Kölsch

Gestart door tdp, 14-05-2020 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Voor aanstaande woensdag staat onderstaand recept op de planning. Voor mij qua brouwen een nieuwe stijl, heb het wel meermaals gedronken. Voor mij is het een goed alternatief voor een pilsje. Recept samengesteld op basis van recepten die ik van Duitse hobbybrouwers heb kunnen vinden. Zit aan de bovenkant qua bitterheid, maar dat is wel bewust.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk067
Naam receptEine Stange
Brouwdatum13-05-2020
BierstijlKölsch
Volume23,1 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum 2020Q1
10,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l6 mg/l54 mg/l110 mg/l24 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,25 kgPilsmout BioDingemans3 EBC81,3 %
0,25 kgBio Pale WheatWeyermann4 EBC6,3 %
0,25 kgGoldSwaen HellThe Swaen20 EBC6,3 %
0,25 kgBio ZuurmoutWeyermann5 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.45 min.5,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.15 min.5,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gPerle 7,2% (Braumarkt)bellen7,2%60 min.19,5 IBU
25,0 gHallertau Tradition 6,2% (Braumarkt)bellen6,2%15 min.8,3 IBU
25,0 gHallertau Tradition 6,2% (Braumarkt)bellen6,2%5 min.3,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gKöln ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering4,0 °C

Gisteren ook maar eens de aangepaste watergegevens ingevoerd in BrouwHulp. Val nu onder een ander pompstation, scheelt wel in de berekening qua grammen zuurmout voor een juiste pH.

Eric v B

Hallo Teun, heb je wel genoeg gist? Het is wellicht een bovengist maar je zit wel tegen ondergisttemperatuur aan.
En qua bitterheid: Gaffel kölsch zit ook wat hoger in de IBU. Voor mij is dit de lekkerste Kölsch!


Succes met brouwen!


Oscar

Waarom zuurmout ?  :weetniet:

Citaat van: Eric v B op 15-05-2020  12:24 uHet is wellicht een bovengist maar je zit wel tegen ondergisttemperatuur aan.

Kölsch gist is een hybride gist en zit in het midden gebied.... ;) :brouwen:

seed7

Een beetje meer gist mag wel denk ik. Maar, waarom zoveel cara? Waarom tarwe? Koelsch is een nep Pils, boven gistend. Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom voldoet 100% pilsmout niet?
(gewoon brouwen waar je zin in hebt, maar dat hoef ik je niet te vertellen ;) )

Ingo

dirk

Zo´n uitgebreide moutstort van TS herken ik niet voor een Kölsch, ik dacht dat Kölsch altijd wel wat tarwemout bevatte. Maar volgens mij zijn de grote jongens daar allang van af, volgens mij brouwt Frueh ook alleen maar met pilsmout. Zelf neem ik altijd pilsmout en 15% lichte tarwemout, de moutstort van TS is echt veel te complex.

seed7

Citaat van: dirk op 16-05-2020  00:08 uZo´n uitgebreide moutstort van TS herken ik niet voor een Kölsch, ik dacht dat Kölsch altijd wel wat tarwemout bevatte.

Er zijn dacht ik wat Kölsch brouwers bij gekomen, houdt het niet zo bij. In het niet zo verre verleden was er maar een brouwer die een beetje tarwe gebruikte. Dat is door de BJCP overgenomen als tarwemout is optioneel. Hetgeen door de goegemeente der Amerikaanse hobbybrouwers weer geïnterpreteerd is al er moet een handje tarwemout in. Vervolgens is "de Amerikaanse brouwer" erg vocaal en neemt de Europese brouwer, zelfs de Duitse dit zomaar over. Soortgelijke verhalen zijn er over te veel Europese bieren. Geen Engelsman die het verschil tussen Southern en Northern Brown Ale begrijpt, b.v.

Ingo (maar brouw waar je zin in hebt)

tdp

Bedankt mannen! Waarom deze moutstort? Dat was het compromis van recepten die ik op Duitse sites tegenkwam.

Dan de hele zwik eruit, en alleen een beetje zuurmout, voor 'corrigeren pH'.

Qua gist, gooi er wel 2 zakjes in, al zou ik het gevoelsmatig wel aandurven met 1 zakje..

En Ingo, je kent me, ik brouw toch waar ik zin in heb ;). Maar wanneer ik om tips op- of aanmerkingen vraag, neem ik dat zeker mee!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk067
Naam receptEine Stange
Brouwdatum13-05-2020
BierstijlKölsch
Volume23,1 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum 2020Q1
10,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l6 mg/l54 mg/l110 mg/l24 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,80 kgPilsmout BioDingemans3 EBC95,0 %
0,20 kgBio ZuurmoutWeyermann5 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.45 min.5,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.15 min.5,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gPerle 7,2% (Braumarkt)bellen7,2%60 min.19,5 IBU
25,0 gHallertau Tradition 6,2% (Braumarkt)bellen6,2%15 min.8,3 IBU
25,0 gHallertau Tradition 6,2% (Braumarkt)bellen6,2%5 min.3,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gKöln ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering4,0 °C


tdp

Recept nog iets aangepast, onderstaand zit nu in de ketel. Spalt Select gekozen om een restje op te maken, Tradition verschoven naar bitterhop, aangezien die al reeds geopend was.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk067
Naam receptEine Stange
Brouwdatum27-5-2020
BierstijlKölsch
Volume23,1 l
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum 2020Q1
10,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l6 mg/l54 mg/l110 mg/l24 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,80 kgPilsmout BioDingemans3 EBC95,0 %
0,20 kgBio ZuurmoutWeyermann5 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.45 min.5,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.15 min.5,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gHallertau Tradition 6,2% (Braumarkt)bellen6,2%first wort hop18,4 IBU
25,0 gSpalt Select 4,9% (Braumarkt)bellen4,9%15 min.6,6 IBU
25,0 gSpalt Select 4,9% (Braumarkt)bellen4,9%5 min.2,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gKöln ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering4,0 °C


hans_nwk

Welke gist heb je gebruikt? Misschien heb ik het gemist maar ik zie alleen 2 zakjes

tdp

Koln van Lallemand, staat een beetje brak in BrouwHulp

hans_nwk

Citaat van: tdp op 27-05-2020  15:59 uKoln van Lallemand, staat een beetje brak in BrouwHulp
Dank je!

brewkeet

Voor dit recept heb ik ook zitten kijken naar de K-97 van Fermentis. https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafAle-K-97.pdf

Is dat ook een mogelijkheid? Ik wil dezelfde stijl ook gaan brouwen binnenkort maar zit te twijfelen over de gistsoort.

dirk

Citaat van: brewkeet op 28-05-2020  10:07 uVoor dit recept heb ik ook zitten kijken naar de K-97 van Fermentis. https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafAle-K-97.pdf

Is dat ook een mogelijkheid? Ik wil dezelfde stijl ook gaan brouwen binnenkort maar zit te twijfelen over de gistsoort.

Jazeker. Zeer geschikt, net als de vloeibare variant WY1007. Wel op 16 graden Celsius beginnen.

tdp

Kan prima inderdaad, of een Nottingham bijvoorbeeld, gebruiken Duitse hobbybrouwers ook wel geregeld voor een Kölsch.

tdp

Nog even een eindoordeel over dit bier:
Prima bier geworden! Heb het afgevuld op fust, en geregeld met vrienden gedronken. Iedereen was zeer content, is echt een allemansvriend. Mooi zoetje van de mout, maar toch een lekkere bittere afdronk, welke niet overheerst. Die Spalt Select is hier een goede keuze voor!

tdp

Volgende week zaterdag afgesproken om met mijn vader en een oom onze jaarlijkse bierbrouwdag te houden. Uit de voorgestelde biertypen kozen ze voor een Kölsch. Op basis van dit recept opgeschaald naar de grotere ketels. Tevens een mooi moment om de mout van Viking eens te proberen. De hoppen komen uit eigen tuin, waarden zijn bij benadering. Tot nu toe lijken die aardig te kloppen op basis van de reeds gebrouwen bieren.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS025
Naam receptDenn wenn et Trömmelche jeht
Brouwdatum14-05-2022
BierstijlKölsch
Volume44,1 l
Begin SG1,046 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,20 mlFosforzuur
19,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l106 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,50 kgPilsmoutViking Malt3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.45 min.4,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gHallertau Tradition 2021 (Tuin)bellen6,0%60 min.17,1 IBU
50,0 gSpalt Select 2021 (Tuin)bellen5,0%15 min.7,1 IBU
50,0 gSpalt Select 2021 (Tuin)bellen5,0%5 min.2,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gKöln (Lallemand)bovengist


Markie Mark

Goed voornemen om een Kölsch-style te gaan brouwen met familie. En zo simpel als het recept lijkt kan een mooie Kölsch al zijn inderdaad. Geen idee waarom ik er de laatste keer zo'n ingewikkelde versie met 80% pilsmout, 10% tarwemout, 9% Münchener en 1% Cara 120 van heb gemaakt. SG, bitterheid, gist en hopkeuze zien er ook mooi uit. Die Köln zit bij mij ook standaard in het assortiment. Succes!

PDGRRR

Citaat van: tdp op 06-05-2022  14:42 uVolgende week zaterdag afgesproken om met mijn vader en een oom onze jaarlijkse bierbrouwdag te houden. Uit de voorgestelde biertypen kozen ze voor een Kölsch.

Toevallig heb ik afgelopen zaterdag het recept uit je bericht van 27-05-2020 gebrouwen, enige afwijking is dat ik de WLP029 German ale/Kölsch gebruikt heb. Ben erg benieuwd hoe 'ie gaat smaken.

tdp

Citaat van: PDGRRR op 07-05-2022  00:15 uToevallig heb ik afgelopen zaterdag het recept uit je bericht van 27-05-2020 gebrouwen, enige afwijking is dat ik de WLP029 German ale/Kölsch gebruikt heb. Ben erg benieuwd hoe 'ie gaat smaken.

Dat was hier een allemansvriend, zowel voor de standaard pilsdrinkers al ook voor de liefhebbers van speciaalbier. Ben erg benieuwd hoe hij lukt bij je!

tdp

Citaat van: Markie Mark op 06-05-2022  17:54 uGoed voornemen om een Kölsch-style te gaan brouwen met familie. En zo simpel als het recept lijkt kan een mooie Kölsch al zijn inderdaad. Geen idee waarom ik er de laatste keer zo'n ingewikkelde versie met 80% pilsmout, 10% tarwemout, 9% Münchener en 1% Cara 120 van heb gemaakt. SG, bitterheid, gist en hopkeuze zien er ook mooi uit. Die Köln zit bij mij ook standaard in het assortiment. Succes!

Ik ken het, op het moment van het recept schrijven klinken die extra mouten heel logisch en echt een meerwaarde, maar soms zit de kracht echt in de eenvoud.

Teun

PDGRRR

Citaat van: tdp op 08-05-2022  13:32 uDat was hier een allemansvriend, zowel voor de standaard pilsdrinkers al ook voor de liefhebbers van speciaalbier. Ben erg benieuwd hoe hij lukt bij je!

Zojuist het jongbier overgeheveld naar een schoon vat, natuurlijk ook even geproefd: zit volgens mij wel snor, zelfs op 20 graden en zonder prik.

(Ik had trouwens gejokt in m'n eerdere reactie: i.p.v. Tradition had ik Saaz als bitterhop gebruikt omdat deze al open was)

hansHalberstadt

Kölsch  met de delta x gist (van Triple-W) zijn al vele bieren mee in de prijzen gevallen.


tdp

Afgelopen zaterdag het recept gebrouwen met een paar kleine aanpassingen. Moutstort naar 8 kilo en de 1e hopgift als first wort hop gedaan. SG van 1.043, net geen 45 liter.

Dit was de eerste keer dat ik gebrouwen heb met mout van Viking. Ik had het idee dat hier erg veel eiwitten in zaten, maar overigens wel mooi uitvlokte.

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 10-05-2022  22:22 uZojuist het jongbier overgeheveld naar een schoon vat, natuurlijk ook even geproefd: zit volgens mij wel snor, zelfs op 20 graden en zonder prik.

(Ik had trouwens gejokt in m'n eerdere reactie: i.p.v. Tradition had ik Saaz als bitterhop gebruikt omdat deze al open was)

Vandaag, na 1 week op fles, eentje geproefd: dit is een mooi zomerbiertje geworden, die Spalter is lekker fris. Goed recept dus, @tdp.

Ik denk dat ik het recept 1-op-1 ga gebruiken voor een saison, moet ook een mooi bier opleveren.

tdp

Fijn, goed om te horen @PDGRRR! Altijd leuk om recepten te delen en te horen dat anderen het ook een goed recept vinden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.