Gistconcentratie meten

Gestart door hansHalberstadt, 16-05-2020 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  18:35 uDit is toch wel een lachertje, ExPeteriment. Je vindt het een mooi experiment, maar weet niet wat je met die info moet... :) ;)  :proost: :proost: :proost:

Je kunt ook niet reageren in een topic, dat vervuilt wat minder.

Jeroen76

Komt bij mij over als abracadabra en wellicht is het geweldig om te weten maar inderdaad wat levert het voor bruikbaars op? Eerlijk is eerlijk ik heb niet alles gelezen.

Ga het eens op mij in laten werken en het met een schuin oog volgen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 17-05-2020  22:04 uZeker een mooi experiment.... Maar wat kunnen we er straks mee? Als Hans hier een werkend apparaat van kan maken met enigszins betrouwbare meetresultaten... zou het wel mooi zijn als er daarna ook een traject op volgt om het tot een commercieel product te maken zodat het op de markt kan komen en dus beschikbaar voor hobbybrouwers of klein commerciële brouwers...  :brouwen: :biersmile:

Anders blijft het bij dit experiment en over een jaar kunnen we het slechts nalezen en praktisch kunnen we er dan weinig mee... :nut:
Als dat traject er komt zou dat mooi zijn, maar staat los van het feit dat je eerst het voorontwikkelwerk moet doen anders komt er sowieso geen product. Daar staan we dus nu. Voor een commercieel product komt veel meer kijken.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 18-05-2020  10:23 uAls dat traject er komt zou dat mooi zijn, maar staat los van het feit dat je eerst het voorontwikkelwerk moet doen anders komt er sowieso geen product.

Dat snap ik uiteraard....  :groots:^-^ :brouwen:  Maar als je er iets moois van kan maken en er is interesse in de bierwereld... ;) :biersmile:

William

Citaat van: hansHalberstadt op 17-05-2020  19:08 uJe kunt er inderdaad dat soort dingen mee:
-giststarter volgen tijdens het groeien.
-kijken of je de juiste hoeveelheid gist ent
-inzicht krijgen hoeveel de gist nog doorgroeit na aanenten
-bv kijken of beluchten iets doet met het aantal cellen in de hoofdwort
-kijken hoeveel gist er als is neergeslagen tijdens de gisting dus of het bv zin heeft om te zwenken of roeren.
-kijken of er al voldoende gist is neergeslagen om al te  kunnen bottelen
-kijken hoeveel botttelgist er in je flesjes zit

etc.

Wat je er denk ik als hobbybrouwer vooral mee kunt doen is nagaan in welke fase de starter zich bevindt om te bepalen wanneer je kun opschalen.
Het zou helemaal mooi zijn als de cuvet een doorstroomcuvet is zodat je niet hoeft te samplen. Maar dan heb je wel weer wat meer gevaar op besmetting. Waarschijnlijk zal de cuvet een korte weglengte moeten hebben omdat de OD anders te hoog wordt.

In veel gevallen wil je natuurlijk weten of de gist ook actief is dus niet alleen dode cellen tellen.

Net zo leuk als een bellenteller / CO2 productie meter / Ispindel  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: William op 18-05-2020  21:05 uWat je er denk ik als hobbybrouwer vooral mee kunt doen is nagaan in welke fase de starter zich bevind om te bepalen wanneer je kun opschalen.
Het zou helemaal mooi zijn als de cuvet een doorstroomcuvet is zodat je niet hoeft te samplen. Maar dan heb je wel weer wat meer gevaar op besmetting. Waarschijnlijk zal de cuvet een korte weglengte moeten hebben omdat de OD anders te hoog word.

In veel gevallen wil je natuurlijk weten of de gist ook actief is dus niet alleen dode cellen tellen.

Net zo leuk als een bellenteller / CO2 productie meter / Ispindel  ;D
Klopt. Ik moet nu 10 x verdunnen en dan is het aan het einde nog net aan de hoge kant, dus eigenlijk moet je wel 25 x verdunnen. Dan kom je op een weglengte van 0.5 mm. Dat begint al aardig op een microscoopglaasje te lijken met dekglaasje, maar moet op zich wel te doen zijn.

hansHalberstadt

Het startertje is nu vrijwel uitgegist.
Hier het vervolg van de plaatjes. op dag3 ben ik overgegaan van 10 x verdund sample meten naar 25 x verdund. De verdunningsfactor zit in de berekening dus zou niet uit mogen maken in het geldige werkgebied. Je ziet echter dat voor de optische dichtheidsmeting het wel veel uitmaakt. Van 230 miljoen cellen/ml (OD=1,47) naar 330 miljoen cellen/ml (OD=0,92). De OD meting mag je eigenlijk alleen maar gebruiken tot OD=ca 0,5 anders meet je minder cellen dan er zijn.

Voor de afbuigingsmethode zie je dat het voor de verdunning 10 of 25 vrijwel niets uitmaakt.
584 miljoen cellen/ml (wortel A/R=1.14 bij 10x)
588 miljoen cellen/ml (wortel A/R=0.47 bij 25x)

De afbuigmethode lijkt dus beter te werken dan de OD methode.


Ik ga nu nog een proefje doen met deze verse gist verder doorkweken.
in 2 identieke porties, 1 met lucht en zwenken en de andere met beschermende koolzuur.
Dus testen groei met en zonder zuurstof.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 18-05-2020  16:42 uDat snap ik uiteraard....  :groots:^-^ :brouwen:  Maar als je er iets moois van kan maken en er is interesse in de bierwereld... ;) :biersmile:
Ik denk dat het al bestaat:
Bijvoorbeeld
https://www.pce-instruments.com/dutch/meettechniek/meetapparatuur-voor-alle-parameters/troebelheidsmeter-pce-instruments-troebelheidsmeter-pce-tum-20-det_388830.htm?_list=kat&_listpos=1

hansHalberstadt

Hier nog een link naar principe waarmee je met hetzelfde idee direct met een probe in de vloeistof kunt meten.
https://instrumentationtools.com/turbidity-analyzer-working-principle/

Jacques

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  10:41 uVolgens mij kom je daar met je meten en berekenen amper aan toe.

Ieder van ons heeft een hobby in de hobby. Bij sommigen valt dat meer op dan bij anderen. Het mooie is dat we van de hobby's in de hobby kunnen leren.  :brouwen:  :weetbeter:

Jacques

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  18:35 uDit is toch wel een lachertje, ExPeteriment. Je vindt het een mooi experiment, maar weet niet wat je met die info moet... :) ;)  :proost: :proost: :proost:

Heb je dat nooit? Dat is iets mooi vindt om te zien maar nog niet goed weet wat je mee kan?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-05-2020  19:23 uGist is nu 16 x zoveel geworden in een tijd van 4 uur (van 4 miljoen/ml naar 67 miljoen/ml). Dat is dus een verdubbeling elk uur.
0 uur 1
1 uur 2
2 uur 4
3 uur 8
4 uur 16

Heb je ook gistcellen geteld met een telkamer en microscoop ter controle?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-05-2020  23:02 uHeb je ook gistcellen geteld met een telkamer en microscoop ter controle?
Nee geen telkamer, die heb ik helaas nog niet wel verdunningsreeks. Dus de absolute getallen ontbreken nog, maar de verbanden met concentratie liggen wel vast. Die telkamer kan wel in een later stadium, maar is uiteindelijk wel nodig. 

William

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2020  12:03 uHier nog een link naar principe waarmee je met hetzelfde idee direct met een probe in de vloeistof kunt meten.
https://instrumentationtools.com/turbidity-analyzer-working-principle/

In de industrie is de inline turbiditeitmeting redelijk gewoon. Ook daar beperking van OD bereik. Tegenwoordig zie je steeds meer backscatter sensoren worden toegepast. Voordeel is dat het bereik breder is, vooral bij hogere celdichtheden.

hansHalberstadt

De afgelopen dagen een proefje gedaan met 2x 20 0ml wort in 2 afgesloten potjes.
1 potje onder koolzuurbescherming en andere potje met lucht.
Beide potjes evenveel gist toegevoegd, elk 1 ml van de starter van het vorige proefje. bij het meten steeds 25x verdund. Tijdens het groeien af en toe zwenken. na het nemen van een monster, het CO2 atmosfeer potje weer aanvullen met nieuwe CO2 zodat er geen lucht bij kan. Doel van het proefje was om te zien wat het verschil is tussen opkweken met en zonder zuurstof.
Gisting begon na 0.6 dagen.
Opkweken met zuurstof levert ca 30% meer cellen. Wat ook opviel is dat de logfase veel minder sterk leek dan bij het vorige proefje.



hansHalberstadt

Vanavond alle gist verzameld in 2x een reageerbuisje (gieten en 3x naspoelen met druppeltjes water zodat er niets achterblijft). Dan kunnen we morgen of overmorgen zien hoeveel gist er in het bier zat. 

hansHalberstadt

Links de gist van het potje met lucht.
Rechts de gist van het potje met koolzuuromgeving.
Het potje met lucht geeft iets meer gist, maar dat is hooguit een verschil van 10-20%. Ongeveer vergelijkbaar met wat er volgens de goeicurve in de eerste 4 dagen is ontstaan.

hansHalberstadt

In dit topic verwijst Jacques naar onderzoek wat een andere conclusie op zou moeten leveren. De vraag is dus hoe kunnen 2 verschillende onderzoeken tot 2 verschillende uitkomsten komen?

ps, natuurlijk weet ook ik van dit soort onderzoeken en dat je gist zuurstof nodig heeft in het begin. Dat was precies de reden om een keer dit proefje te doen. Maar ik was wel verbaasd over de uitkomst. (Neemt niet weg dat ik bij opkweken van gist nog steeds zuurstof gebruik).

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  10:26 uIn dit topic verwijst Jacques naar onderzoek wat een andere conclusie op zou moeten leveren. De vraag is dus hoe kunnen 2 verschillende onderzoeken tot 2 verschillende uitkomsten komen?

ps, natuurlijk weet ook ik van dit soort onderzoeken en dat je gist zuurstof nodig heeft in het begin. Dat was precies de reden om een keer dit proefje te doen. Maar ik was wel verbaasd over de uitkomst. (Neemt niet weg dat ik bij opkweken van gist nog steeds zuurstof gebruik).

Er zijn heel veel tests gedaan om de invloed van het beluchten van het wort te meten in heel wat laboratoria. Er is onder wetenschappers algemene consensus dat beluchten leidt tot meer gistgroei en dat naar mate het wort intensiever belucht is je meer gistcellen krijgt.

Maar er zijn meer factoren. De hoeveelheid gist waarmee je begint maakt veel uit voor de groei van het aantal gistcellen. Het onderstaande plaatje laat dit zien.






hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-06-2020  17:34 uEr zijn heel veel tests gedaan om de invloed van het beluchten van het wort te meten in heel wat laboratoria.
Ja dat dacht ik ook. Alleen zie ik even niet waarom mijn proefje dan fout zou zijn. Ik heb na het koken gelijk aflaten koelen en bijna gelijk de lucht vervangen door CO2 en ook na elke meting weer CO2 in het potje gestopt (slangetje op de bodem, rustige stroom vanuit reduceer tot ik zeker wist dat er geen lucht meer boven zat)  Dus dan denk ik dat mijn proefje net zo 'geldig' is als die lab proeven.

EBC

Wat willen jullie nu bewijzen?
- dat gist meer groeit onder invloed van zuurstof
- dat beluchten een beter bier oplevert
?

Het eerste is bewezen.
Het tweede is afhankelijk van wat je als brouwer wilt bereiken en wat voor soort gist je gebruikt. Ofwel soms waar en soms niet.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-06-2020  19:09 uWat willen jullie nu bewijzen?
- dat gist meer groeit onder invloed van zuurstof
- dat beluchten een beter bier oplevert
?

Het eerste is bewezen.
Het tweede is afhankelijk van wat je als brouwer wilt bereiken en wat voor soort gist je gebruikt. Ofwel soms waar en soms niet.

Dit proefje heb ik gedaan omdat ik een apparaatje had gemaakt om de hoeveelheid cellen te meten met een laser en een fotocel. Dus toen dacht ik ik ga eens kijken hoeveel nu het verschil in gistgroei is met en zonder zuurstof want dat zou een groot verschil moeten geven was ik van overtuigd en dat kon ik nu voor het eerst echt meten en op het forum laten zien. Maar het resultaat bleek heel anders dan ik verwacht had, nl maar een klein beetje meer groei.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  19:48 uDit proefje heb ik gedaan omdat ik een apparaatje had gemaakt om de hoeveelheid cellen te meten met een laser en een fotocel. Dus toen dacht ik ik ga eens kijken hoeveel nu het verschil in gistgroei is met en zonder zuurstof want dat zou een groot verschil moeten geven was ik van overtuigd en dat kon ik nu voor het eerst echt meten en op het forum laten zien. Maar het resultaat bleek heel anders dan ik verwacht had, nl maar een klein beetje meer groei.

Op zich verbaast me dat niks voor hobby omstandigheden. Dat beetje kletteren dat een hobbyist doet levert nauwelijks zuurstof op.
Je moet al flink met een bruissteen aan de rit wil je iets veroorzaken, en dan nog is het zeer beperkt. Veel schuim, weinig zuurstof.

Voor vloeibare gisten hard nodig maar onvoldoende, voor gedroogde gisten zinloos.

Theorie en praktijk. Lang geleden toen Edgar hier nog was ...  ;D :brouwen:

Jacques

Citaat van: EBC op 28-06-2020  19:09 uWat willen jullie nu bewijzen?

Ik wil niets bewijzen maar wijzen op het feit dat gistgroei van meerdere factoren afhankelijk is.

In het boek Brewing Yeast Fermentation Performance van professor Katherine Smart wordt hier uitgebreid ingegaan.
Het plaatje komt uit dat boek. Overigens is het een zeer prijzig boek...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.