Erg trage hergisting op de fles

Gestart door GizmoGonzales, 14-05-2020 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GizmoGonzales

Medebrouwers,

Mijn 2e biertje was een Belgische quadrupel en is een maand geleden op de fles gegaan.
Begin SG: 1.100
Eind SG: 1.020
Ik heb 125 gram suiker voor het bottelen toegevoegd op 14 liter jongbier tijdens het bottelen.
Nu zijn we een maand ( en 3 flesjes om te testen later) en zit er op een minuscuul sisje na geen koolzuur in het bier. Ik heb het bier op een constante temperatuur van 23 graden al die tijd. Nu weet ik dat het lang kan duren maar mijn vraag is gaat er iets mis dat er na een maand nog geen koolzuur te vinden is? Verder vraag ik me af of ik het bier op 23 graden moet laten of dat ik het ondertussen gewoon in een kratje weg kan zetten bij kamertemperatuur. Ik zie graag jullie reactie tegemoet! ( heb isolatie boxen met een warmhoudplaat voor kiemen eronder wat echt perfect werkt, bij interesse kan ik een foto toevoegen)

p.s Ik heb het bier zonder koolzuur geproefd en het smaakt nu al erg goed, ondanks dat wil ik natuurlijk gewoon graag bier met koolzuur en een schuimkraag.


BritneysBeers

Welke fles gebruik je precies/ en welke sluitingsprincipe?

Verder is er een kleine kans dat je gist is dood gegaan aan zijn eigen afvalproduct; lekker percentage'tje heb je te pakken  :proost:

GizmoGonzales

Ik gebruik 300 ml flesjes (kordaat flesjes) met kroonkurken. Heeft dit ook invloed op het proces?
Ja het percentage is ook meer dan ik had verwacht, al moet ik zeggen dat ik met de Grainfather altijd hoger "scoor" dan aangegeven.
Onlangs een IPA gebrouwen waarbij het trouwprogramma 1.046 aangaf en ik een start sg van 1.053 haalde. Nu heb ik veel David Heath gekeken dus ik neem het maischproces net zo serieus als hem, misschien dat dit echt zorgt voor een hoger SG?

ElmerVDM

Bekend probleem. Hebben wij ook gehad met onze quadrupel (vergist met WLP530). Na 3 maanden nauwelijks CO2 op de fles ondanks warm wegzetten en regelmatig schudden. Uiteindelijk alle flessen weer opengemaakt en bottelgist Fermentis F2 toegevoegd (als oplossing met een spuitje). Dat werkte gelukkig wel. (Sterker nog, ik zit op dit moment van één te genieten).

hansHalberstadt

Citaat van: ElmerVDM op 14-05-2020  23:06 uBekend probleem. Hebben wij ook gehad met onze quadrupel (vergist met WLP530). Na 3 maanden nauwelijks CO2 op de fles ondanks warm wegzetten en regelmatig schudden. Uiteindelijk alle flessen weer opengemaakt en bottelgist Fermentis F2 toegevoegd (als oplossing met een spuitje). Dat werkte gelukkig wel. (Sterker nog, ik zit op dit moment van één te genieten).
Als je tegen de alcoholtolerantie aan zit van de gist dan wordt het wel een lastig verhaal. Ik zit nu met de WY3787 tussen 10 en 11% vol en ondanks 25 ml verse starter op 15 liter bier gaat de hergisting maar heel langzaam.

GizmoGonzales

Citaat van: ElmerVDM op 14-05-2020  23:06 uBekend probleem. Hebben wij ook gehad met onze quadrupel (vergist met WLP530). Na 3 maanden nauwelijks CO2 op de fles ondanks warm wegzetten en regelmatig schudden. Uiteindelijk alle flessen weer opengemaakt en bottelgist Fermentis F2 toegevoegd (als oplossing met een spuitje). Dat werkte gelukkig wel. (Sterker nog, ik zit op dit moment van één te genieten).

Wat voor verhouding gebruik je hier voor? Wellicht is dit voor mij ook een optie, ik heb ongeveer 40-45 flesjes.
Het stomme is dat ik F2 had gehaald voor deze brouw, echter zag ik dit zakje nog mooi in de koelkast liggen na het bottelen :degroeten:

Snelbier

Zie doseer-advies Fermentis: https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/safale-f-2/
Zwaarder bier = meer bottelgist nodig, lijkt logisch.. Zal hier neerkomen op ~1gram per 10 L bier.
Wordt een beetje prutsen (nauwkeurig afwegen en mengen) om het in de flessen te krijgen..
Ik ben onlangs uitgegaan van 2 ml te doseren gist-slurry per flesje dmv pipet.  Past makkelijk in reeds gebotteld flesje.
Vloeistof aanmaken voor 50 flesjes, beetje ruim nemen.. Wordt 50 x 2 ml water = 100 ml.
Daarin 1,5 gram gist hydrateren, goed voor 15 L bier of +/- 50 flesjes..
Goed roeren, en in elk flesje 2 ml...  Precies werkje, maar beter dan dood bier.
Wie een makkelijker oplossing heeft: GRAAG.
groet,  Snelbier.

BritneysBeers

Citaat van: GizmoGonzales op 14-05-2020  23:03 uIk gebruik 300 ml flesjes (kordaat flesjes) met kroonkurken. Heeft dit ook invloed op het proces?
Ja het percentage is ook meer dan ik had verwacht, al moet ik zeggen dat ik met de Grainfather altijd hoger "scoor" dan aangegeven.
Onlangs een IPA gemaakt waarbij het trouwprogramma 1.046 aangaf en ik een start sg van 1.053 haalde. Nu heb ik veel David Heath gekeken dus ik neem het maisch proces net zo serieus als hem, misschien dat dit echt zorgt voor een hoger SG?

Als je goed op let dat je niet de 25 cl of 33 cl kroonkurken te pakken hebt lijkt me dat niet het probleem te kunnen zijn.
Zelf een keer wijnflessen met alu draaidoppen gekocht, complete miskoop aangezien al het koolzuur er direct weer uit liep. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar Grolsch beugelflessen.

Je zou 1 van je flessen kunnen herbottelen in een beugelfles met wat suiker. Dan kan je tenminste uitsluiten of het aan de flessen ligt.

Een hoger SG kan inderdaad liggen aan je maischshema extra liefde geven, maar ook voornamelijk hoe goed je alles roert. Niet/nauwelijks roeren levert ongeveer de helft van je gewenste eind SG op. Heel goed roeren met b.v. een roerwerk kan je inderdaad boven je berekende eind SG brengen. Maar er zullen vast meer factoren meespelen... Blijft altijd een verschil tussen theorie en praktijk  ;D

Proost :biersmile:

Oxhead

Citaat van: GizmoGonzales op 14-05-2020  23:03 uOnlangs een IPA gemaakt waarbij het trouwprogramma 1.046 aangaf en ik een start sg van 1.053 haalde. Nu heb ik veel David Heath gekeken dus ik neem het maischproces net zo serieus als hem, misschien dat dit echt zorgt voor een hoger SG?
De naam David Heath zegt me helemaal niks maar vrijwel iedere brouwer neemt het maischproces serieus, toch heeft iedereen een ander rendement. Als je rendement niet goed is ingevuld in je software of je volume klopt niet krijg je een andere uitkomst.

GizmoGonzales

Citaat van: Oxhead op 15-05-2020  13:37 uDe naam David Heath zegt me helemaal niks maar vrijwel iedere brouwer neemt het maischproces serieus, toch heeft iedereen een ander rendement. Als je rendement niet goed is ingevuld in je software of je volume klopt niet krijg je een andere uitkomst.
Hij heeft een YouTube kanaal wat vrijwel is afgestemd op de Grainfather, de stem is vrij slaapverwekkend maar ik vond hem wel leerzaam. Wat betreft de flessen, deze hebben de IPA wel goed gebotteld en hierop was de vergisting perfect met een mooie schuimkraag. Wellicht dat ik de flesjes ga verkijken met F2, heb 5ml dosseer spuitjes dus 2 ml zou prima kunnen. Ik laat weten hoe het vergaat!

Rinus

Ik heb waarschijnlijk voor het eerst hetzelfde probleem. Ik heb een Rochefort 10 gebrouwen, en de druk blijft onder de 0.5 Bar bij 23 ºC. In mijn geval is het denk ik het hoge alcohol percentage waardoor de gist niet meer of minder actief is.
Ik overweeg ook wat bottelgist toe te voegen. Dat betekent dus elk flesje open maken, bottelgist toevoegen en weer afsluiten. Ik heb wat praktische vragen;

1. Hoe kun je dit het beste zo steriel mogelijk doen of is dat niet zo heel erg belangrijk?
2. Wat voor gist en hoe meng je dat het beste en wat is de dosering?

Ik kan ook nog wat weken / maanden wachten want deze Rochefort 10 kloon is bedoeld om in de herfst / winter van de genieten... zou dat een optie kunnen zijn?

beun

Citaat van: Rinus op 15-05-2020  17:43 uIk heb waarschijnlijk voor het eerst hetzelfde probleem. Ik heb een Rochefort 10 gebrouwen, en de druk blijft onder de 0.5 Bar bij 23 ºC. In mijn geval is het denk ik het hoge alcohol percentage waardoor de gist niet meer of minder actief is.
Ik overweeg ook wat bottelgist toe te voegen. Dat betekent dus elk flesje open maken, bottelgist toevoegen en weer afsluiten. Ik heb wat praktische vragen;

1. Hoe kun je dit het beste zo steriel mogelijk doen of is dat niet zo heel erg belangrijk?
2. Wat voor gist en hoe meng je dat het beste en wat is de dosering?

Ik kan ook nog wat weken / maanden wachten want deze Rochefort 10 kloon is bedoeld om in de herfst / winter van de genieten... zou dat een optie kunnen zijn?
Zit waarschijnlijk weinig anders op dan ieder flesje voorzien van beetje bottelgist.
Zie de reactie van snelbier.

Ik zou daarna O2 absorberende doppen pakken voor de zekerheid

En volgende keer bij zwaardere bieren meteen beetje bottelgist in de bottelemmer. Misschien meestal niet nodig maar altijd snel resultaat. Ik heb meestal weinig geduld om het resultaat te proeven   ;)


Jacques

Citaat van: GizmoGonzales op 14-05-2020  21:33 uMedebrouwers,

Mijn 2e biertje was een Belgische quadrupel en is een maand geleden op de fles gegaan.
Begin SG: 1.100
Eind SG: 1.020
Ik heb 125 gram suiker voor het bottelen toegevoegd op 14 liter jongbier tijdens het bottelen.
Nu zijn we een maand ( en 3 flesjes om te testen later) en zit er op een minuscuul sisje na geen koolzuur in het bier. Ik heb het bier op een constante temperatuur van 23 graden al die tijd. Nu weet ik dat het lang kan duren maar mijn vraag is gaat er iets mis dat er na een maand nog geen koolzuur te vinden is? Verder vraag ik me af of ik het bier op 23 graden moet laten of dat ik het ondertussen gewoon in een kratje weg kan zetten bij kamertemperatuur. Ik zie graag jullie reactie tegemoet! ( heb isolatie boxen met een warmhoudplaat voor kiemen eronder wat echt perfect werkt, bij interesse kan ik een foto toevoegen)

p.s Ik heb het bier zonder koolzuur geproefd en het smaakt nu al erg goed, ondanks dat wil ik natuurlijk gewoon graag bier met koolzuur en een schuimkraag.



Een vraag die ik mis in dit topic is welke gist je gebruikt hebt.

Waarschijnlijk loop je tegen de alcoholtolerantie aan van de gist. Er zijn niet zo veel biergisten die tegen een alcoholgehalte kunnen boven de 11%...
Bottelgist kan dat wel. Jammer dat je de F2 in de koelkast hebt laten liggen.  :huilen:

GizmoGonzales

Citaat van: Jacques op 15-05-2020  23:40 uEen vraag die ik mis in dit topic is welke gist je gebruikt hebt.

Waarschijnlijk loop je tegen de alcoholtolerantie aan van de gist. Er zijn niet zo veel biergisten die tegen een alcoholgehalte kunnen boven de 11%...
Bottelgist kan dat wel. Jammer dat je de F2 in de koelkast hebt laten liggen.  :huilen:

Ja klopt ben ik met je eens, het beginnen met brouwen is een weg van vallen en opstaan. Onlangs wou ik een sample nemen van mijn IPA die net 10 dagen op het vat staat. De dry hop had ik toegevoegd met XL theefilters van rvs, maar de kettinkjes die eraan zitten kwamen tussen de afsluiting van mijn Grainfather CCT klep waardoor hij bleef stromen. Chaos, door een aanpassing kon ik de bovenkant afsluiten waardoor er een vacuüm ontstond en hij niet verder leegstroomde. Ik had toevallig al 2 samples in 3 dagen tijd genomen en het sg was gelijk gebleven dus besloten om snel het bottelen voor te bereiden  en nu afwachten hoe het afloopt. Maar dit terzijde, de gist dat ik heb gebruikt was MJ Belgium strong Ale M42. Dit zou het wel moeten kunnen hebben toch? Ik krijg een heel klein sisje dus er gebeurt wel iets maar niet te zien of te proeven.

Jacques

Citaat van: GizmoGonzales op 16-05-2020  00:12 u...de gist dat ik heb gebruikt was MJ Belgium strong Ale M42. Dit zou het wel moeten kunnen hebben toch? Ik krijg een heel klein sisje dus er gebeurt wel iets maar niet te zien of te proeven.

Die zou tot 12% gaan.
Daar loop je tegenaan.
Als je geluk hebt heb je over een tijdje meer koolzuur.


Kiekeboe

Aha, het begrip "alcoholtolerantie" is nieuw voor mij. Dus als er teveel alcohol in bier zit dan gaat de gist die deze alcohol geproduceerd heeft er zelf van kapot? De grens ligt op 11 a 12%, klopt dat? Zo ja, dan heb ik alweer iets bij geleerd.

Rob.Erto

Citaat van: Kiekeboe op 16-05-2020  00:43 uAha, het begrip "alcoholtolerantie" is nieuw voor mij. Dus als er teveel alcohol in bier zit dan gaat de gist die deze alcohol geproduceerd heeft er zelf van kapot? De grens ligt op 11 a 12%, klopt dat? Zo ja, dan heb ik alweer iets bij geleerd.
Dat zal per giststam verschillen.


hansHalberstadt

Mijn bier met een mengsel van Kveik en WY3787 is heel ver doorgegist en daardoor ca 11% alcohol.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg620534.html#msg620534
Waarschijnlijk is dat de grens van de de hoogste van beide gisten. de gisting was in een sodakeg. Daardoor kon ik die afsluiten en elke dag even het ontluchtingsventiel optillen. Het viel me toen al op dat er elke dag nog een behoorlijke sis CO2 bleef ontsnappen, dus op een  gegeven moment toch maar gebotteld met verse starter van WY3787. Ik weet niet welke van de 2 de hoogste alcoholtolerantie heeft, maar misschien was dat de Kveik. Dan heeft de starter van WY3787 dus geen effect want dan zit je boven de alcoholtolerantie. We zullen het zien, maar na 3 weken nog steeds vrijwel geen druk op de fles.

Rinus

Nog even een uitleg hoe mijn proces werkt; (overigens mijn gist was een originele Rochefort 6 opkweek kan wel wat hebben lijkt mij maar boven de 11% krijgt ook deze het moeilijk lijkt mij).

Ik heb twee stuks Grainfather CCT met koeling staan (kan op dit moment koelen tot ca 7 ºC).
Maar... omdat ik graag het fermentatie proces visueel in de gaten wil houden gebruik ik PET flessen van 18-20 Liter.
Als ik observeer dat het bier helder is geworden dan hevel ik over naar de CCT en dan koel ik terug naar die 7 ºC.
Dat terug koelen doe ik vooral omdat ik bottel met een Enolmatic en bij een temperatuur van ~20 ºC heb ik veel schuim tijdens het bottelen.
Nu krijg ik de indruk dat door het helder overhevelen en nog eens koelen de gist helemaal naar de bodem zakt en daardoor niet voldoende in mijn flesjes terecht komt.
Wie heeft ook een dergelijke ervaring? Anders is het wellicht verstandiger mijn proces ergens aan te passen.

Overigens; bij mijn laatste ca 5 brouwsels gebruik ik altijd de blauwe O2 doppen, steeds voor 24 flesjes uit elke 30 L batch. Dit ter vergelijking met standaard doppen. Tot om heden nog niet echt noemenswaardige ontdekkingen gedaan, maar ik blijf zo doorgaan.


hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 16-05-2020  09:34 uNu krijg ik de indruk dat door het helder overhevelen en nog eens koelen de gist helemaal naar de bodem zakt en daardoor niet voldoende in mijn flesjes terecht komt.
Wie heeft ook een dergelijke ervaring? Anders is het wellicht verstandiger mijn proces ergens aan te passen.
Dit kan inderdaad door lang en of koud lageren. Oplossing is een vers giststartertje maken van ca 20 ml per 20 liter bier en dat mengen bij het bottelen.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 16-05-2020  09:38 uDit kan inderdaad door lang en of koud lageren. Oplossing is een vers giststartertje maken van ca 20 ml per 20 liter bier en dat mengen bij het bottelen.
Ik zal dat een volgende keer eens proberen.
Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor mengen in het vat, dit moet wel heel erg steriel gebeuren, hoewel overhevelen naar de CCT eigenlijk net zo riskant is. Ik kan natuurilijk de hevelbuis gebruiken om de extra giste even door te roeren vlak voor het bottelen.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 16-05-2020  09:38 uDit kan inderdaad door lang en of koud lageren. oplossing is een vers giststartertje maken van ca 20 ml per 20 liter bier en dat mengen bij het bottelen.
Zelfs met minder gaat het als een speer. Ik maak altijd voor elk brouwsel wat ik wil bottelen een verse mini starter van 10 ml voor 40 L bier.
1 week hergisten bij kamertemperatuur en daarna verhuizen mijn kratten naar de kelder

Dit zijn flesjes van likeurextract van Lick, die hebben een inhoud van 20 ml.

Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-05-2020  10:42 uIk maak altijd voor elk brouwsel wat ik wil bottelen een verse mini starter van 10 ml voor 40 L bier.


Ik maak mijn starter met DME, maar een mini starter om te bottelen heb ik nog niet eerder gemaakt.
Ik neem aan dat voor een mini starter dat op dezelfde manier gaat, maar dan met een aangepaste hoeveelheid DME koken en afkoelen om tot een SG 1049 te komen. In mijn geval dan gist uit een bodempje van een Rochefort 6 flesje erbij doen. Of werkt het maken van een mini starter toch anders?

brouwerwaldonk

Ik heb een gistbank en bewaar van elke soort gist een aantal kolonies op schuine buis, in een doos in de koelkast.



Daarvan neem ik een of 2 bolletjes met een entnaald en spoel die entnaald af in een flesje met 10ml steriel gemaakt wort van 1040. Na 2 dagen heb ik dan een mini starter.

Ik bewaar ook van elke soort gist eentje op steriel wort in een buisje, wat ik bewaar in de koelkast.



Dat buisje giet ik leeg in een flesje met 10 ml steriel wort en na 24 uur heb ik dan mijn mini starter.

Dat zijn in beide gevallen jonge zeer actieve gistcellen, die een vergisting in no time achter de rug hebben. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.