Hoe perfectioneren we deze tripel?

Gestart door Kristof.Anthonis, 20-05-2020 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof.Anthonis

Citaat van: Koen S op 07-06-2020  19:57 uJe brouwzaalrendement staat op 69%, dat is wel erg laag voor een tripel. Is dit gebaseerd op vorige brouwsels?
Voor een RIS met heel veel donkere mouten haal ik zo'n 68%.
Hoe brouw je, met 3 aparte ketels, een automaat of BIAB.
Ik werk ook met BrouwHulp, ik brouw met 3 aparte ketels en haal voor een tripel 78%, met een automaat zou dit wat lager kunnen liggen.

We brouwen in 3 aparte ketels, wellicht zal het rendement in de praktijk wel iets hoger liggen.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 07-06-2020  19:57 uJe brouwzaalrendement staat op 69%, dat is wel erg laag voor een tripel. Is dit gebaseerd op vorige brouwsels?
Voor een RIS met heel veel donkere mouten haal ik zo'n 68%.
Hoe brouw je, met 3 aparte ketels, een automaat of BIAB.
Ik werk ook met BrouwHulp, ik brouw met 3 aparte ketels en haal voor een tripel 78%, met een automaat zou dit wat lager kunnen liggen.

Lijkt me dat het hier gaat om 2 verschillende definities van brouwzaalrendement. Brouwzaalrendement geeft aan hoeveel suikers je uit je moutgewicht haalt. Het theoretische maximum is ca 80%, maar dan moet je wel al je suikers eruit spoelen en optimaal schroten. Normaal is ca 75% wat je uit je mout haalt en 90% mbt spoelen/filteren, dus dan kom je op ca 67% brouwzaalrendement als je goed je best doet.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2020  13:57 uLijkt me dat het hier gaat om 2 verschillende definities van brouwzaalrendement. Brouwzaalrendement geeft aan hoeveel suikers je uit je moutgewicht haalt. Het theoretische maximum is ca 80%, maar dan moet je wel al je suikers eruit spoelen en optimaal schroten. Normaal is ca 75% wat je uit je mout haalt en 90% mbt spoelen/filteren, dus dan kom je op ca 67% brouwzaalrendement als je goed je best doet.
Die discussie is al vaak gevoerden en daar gaat het hier niet over, je moet geen appels met peren vergelijken. Ik vergeleek het brouwzaalrendement in BrouwHulp van topicstarter met dat van mezelf, we werken met hetzelfde programma.

Griebelienus

Ziet er best goed uit..
Maar als je Cascade neemt voor de late hopgiften, dan krijg je wel een beetje sterk die grapefruit smaak. Daar moet je wel van houden, in een Tripel.
Door die eerste hop-gift blijft dat nog redelijk op de achtergrond. Persoonlijk zou ik voor de late hop-giften voor een Europese aromahop gaan, zoals Saaz of Styrian, die je ook al gebruikt.
Ook zou ik het start-SG wat hoger opvoeren met wat meer pilsmout of suiker, de meeste tripels hebben toch zeker 7,5 a 8% vol.

Btw. die MJ31 vind ik een fantastische Tripel-gist die lekker ver doorgaat en dus een tamelijk droog bier oplevert en bij wat hogere temperaturen heerlijke esters maakt.

Kristof.Anthonis

Citaat van: Griebelienus op 08-06-2020  18:52 uZiet er best goed uit..
Maar als je Cascade neemt voor de late hopgiften, dan krijg je wel een beetje sterk die grapefruit smaak. Daar moet je wel van houden, in een Tripel.
Door die eerste hop-gift blijft dat nog redelijk op de achtergrond. Persoonlijk zou ik voor de late hop-giften voor een Europese aromahop gaan, zoals Saaz of Styrian, die je ook al gebruikt.
Ook zou ik het start-SG wat hoger opvoeren met wat meer pilsmout of suiker, de meeste tripels hebben toch zeker 7,5 a 8% vol.

Btw. die MJ31 vind ik een fantastische Tripel-gist die lekker ver doorgaat en dus een tamelijk droog bier oplevert en bij wat hogere temperaturen heerlijke esters maakt.

Bedankt, al is het zeker de bedoeling om die Cascade duidelijk terug te vinden in de smaak ;-)...

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-06-2020  15:20 uZowel mijn rekenprogramma vooraf, als de brouwinstallatie en de werkwijze nadien komen uit op 1082. Daarom vind ik iets raar aan de manier van berekenen van BrouwHulp.

Op welk SG je uitkomt bij berekeningen ligt aan je aannames voor het rendement. De aannames dienen gestaafd te worden aan de hand van het SG en het volume dat je werkelijk gehaald hebt.

Kristof.Anthonis

Update over dit brouwsel, het zit in het gistvat. Op het eerste zicht goed gelukt maar SG kwam uit op 1.060 ... Dus nog een tikje lager dan BrouwHulp voorspelde...
Is er iemand die mij naar een topic kan wijzen over het verhogen van het rendement, of met mij wil uitpluizen hoe we dit kunnen verbeteren?

Koen S

Tijdens het maischen moet je het sg tussentijds meten, ik meet elke 10 minuten met de refractometer. Wanneer je sg niet meer stijgt, verhoog je de temperatuur, dit als je werkt met een maisch met verschillende stappen. Op het einde, na uitmaischen, zit ik meestal op 90 % extractierendement.  Maischen met constant roeren, zeker tijdens de opwarming.
Als je wil, moet je maar eens een keer mee komen brouwen, ik woon niet zo ver van jou.

hobbybob


Citaat van: Koen S op 13-06-2020  20:49 uTijdens het maischen moet je het sg tussentijds meten, ik meet elke 10 minuten met de refractometer.

Je MOET natuurlijk niets, ik persoonlijk meet nooit tijdens het maischen.


Koen S

Citaat van: hobbybob op 14-06-2020  12:10 uJe MOET natuurlijk niets, ik persoonlijk meet nooit tijdens het maischen.
Meten is natuurlijk niet verplicht, ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.
Als je tussentijds meet, weet je natuurlijk wanneer je sg niet meer stijgt. Dan op dezelfde temperatuur blijven is verloren tijd. Door te meten win je dus tijd en rendement.
Sommige collega's hebben erg lange maischtijden waar alleen in het begin iets gebeurt. Ze gebruiken een vast schema uit gewoonte.

Kristof.Anthonis

Citaat van: Koen S op 14-06-2020  13:59 uMeten is natuurlijk niet verplicht, ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.
Als je tussentijds meet, weet je natuurlijk wanneer je sg niet meer stijgt. Dan op dezelfde temperatuur blijven is verloren tijd. Door te meten win je dus tijd en rendement.
Sommige collega's hebben erg lange maischtijden waar alleen in het begin iets gebeurt. Ze gebruiken een vast schema uit gewoonte.

Misschien een beginnersvraag maar verlaagt je rendement als je te lang maischt dan? Dat heb ik tot nu toe nog nergens gelezen/gehoord.

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 14-06-2020  14:09 uMisschien een beginnersvraag maar verlaagt je rendement als je te lang maischt dan? Dat heb ik tot nu toe nog nergens gelezen/gehoord.

Nee. Door langer te maischen verhoogt de vergistingsgraad. Maar een hogere vergistingsgraad kun je ook krijgen door een andere gist te enten, suiker toe te voegen of koudhop te gebruiken. Er zijn heel veel wegen naar Rome.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.