Zwarte strepen in emmer na vergisting

Gestart door Robbb, 20-05-2020 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbb

Hallo brouwers!
Na het vergisten van mijn laatste brouwsel heb ik zwarte strepen in mijn emmer, het lijkt net van een markeerstift maar ik krijg het er niet uit.
Komt dit vaker voor na langere tijd? Is dit een schimmel of iets dergelijks? De emmer is nu ongeveer een jaar in gebruik en ca 15x gebruikt. Ik maak alles schoon met uniclean caustic.


Gerb

Kan je voelen of er een krasje zit? Het lijkt me niet logisch dat het een verkleuring van het kunststof zelf is. Heb je een meer in detailfoto?

Robbb

Citaat van: Gerb op 20-05-2020  15:34 uKan je voelen of er een krasje zit? Het lijkt me niet logisch dat het een verkleuring van het kunststof zelf is. Heb je een meer in detailfoto?
Ik ga even met mijn spiegelreflexcamera aan de slag :)

Robbb


Robbb

Verder voel en zie ik geen diepe kras o.i.d.

Gerb

Het lijkt wel een veeg van een bout of zoiets. Kan dat? Het zou iets vettigs kunnen zijn, smeer of zo. Kan je met een beetje alcohol of sop  schoonmaken? Oppassen met aceton en PE, dit kan dofkleuring geven.

Robbb

Citaat van: Gerb op 20-05-2020  16:33 uHet lijkt wel een veeg van een bout of zoiets. Kan dat? Het zou iets vettigs kunnen zijn, smeer of zo. Kan je met een beetje alcohol of sop  schoonmaken? Oppassen met aceton en PE, dit kan dofkleuring geven.
Alcohol 96% al geprobeerd is geen vet of smeer, het veegt ook niet uit :weetniet:

Jacques

Heb je zoutzuur in huis? Probeer het daar eens mee.

Verder zou ik het niet weten. Een dergelijke streep heb ik nog nooit gezien in een gistvat. Ook ik denk dat het door iets metaligs ontstaan is

Pimmels

Het lijkt lijkt wel of er iets met zwarte PE (of andere kunststof) in gekrast heeft....

JanPieter

Citaat van: Pimmels op 21-05-2020  20:42 uHet lijkt lijkt wel of er iets met zwarte PE (of andere kunststof) in gekrast heeft....

Precies, een deksel van het één of ander dwars in de emmer gestopt?

André de Laat

Citaat van: Robbb op 20-05-2020  16:26 uVerder voel en zie ik geen diepe kras o.i.d.

Geen idee wat het is. Ik zou het vat vervangen door een nieuwe. Geen risico lopen voor 3 tientjes!

hansHalberstadt

Kun je het niet gewoon weghalen met een polijst schijfje op de boormachine of drehmel?

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2020  07:43 uKun je het niet gewoon weghalen met een polijst schijfje op de boormachine of drehmel?
Dat draait te hard en smelt de kunststof. Beter met een scalpelmesje wegschrapen en polijsten met tandpasta op een zacht doekje.

AukeRadelaar


Gerb


hansHalberstadt

Citaat van: Gerb op 22-05-2020  13:38 uMaar is het echt een probleem?

Vooral een probleem voor de gemoedsrust.

Pimmels

Probeer een gum voor potlood of pen...

Jacques

Citaat van: Gerb op 22-05-2020  13:38 uMaar is het echt een probleem?

Lijkt mij niet. Als het metaal is lost het op na een aantal keren. Het gaat om zo weinig dat je niet bang hoeft te zijn voor metaalsmaak.

Robbb

Citaat van: Pimmels op 22-05-2020  16:11 uProbeer een gum voor potlood of pen...
Dat was de oplossig! Bedankt voor de tip, de strepen zijn weg "gegumd" hoe ze er kwamen blijft me echter een raadsel :P

Jacques

Citaat van: Robbb op 27-05-2020  12:26 uDat was de oplossig! Bedankt voor de tip, de strepen zijn weg "gegumd" hoe ze er kwamen blijft me echter een raadsel :P

Met een metalen voorwerp kun je ook schrijven...  ;)

Pimmels

Citaat van: Robbb op 27-05-2020  12:26 uDat was de oplossig! Bedankt voor de tip, de strepen zijn weg "gegumd" hoe ze er kwamen blijft me echter een raadsel :P
👍 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.