Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zorgen over mijn giststarter  (gelezen 607 keer)

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zorgen over mijn giststarter
« Gepost op: 13-05-2020 08:30 u »
Hallo allemaal,

Gister heb ik mijn eerste giststarter gemaakt en de tutorial gevolgd van twortwat https://www.twortwat.nl/t-i/1329398313
Dit is helemaal prima gegaan, netjes alles schoongemaakt en klaar is keetje.

Nu maar ik me zorgen, de variabelen op bovenstaande tutorial zijn als volgt:
1.5 liter wort aangemaakt met 120 gram moutextract poeder. ( vergeten SG te meten... stom)
Gist is de https://mangrovejacks.com/products/bavarian-lager-m76-yeast-10g 10 gram
Dit heb ik in een erlenmeyer zitten op een roerplaat met roervlo in me vergistingskast die op 12 graden staat (ideale tempratuur range van het gist is 8-14 graden)
De erlenmeyer heb ik afgesloten met een rubber stop en een waterslot.

Nu de hamvraag: de gist starter staat netjes te roeren echter verwacht ik dat als ik de roerder uit zet er schuimvorming moet optreden. Daarnaast heb ik de verwachting dat me waterslot licht tot iets aan activiteit moet gaat vertonen, deze doet helemaal niks.

Wat is er aan de hand, zijn me verwachtingen verkeerd of is er iets wat ik over het hoofd heb gezien. Waar kan ik nog meer aan zien dat me giststarter werkt.

gr.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Zorgen over mijn giststarter
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2020 08:46 u »
Bij het maken van een starter mag de temperatuur iets meer dan 20 zijn, 12 is veel te laag. Ook is 1,5 L bij de eerste stap  VEEEEEEL te veel, beginnen doe je met 100 ml.
Zodra je gistgroei kan zien en schuimvorming hebt dan ga je naar de volgende stap en mag de hoeveelheid vermeerderen naar 500 ml. 

Offline jake99

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 13-05-2020 08:55 u »
Bij het maken van een starter mag de temperatuur iets meer dan 20 zijn, 12 is veel te laag. Ook is 1,5 L bij de eerste stap  VEEEEEEL te veel, beginnen doe je met 100 ml.
Zodra je gistgroei kan zien en schuimvorming hebt dan ga je naar de volgende stap en mag de hoeveelheid vermeerderen naar 500 ml

Met 10 gram korrelgist op 1.5 liter wort zal er zeker en vast gistactiviteit te zien zijn denk ik.
Heb ook altijd direct 1.5 a 2 liter starters gemaakt, zonder probleem, weliswaar met vloeibare gist

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 13-05-2020 09:02 u »
Waarom maak je een starter met korrelgist? Je maakt de gist er eerder zwakker mee, dan dat je er goed aan doet.

Voor een smackpack zou dat wel kunnen, op 1,5 l, maar Waldonk kweekt altijd op van buis volgens mij, dan maak je andere stappen.

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2020 09:23 u »
@waldonk; op 20 graden of meer is makkelijker zelfs voor me gewoon op zolder neer zetten. Echter waarom staat er dan een ideale tempratuur op dat gist pakje van 8-12 graden?

@tdp; Ik ga een vienna bier maken eerdaags en hiervoor heb ik 2,5 pakje nodig voor korrelgist ( easybrew 30 installatie). Via BrouwHulp uitgerekend dat ik 1,5 liter giststarter kan maken en dan hiermee maar 1 pakje nodig had. Daarnaast is het me eerste giststarter die ik maak en wil kijken of dit werkt. Zo ja kan ik de volgende stap maken om gist uit flesjes te spoelen en deze te gaan gebruiken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2020 10:06 u »
De aangeven temperatuur is voor de vergisting, hier komt de gist het beste tot zijn recht (volgens de leverancier). Opkweken doe je op kamertemperatuur (+), om zoveel mogelijk gezonde gistcellen te verkrijgen.

Ik zou, maar wie ben ik ;), gewoon 2 of 3 zakjes korrelgist toevoegen, en de volgende keer van je eigen fles opkweken.

Offline Griebelienus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is al 2,5 jaar mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 13-05-2020 13:20 u »
Starter maken met korrelgist?
Waarom zou je dat doen? 1 pakje is genoeg voor 20 liter wort tot SG van 1.050. Dus Gewoon 2 pakjes toevoegen aan het wort.
Komt het gewoon goed.

Korrelgist kan je beter niet opkweken, veel te veel gedoe en gaat vaak ook niet goed, zoals je al hebt ervaren.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #7 Gepost op: 13-05-2020 16:31 u »
Ik kweek vaak korrelgist op, men zegt dat het niet nodig is want korrelgist kost niks maar tegenwoordig heb je korrelgisten van 4.5 euro, en heb je er voor twintig liter bier soms meerdere nodig, dus even duur als een smackpack, gaat perfect.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 13-05-2020 22:27 u »
Zodra je gistgroei kan zien en schuimvorming hebt dan ga je naar de volgende stap en mag de hoeveelheid vermeerderen naar 500 ml.

100 ml wort op 1 verpakking gedroogde gist is veel, veel en heel veel te weinig!
De gist is een mum van tijd door de voedingstoffen heen die in 100 ml wort zit. Het gevolg is dat de gist in een slechtere conditie komt. Bij het opkweken van gist is, zoals je weet, het gewenst dat de gist steeds nieuwe voedingstoffen krijgt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2020 22:37 u »
Hallo allemaal,

Gister heb ik mijn eerste giststarter gemaakt en de tutorial gevolgd van twortwat https://www.twortwat.nl/t-i/1329398313
Dit is helemaal prima gegaan, netjes alles schoongemaakt en klaar is keetje.

Nu maar ik me zorgen, de variabelen op bovenstaande tutorial zijn als volgt:
1.5 liter wort aangemaakt met 120 gram moutextract poeder. ( vergeten SG te meten... stom)
Gist is de https://mangrovejacks.com/products/bavarian-lager-m76-yeast-10g 10 gram
Dit heb ik in een erlenmeyer zitten op een roerplaat met roervlo in me vergistingskast die op 12 graden staat (ideale tempratuur range van het gist is 8-14 graden)
De erlenmeyer heb ik afgesloten met een rubber stop en een waterslot.

Nu de hamvraag: de gist starter staat netjes te roeren echter verwacht ik dat als ik de roerder uit zet er schuimvorming moet optreden. Daarnaast heb ik de verwachting dat me waterslot licht tot iets aan activiteit moet gaat vertonen, deze doet helemaal niks.

Wat is er aan de hand, zijn me verwachtingen verkeerd of is er iets wat ik over het hoofd heb gezien. Waar kan ik nog meer aan zien dat me giststarter werkt.

gr.

Ik begrijp dat je de giststarter warmer hebt gezet. In neem aan dat het waterslot nu werkt.

Overigens is het beter om de eerste uren/dag geen waterslot op de erlemeyer te zetten. In plaats daarvan doe je een groot stuk aluminiumfolie over de hals van de erlemeyer.

Bij een geroerde starter kijk je naar de kleur van het wort. Als de kleur verandert in koffie verkeerd zitten er veel gistcellen in de starter en kun je die in een koelkast zetten voordat je de starter gebruikt. Je kunt de starter koud, zo uit de koelkast, toevoegen aan het wort.

Offline brewkeet

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 15-05-2020 13:45 u »
Hallo Allemaal,

@TeVeHa, helemaal mee eens ik heb een Quadrupple gemaakt met de BE256 van Fermentis, daar gingen 3 pakjes gist in a 3.85.

@Jacques, 100 ml snap ik niet helemaal ik heb een gist starter gemaakt van 1,5 liter wort. Dat zou genoeg moeten zijn voor 1 pakje gist van 10 gram?
Hij staat inderdaad nu lekker warm te roeren op zolder. Vanmiddag gaat hij de koelkast in om af te koelen. En klopt het waterslot is nu lekker druk. De kleur is nu nog koffie met iets te veel melk  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 15-05-2020 21:51 u »
@Jacques, 100 ml snap ik niet helemaal ik heb een gist starter gemaakt van 1,5 liter wort. Dat zou genoeg moeten zijn voor 1 pakje gist van 10 gram?
Hij staat inderdaad nu lekker warm te roeren op zolder. Vanmiddag gaat hij de koelkast in om af te koelen. En klopt het waterslot is nu lekker druk. De kleur is nu nog koffie met iets te veel melk  ;D

Ik reageerde op het bericht van brouwerwaldonk. Zijn advies is waardevol als je begint met een heel klein beetje gist vanaf een petrischaal. Jij hebt echter een starter gemaakt met een zakje korrelgist. Een dergelijk zakje bevat veel gistcellen.

Tags: