Tweede brouwdag: Weizen

Gestart door RobbinR, 18-05-2020 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobbinR

Hallo collegabrouwers!

Gisteren heb ik mijn tweede brouwdag gehad.
De eerste brouwdag heb ik niet gedeeld omdat ik toendertijd nog geen lid was van het forum.

De voorbereidingen waren goed gegaan.
Ik had het plastic speidel vat (12 L) gedeeltelijk vol laten lopen met water, oxi toegevoegd, en flink geschud.
Daarna mijn materialen in het vat gezet en dat nog even laten weken.
Alles grondig afgespoeld en op de kop op een ontsmet keukenblad gezet, en de materialen in een ontsmette bak.

Het recept was als volgt:

Water
HoeveelheidIngrediënt
8,0 LMaischwater
4,0 LSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidIngrediënt
1,3 kgTarwe Licht
1 kgPilsmout

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoeging
13,0 gHallertau Traditionpellets6,2%75 min.

Gist
HoeveelheidNaam
11,5 g Safbrew WB-06

Deze brouwdag heb ik zelf het mout geschroot, vorige keer had ik geschroten mout besteld.

Ik had bij de eerste brouwdag een keukenzeef gebruikt om het wort van de draf te scheiden, en om de eiwitten en hop te filteren bij het overhevelen naar het gistvat.
Dat vond ik toen te grof, dus kwam ik met het idee om een brewbag te gebruiken om te filteren (210micron).
Achteraf gezien was dit iets te fijn denk ik, aangezien het naar mijn idee een eeuw duurde voordat de brewbag uitgelekt was.
Daarbij viel mijn vergiet, waar de zak in aan het uitlekken was, in de pan, waardoor er een deel van het wort uit de plan kletste (wat een zooi :verbergen:)
Voor volgende batches ga ik toch wat anders verzinnen denk ik.
Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Koken ging ook goed, al was er wel een hoop water uit de pan gekookt.
Ik merk qua koken toch dat er verschillende meningen zijn in boeken en op het forum.
De één beweert dat het goed is om flink door te koken en dat je het wort nog altijd kan verdunnen naderhand, terwijl de ander beweert dat je niet te hard moet koken of de deksel erop moet houden vanwege het verlies aan vocht.
Ik kook met de deksel deels op de pan, maar wel op een flinke temperatuur.

Het gevolg was dat er van de beoogde 10 liter wort, een schrale 6,5 liter overbleef met een SG van 1074.
Mijn start SG had rond de 1054 moeten zitten, dus heb ik uiteindelijk het wort verdund met water totdat ik op 1052 uitkwam.
Ik heb nu alleen geen flauw idee meer hoeveel liter wort ik nu in het vat heb zitten. :o
Hoe ga ik dat aanpakken als ik straks suiker toe moet voegen om te bottelen?
Ik was namelijk niet van plan om per fles suiker toe te gaan voegen, ideeën?
Daarna gist toegevoegd en nu staat het vat mooi te gisten in de kelder.

Daarmee hebben we een mooie brouwdag achter de rug, waaruit weer wat weizen lessen ( haha :P) getrokken kunnen worden!

Ik hoor graag eventuele ideeën en verbeteringen van andere brouwers als die er zijn.

Een mooie dag,
Robbin

IONOX

Brouwen is vooral heel veel doen. Ik betrap mijzelf er ook op zo veel mogelijk advies in te willen winnen over van alles en nog wat. Uiteindelijk zijn wij allemaal hobbybrouwers die (meestal) op basis van gevoel (niet vanuit de wetenschap) hier tips en adviezen geven. Hoe meer je brouwt, hoe vaker dingen beter gaan en hoe vaker je dingen kunt uittesten. Zo zijn heel veel van ons begonnen. Die tips voor algemene brouwskills zijn erg handig in het begin, daar je nog niet echt veel kennis van het proces hebt. Het is daarom ook niet erg dat het ene boek wat anders zegt dan het ander. Probeer het en trek vanuit daar zelf je conclusies. Wil je echt de harde science achter iets weten, kijk of je dan hier en daar wat wetenschappelijke artikelen kunt lezen. Een boek als Verander water in bier is een prima hobby brouw boek, maar verwacht er geen wetenschappelijke analyses uit die bepaalde statements beargumenteren.

Over het recept en je werkwijze, het is goed dat je brouwt naar een recept en verdund hebt met water. Anders had je een weizen van 8 procent gebrouwen. Wort is eigenlijk voornamelijk suikerwater. Er zitten een opgeloste hoeveelheid koolstofverbindingen in die verkregen zijn vanuit de moutstort (glucose, fructose, maltose, maltotriose) op een hoeveelheid water. Die vormt samen je SG. Water toevoegen is simpelweg die hoeveelheid verbindingen verdelen over een grotere hoeveelheid. Je doel is 1054, dus prima dat je verdund hebt. Als je meer ervaring gaat opdoen, zal je zien dat het belangrijk is dat je dit verlies goed incalculeert, want brouwers modificeren het profiel van het water door mineralen toe te voegen (geen probleem als je dat nu niet doet).

De hoeveelheid water die je hebt toegevoegd zal rond de 2,7L zijn geweest, waardoor de totale hoeveelheid wort 9,2L is geworden. Het softwareprogramma BrouwHulp kan een leuk middel zijn om hier eens mee te gaan stoeien. Dit soort berekeningen en nacalculaties kun je daarin maken.

RobbinR

Hey IONOX,

Bedankt voor je reactie! Duidelijk taal en ik ben het zeker met je eens, brouwen is leren. Ik ben zelf technisch opgeleid en ben daardoor in veel hobby's wel benieuwd naar de achterliggende wetenschap van verschillende processen. Ik ben ook van mening dat je iets beter doet als je de achterliggende gedachte van de verschillende processen weet.

Citaat van: IONOX op 18-05-2020  11:24 uDe hoeveelheid water die je hebt toegevoegd zal rond de 2,7L zijn geweest, waardoor de totale hoeveelheid wort 9,2L is geworden. Het softwareprogramma BrouwHulp kan een leuk middel zijn om hier eens mee te gaan stoeien. Dit soort berekeningen en nacalculaties kun je daarin maken.
Het mineraliseren van water heb ik al wel eens voorbij zien komen op het forum hier, maar nog niks over gelezen. Daar zal ik ook eens in duiken, het klinkt namelijk als een goed onderdeel om de brouwskills mee uit te bereiden als er eenmaal fatsoenlijk bier gebrouwen wordt!

Citaat van: IONOX op 18-05-2020  11:24 uDe hoeveelheid water die je hebt toegevoegd zal rond de 2,7L zijn geweest, waardoor de totale hoeveelheid wort 9,2L is geworden. Het softwareprogramma BrouwHulp kan een leuk middel zijn om hier eens mee te gaan stoeien. Dit soort berekeningen en nacalculaties kun je daarin maken.
Van BrouwHulp heb ik ook al een en ander gehoord, daar zal ik me ook eens in verdiepen.

IONOX

Snap ik. Ik ben onderhoudsconsultant en denk dus ook veel vanuit de techniek, wetenschap, best practices etc. om processen te optimaliseren. Dat is eigenlijk wat je continu aan het doen bent met brouwen. Processen steeds beter aanpakken zodat je beter bier brouwt.

Wat helpt is dat je eerst leert fietsen. Ik heb een wiel, een stuur, een bel, een frame etc.
Wil je weten waarom de man op z'n racefiets harder met z'n racefiets kan fietsen dan jij (prof brouwer die beter bier brouwt dan jij), is dat weer een andere tak van sport.
Feit is dat je eerst moet leren fietsen. En dat kan best door een paar mensen uitgelegd worden die niet de precieze materiaalsoort en materiaaldikte van je fiets kennen.

Wat mij hielp is het opsplitsen van batches gebrouwen bier in meerdere kleinere emmers. Zo leer je echt heel goed kennen wat een bepaalde gist onder een bepaalde temperatuur doet. Wat doet een hoeveelheid dry-hop met je bier. Doordat je dus met 20L effectief 4 batches van 5L kan vergisten, kun je je leercurve snel aanpassen. Wees daar ook slim in als dit iets is waar je je passie in kwijt kan.

RobbinR

Ik heb er inderdaad ook al over na zitten denken om in split batches te gaan werken met bijvoorbeeld verschillende gisten (voor verschillende smaakprofielen), of voor verschillende gisttemperaturen, dry hoppen, etc. Maar dat is voor nu nog toekomstmuziek haha.

Eerst leren fietsen inderdaad! ;)

Nog tips voor het bottelen als ik het preciese volume niet weet?
Ik zat zelf te denken aan een pan op een weegschaal zetten, het kraantje open zetten van het gistvat om het jongbier over te hevelen, gewicht opnemen en omrekenen naar volume met de eind SG?
Hoe "bang" moet ik zijn voor zuurstofinslag?

trebvuister

Citaat van: RobbinR op 18-05-2020  14:00 uNog tips voor het bottelen als ik het preciese volume niet weet?
Ik zat zelf te denken aan een pan op een weegschaal zetten, het kraantje open zetten van het gistvat om het jongbier over te hevelen, gewicht opnemen en omrekenen naar volume met de eind SG?

Als je een ronde emmer of vat hebt is het eenvoudig uit te rekenen toch? (inhoud = 0,25 x diameter x diameter x vloeistofhoogte)

RobbinR

Citaat van: trebvuister op 18-05-2020  16:15 uAls je een ronde emmer of vat hebt is het eenvoudig uit te rekenen toch? (inhoud = 0,25 x diameter x diameter x vloeistofhoogte)
Klopt, alleen is een deel daarvan natuurlijk ook bezinksel en loopt mijn vat taps af.
Maar alsnog kan je daar wel een goede benadering mee maken natuurlijk.
Of de inhoud berekenen voor een afgeknotte kegel.

Al bedoel je dan denk ik π x r2 x vloeistofhoogte (in dm3 voor liters).

Thanks Trebvuister, goede bron van inspiratie dit!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.