Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bijsmaakje/fenolen  (gelezen 375 keer)

Offline brouwerij de Stier

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bijsmaakje/fenolen
« Gepost op: 17-05-2020 12:36 u »
Hallo medebrouwers,

ik heb de afgelopen maanden 3 verschillende bieren gebrouwen. Een tripel, een quadrupel en een karmeliet. Ik maisch volgens de gebruikelijke schema's en vergist gecontroleerd op een lage temperatuur in een klimaatkast. Ik heb ooit een keer een brouwsel weggegooid omdat dit bier een bijsmaakje had. Ik had bij dit bier Kardemom gedaan en dat gaf toen een soort medicinale/hoestsiroop achtige bijsmaak. Ik dacht dat dit kwam door een overvloedig gebruik van Kardemom.
Heb hierna weer veel gelezen op dit forum en laatst las ik iets over bijsmaken welke worden gevormd door fenolen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe zoiets smaakt maar heb wel gelezen dat hier allerlei smaakvariaties van zijn. Van rubberachtig tot medicinaal.
Nu proef ik bij mijn laatst gebrouwen bieren ook weer een bijsmaakje. Ik kan het omschrijven als een beetje hoestsiroop achtig.
Ik heb gelezen dat dit wellicht kan komen door het gebruik van chloorachtige middelen welke worden gebruikt bij het schoonmaken van de flesjes. Ikzelf gebruik Puro Caustic. Na gebruik spoel ik de flesjes wel 2 x na met koud water. Zouden de bijsmaakjes kunnen komen doordat ik dit middel gebruik? 
Ik hoor graag van jullie

gr Richard

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
Re: bijsmaakje/fenolen
« Reactie #1 Gepost op: 17-05-2020 13:03 u »

Ik heb gelezen dat dit wellicht kan komen door het gebruik van chloorachtige middelen welke worden gebruikt bij het schoonmaken van de flesjes. Ikzelf gebruik Puro Caustic. Na gebruik spoel ik de flesjes wel 2 x na met koud water. Zouden de bijsmaakjes kunnen komen doordat ik dit middel gebruik? 

Of dat deze smaak veroorzaakt weet ik niet. Maar gisteren las ik toevallig bij de beschrijving van 'uniclean caustic' (ik veronderstel dat dit een variant is van puro caustic) dat je moet naspoelen met heet water.

Zie: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/reinigen/uniclean-caustic-1-kg.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: bijsmaakje/fenolen
« Reactie #2 Gepost op: 17-05-2020 22:24 u »
Twee keer naspoelen met lauw water volstaat om geen last te krijgen van een chloorfenolsmaak. Ik doe dat al heeeeel lang.

Fenolische smaken kunnen op verschillende manieren in je bier komen. Sommige gisten geven dergelijke smaken en ook infecties kunnen fenolische smaken geven.

Zie ook https://www.winning-homebrew.com/phenolic-flavors.html

Offline brouwerij de Stier

• Junior lid
  • **
Re: Bijsmaakje/fenolen
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2020 09:47 u »
Dank, voor jullie reactie. Zal de volgende keer wat minder heet spoelen en mijn flesjes iets beter uitspoelen.

Tags: