Belgian Ale, Pierre Rajotte. Classic Beer Style Serie Nr. 6

Gestart door Adrie, 01-04-2006 13:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http://www.bol.com/nl/p/Engelse-boeken/belgian-ale/1001004000726109/index.html&f=TXL&name=bespreek">
Belgian Ale
Pierre Rajotte
</a>
Klik op het plaatje om het boek te bestellen.


Pierre Rajotte
Belgian Ale. Uit de serie: Classic Beer Styles, deel 6

Eerste druk, 1992
Brewers Publications
ISBN nr.: 987-0-937381-31-1

Aantal pagina's: 166

Indien bekend kostprijs: €17,45

Onderwerp boek: Belgische bieren

Toen ik het boek bestelde, was ik enigzins op het verkeerde been gezet. Het boek behoort tot de serie Classic Beer Styles, waarin boeken zijn verschenen over steeds één of twee biertypen, zoals Alt, Weizen, Bock, Pale Ales of Kölsch. Ik dacht eigenlijk dat dit boek ging over Belgian Pale Ale en daar wil ik graag meer over weten aangezien het nog niet is gelukt om bijvoorbeeld de Koninck goed na te brouwen. Helaas is dit niet het geval. Dit boek gaat over alle Belgische bieren. Noodgedwongen komen alle Belgische biertypen dan ook slechts heel beknopt aan bod: de trappistenbieren, de abdijbieren, witbier, saison, Belgische Pale Ale etc. Noodgedwongen zijn de aanwijzingen per biertype dan ook zeer beperkt. Wel aardig is een hoofdstuk waarin de auteur samen met de brouwer van Chouffe ene bier brouwt. De auteur geeft wat informatie over hoe hij werkt en samen brouwen ze iets dat op de La Chouffe moet lijken. Het recept is in het boek opgenomen.

Degenen die al langer brouwen en meedraaien op dit forum zullen dan ook weinig tot niets nieuws tegenkomen in dit boek. Sommige van onze vermoedens worden bevestigd: in Belgische bieren worden donkere mouten slechts minimaal gebruikt, aankleuren gebeurt met karamel. Verder worden vrijwel alle zwaardere bieren gebrouwen met flink wat suiker in de stort. Hopgebruik is laag (in vergelijking met Amerikaanse biertypen). De Belgische gisten zijn alcoholtolerant en hebben een vrij hoge vergistingstemperatuur nodig voor een goede vergisting. Dat weten we allemaal al, hè.

Er staan relatief weinig recepten in voor de rijkdom aan Belgische bieren. Het boek is ook veel te dun voor de rijke biertraditie die België kent. Jammer, gemiste kans.

Het boek heeft dan ook vooral waarde voor beginnende brouwers en voor brouwers die niet gemakkelijk aan Belgische bieren kunnen komen, zoals onze collegae in de VS en  Canada. Nieuwe inzichten, zoals leuk spionagewerk bij professionele brouwerijen staan er eigenlijk niet in.

Kortom: gevorderde brouwers en brouwers die dit forum bijhouden hebben niet veel aan dit boek of zelfs helemaal niets. Dit boek zal niet vaak meer uit de kast komen, denk ik.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): voor nieuwe brouwers: 6 voor gevorderde brouwers: 4.

Herman

Dit is een typisch voorbeeld van een verouderd boek. In 1992 en kort daarna was er weinig lezenswaardigs op de markt mbt het brouwen van Belgisch bier. Als alternatief voor dit werkje kun je tegenwoordig beter: Stan Hieronymus' "Brew like a monk" kopen. Een bespreking volgt, zodra ik hem uit heb.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.