Brewdog Tokyo*

Gestart door Bvk1983, 15-05-2020 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bvk1983

Nu mijn eerste paar brouwsels op de fles zitten begin ik al wat verkennend te kijken naar wat ik eens zou willen brouwen als ik alles wat beter onder de knie heb. Nu is Brewdog Tokyo een van mijn favoriete bieren en Brewdog heeft hiervoor via DIY Dog het recept vrijgegeven:

JEJige.jpg" border="0

Toch kom ik er nog niet helemaal uit.

Zo kan ik de genoemde mouten niet allemaal vinden en kom ik ze ook in de Swaen substitution chart niet tegen. Ik neem aan dat bijvoorbeeld Extra Pale niet zo maar een ander benaming voor Pale mout is. Ook Dark Crystal kom ik niet tegen. Omdat de EBC waardes ontbreken is het ook lastig vergelijken met andere mouten.

De oak chips staan als "FV" wat zou staan voor Fermentation Vessel. Helaas vermelden ze niet of dit tijdens de hoofdvergisting, of in de navergisting moet. Wat zou daarin het handigste zijn?

Verder wordt gesproken dat bij twijfel een dubbele maisch gedaan moet worden; stort in tweeën delen en in 2x maischen. Maar waarom zou dat niet in een keer lukken?

Alexander_H

CiteerVerder wordt gesproken dat bij twijfel een dubbele maisch gedaan moet worden; stort in tweeën delen en in 2x maischen. Maar waarom zou dat niet in een keer lukken?
Heb je gekeken hoeveel kilo dat bij elkaar is? Dat krijg ik niet in mijn 30 L maischvat.

Bvk1983

Citaat van: Alexander_H op 15-05-2020  20:04 uHeb je gekeken hoeveel kilo dat bij elkaar is? Dat krijg ik niet in mijn 30 L maischvat.

Ik wil eigenlijk de helft van de hoeveelheid gaan brouwen, dat zou in een 27 liter pan moeten passen volgens mij.

Bvk1983

Even een kick van een oud topic. Al na mijn eerste brouwsels had ik de intentie een keer een kloon te brouwen van Brewdog Tokyo*. Inmiddels flink wat brouwsels verder en ook de brouw- en vergistinstallatie is in die tijd flink aangepakt. Wederom viel mijn oog op het Tokyo* recept uit DIY Dog. Deze heb ik inmiddels in Brewfather gezet en aangepast naar mijn installatie. Nu aan het kijken welke voorbereidingen ik nog moet gaan treffen om een poging te wagen.



Gezien de moutstort zal een dubbele maisch nodig zijn. Ik zal beginnen met een eerste stort pale ale en in de tweede stort de donkere mouten maischen. Hopelijk ga ik daarmee het beoogde start SG behalen. Mocht ik het op een aantal punten niet halen laat ik het zo, anders zou ik nog kunnen overwegen de suiker stort te verhogen. De grootste uitdaging wordt de vergisting. Op 12 liter wort zou ik een getrapte 3L starter WLP099 willen toevoegen. Brewdog geeft zelf aan flink te beluchten voor het pitchen, en gedurende de eerste dagen. Beluchten kan ik al deels in de ketel doen door na het koelen te laten rond pompen met de korte pijp in de Easybrew waardoor het terug in de ketel klettert, en daarna in het gistvat laten kletteren. Eenmaal in het vat heb ik op dit moment geen andere mogelijkheden dan het vat te schudden.

Over de vergisting zit ik met de volgende vragen:

- Is deze wijze van beluchten voldoende voor een donker bier met een start SG van ruim boven de 1.100, of is een pomp noodzakelijk?
- Is een tweede gist toevoeging na een aantal dagen noodzakelijk?

Edit: ik zie dat ik de pale ale stort nog iets naar beneden bij moet stellen. Beoogde start SG is 1.138, alc. % 16.5%

Martijn0172

Je eind SG van 1.012 lijkt mij erg laag! Zie dat het recept van BD zelf een eind SG van 1.028 heeft. Zelfs dat lijkt me nog wel laag met zo'n stort :-)

Bvk1983

Citaat van: Martijn0172 op 09-11-2021  22:02 uJe eind SG van 1.012 lijkt mij erg laag! Zie dat het recept van BD zelf een eind SG van 1.028 heeft. Zelfs dat lijkt me nog wel laag met zo'n stort :-)

Dat zou dan eigenlijk betekenen dat mijn start SG nog hoger zou moeten worden dan de beoogde 1.138? Is dat überhaupt wel haalbaar met een huis-tuin-en-keuken brouwautomaat?

Brewfather heeft het eind SG uitgerekend maar ik weet niet of die ook rekening houdt met de hoeveelheid donkere mouten e.d.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 09-11-2021  22:41 uDat zou dan eigenlijk betekenen dat mijn start SG nog hoger zou moeten worden dan de beoogde 1.138? Is dat überhaupt wel haalbaar met een huis-tuin-en-keuken brouwautomaat?

Ja hoor, 3 uur koken bijvoorbeeld.

Citaat van: Martijn0172 op 09-11-2021  22:02 uJe eind SG van 1.012 lijkt mij erg laag! Zie dat het recept van BD zelf een eind SG van 1.028 heeft. Zelfs dat lijkt me nog wel laag met zo'n stort :-)
Deze gist kan vergisten tot 25%.

Snelbier

Citaat van: Bvk1983 op 09-11-2021  22:41 uDat zou dan eigenlijk betekenen dat mijn start SG nog hoger zou moeten worden dan de beoogde 1.138? Is dat überhaupt wel haalbaar met een huis-tuin-en-keuken brouwautomaat?

Brewfather heeft het eind SG uitgerekend maar ik weet niet of die ook rekening houdt met de hoeveelheid donkere mouten e.d.
SG~1138? Wordt heel moelijk. Dikke prut in de ketel, NIET spoelen, en laag rendement.. Met dubbelmaischen maak je nog een beetje kans https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41565.msg627109.html#msg627109

- Donkere mouten geven iets minder extractie, software houdt daar rekening mee. Voor je brouw-rendement maakt het weinig uit.
Probleem zit hem in vergisting.  Donkere mouten kunnen deels onvergistbaar zijn, weinig software die dat verrekent.
Daar bovenop lijken donkere mouten de vergisting in algemeen af te remmen, dus probleem op probleem.
Succes, Snelbier

Bvk1983

Citaat van: Snelbier op 10-11-2021  09:05 uSG~1138? Wordt heel moelijk. Dikke prut in de ketel, NIET spoelen, en laag rendement.. Met dubbelmaischen maak je nog een beetje kans https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41565.msg627109.html#msg627109

- Donkere mouten geven iets minder extractie, software houdt daar rekening mee. Voor je brouw-rendement maakt het weinig uit.
Probleem zit hem in vergisting.  Donkere mouten kunnen deels onvergistbaar zijn, weinig software die dat verrekent.
Daar bovenop lijken donkere mouten de vergisting in algemeen af te remmen, dus probleem op probleem.
Succes, Snelbier

Dubbele maisch zal ik sowieso moeten doen. De ketel kan de stort niet aan en zo blijft de mout/water verhouding ook goed.

Ik vraag me inderdaad af of Brewfather met de de vergistingsgraad van donkere mouten rekening houdt. Zou ik eens met de hand na moeten rekenen. Ik ga er vanuit dat de vergisting het grootste probleem gaat worden dus wil juist daar ook een goede voorbereiding. Wat kan ik doen om de vergisting, ondanks de donkere mouten, te pushen?

- Suiker niet in de kook maar na een aantal dagen vergisting toevoegen?
- Actieve beluchting d.m.v. pomp i.p.v. passief door het vat te schudden?
- Tweede gift van gist? Zo ja, wanneer is optimaal?

Snelbier

Citaat van: Bvk1983 op 10-11-2021  13:44 u- Dubbele maisch zal ik sowieso moeten doen.. De ketel kan de stort niet aan en zo blijft de mout/water verhouding ook goed.
- Ik vraag me inderdaad af of Brewfather met de de vergistingsgraad van donkere mouten rekening houdt....
- Ik ga er vanuit dat de vergisting het grootste probleem gaat worden dus wil juist daar ook een goede voorbereiding. Wat kan ik doen om de vergisting, ondanks de donkere mouten, te pushen?
-     Suiker niet in de kook maar na een aantal dagen vergisting toevoegen?
-     Actieve beluchting d.m.v. pomp i.p.v. passief door het vat te schudden?
-     Tweede gift van gist? Zo ja, wanneer is optimaal?
- Dubbelemaisch is de juiste weg.  Mout/water-verhouding in automaten wordt vaak onderschat, bij zwaarder wort mis je echt wat liters die buiten de korf zitten  :groots:.
- Brewfather-app net bekeken.. Kan rekenen met vergistbaarheid.  Vergistbaarheid instelbaar per ingredient.. Settings voor eind-SG op geavanceerd zetten.
- Late suikergift kan iets beter doorgisting geven, maar effect minimaal.  Getest op dit forum, oa door beheerder Jaques.
- Extra beluchting van wort en/of tweede gist toevoegen? Mag eigenlijk niet nodig zijn.  Eerste gist-dosering moet voldoende zijn.
Bij verwachte moeizame vergisting calculeer je dat in, dus ruim gist doseren.
===========
Brewfather kan dus wél vergistbaarheid verwerken, voor mij ook verrassend.
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 10-11-2021  16:02 u- Extra beluchting van wort en/of tweede gist toevoegen? Mag eigenlijk niet nodig zijn.  Eerste gist-dosering moet voldoende zijn.
Bij verwachte moeizame vergisting calculeer je dat in, dus ruim gist doseren.

Inderdaad voldoende gist geven. Maar een extra beluchting een dag na de start van de vergisting kan bij een extreem zwaar bier geen kwaad. Niet alle benodigde zuurstof kan in 1 keer worden gegeven.

jnoord

Bij dubbele maisch niet de pale en de donkere mout splitsen. Je hebt bij beide stappen de enzymen uit de pale nodig. Donkere mouten hebben minder enzymen en hebben daarom een maximaal percentage waarin deze mouten kunnen worden gebruikt. Zorg dus dat je bij beide stortingen pale mout toevoegt. Anders wordt de zetmeel in de donkere mout niet omgezet in suikers en is het rendement laag.

lier

Voor een batch van 12 liter moet het wel een heel lekker bier worden voor de moeite.
Ik zou de batch altijd verhogen naar bv 2x 6 kg stort dat wordt altijd extra bier met dezelfde moeite een je zou zelfs een driestaps maisch kunnen overwegen (3x 6 kg) als je toch alleen maar op 65 graden blijft, uitmaischen als je het al doet, doe je dat toch alleen bij de laatste stap.

Alle mouten gelijkelijk verdelen over de verschillende stort inderdaad.
Je kan ook overwegen de roasted barley en chocolademout te cold-steepen om je moutstort te ontlasten.
Met een beetje goochelen heb je zo een batch van 27 liter, ofwel voor slechts een uurtje extra tijd (met een stort van 6 kg / keer is een 60 min op 65 graden waarschijnlijk voldoende) heb je 15 liter meer bier :biersmile:

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 10-11-2021  16:02 u... Brewfather kan dus wél vergistbaarheid verwerken, voor mij ook verrassend.
Proost, Snelbier
Berekening vergistbaarheid van Brewfather VALT VIES TEGEN, onbruikbaar.. Net getest tegen eigenbrouwsels in BrouwVisie en BrouwHulp..
Extreme afwijking in bijv zelfgebrouwen Münich Dark-lager.. Simpel recept, met (Swaen) Münich-Dark en Light en wat carafaSpecial..
- Uitvergist tot SG~1011, en smaakt best :biersmile:  1pt hoger dan BrouwVisie en -hulp aangaven, peanuts.
Brewfather berekent voor zelfde recept een SG-end van 1022 !!
De vergistbaarheid van gebruikte Münich-mouten blijkt in BF laag te staan, lijkt NIET te stroken met werkelijkheid.
Jammer.  Onbetrouwbare gegevens in data-base?  Welke data kan je dan wél vertrouwen?
Proost, Snelbier.

Toevoeging: na verder spitten in de data-base geven sommige suikers (corn etc) een vergistbaarheid van ruim 122%..
Sorry, hier haak ik af.  Leuke app, maar voor mij NIET geschikt voor serieus brouwen.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 19-11-2021  15:26 uBerekening vergistbaarheid van Brewfather VALT VIES TEGEN, onbruikbaar.. Net getest tegen eigenbrouwsels in BrouwVisie en BrouwHulp..
Extreme afwijking in bijv zelfgebrouwen Münich Dark-lager.. Simpel recept, met (Swaen) Münich-Dark en Light en wat carafaSpecial..
- Uitvergist tot SG~1011, en smaakt best :biersmile:  1pt hoger dan BrouwVisie en -hulp aangaven, peanuts.
Brewfather berekent voor zelfde recept een SG-end van 1022 !!
De vergistbaarheid van gebruikte Münich-mouten blijkt in BF laag te staan, lijkt NIET te stroken met werkelijkheid.
Jammer.  Onbetrouwbare gegevens in data-base?  Welke data kan je dan wél vertrouwen?
Proost, Snelbier.

Toevoeging: na verder spitten in de data-base geven sommige suikers (corn etc) een vergistbaarheid van ruim 122%..
Sorry, hier haak ik af.  Leuke app, maar voor mij NIET geschikt voor serieus brouwen.

Ik ben wel tevreden over Brewfather. Deze app afkraken op 1 punt vind ik niet terecht. Elk programma heeft zijn goede en slechte kanten. Het mooie van Brewfather is dat de app steeds onderhouden wordt. Dat kan omdat er betalende gebruikers zijn. De ontwikkelaar van Brewfather staat open voor verbeteringen en heel wat verbeteringen zijn doorgevoerd.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 21-11-2021  16:48 uIk ben wel tevreden over Brewfather. Deze app afkraken op 1 punt vind ik niet terecht. Elk programma heeft zijn goede en slechte kanten. Het mooie van Brewfather is dat de app steeds onderhouden wordt. Dat kan omdat er betalende gebruikers zijn. De ontwikkelaar van Brewfather staat open voor verbeteringen en heel wat verbeteringen zijn doorgevoerd.
Jaques, misschien/deels terechte terechtwijzing..
Laten we het er op houden dat je NIET de vergistbaarheid moet inschakelen.
Vind ik toch jammer van zo'n mooi stuk software.  Onverwachte BUMMER voor mij..
Proost,  Snelbier.

biking rebel

Citaat van: Snelbier op 21-11-2021  18:00 uJaques, misschien/deels terechte terechtwijzing..
Laten we het er op houden dat je NIET de vergistbaarheid moet inschakelen.
Vind ik toch jammer van zo'n mooi stuk software.  Onverwachte BUMMER voor mij..
Proost,  Snelbier.

Als je checkt of de vergistbaarheid van de gist overeen komt met die van de fabrikant, en zoniet even aanpast, dan klopt het gewoon.

En natuurlijk even melden aan de ontwikkelaar als je denkt een fout gevonden te hebben.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 21-11-2021  18:00 uJaques, misschien/deels terechte terechtwijzing..
Laten we het er op houden dat je NIET de vergistbaarheid moet inschakelen.
Vind ik toch jammer van zo'n mooi stuk software.  Onverwachte BUMMER voor mij..
Proost,  Snelbier.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit kijkt naar de berekende eind SG van brouwprogramma's. Te vaak heb ik gezien dat de werkelijke waarde ver van de verwachting kan liggen.

Andre van Dissel

Brewfather werk hier heel goed. Je moet natuurlijk wel ff bij de ingrediënten kijken of ze goed zijn ingesteld bv de SVG van het gist en de opbrengst van mout of suiker. Je kan dat zelf aanpassen maar de meeste standaard ingrediënten staan aardig goed naar mijn ervaringen na 2 jaar Brewfather en 80 brouwsels.

Bvk1983

Inmiddels staat mijn Tokyo* kloon een dag of 4 te vergisten. Begin SG niet gehaald maar ik weet waar het aan ligt.

De iSpindel geeft aan dat er de laatste 12 uur geen activiteit is geweest en als ik naar de Fermzilla kijk lijkt de storm al te zijn gaan liggen. Met zoveel donkere mouten, hoge dichtheid (1.120) en een buisje gist met dubieuze datum niet helemaal onverwacht, ondanks de starter. Ik vrees dus, al moet ik niet te snel oordelen misschien, dat ik wel eens een verstokte vergisting kan hebben.

Voor de zekerheid was er al een extra buisje WLP099 onderweg. Beluchten had ik bij enten  dmv walsen en laten kletteren gedaan. Zou ik, als het SG inderdaad het zelfde blijft de komende dagen, met een extra gestarte buis WLP099 en eventueel actieve beluchting (moet ik nog kopen) deze batch weer op gang kunnen krijgen?

Bvk1983

Inmiddels de verstokte vergisting gepoogd te reanimeren met 2 zakjes US05, met de gedachte dat deze het huidige SG (gecorrigeerd 1.084) makkelijk aan zou moeten kunnen. Vooralsnog weinig activiteit. Wat kan ik nu nog doen mocht dit niet helpen? Kleine suikergift om toch wat activiteit op gang te brengen/actief beluchten?

Kapau

Hey @Bvk1983 het is al even geleden, maar is de batch uiteindelijk gered?

Ik ben voornemens de volgende week ook een Tokyo clone te gaan brouwen met een paar kleine aanpassingen. Omdat ik weinig vertrouwen heb in het opkweken van de WLP099 wil ik het wort beginnen met twee zakjes Mangrove Jack's New World Strong Ale, en als deze uitvergist is een lading suiker met EC-1118 toevoegen om het gewenste SG te halen.

Ik vraag me ook af of je de relatief kleine hoeveelheid cranberries uberhaupt proeft in zo'n groot en donker zwaar bier, kan iemand hier iets over vertellen? Ik zit te denken misschien frambozen ipv cranberries te gebruiken vanwege de betere verkrijgbaarheid hier momenteel.

Bvk1983

Citaat van: Kapau op 09-03-2023  13:28 uHey @Bvk1983 het is al even geleden, maar is de batch uiteindelijk gered?

Ik ben voornemens de volgende week ook een Tokyo kloon te gaan brouwen met een paar kleine aanpassingen. Omdat ik weinig vertrouwen heb in het opkweken van de WLP099 wil ik het wort beginnen met twee zakjes Mangrove Jack's New World Strong Ale, en als deze uitvergist is een lading suiker met EC-1118 toevoegen om het gewenste SG te halen.

Ik vraag me ook af of je de relatief kleine hoeveelheid cranberries überhaupt proeft in zo'n groot en donker zwaar bier, kan iemand hier iets over vertellen? Ik zit te denken misschien frambozen ipv cranberries te gebruiken vanwege de betere verkrijgbaarheid hier momenteel.

Nee, de batch heeft het uiteindelijk niet gered. Ik weet niet meer precies hoe hoog het SG is geëindigd, maar dit kwam nog niet in de buurt van de voorspelde waarde. Achteraf gezien was dit een probeersel tegen beter weten in en zou ik het nu anders aanpakken. De smaak van de batch was overigens niet eens zo heel verkeerd, nu zou ik hem in een keg carboniseren om te kijken wat er voor bier uit zou komen.

Feit blijft dat een zwaar + donker bier lastig blijft om volledig te vergisten. De conditie van mijn gist is niet optimaal geweest en ik heb vertrouwd op de zuurstof die ik door het laten kletteren in het gistvat en het walsen met het vat toe heb kunnen voegen. Mocht ik het nog een keer proberen dan zou ik in ieder geval een zwaardere starter maken en alleen met een relatief verse gist, actief beluchten voor het pitchen, op dag 2 en 3 actief beluchten en misschien zelfs een 2e keer gist pitchen. Dan zo ver mogelijk laten vergisten en zodra de vergisting stil ligt carboniseren in een keg.

De cranberries proefde ik niet echt terug. Ik had ze toegevoegd omdat het originele recept hier om vroeg, maar zou ze een volgende keer weglaten.

Kapau

Ik heb mijn batch afgelopen woensdag aangezet en deze is al gretig aan het pruttelen. Het rendement was wel spectaculair laag, waarschijnlijk omdat de donkere mouten tot gruis zijn gemalen (molen verkeerd afgesteld). De frambozen in de kook zorgde wel echt voor een superlekkere aroma! Verwacht uiteindelijk bier van ongeveer 15% als alles goed doorgaat. Ik ga het twee weken z'n gang laten gaan, vervolgens overgooien in een nieuw vat met vanille, eikenhout snippers getrokken in bourbon, een bak suiker, gistvoeding en een zakje EC-1118.

Schanulleke

Ik wil het feestje niet verstoren, maar Ik zit altijd met kromme tenen naar dit soort recepten te kijken. De kans dat het mislukt of niet te hachelen wordt, is aanzienlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.