Hoe kom je aan je bierflessen?

Gestart door Johan_vL, 18-05-2020 19:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan_vL

In de loop der jaren, heb ik al heel wat bierflessen gespaard. In het begin alle soorten en maten en dan als ik er een hoop had, bepaalde wel en andere niet.
Nu heb ik ongeveer 100 beugelflessen van 0.5 L, de Bayerische versie. Maar ook 100+ longnecks, en vichy 0.33.

Zijn er ook brouwers die flessen kopen? Of op een andere manier aan hun bierflessen komen?


Brouwgroeten,  :brouwen:

CeesM

Ik heb ook mijn flessen opgespaard. Flessen waar geen statiegeld op zit. Dus voornamelijk longneck en vichy flessen.

JanPieter

Citaat van: CeesM op 18-05-2020  19:50 uIk heb ook mijn flessen opgespaard. Flessen waar geen statiegeld op zit. Dus voornamelijk longneck en vichy flessen.

In Nederland heeft Vichy statiegeld dacht ik.

Ik spaar mijn eigen gedronken flesjes, en van hele goede vrienden vraag ik te verzamelen. Met de melding direct met heet water spoelen. Ik heb nu rond de 60 Vichys, 70 longnecks, 30 Jopen Longnecks (Die gaan er weer uit) En nu ben ik met 0.75 Liter flessen begonnen te sparen.

Wat erg jammer is, is dat meer en meer brouwers op stickers ipv etiketten overstappen. Die zijn veel lastiger te verwijderen. Mijn methode tot nog toe: Vullen met heet water, even wachten tot de lijm zacht is, sticker verwijderen, en met lampenolie op een doek de resten lijm (Als die er zijn) verwijderen.


brouwerwaldonk

Ik ben gewoon naar een bierhandel gestapt en een aantal kratten met lege flessen gekocht, model duvelflesje. Ze keken wel een beetje raar, maar voor hen maakt het niet uit wie hun het geld van het leeggoed betaald.
Die etiketten vallen er zo af bij de eerste wasbeurt. Na een grondige reiniging en ontsmetting gebruikt en heb ze nog altijd.

Jeroen76

Nu even lastig maarrr...

Ga eens een avondje met een paar vrienden naar een speciaalbier café, vraag tussendoor dan een keer aan de eigenaar of iemand die er iets te zeggen heeft om het lege glaswerk. Hoogst waarschijnlijk mag je je fietstassen al meteen vullen of kun je beter een dagje later terugkomen en je kofferbak vullen.

Ik heb het zo jaren gedaan en inmiddels een mooie voorraad schoon en gewassen klaar staan.

Wij gebruiken Longnecks, geen statiegeld dus nieuw, dus ook niet van die gesleten randen in het glas door het schuren tegen elkaar.

Na een paar schoonmaakbeurten weet je wel welke etiketten er zo afvliegen,  zoals die van 'het IJ' en zo. Die er niet af gaan zoals de stickers of de helse lijm van van de Oirsprong vliegen alsnog de glasbak in. Ook de flessen die een dikke opgedroogde laag koek onderin hebben zitten, ga er geen moeite voor doen, haal liever dan een nieuwe lading...

Gr. Jeroen

Wildor

Tsja,

Ik heb destijds bij de super een aantal lege bierkratten met leeggoed gevraagd, dat wilden ze niet verkopen.
Dus ik was al gelijk klaar met het geleur om flessen. Ze konden eventueel wel lege kratten tegen statiegeldtarief afgeven, omdat die weleens gevraagd werden voor zwangere vrouwen om het kraambed hoger te zetten, doe er dan maar 4 zei ik.

Afijn, ik had wat nieuwe flessen gekocht, longnecks. Leuke dingen, maar bleken te hoog voor kratten, dus stapelen ging niet.
De ongeopende doosjes geretourneerd en direct BNR flessen besteld. Eenmaal thuis ontvangen blijken BNR flessen niet standaard 0,30 liter te zijn, maar had ik per ongeluk de 0,25 liter flessen besteld.... Tsjonge jonge wat moet ik hier nu weer mee... Uiteindelijk achter in de auto gegooid en in de brouwwinkel omgeruild voor de juist maat.

Het is heerlijk om met schone, nieuwe en ongeschonden flessen te starten. Zelf, en mede genieters braaf na gebruik goed uit laten spoelen en op de kop wegzetten in een lege krat. Bevalt me prima tot nu toe.

William

Jeroen76


Citaat van: Wildor op 19-05-2020  00:03 u...Afijn, ik had wat nieuwe flessen gekocht, longnecks. Leuke dingen, maar bleken te hoog voor kratten, dus stapelen ging niet...

Er zijn (bruine) kratjes waar de Longnecks perfect inpassen. Heb ze bij de slijter gevraagd, waren vrijwel hagelnieuwe, weet niet welk brouwerij deze gebruikt.

Maar nu koop ik doosjes hier in Beek en Donk bij Unibrew, € 0,50 per stuk en er passen 24 Longnecks in. Net zo handig


Gr. Jeroen

BritneysBeers

Ik gebruik nu voor de 6e batch op rij 2 kratten Grolsch  beugelflessen. Na het opdrinken snel omspoelen met warm water en opstekop terug de krat in.
Proost :proost:

Brambo

Een pallet nieuwe bierflessen gekocht.

Jaap W

Ik koop af en toe nieuwe BNR flesjes.
Ook heb ik in de loop der jaren ongeveer 100 steinies (deels met beugel), 50 longnecks, 50 halve liters met beugel en zo'n 150 BNR flesjes,  allemaal gereinigd en wel, in de schuur staan.
Lege kratjes halen bij de lokale super nog nooit een probleem geweest.
Steinies passen perfect in kratten voor halve liters. De longnecks zijn inderdaad net iets te lang voor een normaal kratje om goed te kunnen stapelen.
 :brouwen: :biersmile: :proost:

Jan de Graaff

Ik gebruik dezelfde methode als de meesten: bier kopen en opdrinken. De BNR flesjes spaar ik op; zo kosten lege flesjes mij 10ct/stuk. En als ze niet goed meer zijn, krijg ik die 10ct ook weer terug.. Ik heb weleens begrepen dat je beter geen niet-statiegeld flesjes kunt gebruiken, omdat die niet voor hergebruik gemaakt zijn.

De BNR flesjes zijn, gemiddeld, 40x te hervullen. Dat is vastgelegd in de specificaties die Nederlandse Brouwers heeft opgesteld voor de BNR flessen.
Ik weet niet meer waar ik het precies gelezen heb, maar als ik het mij goed herinner zijn longnecks zonder statiegeld tot 5x hervullen veilig te gebruiken. Daarna zouden ze snel zwakker worden met kans op breuk. Sommigen al sneller.

Maar, ik kan mij heel goed voorstellen dat daar voldoende uitzonderingen op zijn..! Veel hangt natuurlijk af van o.a. de dikte van het glas.

Ik heb zelf ook nog een serie 50cl flessen gespaard en ben nu bezig om 75cl flessen met kroonkurken (o.a. Brouwerij de 7 Deugden) te sparen. Dat vind ik ook ideaal, zeker in vergelijking met champagnekurken. Hoewel zo'n draadkooi er wel heel stoer uitziet, vind ik ;)

Ik heb ook eens een six-pack Bon Secours van Brasserie Caulier gekocht. Niet alleen erg lekker, maar de beugelflesjes zijn vooral ook erg mooi.

Citaat van: JanPieter op 18-05-2020  20:26 uWat erg jammer is, is dat meer en meer brouwers op stickers ipv etiketten overstappen. Die zijn veel lastiger te verwijderen. Mijn methode tot nog toe: Vullen met heet water, even wachten tot de lijm zacht is, sticker verwijderen, en met lampenolie op een doek de resten lijm (Als die er zijn) verwijderen.
Bij gebrek aan lampenolie werkt WD40 ook heel erg goed om lijmresten te verwijderen. Kun je trouwens erg veel mee, met WD40. Zie Google.

ORKA

Citaat van: Jeroen76 op 19-05-2020  00:15 uEr zijn (bruine) kratjes waar de Longnecks perfect inpassen. Heb ze bij de slijter gevraagd, waren vrijwel hagelnieuwe, weet niet welk brouwerij deze gebruikt.

Maar nu koop ik doosjes hier in Beek en Donk bij Unibrew, €0,50 per stuk en er passen 24 Longnecks in. Net zo handig


Gr. Jeroen
Als toevoeging, kratten van Brand bier zijn ook hoger en prima voor long necks.

Johan_vL

Citaat van: Brambo op 19-05-2020  04:46 uEen pallet nieuwe bierflessen gekocht.

 :nut: Een pallet haha dat is geen half werk, maar daar moet je wel ruimte voor hebben om op te slaan ...

De HaAn

Ik heb lege bierflesjes via een vereniging dit zijn flesjes die haalde ik op zondag op waren flesjes en kratten van dat weekend, dus geen dikke koek onderin goed spoelen met heet water en ze zijn voor 99,9% zuiver.

kubock

Gek genoeg heb ik geen enkel probleem met het verkrijgen van gedoneerde (statiegeld-) flesjes van vrienden en familie als er wordt geïmpliceerd dat er misschien wel een paar volle voor terug in de plaats komen.

j.heesters3

Zoals zovelen spaar ik bnr flesjes. Kijk wel altijd of er geen krassen opzitten. Die gaan retour supermarkt. Zo heb ik in ieder geval nieuwe of redelijk nieuwe flesjes. Na drinken weer meteen omspoelen met heet water en de dag erop nogmaals met heet water en wat afwasmiddel omspoelen en met zuiver water naspoelen. Dan op de kop in de krat tot de volgende bottelsessie. Bevalt mij prima.

 Broudoe

Jos

Alexander_H

Wij drinken hier graag Duvel als we geen eigen brouw drinken, dus gelijk omspoelen en je kunt de lables er zo afspoelen na 5 minuten onder water zetten, heb een krat of 3 in de roulatie met eigen brouw. Verder drinken we ook graag Geuze en Kriek, dus das mooi voor champagne flessen als we cider of iets met veel druk maken.

Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 19-05-2020  10:31 uIk weet niet meer waar ik het precies gelezen heb, maar als ik het mij goed herinner zijn longnecks zonder statiegeld tot 5x hervullen veilig te gebruiken.

Broodje aap... Longnecks zijn prima te hergebruiken voor hobbybrouwers... :brouwen: Zo vaak als je maar wilt... ;) :brouwen:

Griebelienus

De essentie van schone bierflessen, die je nodig hebt voor het bottelen, is volgens mij de omspoel-methode, direct na het leegdrinken. (want ja, dat is vereweg het leukste natuurlijk!)  >:D

Ik heb standaard een fastrack 24 in de keuken staan, waar die flesjes dan op de kop kunnen staan, direct na het uitspoelen met warm water.
Kijk, dat zoden aan de dijk...  (maar ik mag geen reclame maken voor dijken natuurlijk)

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/reinigen/druiprekken/d/fastrack-24-druiprek

Verder is een paar kratjes handig. Die kan je voor niks of voor 2 a 3 euro statiegeld, gewoon bij een grote supermarkt halen (prijs hangt af van het kassa-meisje heb ik ontdekt, want ze weten het vaak niet).  De kratjes voor Alfa, Straffe Hendrik en Leeuw (maar die laatste heb ik niet) schijnen het meeste soorten flesjes aan te kunnen. Ik heb ook een paar Grolschs kratjes, gaan veel verschillende maten in en dan nog stapelbaar, maar die hoge longnecks niet.

Johan_vL

Citaat van: Griebelienus op 20-05-2020  01:53 uIk heb standaard een fastrack 24 in de keuken staan, waar die flesjes dan op de kop kunnen staan, direct na het uitspoelen met warm water.
Kijk, dat zoden aan de dijk...  (maar ik mag geen reclame maken voor dijken natuurlijk)


Passen Steinie (Duvel-flessen) of halve liters, ook in zo'n 'fastrack'? Wel een mooi systeem, hoewel duurder dan een flessenboom (die gebruik ik momenteel).
 :brouwen:

Kiekeboe

Citaat van: Johan_vL op 20-05-2020  11:29 uPassen Steinie (Duvel-flessen) of halve liters, ook in zo'n 'fastrack'? Wel een mooi systeem, hoewel duurder dan een flessenboom (die gebruik ik momenteel).
 :brouwen:


In zo één verdieping van een fastrack systeem passen 16 dikbuik flesjes van 33 cl, bv Steinie brown. (of meer bv wijnflessen).
Je kan er ook 25 (16+9) flesjes van 25 cl in krijgen.

Edit: Ik zie ondertussen dat er verschillende types van fastrack rekken bestaan. Ik heb een vierkant model.

keescornelisse

Wij zijn laatst bij een slijterij langs geweest voor 0,5 liter flessen van Paulaner. Die krijgen we voor de prijs van statiegeld mee. Qua etiketten verwijderen kun je overigens beter Erdinger flessen vragen. Dat scheelt een hoop vervelend werk.

CeesM

Citaat van: JanDeGraaff op 19-05-2020  10:31 uIk weet niet meer waar ik het precies gelezen heb, maar als ik het mij goed herinner zijn longnecks zonder statiegeld tot 5x hervullen veilig te gebruiken. Daarna zouden ze snel zwakker worden met kans op breuk. Sommigen al sneller.

Maar, ik kan mij heel goed voorstellen dat daar voldoende uitzonderingen op zijn..! Veel hangt natuurlijk af van o.a. de dikte van het glas.
Zolang ze niet machinaal worden gewassen en gevuld, kan je ze ontzettend lang gebruiken.

Theo Mol

Citaat van: Johan_vL op 18-05-2020  19:27 uIn de loop der jaren, heb ik al heel wat bierflessen gespaard. In het begin alle soorten en maten en dan als ik er een hoop had, bepaalde wel en andere niet.
Nu heb ik ongeveer 100 beugelflessen van 0.5 L, de Bayerische versie. Maar ook 100+ longnecks, en vichy 0.33.

Zo ongeveer doe ik het ook. Toen ik de hobby weer oppakte ben ik bij vrienden langsgegaan voor de eerste hoveelheid flesjes en intussen ben ik rustig aan het sparen. Na een half jaar heb ik een kratje of zes aan flesjes, dat is op het moment genoeg. In het begin heb je dan wat verschillende formaten. Dat is een beetje lastig bij het bottelen dus ik probeer zoveel mogelijk één maat over te houden. Ik heb hier geleerd dat ze BNR-flesje heten.
Het helpt dat er iemand in huis is die alcoholvrij bier drinkt, zo komen er steeds flesjes bij.

Het rare van deze hobby is dat we in een reflex alle bierflesjes omspoelen en laten uitlekken, ook als ik ze niet ga hergebruiken. Maar er zijn ergere afwijkingen  :)
Brouwze!

Wildor

Herkenbaar, uitspoelen en als een kapitein de fles voor je oog houden om te zien of de bodem mooi schoongespoeld is :)

Jan de Graaff

Citaat van: Wildor op 22-05-2020  21:48 uen als een kapitein de fles voor je oog houden om te zien of de bodem mooi schoongespoeld is
Bijzonder mooie beeldspraak en heel treffend! Poëtisch, welhaast.
Ik lees nu "Hotel Grand Europa', maar deze strofe had zomaar uit de koker van Ilja Leonard Pfeijffer kunnen komen.

Jeroen76



Citaat van: Theo Mol op 22-05-2020  13:44 uHet rare van deze hobby is dat we in een reflex alle bierflesjes omspoelen en laten uitlekken, ook als ik ze niet ga hergebruiken. Maar er zijn ergere afwijkingen  :)
Brouwze!

Ja dat doe ik ook maar meer omdat ik schone flesjes prettiger vind om weg te brengen in plaats van die lekkende stinkende die mijn hele shopper vollekken met bedorven bier.

Minder poëtisch maar puur voor het gemak dus


Gr. Jeroen


Jacques

Citaat van: Wildor op 22-05-2020  21:48 uHerkenbaar, uitspoelen en als een kapitein de fles voor je oog houden om te zien of de bodem mooi schoongespoeld is :)

Ja inderdaad. Heel herkenbaar.  :)

ExPeteriment

Citaat van: Wildor op 22-05-2020  21:48 uHerkenbaar, uitspoelen en als een kapitein de fles voor je oog houden om te zien of de bodem mooi schoongespoeld is :)
Zo kijk je in de toekomst.

Theo Mol

Citaat van: hans100w op 15-05-2023  11:13 ukrat.png

Teveel thuisbrouwers die de kratten gebruiken?  ;D  ;D

Hier maar even voortgezet. Hoe kom je aan je kratjes?

Niet zo lang geleden heb ik een winkel in de buurt gevonden waar ze van dat Lieshoutse bier verkopen in halve kratjes. Die vind ik handig.
Als er goed stapelbare kratten en kratjes te koop waren zou ik die kopen maar ik heb ze nog niet gevonden en daarom lease ik ze maar.

Soms maak ik een kratje van hout als uitbreiding van de hobby, maar die zijn bijna nooit handig  :-\

De Hopman

Op internet zijn er wel adresjes te vinden waar je bierkratten kunt kopen, zonder opdruk.
Kost wat meer dan een leeg statiegeldkratje, maar dan kun je ze eventueel wel zelf bestickeren:

Bijvoorbeeld:
https://www.kruizinga.nl/stapelbak-kunststof/stapelbaar/38-fk/nieuw/38-fk43-29-t
of
https://www.kruizinga.nl/stapelbak-kunststof/stapelbaar/38-fk/nieuw/38-fk43-26-w

Ook verkrijgbaar met je favoriete merk  ;)
https://www.beerhouseshop.be/nl/lege-kratten/

Hopfenfox

Mijn lege kratjes heb ik uit de Maasplassen gevist na het hoge water in zomer of winter. Niet zo gek dus dat het vooral Waalse brouwerijen zijn. De flesjes komen grotendeels van een Landal park. Ik was er in de herfst en ze hadden (bock)bier van een lokale craftbrouwer dat gretig gedronken werd. Longnecks zonder statiegeld. Heb dus netjes aan de bediening gevraagd of ze die elke avond apart wilden zetten in plaats van naar de glasbak brengen. Ik haalde ze elke ochtend op en ben nu ruim voorzien  smile

brouwerwaldonk

Citaat van: Johan_vL op 18-05-2020  19:27 uIn de loop der jaren, heb ik al heel wat bierflessen gespaard. In het begin alle soorten en maten en dan als ik er een hoop had, bepaalde wel en andere niet.
Nu heb ik ongeveer 100 beugelflessen van 0.5 L, de Bayerische versie. Maar ook 100+ longnecks, en vichy 0.33.
Zijn er ook brouwers die flessen kopen? Of op een andere manier aan hun bierflessen komen?
Brouwgroeten,  :brouwen:
Toen ik begon met brouwen heb ik bij een drankhandel 10 lege kratten gekocht. Ik moest wel uitleggen waarvoor ik die flessen nodig had.

Fractus

Ik zet m'n flessen tegenwoordig in AH klapkratten, passen zo'n 40 flessen in en maakt niet uit of het longneck, vichy, duvel of BNR is. Zijn wel wat zwaarder als ze vol zijn, zou het niet hoger dan drie of vier hoog stapelen.

WJW

Dank aan De Hopman voor de tip. Hier was ik naar op zoek, maar ik had nog niets gevonden.
Ga ze meteen bestellen.

Theo Mol

Citaat van: De Hopman op 23-05-2023  09:56 uhttps://www.kruizinga.nl/stapelbak-kunststof/stapelbaar/38-fk/nieuw/38-fk43-29-t
https://www.kruizinga.nl/stapelbak-kunststof/stapelbaar/38-fk/nieuw/38-fk43-26-w
https://www.beerhouseshop.be/nl/lege-kratten/

Dank voor de links, ik had op "krat" gezocht en wist niet dat ik een "stapelbak" wilde hebben.
De Belgische link is handig voor de steinyfans.
Voor de bnr-gebruikers: die zijn 59,6 mm in doorsnee en 207 mm hoog - zonder de dikte van etiket en kroonkurk.

De Hopman

Ik heb in het verleden al eens gezocht naar kratten, en kwam toen deze tegen. Uiteindelijk zelf niet gekocht, maar heb houten kratten getimmerd, echter stond de link nog ergens in mijn lijstje met nuttige leveranciers.

FaaBuleus

Citaat van: Theo Mol op 24-05-2023  10:20 uDank voor de links, ik had op "krat" gezocht en wist niet dat ik een "stapelbak" wilde hebben.
De Belgische link is handig voor de steinyfans.
Voor de bnr-gebruikers: die zijn 59,6 mm in doorsnee en 207 mm hoog - zonder de dikte van etiket en kroonkurk.

Ik heb een aantal weken geleden een aantal van dit soort kratten opgehaald bij het Bierparadijs op Hazeldonk. (Meer) Het zijn kratten zonder opdruk en kon nog kiezen uit grijs of zwart. Deze zijn geschikt voor longneckflessen.

Heb vooraf even contact gehad via de mail en het was geen enkel probleem. Aantal deed er ook niet toe en de prijs was gewoon het statiegeld voor een lege krat, dacht iets van € 2 per kratje.

Sir Wicked III

In het begin BNR flessen hergebruikt, maar na een aantal keren schoonmaken overgestapt naar een pallet nieuwe steinie flessen (1400+ stuks) Nu nog steeds plezier van.    8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.