Beginnersvraag: Opsplitsen na hoofdgisting om te experimenteren

Gestart door Tomazzive, 13-05-2020 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tomazzive

Hallo,

Werkelijk mijn eerste post. En onmiddellijk al een beginnersvraag.
Ik ben al jarenlang enorm gepassioneerd door bier (en andere). Het moest er dus eens van komen om mijn eigen bier te brouwen.
Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik zo'n beginnersvraag stel.

Het uitbouwen van het zelf brouwen, probeer ik in drie stappen te doen. Mede om ervaring op te doen, maar ook om de aankoop van het materiaal wat te spreiden. De eerste stap is (afkeurend voor velen waarschijnlijk) het gebruik van een bierpakket. Zo heb ik alvast het gisten en het bottelen onder de knie.

Ik heb 15 liter Belgische Tripel waarvoor ik andere gist heb gebruikt dan de standaard meegeleverde droogkorrel. (de Wyeast Belgian Abbey 1214)
Nu wil ik zoveel mogelijk experimenteren om de invloed van kruiden en drooghoppen te herkennen.
Ik wil de 15 liter dus verdelen in 2 batches en die verder laten gisten met bepaalde kruiden bij.
Kunnen jullie mijn werkwijze even goedkeuren...of bijsturen? Ik dank jullie alvast!

Expres gewacht tot na de hoofdgisting om risico op besmetting te voorkomen
Ik heb 2 emmers. Ik giet de volledige inhoud van de gegiste emmer over in de andere. Ik kuis de reeds gebruikte en verdeel daarna de gegiste wort in de 2 emmers. (of overhevel ik gewoon de helft in de 2de emmer?)

Bij de ene helft voeg ik eiken schilfers toe, die ik heb laten weken in rum. 7 gram voor 7,5 liter. Ik voeg ze toe in een hopzakje voor een 7-tal dagen.
Bij de andere helft voeg ik gedroogde sinaasappelschillen toe en voeg ik ook een hoeveelheid Calypso hop toe om extra te drooghoppen.
Ik vrees dat de hoparoma met zo'n bierpakketten beperkt is. Daarom wou ik die wat extra smaak geven.

Als mijn SG op peil is na 7 dagen, bottle ik en laat ik nog wat nagisten op fles.

Alvast bedankt!

Rob.Erto

Citaat van: Tomazzive op 13-05-2020  21:43 uHallo,

Werkelijk mijn eerste post. En onmiddellijk al een beginnersvraag.
Ik ben al jarenlang enorm gepassioneerd door bier (en andere). Het moest er dus eens van komen om mijn eigen bier te brouwen.
Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik zo'n beginnersvraag stel.

Het uitbouwen van het zelf brouwen, probeer ik in drie stappen te doen. Mede om ervaring op te doen, maar ook om de aankoop van het materiaal wat te spreiden. De eerste stap is (afkeurend voor velen waarschijnlijk) het gebruik van een bierpakket. Zo heb ik alvast het gisten en het bottelen onder de knie.

Ik heb 15 liter Belgische Tripel waarvoor ik andere gist heb gebruikt dan de standaard meegeleverde droogkorrel. (de Wyeast Belgian Abbey 1214)
Nu wil ik zoveel mogelijk experimenteren om de invloed van kruiden en drooghoppen te herkennen.
Ik wil de 15 liter dus verdelen in 2 batches en die verder laten gisten met bepaalde kruiden bij.
Kunnen jullie mijn werkwijze even goedkeuren...of bijsturen? Ik dank jullie alvast!

Expres gewacht tot na de hoofdgisting om risico op besmetting te voorkomen
Ik heb 2 emmers. Ik giet de volledige inhoud van de gegiste emmer over in de andere. Ik kuis de reeds gebruikte en verdeel daarna de gegiste wort in de 2 emmers. (of overhevel ik gewoon de helft in de 2de emmer?)

Bij de ene helft voeg ik eiken schilfers toe, die ik heb laten weken in rum. 7 gram voor 7,5 liter. Ik voeg ze toe in een hopzakje voor een 7-tal dagen.
Bij de andere helft voeg ik gedroogde sinaasappelschillen toe en voeg ik ook een hoeveelheid Calypso hop toe om extra te drooghoppen.
Ik vrees dat de hoparoma met zo'n bierpakketten beperkt is. Daarom wou ik die wat extra smaak geven.

Als mijn SG op peil is na 7 dagen, bottle ik en laat ik nog wat nagisten op fles.

Alvast bedankt!

Nooit gieten maar hevelen. Dit om oxidatie te voorkomen.

Tomazzive

OK, ik zal de helft dan overhevelen naar een andere emmer.
In de ene emmer heb ik dan wel al het bezinksel en in de andere niets?

BritneysBeers

Wat je nu gaat doen is nagisting op twee gistvaten (neem ik aan)
 Dan neem je sowieso niet de bezinksels mee.
Lekker het gistvat waar je nu de hoofdgisting in hebt gedaan op een tafel zetten waar je wilt gaan overhevelen en hem daar minimaal een aantal uren laten staan zodat zoveel mogelijk trub op de bodem ligt.
Dan kan je het daar tenminste laten liggen   :brouwen:

Als het goed is zijn beiden vaten waarin je gaat nagisten (dan wel met of zonder extra kruiden) dan even 'troebel'
Proost  :proost:

Tomazzive

Ok, dank je wel voor je antwoord.

Ik heb wel maar 2 emmers, waarvan één gebruikt wordt als gistingsvat voor de volledige hoeveelheid vloeistof.
Ik ga dus daar de helft van overhevelen naar een lege emmer. En de andere helft laat ik daar in staan.
Die ene in de nieuwe emmer wordt dan het lichter biertje met de extra dryhopping en toevoeging van sinaasappelschil.

Alexander_H

Je kunt ook alles overhevelen, de slurry uit de "lege"emmer spoelen, en de helft terug hevelen. Dan zijn beide vaten even "helder".

BritneysBeers

Citaat van: Tomazzive op 14-05-2020  14:58 uOk, dank je wel voor je antwoord.

Ik heb wel maar 2 emmers, waarvan één gebruikt wordt als gistingsvat voor de volledige hoeveelheid vloeistof.
Ik ga dus daar de helft van overhevelen naar een lege emmer. En de andere helft laat ik daar in staan.
Die ene in de nieuwe emmer wordt dan het lichter biertje met de extra dryhopping en toevoeging van sinaasappelschil.

Dat is mogelijk. Laat dan niet het vat waar alle dode gist op de bodem is te lang staan (zeg 1- max 2 weken.) Anders vallen de dode cellen van het gist uiteen, dat is niet goed voor je schuimkraag en smaak.

Je zou ook alles kunnen overhevelen totaan de drap. En dan dat vat reinigen en de helft weer opnieuw daar in hevelen. Wel weer een extra stap met kans op oxidatie.. maar die is er altijd, net als de kans op een infectie bij het niet voldoende schoonmaken van je spullen. Brouwen is net gokken ::)
Proost :biersmile:

BritneysBeers

Citaat van: Alexander_H op 14-05-2020  16:01 uje kunt ook alles overhevelen, de slurry uit de "lege"emmer spoelen, en de helft terug hevelen. dan zijn beide vaten even "helder"

Oh. Je bent me net 1 minuut voor.
Dit dus.

Tomazzive

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en hulp.
Ondertussen staan beide biertjes in de koelkast nog een viertal weken te rusten. (na 10 dagen te rijpen op 23°)

Ik heb de Summer Calypso met Korianderzaad, Zoete Sinaas en dryhop met Calypso hop
En de Havana Tripel met eiken schilfers die in bruine havana rum hebben gelegen. Ook daar heb ik (beperkt) wat Calypso hop bij gedaan.

De Summer Calypso heb ik al geproefd. Zalige geur, mooie schuimkraag, leuk kleur, en een enorme aromatische smaak.
Uiteraard moet die nog verder rusten. Maar het 'ziet' er goed uit.

De flesjes kan je hier zien:

Rob.Erto


ray81

Leuk, ik splits tegenwoordig ook mijn batches op om mee te experimenteren. 3 L in een mandfles, de rest (20 à 25 L) in een gewone emmer. Tot nu toe alleen na de hoofdgisting gedaan, maar ben van plan het ook voor de hoofdgisting te doen om verschillende gisten te gebruiken.
Wel hou ik er altijd 1 origineel, daarmee kan ik dan vergelijken wat mijn aanpassing gedaan heeft.
Voordeel van deze methode is dat je heel goedkoop kan experimenteren. 3 L aanpassen kost niet zoveel. Maar je hebt wel genoeg (ongeveer 10 flesjes).
Wellicht krijg je hier nog meer inspiratie van ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.