Bijsmaakje/fenolen

Gestart door brouwerij de Stier, 17-05-2020 12:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerij de Stier

Hallo medebrouwers,

ik heb de afgelopen maanden 3 verschillende bieren gebrouwen. Een tripel, een quadrupel en een karmeliet. Ik maisch volgens de gebruikelijke schema's en vergist gecontroleerd op een lage temperatuur in een klimaatkast. Ik heb ooit een keer een brouwsel weggegooid omdat dit bier een bijsmaakje had. Ik had bij dit bier Kardemom gedaan en dat gaf toen een soort medicinale/hoestsiroop achtige bijsmaak. Ik dacht dat dit kwam door een overvloedig gebruik van Kardemom.
Heb hierna weer veel gelezen op dit forum en laatst las ik iets over bijsmaken welke worden gevormd door fenolen. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe zoiets smaakt maar heb wel gelezen dat hier allerlei smaakvariaties van zijn. Van rubberachtig tot medicinaal.
Nu proef ik bij mijn laatst gebrouwen bieren ook weer een bijsmaakje. Ik kan het omschrijven als een beetje hoestsiroop achtig.
Ik heb gelezen dat dit wellicht kan komen door het gebruik van chloorachtige middelen welke worden gebruikt bij het schoonmaken van de flesjes. Ikzelf gebruik Puro Caustic. Na gebruik spoel ik de flesjes wel 2 x na met koud water. Zouden de bijsmaakjes kunnen komen doordat ik dit middel gebruik? 
Ik hoor graag van jullie

gr Richard

Kiekeboe

Citaat van: brouwerij de Stier op 17-05-2020  12:36 uIk heb gelezen dat dit wellicht kan komen door het gebruik van chloorachtige middelen welke worden gebruikt bij het schoonmaken van de flesjes. Ikzelf gebruik Puro Caustic. Na gebruik spoel ik de flesjes wel 2 x na met koud water. Zouden de bijsmaakjes kunnen komen doordat ik dit middel gebruik? 

Of dat deze smaak veroorzaakt weet ik niet. Maar gisteren las ik toevallig bij de beschrijving van 'uniclean caustic' (ik veronderstel dat dit een variant is van puro caustic) dat je moet naspoelen met heet water.

Zie: https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/reinigen/uniclean-caustic-1-kg.html

Jacques

Twee keer naspoelen met lauw water volstaat om geen last te krijgen van een chloorfenolsmaak. Ik doe dat al heeeeel lang.


Fenolische smaken kunnen op verschillende manieren in je bier komen. Sommige gisten geven dergelijke smaken en ook infecties kunnen fenolische smaken geven.

Zie ook https://www.winning-homebrew.com/phenolic-flavors.html

brouwerij de Stier

Dank, voor jullie reactie. Zal de volgende keer wat minder heet spoelen en mijn flesjes iets beter uitspoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.