Kölsch

Gestart door tdp, 14-05-2020 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Zambezi Special

Citaat van: PDGRRR op 04-06-2022  18:28 uVandaag, na 1 week op fles, eentje geproefd: dit is een mooi zomerbiertje geworden, die Spalter is lekker fris. Goed recept dus, @tdp.

Ik denk dat ik het recept 1-op-1 ga gebruiken voor een saison, moet ook een mooi bier opleveren.
Ik heb 'm met saison gist gebrouwen (MJ 29). Zit in de fermenter.
Ben benieuwd ;)

tdp

Gisteren mijn variant getest, bijna 3 weken nu op fles. Mooi kruidig, clean, maar ruikt nog iets 'hard'. Staat me bij dat ik dit bij mijn vorige versie ook had. Koolzuur/schuim is top, echt weer een heerlijk bier geworden!

Sigurd

Ik heb deze gisteren ook gebrouwen. Begin SG 1.044 en volume 22 liter, gist geënt bij 16°C. Zojuist even gekeken maar de vergisting is nog niet gestart. Ik heb volgens recept 2 pakjes Köln van Lallemand gebruikt.

Toch een beetje bezorgd de pitching calculator ingevuld en daar komt voor 16°C een advies uit van 31,1 gram. Pas bij 25°C wordt het advies 22,8 gram.
Lallemand geeft ook aan dat de gist meer vertraging kent dan soortgelijke gisten, dus dit stelt wel weer wat gerust.

Is er bewust gekozen voor weinig enten, of had ik een giststarter moeten maken? :weetniet:

Jacques

Citaat van: Sigurd op 22-01-2023  09:38 uIs er bewust gekozen voor weinig enten, of had ik een giststarter moeten maken? :weetniet:

Hou er rekening mee dat door de hogere temperatuur je veel meer esters en hogere alcoholen krijgt dan gewenst is voor deze bierstijl.

Beter is het de temperatuur op 16 a 17°C te houden. De vergisting gaat dan wat langzamer, maar gezien de hoeveelheid gist, het volume en begin SG zal het bier keurig uitgieten.

Sigurd

Net weer gekeken en alles nog eens nagelopen. Wat blijkt: na een experiment de CO2 slang niet terug in de T-splitsing gestoken. :-[  Gevolg was dus dat er een open verbinding met het vat was waardoor er niets in het waterslot te zien was. Terug er in gestoken en nu zie ik dat de vergisting toch gewoon op gang is gekomen.  :D

Bij hogere vergistingstemperaturen vormen zich dus meer esters en hogere alcoholen. Ik lees dat ook bij te weinig gist enten er ook meer esters worden gevormd. Is er iets te zeggen over hoe deze zich onderling verhouden?

Jacques

Citaat van: Sigurd op 22-01-2023  11:23 uBij hogere vergistingstemperaturen vormen zich dus meer esters en hogere alcoholen. Ik lees dat ook bij te weinig gist enten er ook meer esters worden gevormd. Is er iets te zeggen over hoe deze zich onderling verhouden?

Zowel een hogere vergistingstemperatuur als weinig enten verhogen het estergehalte... De mate waarin is gistras afhankelijk.

tdp

Citaat van: Sigurd op 22-01-2023  09:38 u...
Is er bewust gekozen voor weinig enten, of had ik een giststarter moeten maken? :weetniet:

Ik volg eigenlijk altijd het advies op van Lallemand die ze geven via hun Pitch Calculator. Ik pas dit wel 'rederlijkerwijs' aan, 24 gram = 2 zakjes, 27 gram + is 3 zakjes.

Ben erg benieuwd hoe deze wordt, blijft hier wel een favoriet voor velen!

Sigurd

Citaat van: tdp op 23-01-2023  08:12 uIk volg eigenlijk altijd het advies op van Lallemand die ze geven via hun Pitch Calculator. Ik pas dit wel 'rederlijkerwijs' aan, 24 gram = 2 zakjes, 27 gram + is 3 zakjes.

Ben erg benieuwd hoe deze wordt, blijft hier wel een favoriet voor velen!

Ik ben ook erg benieuwd hoe die wordt. Je enthousiasme over het bier waren de reden om deze te brouwen! Het was mijn bedoeling om pas het uiteindelijke resultaat hier in dit topic te delen. Maar ja, dan ontstaat er toch verwarring door een slangetje. ;)   

Ik was uitgegaan van de berekening in Brewfather, die uitkwam op 16 gram voor 21 liter (17 gram bij 22 liter). Uitgaande van Brewfather zit ik met 22 gram daar ruim boven. Lallemand adviseert dus het dubbele.

Even voor de duidelijkheid: je hebt zelf dus niet meer gist gebruikt dan in de recepten aangegeven?

tdp

Citaat van: Sigurd op 23-01-2023  09:52 u...

Even voor de duidelijkheid: je hebt zelf dus niet meer gist gebruikt dan in de recepten aangegeven?

Volgens mij zijn dit de kloppende waarden inderdaad, al zie ik dat dit best ver onder de aangegeven dosering zit van Lallemand. Mocht het toch anders zijn, dan laat ik dit wel even weten.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 23-01-2023  09:52 uIk was uitgegaan van de berekening in Brewfather, die uitkwam op 16 gram voor 21 liter (17 gram bij 22 liter). Uitgaande van Brewfather zit ik met 22 gram daar ruim boven. Lallemand adviseert dus het dubbele.
Gelukkig is er een redelijke marge.
Veel calculators gaan uit van algemene waarden (gemiddelde voor heel veel gisten). Lallemand berekent heel specifiek voor hun gisten...

Sigurd

De vergisting is normaal verlopen. De hoeveelheid gist was dus prima. Nu nog om de paar minuten een blub in het waterslot. Zojuist weer gist afgetapt en een monster genomen om te meten.

IMG_1671 2.jpg

IMG_1673 2.jpg 

Start SG 1.043 en nu op 1.007, iets voorbij de verwachting. Het jongbier ziet er al aardig helder uit. Is dit het moment om de temperatuur te verhogen, of ben ik eigenlijk al te laat?

De smaak is al erg lekker! Lekker hoppig en fris!

Zambezi Special

Als ik bry-97 gebruik, kom ik dan ook in de richting van een kölsch?

(100 % pilsner mout, Spalt, Saaz of tradition voor hop, ongeveer 25 ibu, vergistingstemperatuur 17 °C)

tdp

Citaat van: Zambezi Special op 28-01-2023  14:47 uAls ik bry-97 gebruik, kom ik dan ook in de richting van een kölsch?

(100 % pilsner mout, Spalt, Saaz of tradition voor hop, ongeveer 25 ibu, vergistingstemperatuur 17 °C)

Dan zou ik hem wel zo koel mogelijk proberen te vergisten inderdaad.

Zambezi Special

Merci
Eerst nog een ander brouwsel (een beetje "de Koninck-achtig" met BRY 97) en dan is  deze aan de beurt.

Sigurd

Het is een erg lekker bier geworden! Deze ga ik zeker vaker brouwen. Staat op de tap en gaat daardoor erg hard heb ik de indruk  :lekkerbier:

Foto van afgelopen dinsdag tijdens het brouwen van een volgend bier. Hij had waarschijnlijk helemaal helder kunnen worden, maar ik had geen geduld ;)

IMG_1709.jpeg

tdp

Mooi, fijn dat het recept je bevalt!

En van de tap drinkt altijd fijn inderdaad!  8)

PDGRRR

Zojuist het eerste flesje van mijn 2023-editie geopend, is wederom een heerlijke dorstlesser geworden. Mooi evenwicht tussen mout en hop. Ik heb me deze keer 1-op-1 aan jouw moutstort én gistkeuze gehouden. Ook de IBU aangehouden, maar wel de Spalter omgeruild voor Diamant. Die is volgens mij iets fruitiger, waar de Spalter eerder kruidig is.

Wederom complimenten voor dit fijne recept, @tdp.

IMG_6627.jpeg

tdp

Dankjewel! Fijn dat het recept je aanstaat!

Sjaak_Deventer

Mooi recept Teun. Bij mij staat binnenkort ook een Kolsch op het programma. En een bier de garde, waarbij ik ook een Kolschgist voor ga gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.