klaar is, dus over een aantal dagen nog een keer meten en bij geen verandering gaan bottelen neem ik aan?

Ja. Vergeet wat in de handleiding staat. Soms gaat de vergisting snel en soms niet. Het een ander ligt aan diverse omstandigheden zoals het volume en de zwaarte van het wort, de hoeveelheid gist, de leeftijd van de gist, de wijze van bewaren van de gist, de wijze van beluchten van het wort en de vergistingstemperatuur. Maar daar staat in de handleiding niets over in...  ;D

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2020 15:14 u »
Ik neem aan dat je wil dat het bier in je glas niet meer zo'n troebel uitzicht heeft. Hevel dan over naar je bottelemmer zonder gist mee te hevelen, dat doe je met een droesemkapje op de hevelbuis.

Dat was inderdaad een van de dingen die ik mee zat. Ik heb zojuist gebotteld, maar ga dit de volgende keer absoluut doen. Dankjewel!

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2020 15:17 u »
Ja. Vergeet wat in de handleiding staat. Soms gaat de vergisting snel en soms niet. Het een ander ligt aan diverse omstandigheden zoals het volume en de zwaarte van het wort, de hoeveelheid gist, de leeftijd van de gist, de wijze van bewaren van de gist, de wijze van beluchten van het wort en de vergistingstemperatuur. Maar daar staat in de handleiding niets over in...  ;D

Haha inderdaad! Vanaf nu ook elk recept zonder handleiding doen en lekker op gevoel (en een beetje hulp van het forum ;D)

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2020 15:28 u »
Zojuist de Belgisch blond gebotteld. (wat een werk haha) Toen ik de emmer open deed dreef er zoals op de onderstaande foto's zowel boven als onder het bier 'drap'. Er kwam ook een hele sterke lucht vanaf wat redelijk op je neus sloeg. Ik heb gebruik gemaakt van korrelgist en het in een kledingkast laten fermenteren.

Is dit een infectie of normaal?

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 24-05-2020 15:34 u »
Zie mijn recente reacties over de vraag wel of niet overhevelen. Wat je het beste kunt doen ligt aan de omstandigheden.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41100.msg623494.html#msg623494
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41270.msg623485.html#msg623485
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41267.msg623249.html#msg623249

Bedankt, duidelijke antwoorden! Investeren in een goed gistvat staat op de to-do lijst!

Offline Erny

• Vol lid
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2020 19:13 u »
Dat ziet er toch wel uit als een infectie. Rook het echt ranzig. Zijn het “harde” plaatjes die er in drijven of is het los materiaal?
Wat op de bodem ligt ziet er prima uit.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 24-05-2020 20:10 u »
Dat ziet er toch wel uit als een infectie. Rook het echt ranzig. Zijn het “harde” plaatjes die er in drijven of is het los materiaal?

Nee het waren zachte stukjes. En het had vooral een scherpe geur. De mensen van het startpakket zeggen dat het bovengedreven gist is en dat er niks aan de hand is. Het smaakte tevens prima.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #13 Gepost op: 24-05-2020 20:47 u »
Dat is gist heb ik ook al aantal keer gehad met de s-04, niks aan de hand. Die scherpe lucht bedoel ke dan gewoon niet de CO2 die op je longen slaat als het vat net open maakt kan dit wel heftig zijn.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 24-05-2020 20:58 u »
Dat is gist heb ik ook al aantal keer gehad met de s-04, niks aan de hand. Die scherpe lucht bedoel ke dan gewoon niet de CO2 die op je longen slaat als het vat net open maakt kan dit wel heftig zijn.

Ah top, gelukkig! Ik kon de lucht niet plaatsen, maar inderdaad de CO2 nu je het zegt. Dankjewel!!

Offline Nobock

• Boven 10 berichten
  • *
  • Geen brouwdag is gelijk
Re: Overhevelen of lekker vanaf blijven
« Reactie #15 Gepost op: 24-05-2020 21:22 u »
Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Als je deze hoeveelheden wilt blijven brouwen zou ik wel een keer overstappen naar vergistingsflessen. Die gaan per 5 liter omhoog in maatvoering. En zijn met een goede stop bijna volledig luchtdicht. Het soort emmer dat je gebruikt is zo lek als een mandje en dan ligt oxidatie op de loer. Daarom zie je het waterslot amper bewegen. Een deel van de tekortkomingen van je emmer zou je wel weer kunnen ondervangen door op tijd over te hevelen naar een vergistingsfles. Maar het probleem is dat je de beweging van het waterslot moeilijk kan volgen in een dergelijke emmer.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 24-05-2020 21:38 u »

Ziet er allemaal heel normaal uit. Een prikkelende geur is ook heel normaal. Koolzuur prikt in je neus.

Met de tijd wordt het bier helder.

Offline franckutrecht

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Overhevelen of lekker vanaf blijven
« Reactie #17 Gepost op: 24-05-2020 22:10 u »
Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Als je deze hoeveelheden wilt blijven brouwen zou ik wel een keer overstappen naar vergistingsflessen. Die gaan per 5 liter omhoog in maatvoering. En zijn met een goede stop bijna volledig luchtdicht. Het soort emmer dat je gebruikt is zo lek als een mandje en dan ligt oxidatie op de loer. Daarom zie je het waterslot amper bewegen. Een deel van de tekortkomingen van je emmer zou je wel weer kunnen ondervangen door op tijd over te hevelen naar een vergistingsfles. Maar het probleem is dat je de beweging van het waterslot moeilijk kan volgen in een dergelijke emmer.

Ik ben van plan om 10 of 20 liter per keer te brouwen. 5 liter is/was leuk om voor een eerste keer te oefenen, maar ik wil graag experimenteren met dry hoppen en fruit toevoegen etc en meer liters brouwen is daar uiteraard voor nodig. Wat voor vergistingsflessen raadt u aan?

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #18 Gepost op: 27-05-2020 10:42 u »
Glazen mandflessen (5-10-20 liter of groter) werken super (vind ik ook makkelijk om een 25 liter brouwsel split-batch doen doen en verschillende gisten/fruit/dryhop te proberen)
RVS vergistingsvaten zijn ook  fijn(bijvoorbeeld brewbucket 26 liter)
of begin goedkoop/eenvoudig met witte 30 liter vergistingsvaten (groene deksel)

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery

Tags: