Receptuur Frambozentarwebier

Gestart door Donny_V_, 18-05-2020 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Donny_V_

Beste forumleden,

Binnenkort wil ik uit het boek "Thuis bier brouwen" enkele recepten gaan proberen. Nu staat er echter in het recept dat ik start met 12.5 liter water en dat ik dien te spoelen met 27 liter water (dit komt bij veel recepten terug). De uiteindelijke opbrengst wordt 23 liter. Mijn vraag is dan ook heb ik daadwerkelijk zoveel spoelwater nodig? Ik heb dit in andere recepten niet in zulke aantallen voorbij zien komen. Daarnaast heb ik de Arsegan Easybrew 30 waar een limiet van 30 liter op zit.

Iemand suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

GizmoGonzales

Ik ben nog een leek op dit gebied, maar heb even in de Grainfather app dit recept ingetypt.
Hier geven ze aan dat er 17 ltr maischwater en 15 ltr spoelwater nodig is om tot een eindproduct van 23 liter te komen.


Snelbier

De gelinkte receptuur is bijna komisch... NIET gecontroleerd en/of getest op werkbaarheid...
Veel (gerenommeerde) leveranciers van brouw-paketten geven een flut beschrijving, maar dit 'recept' is hemeltergend...
Totale hoeveelheid water klopt, houd dat aan.
Verhouding startwater tov spoelwater ongeveer 1:2 is algemeen geaccepteerd. Dus 2 liter startwater is +/- 1L spoelen.
Voor de Brew Monk en gelijken kan je met iets meer water starten en minder spoelen, zonder probleem.
Schaam je niet om te vragen.. Alleen zij die niets vragen blijven dom.
Brouwze, Snelbier.
=============== EDIT:
Zelfs totaalwater klopt niet. Complete idioterie, dit recept.
STOP het brouwen en wacht op zinvolle info van forummers

Snelbier

Schuimbekken is bijna voorbij..
Blij dat je in de Grainfather-app hebt gezien waar de grootste  fout(en) lagen..
Gebruik brouwsoftware, zie de Wiki op dit forum.. Minstens 3 ontwikkelaars zijn hier actief meelezend en adviserend.
Proost,  Snelbier
=======
En weer foute reactie; GizzmoGonzales zat in de GraanVader, dus topicstarter weet nog niets...
Donny, gebruik een brouwprogramma om je recept te controleren.
Dan valt het kwartje.

Wildor

Ik heb dit boek ook, en met info o.a. uit dit forum heb ik gevonden wat de werkwijze/schrijfwijze inhoudt.  :denken:
 
Bij een recept van 12,5 liter maischwater gaan ze uit van een verlies van 1 liter water per kg moutstort (=5kg stort, dus 5 liter verlies) Na het maischen hou je dus 7,5 liter water over. Dan moet je gaan spoelen (gegeven recept = 27 liter)

Die 27 liter is niet 27 liter spoelen maar totaal volume NA het spoelen.
Dus 12,5 liter maischwater - 5 liter verlies in bostel = 7,5 liter
27 liter - 7,5 liter = 19,5 liter spoelwater benodigd na het maischen.
Dit volume zal na het koken en de vergisting een totaal van 23 liter bier moeten opleveren.

Wellicht is het in de praktijk handiger om een dunner beslag te maken, dan begin je met meer water, en spoel je met minder water.

Niet echt handig  :weetniet:, maar als je weet hoe je het moet lezen, dan klopt het al wat beter.
Wel aan te raden om na berekening nog eens te controleren om e.e.a. in brouwsoftware in te voeren om te controleren of je rond hetzelfde resultaat komt qua SG etc.

William

Snelbier

Omgerekend naar Easybrew:
Startwater ~19 L.  5 kg mout zwemt dan lekker vrij..
Graan-adsorptie ~4 L.  Verdamping ~3 L.
Spoelen ~11 L.  Na koken zit je dan op ~23 L.
Reken er op dat je bij filteren/hevelen naar gistvat nog ruim een liter verliest, dus 22 L in gistvat.
Laatste filterverlies kun je opvangen met extra spoelwater, SG zal dan 2puntjes dalen.
Opmerking: recept lijkt uit te gaan van 75% BZR (brouwzaalrendement). Moet haalbaar zijn.
Bij een BZR van 65% (dat moet écht lukken) zal alcohol een half% lager worden, ook niet verkeerd voor zomerbier.
Brouwze,  Snelbier

Donny_V_

Dank voor de reacties, vreemd dat het zo in een boek wordt beschreven.

Wildor

Voor de schrijver, en degenen die het allemaal heel erg precies weten ziet de wereld er waarschijnlijk heel anders uit  :weetbeter:

Voor de brouwers zoals jij en ik is het inderdaad even zoeken naar de denkwijze/methodiek. Ik heb hiervoor mijn rekenhulpje op een geeltje geschreven in de kaft geplakt.
Verder een leuk naslagwerk met aardige recepten om mee te stoeien.

William

wernerthefox

Lijkt op een hefe weizen geïnspireerd frambozen bier. Prima plan.
Wat kleine dingen die ik anders zou doen: Pale Ale ipv lager mout (of is Pale Ale mout ook lager mout?).
Rijsthulzen worden ook wel eens aangeraden bij wheat bier, 3-5% van je storting. Wellicht kun je dan toe met wat minder spoelwater omdat je filtratie beter verloopt. Frambozen blijft niet veel van over tijdens je fermentatie dus overweeg een filtratie stap na je fermentatie. Succes verder, wordt vast een lekker bier.

xaos

Donny, ik weet niet of dit als mosterd na de maaltijd komt, maar ik brouw ook in de Easybrew 30 en ben recent veel dunner in gaan maischen (dus minder spoelen), dit levert een aanzienlijk beter rendement op. Ik houd 3,3 liter / kg mout aan.

Voor dit recept zou dat betekenen 16,5 liter maischwater en 10,5 liter spoelwater.

Donny_V_

Citaat van: xaos op 26-05-2020  11:39 uDonny, ik weet niet of dit als mosterd na de maaltijd komt, maar ik brouw ook in de Easybrew 30 en ben recent veel dunner in gaan maischen (dus minder spoelen), dit levert een aanzienlijk beter rendement op. Ik houd 3,3 liter / kg mout aan.

Voor dit recept zou dat betekenen 16,5 liter maischwater en 10,5 liter spoelwater.

Wat bedoel je precies met dunner inmaischen?

Wildor

Dunner maischen is maischen met meer water zodat je een makkelijker (dunner) beslag krijgt.
Hierdoor verloopt de omzetting beter omdat het water/enzymen beter bij alle mout/zetmeel kan komen.
Af en toe roeren gaat dan ook makkelijker en krijg je al met al een hoger redenment.

Dus dunner maischen = meer water in het begin, en met minder water om te spoelen op het eind.

William

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.