Tijdelijk overhevelen na hoofdgisting

Gestart door Mikel, 19-05-2020 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mikel

Na een aantal weken rond te zoeken op het forum toch maar even zelf een account aangemaakt. Meeste gevallen kon ik alles vinden maar voor dit geval helaas niet, vandaar dit topic.
 
Het is als volgt:
Ik heb vandaag mijn tweede biertje gebrouwen en ik heb (denk ik) de mout iets te fijn geschroot waardoor het wort erg troebel is geworden. Nu heb ik hier en daar gelezen dat het slim is om na de hoofdgisting het wort over te hevelen naar een ander gistingsvat om hem daar te laten nagisten of lageren (lageren voor mij niet mogelijk ivm te weinig koelkastruimte) maar dat je in ieder geval al een hoop van het bezonken overblijfsel kwijt bent.
Nu is het zo dat ik helaas maar 1 gistingsvat tot mijn beschikking heb op dit moment. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om mijn bier over te hevelen naar een gedesinfecteerde pan, het gistingsvat schoon en steriel te maken en dan vervolgens het bier weer terug te hevelen voor de nagisting. Is dit een goede oplossing of krijg ik hiermee misschien last van oxidatie of iets dergelijks?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!

jeroenvk

Wat ik zou doen is de komende 3 weken overal vanaf blijven. Door de zwaartekracht zal het meeste naar beneden zakken en zo wordt je bier helderder. Overhevelen pas doen als je gaat bottelen. KISS (keep it stupidly simple) en geduld...

Kiekeboe

Citaat van: Mikel op 19-05-2020  23:04 uNa een aantal weken rond te zoeken op het forum toch maar even zelf een account aangemaakt. Meeste gevallen kon ik alles vinden maar voor dit geval helaas niet, vandaar dit topic.
 
Het is als volgt:
Ik heb vandaag mijn tweede biertje gebrouwen en ik heb (denk ik) de mout iets te fijn geschroot waardoor het wort erg troebel is geworden. Nu heb ik hier en daar gelezen dat het slim is om na de hoofdgisting het wort over te hevelen naar een ander gistingsvat om hem daar te laten nagisten of lageren (lageren voor mij niet mogelijk ivm te weinig koelkastruimte) maar dat je in ieder geval al een hoop van het bezonken overblijfsel kwijt bent.
Nu is het zo dat ik helaas maar 1 gistingsvat tot mijn beschikking heb op dit moment. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om mijn bier over te hevelen naar een gedesinfecteerde pan, het gistingsvat schoon en steriel te maken en dan vervolgens het bier weer terug te hevelen voor de nagisting. Is dit een goede oplossing of krijg ik hiermee misschien last van oxidatie of iets dergelijks?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!

Dat de vergisting start met een wort dat troebel is, dat is geen probleem. Laat alles rustig gebeuren tot het vergistingsproces is voltooid. Daarna het gistvat enkele dagen koud zetten (2 tot 4°C) wat het neerslaan van resterende zwevende deeltjes zal bespoedigen. Dan overhevelen naar een bottelvat en zoveel mogelijk bezinksel achterlaten in het gistvat door gebruik van een hevel met droesemkop.  Het toevoegen van bottelsuiker brengt het gistproces en dus de troebelheid terug op gang. Uiteindelijk slaat alles neer in het flesje en krijg je een helder bier als je genoeg geduld hebt alvorens te gaan drinken.

brouwerwaldonk

Citaat van: Mikel op 19-05-2020  23:04 uIk heb vandaag mijn tweede biertje gebrouwen en ik heb (denk ik) de mout iets te fijn geschroot waardoor het wort erg troebel is geworden.
Nu is het zo dat ik helaas maar 1 gistingsvat tot mijn beschikking heb op dit moment. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om mijn bier over te hevelen naar een gedesinfecteerde pan, het gistingsvat schoon en steriel te maken en dan vervolgens het bier weer terug te hevelen voor de nagisting. Is dit een goede oplossing of krijg ik hiermee misschien last van oxidatie of iets dergelijks?
Het wort wat ik naar het gistvat hevel is altijd helder want troebel wort bezorgt de gist toch wat moeilijkheden. Na de hoofdgisting hevel ik altijd over naar een mandfles, helemaal vol tot in de nek in verband met de gevreesde oxidatie. Jij wil je bier 2 keer overhevelen waardoor je uw bier meer bloot stelt aan luchtzuurstof, dus niet goed. Terug hevelen naar uw gistvat is ook geen goed idee omdat uw gistvat te groot is, ook is uw bier met een heel groot oppervlak bloot gesteld aan de lucht erboven. Dus weer niet goed, uw bier zal zeker oxideren wat de smaak er niet beter op maakt.

De nagisting en nadien de lagering hoeft niet bij zeer lage temperatuur te gebeuren, een keldertemperatuur van 10°C is voldoende om uw bier helder te krijgen.

Slotsom koop een mandfles die dezelfde inhoud heeft als het volume bier wat je steeds maakt. Die heb je sowieso nodig.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-05-2020  06:22 uHet wort wat ik naar het gistvat hevel is altijd helder want troebel wort bezorgt de gist toch wat moeilijkheden.

Nee hoor, daar heeft gist geen last van...

Het is zelfs zo dat wort beter niet kraakhelder is voor een goede vergisting. Wort dat licht troebel is bevat meer vetzuren. Gist heeft vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen.
Een overmaat aan trub zorgt voor veel vetzuren en dat wil je niet omdat dit zorgt voor het eerder ontstaan van oxidatiesmaken.

Mikel

Citaat van: Jacques op 20-05-2020  23:23 uNee hoor, daar heeft gist geen last van...

Het is zelfs zo dat wort beter niet kraakhelder is voor een goede vergisting. Wort dat licht troebel is bevat meer vetzuren. Gist heeft vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen.
Een overmaat aan trub zorgt voor veel vetzuren en dat wil je niet omdat dit zorgt voor het eerder ontstaan van oxidatiesmaken.

Ik ga hem voor nu even laten staan omdat ik ook geen mandfles of extra vat ter beschikking heb. Als ik het goed begrijp, kan ik het beter volgende keer het jongbier wel overhevelen naar een mandfles/ander gistingsvat?

Gossi

Daar zijn de meningen in dit forum over verdeeld. De één zweert er bij om over te hevelen na de hoofdvergisting om de dode gistcellen kwijt te raken die autolyse kunnen veroorzaken.
De ander moet er niets van hebben, omdat het gevaar van oxidatie dan aanwezig is.
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Die moderne roestvrijstalen gistvaten met conische bodem heft in ieder geval alle bezwaren op omdat je de gist kan aftappen  en je dus niet hoeft over te hevelen.
Voor de beginnende hobbybrouwer zou ik niet te veel met het bier om knoeien. Wel is het belangrijk om bij het bottelen een schoon vat te gebruiken die zorgt voor proper gebotteld bier. Zie cursus.

Jacques

Citaat van: Mikel op 22-05-2020  16:38 uIk ga hem voor nu even laten staan omdat ik ook geen mandfles of extra vat ter beschikking heb. Als ik het goed begrijp, kan ik het beter volgende keer het jongbier wel overhevelen naar een mandfles/ander gistingsvat?

Mijn reactie had betrekking op het feit dat het wort helder moet zijn als het in het gistvat gaat.


Voor wat betreft jouw vraag het volgende.
 Overhevelen is altijd nodig als je gistvat niet goed afsluit. Dat komt vooral voor bij goedkope vergistingsemmers. Door het niet goed afsluiten van de emmer krijg je vervelende oxidatiesmaken.

Sluit je gistvat wel goed af dan is wel of niet overhevelen een keuze. Door over te hevelen voordat de vergisting ten einde is kun je je ontdoen van veel inactieve gistcellen die afsterven. Daar het afsterven komen autolyseproducten vrij. Dat resulteert in een vleesachtige en zwavelachtige smaakjes. Maar ook in een verminderde schuimhoudbaarheid en body van je bier. Autolyse gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het is een geleidelijk proces. Wanneer je niet overhevelt dan doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan.
De keerzijde van overhevelen is dat dit voor oxidatie kan zorgen door zuurstofopname van het bier.
Daarom kun je beter niet overhevelen als er geen vergisting meer is. In plaats daarvan bottel je het bier zodra zeker is dat het bier is uitgegist en het merendeel van de gist uitgezakt is.


Mikel

Bedankt voor alle reacties! Ik ga hem voor nu nog even laten staan en overhevelen naar een schone emmer voor het bottelen. Ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer, bedankt!

FransHilly

Citaat van: Jacques op 22-05-2020  21:25 uMijn reactie had betrekking op het feit dat het wort helder moet zijn als het in het gistvat gaat.


Voor wat betreft jouw vraag het volgende.
 Overhevelen is altijd nodig als je gistvat niet goed afsluit. Dat komt vooral voor bij goedkope vergistingsemmers. Door het niet goed afsluiten van de emmer krijg je vervelende oxidatiesmaken.

Sluit je gistvat wel goed af dan is wel of niet overhevelen een keuze. Door over te hevelen voordat de vergisting ten einde is kun je je ontdoen van veel inactieve gistcellen die afsterven. Daar het afsterven komen autolyseproducten vrij. Dat resulteert in een vleesachtige en zwavelachtige smaakjes. Maar ook in een verminderde schuimhoudbaarheid en body van je bier. Autolyse gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het is een geleidelijk proces. Wanneer je niet overhevelt dan doe je er goed aan het bier niet te lang op de gist te laten staan.
De keerzijde van overhevelen is dat dit voor oxidatie kan zorgen door zuurstofopname van het bier.
Daarom kun je beter niet overhevelen als er geen vergisting meer is. In plaats daarvan bottel je het bier zodra zeker is dat het bier is uitgegist en het merendeel van de gist uitgezakt is.

Hoe weet ik of mij goedkope witte plastic gistingsemmer niet luchtdicht is of wel?
En wat is een goed betaalbaar alternatief?

Rinus

Citaat van: Franz von Hillfizzle op 23-05-2020  09:24 uHoe weet ik of mij goedkope witte plastic gistingsemmer niet luchtdicht is of wel?
En wat is een goed betaalbaar alternatief?
Ik controleer mijn PET (Carboy) altijd door lichtjes op de wand te drukken, het waterslot moet dan direct meebewegen (in beide richtingen).
In een zin de methode en een mogelijk alternatief product voor de gistingsemmer. Met RVS lukt niet natuurlijk niet.

Jacques

Citaat van: Franz von Hillfizzle op 23-05-2020  09:24 uHoe weet ik of mij goedkope witte plastic gistingsemmer niet luchtdicht is of wel?
En wat is een goed betaalbaar alternatief?

Zie het volgende wiki artikel Lekdicht gistvat

Gossi

Meestal lekken de emmers niet bij de dekselafsluiting, maar vaak bij de doorvoer van het waterslot. De siliconenring, waar je het waterslot in steekt, zit vaak wat ruim in het gat in het deksel.
Ik heb dit opgelost door er een extra rubberringetje tussen te leggen.
Sindsdien heb ik geen lekkage meer.
De gistvaten met een schroefdeksel kreeg ik in het begin ook niet dicht. Het bleek dat je het deksel zeer krachtig moest aandraaien. Dit krijg je alleen voor elkaar door het vat te blokkeren tegen een deurpost bijvoorbeeld. Doe er je voordeel mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.