Wat ging er mis?

Gestart door Duuuf, 15-05-2020 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duuuf

Vandaag opende ik vol verwachting het eerste flesje van mijn zelf gebrouwen witbier. Het resultaat valt echter tegen terwijl ik mij geen missers of ongelukjes in het brouwproces kan herinneren.

Eerste wat opvalt is dat het schuim heel snel heel grof wordt en dan meteen helemaal dood slaat.
De smaak is wat "dun", bitter/zuur, waterig.

Iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken?

Hay

Zonder verder info kan niemand hier een zinnig antwoord op geven.

Duuuf

Aan wat voor een soort extra info moet ik dan denken?


IONOX

Post je recept, hoe de brouwdag ging, hoe heb je schoongemaakt, hoe verliep je bottelproces.
Beschrijf alle stappen!

Duuuf

Citaat van: IONOX op 16-05-2020  12:24 uPost je recept, hoe de brouwdag ging, hoe heb je schoongemaakt, hoe verliep je bottelproces.
Beschrijf alle stappen!

Ik heb heel simpel exact de instructies gevolgd van het pakket:
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/bierpakketten/Brewferm-moutpakketten/Brewferm-moutpakket-mr-white.html

Gebrouwen in een Grainfather, vooraf alles lag met warm water, water met oxi en warm water doorgespoeld. Eerste dagen in een 31 liter plastic gistvat, na 4 dagen overgeheveld naar een 20l fles. (Gisting op kamertemperatuur - min-max thermometer geeft aan dat gedurende het gistingsproces de temperatuur tussen de 18 en 23 graden is gebleven)

Na twee weken op de fles gebotteld, meest nieuwe flessen, (tijd in warm water met oxi laten badderen, daarna stevig omgespoeld met leidingwater.)

Twee weken op kamertemperatuur laten staan en toen de koelkast in, klaar voor consumptie.

Snelbier

Citaat van: Duuuf op 15-05-2020  21:56 uVandaag opende ik vol verwachting het eerste flesje van mijn zelf gebrouwen witbier. Het resultaat valt echter tegen....
Eerste wat opvalt is dat het schuim heel snel heel grof wordt en dan meteen helemaal dood slaat.
De smaak is wat "dun", bitter/zuur, waterig.
Iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken?
Zie eerdere antwoorden.. VEEL onbekende data, dus moelijk te adviseren.
De on-ervarenheid proef ik min of meer uit je posts, maar is zeker geen schande. Als we allemaal Freddy-H  zouden heten is dit forum wat mij betreft dood.
Enkele aanmerkingen:
- Oxi-pro is géén absolute cleaner. Werkt zelfs matig minimaal tegen actieve bacters, En als je het naspoelt met water houd je WATER over als actief component..
- Dun mondgevoel bij witbier? Hoort min of meer bij de soort.. Is géén makkelijk bier om (goed) te maken.
- Géén schuim en grove bubbels, zie punt 1.
Als je 'normaal' hebt gebrouwen denk ik aan een infectie.. En daar kunnen wij  thuisbrouwers NIET op testen..
Brouwze, en blijf lezen.  Snelbier

beun

In deze tijden wat lastig maar het kan enorm helpen als je lid bent van een brouwvereniging waar je je bier kunt laten proeven door ervaren brouwers of keurmeesters. vaak kunnen zij zeggen wat er mis is of wat er te verbeteren valt.

Zo blijft het gissen...

 stefan

Duuuf

Citaat van: Snelbier op 16-05-2020  17:50 uDe on-ervarenheid proef ik min of meer uit je posts, maar is zeker geen schande. Als we allemaal Freddy-H  zouden heten is dit forum wat mij betreft dood.


Klopt, ik heb een paar keer wat uit blik vergist om de smaak te pakken te krijgen en me langzaam aan voor te bereiden op het echte werk. Dit was mijn eerste waarbij ik alles met het handje deed maar de grondstoffen en het recept nog even uit het pakje haalde. Voor de volgende poging heb ik nu wat zakken mout en hop in huis gehaald.

Als ik jou goed begrijp gaan je (wilde gok) verdenkingen vooral uit richting het schoonmaken. Ik had juist het idee dat ik dat wel grondig (om echte ervaring / inzicht te compenseren) deed.

Jacques

Citaat van: Duuuf op 15-05-2020  21:56 uVandaag opende ik vol verwachting het eerste flesje van mijn zelf gebrouwen witbier. Het resultaat valt echter tegen terwijl ik mij geen missers of ongelukjes in het brouwproces kan herinneren.

Eerste wat opvalt is dat het schuim heel snel heel grof wordt en dan meteen helemaal dood slaat.
De smaak is wat "dun", bitter/zuur, waterig.

Iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken?

Wat denk je van geduld?

Verder doet jouw beschrijving mij denken in de richting van het enten van te veel gist.
Hoe snel verliep de vergisting? Hoeveel gist heb je gebruikt en bij welke welke temperatuur heb je vergist? Wat was je begin SG?

Kiekeboe

Citaat van: Snelbier op 16-05-2020  17:50 uAls we allemaal Freddy-H  zouden heten is dit forum wat mij betreft dood.

Wie is "Freddy-H"?

Kiekeboe

Citaat van: Duuuf op 15-05-2020  21:56 uDe smaak is wat "dun", bitter/zuur, waterig.

Jouw beschrijving van de smaak staat niet zo ver van de smaakbeschrijving bij het betreffende moutpakket van Brewferm:

"witbier met een fruitige, zurige en licht bittere smaak. Verfrissende doordrinker."

CiteerEerste wat opvalt is dat het schuim heel snel heel grof wordt en dan meteen helemaal dood slaat.

Gewoon op een te hoge temperatuur vergist. Vergistingskast maken met nauwkeurige temperatuurscontrole en alles komt goed.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 17-05-2020  00:13 uWat denk je van geduld?

Verder doet jouw beschrijving mij denken in de richting van het enten van te veel gist.
Hoe snel verliep de vergisting? Hoeveel gist heb je gebruikt en bij welke welke temperatuur heb je vergist? Wat was je begin SG?

Hij werkt met het moutpakket Mr. White van Brewferm, wat naar alle waarschijnlijkheid betekent dat hij het mee geleverde zakje korrelgist erin gekieperd heeft.

DINAST

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  00:32 uWie is "Freddy-H"?

Wilde gok: Freddy Heinekken?

André de Laat

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  00:48 uHij werkt met het moutpakket Mr. White van Brewferm, wat naar alle waarschijnlijkheid betekent dat hij het mee geleverde zakje korrelgist erin gekieperd heeft.

En wat is daar mis mee?

Kiekeboe

Citaat van: André de Laat op 17-05-2020  10:20 uEn wat is daar mis mee?

Niks, maar, ik reageerde op Jacques die stelde dat Duuuf mogelijks teveel gist had geënt. Dat lijkt me dan weer niet het probleem als je met een vooraf uitgebalanceerd moutpakket incl. korrelgist aan het werken bent.

Duuuf

Citaat van: Jacques op 17-05-2020  00:13 uWat denk je van geduld?

Verder doet jouw beschrijving mij denken in de richting van het enten van te veel gist.
Hoe snel verliep de vergisting? Hoeveel gist heb je gebruikt en bij welke welke temperatuur heb je vergist? Wat was je begin SG?

Wat bedoel je met geduld? Moet ik hem langer op de fles laten uitgisten? Zou wel het simpelste zijn, de voorraad staat nu in de kelder bij ongeveer 14 graden maar dan haal ik het wel naar boven.

Begin SG was 1040, iets aan de lage kant volgens mij.
Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  00:48 uHij werkt met het moutpakket Mr. White van Brewferm, wat naar alle waarschijnlijkheid betekent dat hij het mee geleverde zakje korrelgist erin gekieperd heeft.
Klopt bijna, volgens de instructies heb ik met de korrels eerst een starter gemaakt (toen ging hij best snel flink tekeer)

Duuuf

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  00:44 uJouw beschrijving van de smaak staat niet zo ver van de smaakbeschrijving bij het betreffende moutpakket van Brewferm:

"witbier met een fruitige, zurige en licht bittere smaak. Verfrissende doordrinker."

Gewoon op een te hoge temperatuur vergist. Vergistingskast maken met nauwkeurige temperatuurscontrole en alles komt goed.

Zou goed kunnen dat hij dus beter is dan het lijkt maar dat het ontbreken van koolzuur een zeer essentieel mondgevoel dus missen.

Te hoge temperatuur lijkt mij niet erg waarschijnlijk, ik heb meer de indruk dat de temperatuur wat aan de lage kant was. (Hele tijd een thermometer naast het gistvat gehad). Een vergistingskast zal er echt nog wel komen maar ik vind dat ik voorlopig voor een beginner al voldoende geinvesteerd heb en eerst maar eens een paar goede biertjes moet brouwen. (anders gaat de vrouw echt piepen ... heeft dus wat tijd nodig voor ik nog meer ruimte in huis ga claimen...)

(mogelijk dat mijn volgende poging een pilsener gaat worden. Dit omdat de zomer eraan komt en ik dus geen kamers heb die redelijk rond de 20 graden blijven. Ik heb wel een kelder die vrij stabiel op de 14 graden lijkt te blijven)

Gielus

Citaat van: Duuuf op 17-05-2020  14:49 uEen vergistingskast zal er echt nog wel komen maar ik vind dat ik voorlopig voor een beginner al voldoende geinvesteerd heb en eerst maar eens een paar goede biertjes moet brouwen.

Dat is grappig.. Want die vergistingskast gaat jou nou juist enorm helpen met het brouwen van een paar goede biertjes ;)


Het schijnt de heetste zomer ooit te worden als ik de voorspellingen van weeronline mag geloven 8)

Kiekeboe

Citaat van: Duuuf op 17-05-2020  14:49 uTe hoge temperatuur lijkt mij niet erg waarschijnlijk, ik heb meer de indruk dat de temperatuur wat aan de lage kant was. (Hele tijd een thermometer naast het gistvat gehad).

Mijn uiterst bescheiden ervaring als hobbybrouwer (alsook de belangloze maar kostbare adviezen van collega's op dit forum) heeft me ondertussen wel geleerd dat de temperatuur naast het vergistingsvat niet relevant is maar wel de temperatuur in het gistvat. In zoverre mijn metingen kloppen zit daar tijdens de hoofdvergisting een verschil op van 5°C. In de fase van de hoofdvergisting is het gistproces zelf een warmtebron ongeacht omgevingstemperatuur.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 17-05-2020  11:32 uNiks, maar, ik reageerde op Jacques die stelde dat Duuuf mogelijks teveel gist had geënt. Dat lijkt me dan weer niet het probleem als je met een vooraf uitgebalanceerd moutpakket incl. korrelgist aan het werken bent.

De hoeveelheid gist in een zakje is meestal niet afgestemd op het volume en zwaarte van het bier dat je brouwt met een pakket...

Jacques

Citaat van: Duuuf op 17-05-2020  14:30 uWat bedoel je met geduld? Moet ik hem langer op de fles laten uitgisten? Zou wel het simpelste zijn, de voorraad staat nu in de kelder bij ongeveer 14 graden maar dan haal ik het wel naar boven.

Begin SG was 1040, iets aan de lage kant volgens mij. Klopt bijna, volgens de instructies heb ik met de korrels eerst een starter gemaakt (toen ging hij best snel flink tekeer)

Met geduld bedoel ik dat de smaak van je bier nog verandert.

Een starter met korrelgist? ??? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit in de handleiding staat. Waarschijnlijk bedoel je het hydrateren van de gist. Ik heb goed nieuws voor je: dat is nergens voor nodig. De gistleveranciers geven tegenwoordig aan dat je de gist ook over het wort kunt strooien.
Als je minder wort hebt dan 20 liter met een begin SG onder de 1040 heb je niet het hele zakje nodig. Wanneer je een overmaat aan gist gebruikt kan dat leiden tot een leeg bier met verminderde schuimhoudbaarheid. Als je niet overgeheveld hebt is dat effect groot.

Duuuf

Citaat van: Jacques op 17-05-2020  21:52 uMet geduld bedoel ik dat de smaak van je bier nog verandert.

Een starter met korrelgist? ??? Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit in de handleiding staat. Waarschijnlijk bedoel je het hydrateren van de gist. Ik heb goed nieuws voor je: dat is nergens voor nodig. De gistleveranciers geven tegenwoordig aan dat je de gist ook over het wort kunt strooien.
Als je minder wort hebt dan 20 liter met een begin SG onder de 1040 heb je niet het hele zakje nodig. Wanneer je een overmaat aan gist gebruikt kan dat leiden tot een leeg bier met verminderde schuimhoudbaarheid. Als je niet overgeheveld hebt is dat effect groot.

Volgens mij noemde de instructie het een starter maken (kan hem zo snel niet vinden hier) kwam erop neer dat ik de korrels in een beetje warm water moest strooien. Ging behoorlijk tekeer. (in tegenstelling tot wat ik over echte starters lees hoefde dat niet dagen van te voren)

Een teveel aan gist komt eigenlijk wel een beetje vreemd over. Als ik het goed begrijp is het eerste wat gist doet als het het wort in duikt zich als een dolle vermenigvuldigen. Wat zou de start hoeveelheid dan uitmaken als de populatie zo extreem groeit?

Jacques

Citaat van: Duuuf op 17-05-2020  22:19 uVolgens mij noemde de instructie het een starter maken (kan hem zo snel niet vinden hier) kwam erop neer dat ik de korrels in een beetje warm water moest strooien. Ging behoorlijk tekeer. (in tegenstelling tot wat ik over echte starters lees hoefde dat niet dagen van te voren)

Een teveel aan gist komt eigenlijk wel een beetje vreemd over. Als ik het goed begrijp is het eerste wat gist doet als het het wort in duikt zich als een dolle vermenigvuldigen. Wat zou de start hoeveelheid dan uitmaken als de populatie zo extreem groeit?

Hydrateren dus.
Normaal komt er een beetje schuim op de vloeistof. Had je suikerwater of wort gebruikt voor het hydrateren?

De hoeveelheid gist waarmee je begint maakt uit voor de hoeveelheid gist dat je hebt na de vergisting. Als je met veel gist begint worden er minder esters en hogere alcoholen aangemaakt die bijdragen aan de smaak van je bier. Verder heb je veel gist. De gist sterft af en enzymen komen vrij. Daaronder zijn ook eiwitsplitsende enzymen. Door de afbraak van eiwitten wordt de schuimhoudbaarheid en volheid van de smaak minder.

Kiekeboe

Uit gebruiksaanwijzing Brewferm Mr. White

6. Giststarter aanmaken en overheveling

Naargelang het soort bier je wil bekomen heb je een gistsoort
nodig. Gebruik je een gist van Wyeast behoef je voor een hoeveelheid van 20 liter wort geen speciale giststarter aan te maken
(met de Wyeast-verpakking Activator start je tot 20 liter wort
op). Volg de gebruiksaanwijzing van deze gistsoort op (het kan
zijn dat je deze gist al eerder hebt dienen op te starten). Gebruik
je echter de korrelgist (droge gist) dien je vooraf een giststarter
aan te maken. Dit omdat de gisting snel op gang dient te komen,
wederom om de kans op infectie te verkleinen. Tijdens de eerste
dagen van de gisting vormt zich namelijk koolzuurgas en ook
beetje bij beetje alcohol en het is juist de overvloedig gevormde
koolzuur die een infectie kan voorkomen. De giststarter maak
je best de dag voordien of de ochtend van het brouwen. Hiertoe
kook je gedurende 15 minuten een suikeroplossing (zowat een
afgestreken soeplepel suiker voor 250 ml water) zodat het steriel
is. Als deze oplossing is afgekoeld tot op 25°C giet je ze over in
een glas of gistfles en voeg er de droge gist aan toe. Zorg ervoor
dat alle gist wordt opgelost. Dek het glas af met wat folie of de
gistfles met de dop (niet vast draaien) en zet op kamertemperatuur. Na enkele uren zal normaal gezien de gisting reeds beginnen. Dit zie je aan de hand van opstijgende luchtbelletjes in de
oplossing en schuimvorming.


https://www.brouwland.com/content/docs/056/056%20Moutpakketten%20Brewferm/056.014.4-056.039.1_MAN_NL-FR-EN-DE-IT-SP-NO-DK_Moutpakket_16p_print.pdf

Rob.Erto

Citaat van: Gielus op 17-05-2020  17:19 uDat is grappig.. Want die vergistingskast gaat jou nou juist enorm helpen met het brouwen van een paar goede biertjes ;)


Het schijnt de heetste zomer ooit te worden als ik de voorspellingen van weeronline mag geloven 8)

Laat je maar niets aanpraten, een vergistingskast is absoluut geen vereiste voor het brouwen van lekker bier (knuppen in het hoenderhok).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.