Zwavel geur giststarter

Gestart door Fossé, 15-05-2020 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fossé

Ik heb voor het eerst een giststarter gemaakt met Wyeast 3068. De starter heeft 30 uur op de roerder gestaan, omdat de roerder 's nachts uit was gevallen heeft het naar mijn idee iets langer geduurd. Nu ruik ik een duidelijke zwavel geur uit de starter komen. Is dit normaal? Ik weet wel dat deze giststam zwavel kan produceren, maar ruik je dit dan ook bij een giststarter?

seed7

Ja. Je gist staat te lang op de roerder en komt stikstof verbindingen te kort.

De theorie hierachter even achterwege latend. Een giststarter ga je pas roeren als je de eerste verschijnselen van gisting ziet. Een heel dun laagje schuim, een a twee belletjes dik. Je roert dan 12 uur en laat de gist daarna nog 12 uur z'n gang gaan.

Als je meerdere trappen in je starter hebt is iedere trap ~24 uur en de laatste 12 uur.

Als je roerder een probleem heeft en uitvalt, met de hand de erlenmeijer zwenken, ideaal 1 x uur. Niet langer door laten gaan zoals je hebt gedaan. Je put daarmee de gist uit. Je houdt de gist in suspensie, ondanks dat de belangrijkste voeding waarschijnlijk al op is.

Maar, gist kan wel tegen een stootje. Gewoon gebruiken. Zwavel heb je misschien ook tijdens de hoofdgisting, maar het verdwijnt weer en je proeft er niets van terug, met een beetje geduld.

Ingo

Jacques

Citaat van: Fossé op 15-05-2020  21:17 uIk heb voor het eerst een giststarter gemaakt met Wyeast 3068. De starter heeft 30 uur op de roerder gestaan, omdat de roerder 's nachts uit was gevallen heeft het naar mijn idee iets langer geduurd. Nu ruik ik een duidelijke zwavel geur uit de starter komen. Is dit normaal? Ik weet wel dat deze giststam zwavel kan produceren, maar ruik je dit dan ook bij een giststarter?

Gelukkig voor ons smaakt ons bier anders dan een giststarter...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.