Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopharsen na koudhop  (gelezen 413 keer)

Offline beun

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hopharsen na koudhop
« Gepost op: 20-05-2020 19:27 u »
Net van een verse batch ipa een flesje geopend en gedronken. Gekoudhopt met 6 gram per liter nelson sauvin, erg aangenaam. Wel zat het schuim en het bier vol met gele korreltjes, volgens mij de hopharsen. Dit was  het laatste flesje uit de bottelemmer met ook wat hopblaadjes erin maar ik vermoed dat er zeker nog wel wat flessen zoals deze zullen zijn. zat echt vol ermee.
Ik heb dit met koudhoppen nog niet meegemaakt. Is dit hop soort of batch gerelateerd?
En wat kun je doen om het te voorkomen? Ik doe de hop los in het gistvat.
In ieder geval is het bier prima te drinken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
Re: hopharsen na koudhop
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2020 23:51 u »
Ik zou zeggen, hop in een hopzakje.

Gr. Jeroen

Offline Snelbier

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2020 00:12 u »
Ik heb bij veel bieren iets 'prut' in het laatste beetje uit bottelemmer, ook zonder drooghop.
Laatste gebottelde flesje (of 2) worden de eerste test-flessen, drink ik toch alleen zelf.
Zolang de rest maar helder is, en dat is het tot nu toe.
Proost,  Snelbier

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2020 09:48 u »
Ik zou zeggen, hop in een hopzakje.

Gr. Jeroen

Zo deed ik het meestal maar de laatste tijd voeg ik op meerdere momenten de koudhop toe.
Los in de cct is dan makkelijker. zeker bij op 60 liter bier.
Ik heb het idee dat de hop dan beter in contact komt met het bier.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2020 09:53 u »
Ik heb bij veel bieren iets 'prut' in het laatste beetje uit bottelemmer, ook zonder drooghop.
Laatste gebottelde flesje (of 2) worden de eerste test-flessen, drink ik toch alleen zelf.
Zolang de rest maar helder is, en dat is het tot nu toe.
Proost,  Snelbier

Zo doe ik dat ook, de laatste flessen uit de bottelemmer gaan als eerste open. dit bier heb ik afgelopen zondag gebotteld.
Dus na drie dagen al redelijk op druk.

Ik heb deze plakkerige gele korreltjes echter nog nooit in mijn koudgehopte bieren gezien... vandaar

stefan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2020 21:51 u »
Ik heb deze plakkerige gele korreltjes echter nog nooit in mijn koudgehopte bieren gezien...

Ik ook niet. Veel van mijn bieren worden gekoudhopt. Dat heb ik op allerlei manieren gedaan.

Mijn vermoeden is dat het hier gaat om trub dat in de bottelemmer uitgezakt is en bij de laatste flessen mee gebotteld is. Waarschijnlijk hebben de eerste flessen die je gebotteld hebt hier geen last van.

Tags: