Chroom schadelijk?

Gestart door beermenke, 15-05-2020 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Afsluitdopje blijkt verchroomd koper ipv rvs
Een afsluitdopje is aan de binnenkant tijdens de gisting het chroom verdwenen en is koper. Blijkbaar heeft het zuur dit opgelost.
Het chroom zit dus in het bier. Hoe schadelijk is dit?

CeesM

In mijn CCT heb ik 2 doorvoerbevestigingen zitten dat ook een verchroomde legering is. Bij het eerste gebruik was dat ook zwart aangeslagen. Aan de smaak van het bier was niets te merken en die 25 liter is helemaal opgedronken. Niemand ziek van geworden. ;)

beermenke

Citaat van: CeesM op 15-05-2020  16:16 uIn mijn CCT heb ik 2 doorvoerbevestigingen zitten dat ook een verchroomde legering is. Bij het eerste gebruik was dat ook zwart aangeslagen. Aan de smaak van het bier was niets te merken en die 25 liter is helemaal opgedronken. Niemand ziek van geworden. ;)
Ok maar bij mij is het chroom weg en is nu koper. Als dat chroom kwaad kan dan kieper ik 15 liter weg, dan zij het maar zo maar als t geen kwaad kan dan liever niet. Ik wil geen risico lopen en heb er geen verstand van.

CeesM

Citaat van: beermenke op 15-05-2020  16:19 uOk maar bij mij is het chroom weg en is nu koper. Als dat chroom kwaad kan dan kieper ik 15 liter weg, dan zij het maar zo maar als t geen kwaad kan dan liever niet. Ik wil geen risico lopen en heb er geen verstand van.
Chroom zit ook in gist, dus zou het op zich niet schadelijk zijn.

André de Laat

Citaat van: CeesM op 15-05-2020  16:16 uIn mijn CCT heb ik 2 doorvoerbevestigingen zitten dat ook een verchroomde legering is. Bij het eerste gebruik was dat ook zwart aangeslagen. Aan de smaak van het bier was niets te merken en die 25 liter is helemaal opgedronken. Niemand ziek van geworden. ;)

Wat voor CCT is dat dan? Zou toch niet mogen? RVS is RVS. Ik heb alles van Ss Brewtech en zou behoorlijk verontwaardigd zijn als ik zoiets tegenkwam.

CeesM

Citaat van: André de Laat op 15-05-2020  18:57 uWat voor CCT is dat dan? Zou toch niet mogen? RVS is RVS. Ik heb alles van Ss Brewtech en zou behoorlijk verontwaardigd zijn als ik zoiets tegenkwam.
Een SS BrewTech Chronical 7. Is ook voor 100% RVS, maar ik heb zelf een koelspiraal via de deksel ingebouwd, en die heeft verchroomde onderdelen. Normaal wordt zo'n koelspiraal gebruikt bij bierkoelers.

Jacques

Citaat van: CeesM op 15-05-2020  16:24 uChroom zit ook in gist, dus zou het op zich niet schadelijk zijn.

Of een stof schadelijk is of niet ligt aan de concentratie...

Voor de schadelijkheid van chroom zie http://www.milieu-en-gezondheid.be/sites/default/files/atoms/files/zware_metalen-chroom_0.pdf

goom

Alleen Chroom VI is zeer schadelijk
Chroom III en Chroom 0 vele malen minder.. zeg maar niet

middelaersch

Uit 'Keramische Glasuren' van Wolf Matthes (zeg maar de bijbel voor keramisten als het over glazuur gerelateerde chemie gaat):
'Alle Chromverbindungen sind giftig!'.

De ene soort meer dan de andere soort, en uiteraard speelt de concentratie c.q. hoeveelheid een rol.
Hetzelfde blijkt uit de pdf waar Jacques naar verwijst.

kubock

Hangt het ook niet af van de chroomverbindingen die worden gevormd? Ik weet toevallig dat CrO2 wordt gebruikt als voedingssupplement. Ik lees overigens ook dat niemand zeker weet of deze iets doen, dus neem mijn opmerking svp met een korrel zout.

Om niet teveel van het originele onderwerp af te wijken: ik zou geen risico nemen en het wort als verloren beschouwen. Maar dat is inmiddels waarschijnlijk mosterd na de maaltijd.

André de Laat

Frappant. Ik zat toevallig vanmorgen een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde te kijken op Youtube. Dat ging over hondenbotten (eigenlijk geen vergelijking met waar wij mee bezig zijn, mja  ;D) waarin chroom was aangetroffen. Het schijnt volgens hun wel degelijk schadelijk te zijn. Chroom dus niet zomaar met een korreltje gist nemen. :proost: :biersmile:

goom

Voor mijn werk zit ik een Chroom VI overleg groep met zowel allerlei Nederlandse als ook Belgische overheidsinstanties.
Het betreft hier Cr VI ten behoeve van staalconserveringen.
Er wordt gekeken naar blootstelling bij verschillende werkmethoden (stofdeeltjes) als ook sneltest en analytische meting van Cr VI.
Met XRF kan de totaal chroom (Cr 0 Cr III en Cr VI) bepaald worden.
Echter is de analyse van Cr VI nogal lastig omdat Cr VI vrij reacties is. Hij wordt dan omgezet in Cr III.

Goed om te weten is dat Cr VI gebruik wordt voor het chemisch zuurstof verbruik en dat deze omgezet wordt in Cr III

Johan_vL

Het is onwaarschijnlijk dat het chroom VI betreft, dit wordt immers nergens meer toegepast (in NL). In de jaren tachtig wel onder andere bij defensie en de NS als onderdeel van verf.
Chroom VI is meer dan een beetje giftig en is zelfs kankerverwekkend.

In jou geval zal het een andere chroom vorm zijn en dus veel minder schadelijk, echter bijna alle zware metalen zijn in kleine doses schadelijk voor de gezondheid. Waterleidingen zijn van koper, omdat bacterien dat niet fijn vinden, zo ook lood en zo zijn er nog wel meer voorbeelden, zoals anti fouling op schepen etc.

Jacques heeft ook een punt, het gaat altijd om de concentratie! maar houdt er rekening mee dat voor zware metalen dit een lage tot zeer lage concentratie zal zijn. Wees voorzichtig met zware metalen !!

goom

Citaat van: Johan_vL op 26-05-2020  08:21 uHet is onwaarschijnlijk dat het chroom VI betreft, dit wordt immers nergens meer toegepast (in NL). In de jaren tachtig wel onder andere bij defensie en de NS als onderdeel van verf.


Cr VI mag nog wel gebruikt worden in hele speciale gevallen.

Eind jaren 80 is de CR VI  in primers vervangen bij de grote verfboeren Sikkens en Sigma


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.