Kan gistvat te groot zijn?

Gestart door trebvuister, 19-05-2020 08:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Ik heb een gistvat van 15 liter op de kop getikt.
Op dit moment brouw ik nog slechts 5 liter per keer om te kunnen oefenen en leren

Is het een probleem om 5 liter wort te vergisten in een 15 liter vat?
Of heb ik dan teveel kopruimte?

Snelbier

Hoeft geen probleem te zijn, als het maar luchtdicht is.  Tijdens hoofdgisting wordt de vrije ruimte snel gevuld met CO2.
Tijdens nagisting wordt weinig CO2 geproduceerd en kan een lek gistvat veel zuurstof aantrekken, = oxidatie.
Als je vat goed afsluit en je het dicht laat gedurende hele vergisting zal het goed gaan.
Is overigens al veel over geschreven, maar het blijft lastig zoeken op dit volle forum.
Proost,  Snelbier

trebvuister

Bedankt.
Ik heb inderdaad gezocht, maar kon het zo snel niet vinden.
Gelukkig is mijn ervaring dat het forum snel antwoord geeft.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 19-05-2020  09:06 uAls je vat goed afsluit en je het dicht laat gedurende hele vergisting zal het goed gaan.

Voorwaarde is wel dat er geen al te grote temperatuurschommelingen zijn. Bij veel kopruimte zuigt het waterslot redelijk wat zuurstof aan als het vat afkoelt. Overhevelen naar een kleiner gistvat kan dit voorkomen.
Overigens hoort het gistvat voor de hoofdgisting minstens twee keer het volume te hebben van het bier dat je vergist. Sommige gisten zorgen namelijk voor een stevige schuimlaag dat op het bier ligt. Als het vat te klein is komt de gist door het waterslot. Dat geeft veel rommel.

Ansius

Citaat van: Jacques op 19-05-2020  22:18 uOverigens hoort het gistvat voor de hoofdgisting minstens twee keer het volume te hebben van het bier dat je vergist. Sommige gisten zorgen namelijk voor een stevige schuimlaag dat op het bier ligt. Als het vat te klein is komt de gist door het waterslot. Dat geeft veel rommel.

Beetje overdreven denk ik.
Een brouwerij doet zijn gisttank toch niet halfvol?

Jacques

Citaat van: Ansius op 19-05-2020  22:32 uBeetje overdreven denk ik.
Een brouwerij doet zijn gisttank toch niet halfvol?

Heb je bijvoorbeeld wel eens met de gist van Westmalle gebrouwen? Er zijn giststammen die echt heel veel schuim geven.

Overigens maakt ook uit of je al dan niet temperatuurgecontroleerd vergist. Als je dat niet doet kan de temperatuur flink oplopen en krijg je meer schuimvorming. Hiervan heb je vooral last als de vergisting goed op stoom komt. Er zijn dan nog veel eiwitten (schuimpostief) die nog niet verbruikt zijn door de gist en niet zo veel alcohol dat schuimnegatief werkt.

Veel kleinere commerciƫle brouwerijen gebruiken blow off's om hun gisttanks op een hoger niveau te vullen. En zij koelen de tanks.

Heuvinger brouwerij

Ik zou zeggen van probeer eens Westmallegist.

trebvuister

Altijd leuk om te zien hoe een simpele vraag leidt tot een discussie tussen deskundigen  :)

Wel leerzaam overigens

Oscar

Citaat van: trebvuister op 19-05-2020  08:49 uIs het een probleem om 5 liter wort te vergisten in een 15 liter vat?
Of heb ik dan teveel kopruimte?

Ik vergist 25 liter in een vat van 60 liter... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.