Gebruik gistkast

Gestart door Kokkebil, 17-05-2020 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Is er wat op tegen om na de hoofdgisting (bijv. 3 of 4 dagen) het bier uit de gistkast (dus temperatuur gecontroleerd) te halen en verder op kamertemperatuur te vergisten.
Ik wil vaker brouwen en de kast dus vaker gebruiken.

Rob.Erto

Alles kan. Doe wat voor jou werkt. Ik heb mijn bieren nog nooit temperatuur gecontroleerd laten vergisten.

Koen S

Hangt af van de gist en de smaken die jij zoekt.

Kiekeboe

Volgens mij bewijst een gistkast in de fase van de hoofdvergisting haar belangrijkste nut. Dan loopt de temperatuur in het gistvat op door de werking van de gist zelf. Dan moet er "tegen-gekoeld" worden door de koelkast. Een te warme vergisting levert een gebrekkige schuimstabiliteit en nog vanalles. Na enkele dagen, echter volgt de temperatuur in het gistvat de omgevingstemperatuur. Als die omgevingstemperatuur niet te veel schommelt lijkt me dat een goed plan van jou. (Op voorwaarde dat de voorgeschreven vergistingstemperatuur van betreffende gist =+/- kamertemperatuur.)

Kokkebil

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  12:55 uVolgens mij bewijst een gistkast in de fase van de hoofdvergisting haar belangrijkste nut. Dan loopt de temperatuur in het gistvat op door de werking van de gist zelf. Dan moet er "tegen-gekoeld" worden door de koelkast. Een te warme vergisting levert een gebrekkige schuimstabiliteit en nog vanalles. Na enkele dagen, echter volgt de temperatuur in het gistvat de omgevingstemperatuur. Als die omgevingstemperatuur niet te veel schommelt lijkt me dat een goed plan van jou. (Op voorwaarde dat de voorgeschreven vergistingstemperatuur van betreffende gist =+/- kamertemperatuur.)

Momenteel heb ik een Wyeast 3711 saison in kast staan bij 27 ºC.
Dus als ik het goed snap geeft een hoge vergistingstemperatuur slecht schuim.

Koen S

Citaat van: Kokkebil op 17-05-2020  13:32 uMomenteel heb ik een Wyeast 3711 saison in kast staan bij 27 ºC.
Dus als ik het goed snap geeft een hoge vergistingstemperatuur slecht schuim.
Dat is wel erg kort door de bocht. Voor een Saison of de meeste Kveiks is hogere temperatuur juist ok. Voor een cleane blonde meestal niet.
Kijk naar de specs van de gist, hou de eerste vergisting op de ondergrens van temperatuur van deze gist en verhoog later als dat zinvol is. Je schuim zal er zo niet onder lijden.

Kiekeboe

Citaat van: Kokkebil op 17-05-2020  13:32 uMomenteel heb ik een Wyeast 3711 saison in kast staan bij 27 gr.
Dus als ik het goed snap geeft een hoge vergistingstemperatuur slecht schuim.

Ja.

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 17-05-2020  13:44 uDat is wel erg kort door de bocht. Voor een Saison of de meeste Kveiks is hogere temperatuur juist ok. Voor een cleane blonde meestal niet.
Kijk naar de specs van de gist, hou de eerste vergisting op de ondergrens van temperatuur van deze gist en verhoog later als dat zinvol is. Je schuim zal er zo niet onder lijden.

Dat zijn de uitzonderingen op de algemene regel.

Kokkebil

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  14:05 uDat zijn de uitzonderingen op de algemene regel.

Super gist!
Giststarter gemaakt van 2 liter voor 25 liter wort.
Woensdag gebrouwen, begin SG 1050
Nu nog geen 4 dagen later al 1006!!!!!!

Rob.Erto

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  14:05 uDat zijn de uitzonderingen op de algemene regel.

Wat is hoog? Een bier dat wordt vergist zonder gecontroleerde temperatuur op kamertemperatuur geeft niet per definitie slecht schuim.

Kiekeboe

Citaat van: Rob.Erto op 17-05-2020  17:17 uWat is hoog? Een bier dat wordt vergist zonder gecontroleerde temperatuur op kamertemperatuur geeft niet per definitie slecht schuim.

Dat kan, maar in mijn geval was het controleren en verlagen van de vergistingstemperatuur de oplossing voor een gebrekkige schuimstabiliteit. Maar in zoverre ik begrijp kunnen er ook nog heel wat andere oorzaken zijn van een gebrekkige schuimstabiliteit zoals een hoog alcoholpercentage, het te lang laten staan van het jongbier op de gistkoek, (nog 85 redenen), enz.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 17-05-2020  13:32 uMomenteel heb ik een Wyeast 3711 saison in kast staan bij 27 ºC.
Dus als ik het goed snap geeft een hoge vergistingstemperatuur slecht schuim.

Bij een gist die bij een hogere temperatuur veel hogere alcoholen aanmaakt is dat zeker het geval. Maar de ene gist is de andere niet. Veel Belgische gisten maken veel hogere alcoholen aan.

Jacques

Citaat van: Rob.Erto op 17-05-2020  17:17 uWat is hoog? Een bier dat wordt vergist zonder gecontroleerde temperatuur op kamertemperatuur geeft niet per definitie slecht schuim.

Met het stijgen van de buitentemperatuur wordt ook de kamertemperatuur hoger. Bij een ongecontroleerde vergisting kan de temperatuur in je gistvat zo'n 5 ºC hoger zijn dan de omgevingstemperatuur. Je vergist dan snel bij 27 à 28 ºC. Dat kan zorgen voor veel esters en hogere alcoholen afhankelijk van de gebruikte gist. Dat komt zowel de smaak als de schuimhoudbaarheid niet ten goede.

Zie ook
Esters and Fusel Alcohols
A Look at Studies and Experimental Brew

brewkeet

Citaat van: Kokkebil op 17-05-2020  12:30 uIs er wat op tegen om na de hoofdgisting (bijv. 3 of 4 dagen) het bier uit de gistkast (dus temperatuur gecontroleerd) te halen en verder op kamertemperatuur te vergisten.
Ik wil vaker brouwen en de kast dus vaker gebruiken.

Is het een optie om nog een vergistingskast te maken. Ik heb er 2 staan, 1 voor mijn hoofdvergisting en de andere waar me kratten met bierfles in gaan. met een beetje slim omgaan met je temperatuur (starten iets lager en naarmate de dagen volgen steeds half graadje erbij) lukt het me om elke 2 weken te brouwen en alles mooi uit te laten gisten.

Om nog een vergistingskast te bouwen qua kosten hoef je het niet te doen:
- koelkast op marktplaats ( 20-30 eur)
- STC1000 temperatuur controller ( 16 euro) of ALIEEXPRES 8 euro
- verwarmingselement (halogeenlampje of een warmteplaat)

Dus voor nog geen 50-60 euro ben je klaar en een middagje knutselen als je voor het eerst met elektronica aan de gang gaat.

Kokkebil

Citaat van: brewkeet op 19-05-2020  09:10 uiIs het een optie om nog een vergistingskast te maken. Ik heb er 2 staan, 1 voor mijn hoofdvergisting en de andere waar me kratten met bierfles in gaan. met een beetje slim omgaan met je temperatuur (starten iets lager en naarmate de dagen volgen steeds half graadje erbij) lukt het me om elke 2 weken te brouwen en alles mooi uit te laten gisten.

Om nog een vergistingskast te bouwen qua kosten hoef je het niet te doen:
- koelkast op marktplaats ( 20-30 eur)
- STC1000 temperatuur controller ( 16 euro) of ALIEEXPRES 8 euro
- verwarmingselement (halogeenlampje of een warmteplaat)

Dus voor nog geen 50-60 euro ben je klaar en een middagje knutselen als je voor het eerst met elektronica aan de gang gaat.

Dat knutselen is het probleem niet.
Heb ruim 35 jaar  in de elektro branche gezeten en deze kast ook zelf geknutseld.
Maar geen ruimte meer voor een tweede kast in mijn brouwerijtje cq. motorstalling en ik hou alles graag centraal!

brewkeet

Citaat van: Kokkebil op 19-05-2020  12:21 uDat knutselen is het probleem niet.
Heb ruim 35 jaar  in de elektro branche gezeten en deze kast ook zelf geknutseld.
Maar geen ruimte meer voor een tweede kast in mijn brouwerijtje cq. motorstalling en ik hou alles graag centraal!

A oke, vandaar. En of je ervaring heb met elektro kon ik niet zien aan je post.

Jeroen76

Citaat van: brewkeet op 19-05-2020  09:10 uIs het een optie om nog een vergistingskast te maken. Ik heb er 2 staan, 1 voor mijn hoofdvergisting en de andere waar me kratten met bierfles in gaan. met een beetje slim omgaan met je temperatuur (starten iets lager en naarmate de dagen volgen steeds half graadje erbij) lukt het me om elke 2 weken te brouwen en alles mooi uit te laten gisten.

Om nog een vergistingskast te bouwen qua kosten hoef je het niet te doen:
- koelkast op marktplaats ( 20-30 eur)
- STC1000 temperatuur controller ( 16 euro) of ALIEEXPRES 8 euro
- verwarmingselement (halogeenlampje of een warmteplaat)

Dus voor nog geen 50-60 euro ben je klaar en een middagje knutselen als je voor het eerst met elektronica aan de gang gaat.

In de praktijk zul je zien dat je met deze bedragen het niet zal gaan redden.

Met alleen een STC1000 red je het niet. Dus tel er bij op: stopcontacten, snoer, etc.

Lampje, plaatje, ik zou zeggen een verwarmingslint. Werkt makkelijk en doet het prima en is prima qua prijs.

Koelkast van 30 euro zou moeten kunnen maar vraag me af hoe oud dat ding dan is en daarbij de kwaliteit van het ding...

Gr. Jeroen

Kokkebil

Citaat van: Jeroen76 op 19-05-2020  13:20 uIn de praktijk zul je zien dat je met deze bedragen het niet zal gaan redden.

Met alleen een STC1000 red je het niet. Dus tel er bij op: stopcontacten, snoer, etc.

Lampje, plaatje, ik zou zeggen een verwarmingslint. Werkt makkelijk en doet het prima en is prima qua prijs.

Koelkast van 30 euro zou moeten kunnen maar vraag me af hoe oud dat ding dan is en daarbij de kwaliteit van het ding...

Gr. Jeroen

Haha.
Mijn huidige gistkast:
Koelkast gered van de gemeentewerf (dus gratis),
Twee oude inbouw w.c.d. welke ik al jaren ergens het liggen, ingebouwd in een niet meer gebruikte broodtrommel.
STC 1000 van Ali.
Halogeen gloeilamp van de Action voor nog geen euri!
Totaal nog geen 10 euri!
Werkt perfect!

Jeroen76

Citaat van: Kokkebil op 19-05-2020  13:41 uHaha.
Mijn huidige gistkast:
Koelkast gered van de gemeentewerf (dus gratis),
Twee oude inbouw w.c.d. welke ik al jaren ergens het liggen, ingebouwd in een niet meer gebruikte broodtrommel.
STC 1000 van Ali.
Halogeen gloeilamp van de Action voor nog geen euri!
Totaal nog geen 10 euri!
Werkt perfect!
Er van uitgaande dat je niet alles al thuis hebt liggen natuurlijk...

Gr. Jeroen


brewkeet

Citaat van: Jeroen76 op 19-05-2020  13:20 uIn de praktijk zul je zien dat je met deze bedragen het niet zal gaan redden.

Met alleen een STC1000 red je het niet. Dus tel er bij op: stopcontacten, snoer, etc.

Lampje, plaatje, ik zou zeggen een verwarmingslint. Werkt makkelijk en doet het prima en is prima qua prijs.

Koelkast van 30 euro zou moeten kunnen maar vraag me af hoe oud dat ding dan is en daarbij de kwaliteit van het ding...

Gr. Jeroen

Ik denk dat het wel moet lukken zie ook de post van kokkenbil
Daarnaast:
stekker geaard 1 maal 3.15: https://www.hornbach.nl/shop/Stekker-geaard-rubber-zwart/3884328/artikel.html
contact stekker 2 maal 8 euro: https://www.hornbach.nl/shop/Contrastekker-randaarde-rubber-zwart/3884332/artikel.html
kabel a 0,75 cent de meter 3 euro: https://www.hornbach.nl/shop/Huishoudkabel-VMVL-3-x-1-0-wit-meterwaren/5188781/artikel.html
kroonsteentje 2 euro: https://www.hornbach.nl/shop/Kroonsteen-12-polig-1-5-4-0-mm-2-stuks/3867244/artikel.html

Een bakje van de chinees wat gaatjes in maken ( I know niet NEN1010 veilig maar wel praktisch). Totaal kost iets van 22 euro met de STC1000

Anders kan je ook de inkbird kopen
https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-308s-wifi-temperatuurregelaar-eu ( 50 euro)

Jeroen76

Ja dan wel....

Gr. Jeroen


Kokkebil

Citaat van: brewkeet op 19-05-2020  14:21 u( I know niet NEN1010 veilig maar wel praktisch).


https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-308s-wifi-temperatuurregelaar-eu ( 50 euro)

Alles volgens Nen1010 (nou ja, die boterhamtrommel is dubieus).

 ;D ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.