Ongemoute tarwe in een weizen?

Gestart door Simonius, 15-05-2020 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonius

De titel geeft het al aan. Mag je het volgens het Reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Drents Hopbier

Citaat van: Simonius op 15-05-2020  16:59 uDe titel geeft het al aan. Mag je het volgens het reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Wie houdt zich hier nu aan het Reinheitsgebot ? Maar in een Weizen hoort gemoute tarwe.

Hopbier

Gerb

Ik heb wel eens gehoord dat er mannen met zwarte pakken langs zijn geweest bij brouwers die het lef hadden om ongemout in Duits bier te gebruiken. Ik zou het uit mijn hoofd laten.

seed7

Citaat van: Simonius op 15-05-2020  16:59 uDe titel geeft het al aan. Mag je het volgens het reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Volgens het Reinheitsgebot mocht je alleen met gerstemout brouwen. Het brouwen met tarwemout was verboden en alleen aan de heersers voorbehouden.

Volgens de huidige Duitse regelgeving moet je met mout brouwen. Ongemout hoort niet in bier thuis.

Volgens de Verkehrsreglung of hoe die wet ook heet mag een weldenkende Duitser aannemen dat als een bier een Weizen is er ook meer dan 50% tarwemout in zit.

Het Duitse equivalent van de Nederlandse reclame code commissie heeft na een klacht van een Duitse hobbybrouwer verboden om reclame te maken met "gebrouwen volgens het Rheinheitsgebot van ...datum..." voor een Weizen. Dit om de eerste reden die ik gaf.

Ingo

Jacques

Citaat van: Simonius op 15-05-2020  16:59 uDe titel geeft het al aan. Mag je het volgens het Reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Nee. Je woont niet in Duitsland. Er is geen enkele reden om je aan deze richtlijn te houden.
Reinheitsgebot, zo 1516... Echt antiek!

seed7

Citaat van: Jacques op 16-05-2020  00:07 uNee. Je woont niet in Duitsland. Er is geen enkele reden om je aan deze richtlijn te houden.
Reinheitsgebot, zo 1516... Echt antiek!

De vraag was niet of je het "hier of daar" wel of "ooit" "niet mag" /moet doen. De vraag is specifiek en het antwoord is neen.

Als de OP zijn vraag anders bedoelde dan nodig ik hem uit die anders te stellen, mijn antwoord zal niet wezenlijk anders zijn ben ik bang.

Verder snap ik die reacties op het RHG nooit, gezien onze eigen absurde Nederlandse wetgeving op biergebied waar ik nooit iemand over hoor (klagen).

Ingo

Simonius

Dank voor de antwoorden. Hier kan ik wat mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.