Vermogen instellen Brew Monk Magnus

Gestart door Niels98, 16-05-2020 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels98

Brouwers,

Ik brouw nu al ruim een jaar met de Brew Monk Magnus, bevalt nog steeds.
Mijn vraag is op welk vermogen (watt) jullie doen maischen en koken en waarom?

Zelf maisch ik op 1500 W en kook ik op 2000 W.

Heb eigenlijk geen idee of mijn ingesteld vermogen goed is, dus ik ben benieuwd naar jullie reacties!  :proost2:

André de Laat

Citaat van: Niels98 op 16-05-2020  22:36 uBrouwers,

Ik brouw nu al ruim een jaar met de Brew Monk Magnus, bevalt nog steeds.
Mijn vraag is op welk vermogen (watt) jullie doen maischen en koken en waarom?

Zelf maisch ik op 1500 W en kook ik op 2000 W.

Heb eigenlijk geen idee of mijn ingesteld vermogen goed is, dus ik ben benieuwd naar jullie reacties!  :proost2:

Je kunt toch gewoon de temperatuur instellen bij zo´n Brew Monk? Ik neem aan dat het vermogen automatisch verandert indien nodig?

Rinus

Ik ga ook nooit hoger dan 2000 W tijdens de maisch, waarom? Bij een hoger vermogen bestaat eerder de kans op aanbranden. Bovendien wil je niet te grote temp schommelingen wat bij een lager vermogen minder zou kunnen zijn.
Aan de andere kant kook ik meestal rond 2500-3000 W dan heb je hetzelfde risico op aanbranden lijkt mij.
Ik heb bij het schoonmaken ook altijd wel een klein beetje bruin gekleurd laagje in het midden (alleen binnen de middelste ring daarbuiten is het gewoon schoon).

Niels98

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  08:24 uJe kunt toch gewoon de temperatuur instellen bij zo´n Brew Monk? Ik neem aan dat het vermogen automatisch verandert indien nodig?

Bij de BrewMonk kan je inderdaad de temperatuur instellen  ;). Alleen het vermogen verandert niet automatisch indien nodig. Je dient zelf te programmeren met hoeveel vermogen je iedere maisch stap en de kook stap wilt uitvoeren. Het vermogen kan je instellen van 100 tot 3.000 Watt, in stappen van 100 Watt.

Niels98

Citaat van: Rinus op 17-05-2020  09:00 uIk ga ook nooit hoger dan 2000 W tijdens de maisch, waarom? Bij een hoger vermogen bestaat eerder de kans op aanbranden. Bovendien wil je niet te grote temp schommelingen wat bij een lager vermogen minder zou kunnen zijn.
Aan de andere kant kook ik meestal rond 2500-3000 W dan heb je hetzelfde risico op aanbranden lijkt mij.
Ik heb bij het schoonmaken ook altijd wel een klein beetje bruin gekleurd laagje in het midden (alleen binnen de middelste ring daarbuiten is het gewoon schoon).

Het aanbranden heb ik helaas al meegemaakt bij het eerste brouwsel, te fijn geschroot.
Bij het schoonmaken heb ik ook altijd wel een klein beetje bruin gekleurd laagje in het midden, maar dat krijg ik met schoonmaken er ook zo weer vanaf.

Gielus

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  08:24 uJe kunt toch gewoon de temperatuur instellen bij zo´n Brew Monk? Ik neem aan dat het vermogen automatisch verandert indien nodig?

Toch grappig dat je toch altijd weer reageert op een topic over brouwautomaat terwijl je er zelf geen hebt ;D

Bij de Easybrew/Brew Monk kun je het instellen van het vermogen vergelijken met de grote van de vlam op een gasfornuis. Wil je iets aan de kook brengen dan zet je het gas hoog, kookt het.. dan zet je het gas wat lager om het aan de kook te houden. Op dezelfde manier kun je omgaan met het vermogen van de brouwketel.

Bij meer vloeistof in de ketel zul je meer vermogen nodig hebben. Tijdens de maisch en ook tijdens de kook. En bij een minder volume heb je minder power nodig. Het is dus ook een klein beetje maatwerk.

Een beetje hetzelfde als op een fantastisch "2 pannen op inductie systeem" Daar stel je ook het vermogen van je inductie plaatje in ;)

ExPeteriment

In mijn beleving krijg je voornamelijk last van aanbranden door te hard pompen bij het maischen tov doorlaatbaarheid van de moutpijp. Meer of minder vermogen doet er dan geeneens zoveel toe, je bent gewoon aan het droogkoken op een heel dun laagje wort. Als ik veel tarwe in de stort heb schroot ik grover om nog redelijke doorstroming te houden. Bij koken wil ik veel rollen zien, dus max vermogen. Alles is dan heftig in beweging en brandt niet aan.

Niels98

Citaat van: ExPeteriment op 17-05-2020  17:54 uIn mijn beleving krijg je voornamelijk last van aanbranden door te hard pompen bij het maischen tov doorlaatbaarheid van de moutpijp. Meer of minder vermogen doet er dan geeneens zoveel toe, je bent gewoon aan het droogkoken op een heel dun laagje wort. Als ik veel tarwe in de stort heb schroot ik grover om nog redelijke doorstroming te houden. Bij koken wil ik veel rollen zien, dus max vermogen. Alles is dan heftig in beweging en brandt niet aan.

Ik knijp het kraantje van de recirculatie pomp ook altijd, heb geen last meer gehad van droogkoken/aanbranden. Zelf gebruik ik bij bijna al mijn recepten rijsthulzen, bij veel tarwe stort zeker. Filtratie loopt veel beter, en de doorlaatbaarheid tijdens het maischen door de moutpijp gaat soepel. Zelf zie ik bij 2000W koken ook rollen. Ik denk dat ik eens ga experimenteren tijdens de volgende brouw met het wattage tijdens het koken. Dank voor jou reactie.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.