Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat ging er mis?  (gelezen 1679 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Wat ging er mis?
« Reactie #25 Gepost op: 18-05-2020 17:09 u »
Laat je maar niets aanpraten, een vergistingskast is absoluut geen vereiste voor het brouwen van lekker bier (knuppen in het hoenderhok).

Maar het helpt wel bij het voorkomen van te hoge vergistingstemperaturen. Je bieren zijn veel beter reproduceerbaar.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 18-05-2020 18:32 u »
Laat je maar niets aanpraten, een vergistingskast is absoluut geen vereiste voor het brouwen van lekker bier (knuppen in het hoenderhok).

Vooral met de temperaturen van nu en die er aan zitten te komen is gecontroleerd vergisten het belangrijkste van het hele brouwproces.
Sowieso is het vergistingsproces het belangrijkst in het hele brouwproces.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #27 Gepost op: 18-05-2020 18:35 u »
Vooral met de temperaturen van nu en die er aan zitten te komen is gecontroleerd vergisten het belangrijkste van het hele brouwproces.
Sowieso is het vergistingsproces het belangrijkst in het hele brouwproces.
Een koelkast is belangrijker dan een brouwautomaat.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #28 Gepost op: 18-05-2020 20:09 u »
Je bieren zijn veel beter reproduceerbaar.

En dat is de juiste conclusie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 18-05-2020 20:30 u »
En dat is de juiste conclusie.

Je heb het eerste zinnetje van mijn reactie weggelaten.
Hoge vergistingsgraden kan bij heel veel gisten voor vervelende smaakafwijkingen geven zoals lijmsmaak, rozenwatersmaak en een onaangename scherpe smaak.

Online Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #30 Gepost op: 18-05-2020 21:11 u »
Toch is bij mij een keer in de zomer, mijn temperatuur controller kapot gegaan. De tripel die ik toen had gebrouwen is dus ongecontroleerd vergist. Ik heb dat bier uiteindelijk weg gekieperd. Ik vond het niet te drinken. Zoveel fenolische en oplosmiddelachtige smaken dat ik het niet lekker vond.

Nu heb je met een Belgische gist dat probleem sneller. Als je een neutralere gist zoals de US-05 gebruikt heb je wat meer ruimte qua hogere temperaturen. Of een Saison gist kan ook heel goed bij hogere temperaturen.

Dus als je niet de beschikking hebt over een gecontroleerde vergisting, zou ik een gist kiezen die daar een beetje geschikt voor is. Dan kun je prima bieren brouwen. Maar inderdaad je reproduceerbaarheid wordt dan wel veel minder.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #31 Gepost op: 19-05-2020 07:59 u »
Toch is bij mij een keer in de zomer, mijn temperatuur controller kapot gegaan. De tripel die ik toen had gebrouwen is dus ongecontroleerd vergist. Ik heb dat bier uiteindelijk weg gekieperd.

En juist dat beeld blijft hangen. Dat ervaar ik al sinds ik me heb aangemeld. Dat bier wat ongecontroleerd is vergist niet te zuipen is, je het maar beter weg kan gooien en dat een vergistingskast het allereerste is wat een beginnende brouwer moet aanschaffen. Dat je dan ineens fantastische bieren brouwt.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #32 Gepost op: 19-05-2020 08:32 u »
En juist dat beeld blijft hangen. Dat ervaar ik al sinds ik me heb aangemeld. Dat bier wat ongecontroleerd is vergist niet te zuipen is, je het maar beter weg kan gooien en dat een vergistingskast het allereerste is wat een beginnende brouwer moet aanschaffen. Dat je dan ineens fantastische bieren brouwt.
Dat is wel heel kort door de bocht, er zijn wat meer factoren die meespelen en 1 daarvan is een vergistingskast. Ben het er mee eens dat die op 1 staat maar wij hebben echt prima bieren gebrouwen zonder vergistingskast op een goed ge´soleerde zolder.

Gr. Jeroen

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 19-05-2020 09:31 u »

Ja .
Net of je een brouwautomaat nodig hebt om te brouwen.

ps
IK bedoel hiermee dat je manier van maischen en of brouwen minder belangrijk is voor de kwaliteit van je bier.
Dan het vergistingsproces want dat is heel bepalend voor de kwaliteit van je bier.
En daar hoort een vergistingskast bij.
In de begin jaren van het hobbybrouwen werd er in de zomer niet gebrouwen als het te warm was.

Offline Alexander_H

• Junior lid
  • **
  • Brouwen is leren
« Reactie #34 Gepost op: 19-05-2020 09:59 u »
Ik denk dat het ook een beetje afhangt van de plek waar je je vergisting doet, in onze inbouwkast in de bijkeuken is het bijvoorbeeld normaal gesproken tussen de 18 en 22 graden zomer of winter. In dezelfde week bij vergelijkbaar weer scheelt dat hooguit een graad of zo. Natuurlijk verwarmt de vergisting je bier ook, maar ik denk dat je redelijke resultaten daar kunt halen. In mijn garage is de fluctuatie veel groter, daar is het in de winter 7 graden en in de zomer 22 of zo.

Ik vergist overigens ook in een oude koelkast ,heeft met hooguit een paar tientjes gekost, een Chinese temperatuur controller, en een verwarmingselement uit de afvalcontainer op het werk.
Het is ook weer geen gigantische aanschaf waar je het over hebt.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #35 Gepost op: 19-05-2020 14:07 u »
Het mooie van een vergistingskast is dat je veel vrijheid hebt qua bierstijlen.

Even een greep bierstijlen die zonder een vergistingskast behoorlijk lastig zijn:
- Alle ondergisters, pils, bok etcetra.
- Saison

Ik vergist wel vaker zonder gistkast omdat ik soms een 2e bier uit hetzelfde bostel. Je moet dan echt uitkijken welke gist je pakt. Ik waag me niet aan gisten die snel fenolische smaken geven. Probeer gisten te pakken die tot redelijk hoog neutraal blijven. Heb goede ervaringen met ongecontroleerd vergisten met K÷lsch gist en met steam lager gist.

De enige reden die ik kan bedenken om geen vergistingskast te hebben maar wel andere dure apparatuur is ruimtegebrek. Ik zou zo'n ding ook niet in mijn huis gooien als ik geen berging had.

Daar zit ook een kern van waarheid in als je niet zorgvoldig omgaat met welke gisten je gebruikt. Als je een IPA probeert te brouwen zonder vergistingskast bij 25 graden dan proef je dat gewoon. Als je heel zorgvuldig het seizoen en je gisten uitkiest, zoals ze dat traditioneel ook doen ;), dan gaat het goed.

Online Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #36 Gepost op: 19-05-2020 18:12 u »
Ik geef een voorbeeld van een Belgische gist die bij hogere temperaturen veel fenolische smaakjes produceert. Het was toen ca 25 graden en door de vergisting wordt het wort/jongbier makkelijk 30 graden. Ik vond het bier toen echt niet lekker. Doe je datzelfde in maart, zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.

Maar ik blijf het bijzonder vinden, dat mensen wel investeren in dure rvs vaten, maar niet in gecontroleerde vergisting.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #37 Gepost op: 19-05-2020 18:18 u »
Die blingbling oogt natuurlijk veel fraaier dan een oude frigo. 🆒

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #38 Gepost op: 19-05-2020 20:02 u »

Gelukkig dan maar dat ik die koelkast eerder had dan mijn automaat.. :P

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #39 Gepost op: 19-05-2020 22:44 u »
Citaat van: Sander van Dijk
Maar ik blijf het bijzonder vinden, dat mensen wel investeren in dure rvs vaten, maar niet in gecontroleerde vergisting.

Enigszins offtopic, maar ik ben het met je eens. Mensen die nog nooit gebrouwen hebben en dan direct honderden euros gaan uitgeven aan een automatische brouwketel  :o

Mijn bieren vergisten altijd in de kruipruimte, ben nu bezig met het maken van een vergistingskast.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 20-05-2020 08:17 u »
Enigszins offtopic, maar ik ben het met je eens. Mensen die nog nooit gebrouwen hebben en dan direct honderden euros gaan uitgeven aan een automatische brouwketel  :o

Mijn bieren vergisten altijd in de kruipruimte, ben nu bezig met het maken van een vergistingskast.

Tja, je moet ergens beginnen. Zonder ketel valt er niets te vergisten en zonder gistvat heb je niets om in de vergistingskast te zetten. Een simpele soeppan in brouwformaat kost ook serieus geld en dan moet je dat ding ook nog kunnen verwarmen.

Ik heb serieus overwogen om met 10 liter pannen te beginnen op het fornuis om te kijken of dat werkt. Uiteindelijk toch maar die stap overgeslagen en een Grainfather gekocht. Kost inderdaad geld. Een vergistingskast zal er ook nog wel komen, kost vooral ruimte.

Offline Luiaard

• Junior lid
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 20-05-2020 11:40 u »
In een goed ge´soleerde omgeving, waar de temperatuur niet schommelt is prima te vergisten. Ik heb geen ruimte voor een extra koelkast en doe het altijd al zo. Het is echter wel zo dat het onmogelijk is om bepaalde zaken te realiseren (bepaalde bierstijlen of vergisting schema's).

Ik heb een kelder op 18/19 graden en een woonruimte op 20/22 graden (m.u.v. aanhoudende hittegolven). Voor veel bieren kom ik hier prima mee uit de voeten.