Teveel gist op bodem na hergisting op fles

Gestart door rubus, 15-05-2020 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rubus

Hi,

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zoveel mogelijk gist kan reduceren wat na hergisting op de fles blijft liggen? Ik heb al diverse malen meegemaakt wanneer ik na weken de fles open de gist losgeweekt wordt door het CO2 wat zorgt voor een minder fris bier.

Groeten,
Ruben

CeesM

Bottelen na een week of 3 na enting als de bier helder is. En proberen geen depot mee te bottelen.

rubus

Dankjewel Cees! Is het ook raadzaam om standaard te lageren na hoofdgisting? Ik werk zelf met spullen van Grainfather waarmee ik kan koelen. Ik heb ooit eens een pils gebrouwen die perfect was na 4 weken lageren op 10 graden Celsius. Is zoiets voor ieder type bier geschikt?

CeesM

Ik gist ook in een CCT. Ik dump ook een paar keer de gistdepot en binnen 3 weken is mijn bier helder genoeg om te bottelen. Na hergisting is het bier in de fles kraakhelder met op de bodem een flinderdun gistdepot. Ik heb het dan over bovengistende bieren en is het ook niet nodig om te coldcrashen.

brouwerwaldonk

Rubus,
Hevel over na de hoofdgisting met een droesemkapje onderaan de hevelbuis, zo neem je geen gist mee tijdens het hevelen.



Lager 1 of 2 weken voor de nagisting, een mandfles is daar uitermate voor geschikt die kan je vullen tot in de nek, in verband met geen kopruimte hebben. Hier wordt je bier mooi helder.
Vóór het bottelen hevel je nogmaals met die hevelbuis met droesemkapje naar de bottelemmer het heldere bier. Daarin doe je de bottelsuiker die je eerst opkookt in een minimum aan water (ik neem 30 ml water op 55 g suiker en giet het kokend in de bottelemmer. Dan heel voorzichtig omroeren en je kan beginnen met bottelen.
Altijd zachtjes hevelen en bottelen met de slang op de bodem om geen zuurstof op te laten nemen.

Wat ook een oorzaak is van een dikke laag op de bodem van de flessen is, dat er teveel trub naar het gistvat gaat na het wort koken met hop. Ook daar kan je met een hevelbuis met droesemkapje helder wort bekomen en de trub in de kookketel achterlaten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.