Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ongemoute tarwe in een weizen?  (gelezen 408 keer)

Offline Simonius

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ongemoute tarwe in een weizen?
« Gepost op: 15-05-2020 16:59 u »
De titel geeft het al aan. Mag je het volgens het Reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Ongemoute tarwe in een weizen?
« Reactie #1 Gepost op: 15-05-2020 17:56 u »
De titel geeft het al aan. Mag je het volgens het reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Wie houdt zich hier nu aan het Reinheitsgebot ? Maar in een Weizen hoort gemoute tarwe.

Hopbier

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 15-05-2020 18:07 u »
Ik heb wel eens gehoord dat er mannen met zwarte pakken langs zijn geweest bij brouwers die het lef hadden om ongemout in Duits bier te gebruiken. Ik zou het uit mijn hoofd laten.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 15-05-2020 18:46 u »
De titel geeft het al aan. Mag je het volgens het reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Volgens het Reinheitsgebot mocht je alleen met gerstemout brouwen. Het brouwen met tarwemout was verboden en alleen aan de heersers voorbehouden.

Volgens de huidige Duitse regelgeving moet je met mout brouwen. Ongemout hoort niet in bier thuis.

Volgens de Verkehrsreglung of hoe die wet ook heet mag een weldenkende Duitser aannemen dat als een bier een Weizen is er ook meer dan 50% tarwemout in zit.

Het Duitse equivalent van de Nederlandse reclame code commissie heeft na een klacht van een Duitse hobbybrouwer verboden om reclame te maken met "gebrouwen volgens het Rheinheitsgebot van ...datum..." voor een Weizen. Dit om de eerste reden die ik gaf.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2020 00:07 u »
De titel geeft het al aan. Mag je het volgens het Reinheitsgebot een weizen noemen als je ongemoute tarwe gebruikt? Ik heb op het internet gezocht, maar zonder soelaas.

Nee. Je woont niet in Duitsland. Er is geen enkele reden om je aan deze richtlijn te houden.
Reinheitsgebot, zo 1516... Echt antiek!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 16-05-2020 00:21 u »
Nee. Je woont niet in Duitsland. Er is geen enkele reden om je aan deze richtlijn te houden.
Reinheitsgebot, zo 1516... Echt antiek!

De vraag was niet of je het "hier of daar" wel of "ooit" "niet mag" /moet doen. De vraag is specifiek en het antwoord is neen.

Als de OP zijn vraag anders bedoelde dan nodig ik hem uit die anders te stellen, mijn antwoord zal niet wezenlijk anders zijn ben ik bang.

Verder snap ik die reacties op het RHG nooit, gezien onze eigen absurde Nederlandse wetgeving op biergebied waar ik nooit iemand over hoor (klagen).

Ingo

Offline Simonius

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 16-05-2020 21:58 u »
Dank voor de antwoorden. Hier kan ik wat mee.

Tags: