Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mexican cerveza lageren..?  (gelezen 1175 keer)

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mexican cerveza lageren..?
« Gepost op: 14-05-2020 10:02 u »
Goedemorgen!
Ik heb inmiddels mijn cerveza (muntons blik) overgeheveld naar een tweede vat om hem wat meer op kleur te laten komen alvorens hem af te vullen. Ik had gelezen dat het lageren helpt met het verkrijgen van een lichtere bier kleur en dacht het eens te proberen maar twijfel er over.

Mijn start SG was 1039 en mijn eind SG (voor overhevelen lagerings vat) was 1019. Volgens het recept kan ik bottelen als hij constant op 1008º blijft, dat laatste weet ik dus niet wat dat is. Wel weet ik dat het recept op 4,1% alcohol moet uitkomen waar ik volgens mijn berekeningen ben. Nu is mijn vraag; Kan ik mijn bier nog in het lageringsvat laten rusten zodat het evt wat lichter gaat worden of doe ik er beter aan om te gaan bottelen? Lageren staat trouwens op de zelfde temperatuur als het vergisten, 19,5º :-)

Ik ontvang graag jullie advies, in de bijgevoegde foto zie je dat het bier nog niet echt een "cerveza" kleurtje heeft gerekgen toen het mijn lageringsvat in ging :-)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline StefanUT

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Mexican cerveza lageren..?
« Reactie #1 Gepost op: 14-05-2020 10:44 u »
Volgens mijn berekeningen zit je pas op 2.6%  ;)
Het bier ziet er ook uit alsof er nog heel veel gist in rond zweeft, als ik jou was zou ik nog wat langer wachten of deze toch niet nog een stuk verder door vergist.
Ik ken dit pakket niet, maar lageren wordt normaal op een veel lagere temperatuur gedaan (rond de 3C), dit zorgt er voor dat de gist sneller naar de bodem zakt en het bier sneller helder wordt.

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14-05-2020 10:54 u »
Ohjee, dan lijkt er iets niet helemaal goed te zijn... Hoe bereken jij dan eingelijk? Ik vul mijn waardes in "brewking" en komt onderstaande uit. Doe ik iets niet goed? Hopelijk trekt hij nog bij dan? Ik zal sowieso nog even wachten dan.

Offline StefanUT

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14-05-2020 11:11 u »
Ohjee, dan lijkt er iets niet helemaal goed te zijn... Hoe bereken jij dan eingelijk? Ik vul mijn waardes in "brewking" en komt onderstaande uit. Doe ik iets niet goed? Hopelijk trekt hij nog bij dan? Ik zal sowieso nog even wachten dan.

Ik gebruik deze vaak: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/.
Ik denk dat de tool waarvan je de screenshot gepost hebt het percentage berekend aan de hand van het geschatte eind SG (1.007) en niet van je huidige (gemeten SG). Waarschijnlijk zal je zoals ook op het pakket staat aangegeven rond de 1.008 moeten uitkomen. Één of twee puntjes lager of hoger maakt niet zo veel uit (zo lang het maar meerdere dagen stabiel blijft), maar een verschil zoals jij aangaf betekend meestal dat er iets niet helemaal klopt. In dit geval gok ik dat het bier gewoon nog niet goed is uitvergist, hoe lang geleden heb je de gist geënt?

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-05-2020 11:20 u »
Oke, ik leer steeds ietsje meer. Dank daarvoor! Bijgaand even het "recept".. Ik denk dat de aanduidingen in Engelse maten zijn? Kan dit? Dus geen SG maar een andere eenheid met een graden aanduiding? Ik ben op 7mei de vergitings gestart en de overheveling naar het lageringsvat weas op 12 mei. Volgens recept tenminste mijn app zei dat in elk geval :-)

Offline StefanUT

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 14-05-2020 11:42 u »
Oke, ik leer steeds ietsje meer. Dank daarvoor! Bijgaand even het "recept".. Ik denk dat de aanduidingen in Engelse maten zijn? Kan dit? Dus geen SG maar een andere eenheid met een graden aanduiding? Ik ben op 7mei de vergitings gestart en de overheveling naar het lageringsvat weas op 12 mei. Volgens recept tenminste mijn app zei dat in elk geval :-)

Er wordt wel SG bedoeld denk ik, er zijn wel andere schalen die ° gebruiken (plato,brix), maar dan zou je echt hele andere getallen moeten zien :)
Bij mij is de vergisting na 5 dagen meestal wel redelijk op zijn eind bij deze temperatuur en begin SG, 1.019 is toch aan de hoge kant nog dan. Hoe heb je de SG gemeten?  Als je een refractometer gebruikt dan moet je nog een formule gebruiken om te compenseren voor de aanwezige alcohol. Als je een hydrometer hebt gebruikt zou ik gewoon nog even een weekje aankijken wat er gebeurd.

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2020 11:59 u »
Ik meet met een refractometer, en de "brewking" app, deze heb ik getipt gekregen van iemand anders op het forum. Hmm, nu is het een beetje gissen waar ik goed aan doe dus...  :-\

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2020 12:38 u »

Brewking werkt prima hoor: als je start sg 1039 is en je huidige meting 4,9 Brix, dan is je huidig sg 1007 met een svg van 81%.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-05-2020 12:52 u »
Als je met een refractometer (deels) gegist bier meet krijg je een verkeerde waarde omdat er ook alcohol in zit
Er zijn op internet tools te vinden om terug te rekenen naar de echte waarde
https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-05-2020 13:03 u »
Als je met een refractometer (deels) gegist bier meet krijg je een verkeerde waarde omdat er ook alcohol in zit
Er zijn op internet tools te vinden om terug te rekenen naar de echte waarde
https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Die Brewking doet hetzelfde en is handig want een app op je telefoon.  :duimop:

Offline bultje76

• Vol lid
  • Land: se
  • GrainFather-er
« Reactie #10 Gepost op: 14-05-2020 13:27 u »
Waarschijnlijk is de verwarring rondom het melden van de SG gemeten met de refractometer. Hoewel de refractometer 1.019 aangeeft is dit dis niet de SG van het brouwsel, die "liegt" tegen je zodra de vergisting is begonnen. Zoals je zelf in brewking invoert is het daadwerkelijke SG van je brouwsel nu 1.007 gebaseerd op de waarde die jouw refractometer nu geeft.

1.007 lijkt me normaal gesproken redelijk in de buurt van een volledige vergisting, hoewel ik het recept en gebruikte gist niet ken. Ik zou nog minimaal 3 dagen wachten, nog een keer meten en bij gelijk SG gaan bottelen/lageren/watjewilt en de vergisting als klaar beschouwen.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #11 Gepost op: 14-05-2020 19:14 u »
Na 5 dagen gisten zou ik mijn bier nog niet bottelen, ongeacht er nu 1007 is behaald of niet. Weekje laten staan bij genoemde temperatuur kan geen kwaad. Misschien zakt de sg nog een punt, misschien niet. Maar in ieder geval 3 dagen achter elkaar hetzelfde sg meten is belangrijk.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 14-05-2020 19:25 u »
Laat het bier zeker nog 1 tot 2 weken lageren, de gist ruimt nog wat ongewenste smaakstoffen op en zakt na een tijd naar de bodem. Je bier wordt hierdoor helderder en lichter van kleur. Je kan eventueel de temperatuur laten zakken, dan gaat die uitklaring wat sneller.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14-05-2020 23:46 u »
Laat het bier zeker nog 1 tot 2 weken lageren, de gist ruimt nog wat ongewenste smaakstoffen op en zakt na een tijd naar de bodem. Je bier wordt hierdoor helderder en lichter van kleur. Je kan eventueel de temperatuur laten zakken, dan gaat die uitklaring wat sneller.

Mijn ervaring is dat 2 weken laten staan nadat de vergisting is afgelopen niet nodig is. Een paar dagen laten staan is staan is wel een goed idee om je bier te klaren. Helemaal helder is echter niet nodig. Als je daar op wacht moet je bottelgist toevoegen. Het nadeel van wachten is dat je meer autolyseproducten in je bier krijgt waaronder je onder andere eitwitsplitsende enzymen die voor een verminderde schuimhoudbaarheid en body zorgen.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-05-2020 08:43 u »
Mijn ervaring is dat 2 weken laten staan nadat de vergisting is afgelopen niet nodig is. Een paar dagen laten staan is staan is wel een goed idee om je bier te klaren. Helemaal helder is echter niet nodig. Als je daar op wacht moet je bottelgist toevoegen. Het nadeel van wachten is dat je meer autolyseproducten in je bier krijgt waaronder je onder andere eitwitsplitsende enzymen die voor een verminderde schuimhoudbaarheid en body zorgen.
Ik heb net een bier gebrouwen dat na 48 uur was uitgegist. Ik ga dit toch niet 1 week na de brouwdatum bottelen hoor. 🤡

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 15-05-2020 09:08 u »
Oke, dank voor deze reacties heren! Zie hier, dit is hoe het er vanmorgen uit zag. Hij staat nog steeds op 19,5 graden maar zonder activiteit in het waterslot. Ik denk dat ik hem dus kan laten afkoelen nu. Kelder wordt niet koeler dan 18 graden maar das in elk geval minder. Als ik de "gulden middenweg" neem van een klein weekje wachten en dan bottelen? Als het geen kwaad voor mijn bier kan lijkt me dat prima, kan het wel kwaad dan stop ik het liever in een fles :-)

Offline Hermanl

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 15-05-2020 12:48 u »
Oke, dank voor deze reacties heren! Zie hier, dit is hoe het er vanmorgen uit zag. Hij staat nog steeds op 19,5 graden maar zonder activiteit in het waterslot. Ik denk dat ik hem dus kan laten afkoelen nu. Kelder wordt niet koeler dan 18 graden maar das in elk geval minder. Als ik de "gulden middenweg" neem van een klein weekje wachten en dan bottelen? Als het geen kwaad voor mijn bier kan lijkt me dat prima, kan het wel kwaad dan stop ik het liever in een fles :-)

Dit is toevalling mijn meest recente brouwsel ;-)

Uitgegist na 5 dagen op 20° en SG pal op de 1008, nog 2 dagen extra gewacht ter bevestiging van de stabiele SG. 
Ik heb niet gelagerd en na die week gebotteld.  Dit heb ik deels in 2 RVS mini-kegs van 5L gedaan en deel op fles.  Bij het bottelen was het bij mij (ook) nog licht troebel.  Daarop heb ik bij wijze van experiment een deel gebotteld mét en één deel zonder gelatine, dit zowel op fles als op keg).  Vwb helderheid is er voor mijn onervaren oog niet veel verschil; beide versies even mooi helder na een 3-tal weken.

Dit is voor mij toch op heden het best geslaagde biertje vwb helderheid en kleur-verwachting moet ik zeggen.  De smaak .. tja, je weet dat je geen high-end biertje aan het maken bent hé.  Goed als dorstlessertje bij de BBQ of op een feestje.

Offline BierBas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 15-05-2020 13:31 u »
Haha, dat is goed om te horen! :-) Ik weet inderdaad dat het geen kwaliteits biertje gaat zijn maar wel leuk als het een eind in de goede richting komt, ik moet nog veel leren. Heel eerlijk, dit is mijn 3e biertje wat ik aan het brouwen ben. Ik heb ook een mooie ketel staan maar die heb ik nog niet aangeraakt, ik heb nog geen schrootmolen en vind recepten lezen/maken nog ingewikkeld. Had het idee om via deze paketten meer te leren en dan over te stappen naar het brouwen van bier vanaf het begin, zoals het hoort.

Thanks voor dit, ik ga denk ik dan zondag lekker bottelen  :groots:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 15-05-2020 21:46 u »
Ik heb net een bier gebrouwen dat na 48 uur was uitgegist. Ik ga dit toch niet 1 week na de brouwdatum bottelen hoor. 🤡

9-10 dagen na de brouwdag kan makkelijk en levert geen problemen op. Voorwaarde is dat het SG minstens 4 dagen hetzelfde is.

Tags: