Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: No-chill & vlam uit hopgift & IBU's  (gelezen 456 keer)

Offline BenjaminVlissingen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
No-chill & vlam uit hopgift & IBU's
« Gepost op: 12-05-2020 00:29 u »
Hi,

Ik heb wat zitten snuffelen en kwam de no-chill methode tegen op YouTube. Op zich interessant daar ik nog geen koeler heb.
Daarbij ging het in het filmpje over de vlam uit hopgift en de IBUs die de hop nog afgeeft tijdens het langzaam afkoelen.
Als stelregel namen ze dat je kan rekenen op een zelfde aantal IBU als dat je de hop 20 min zou laten mee koken, als invoer in je brouwsoftware.

Nu heb ik de zoekfunctie hier op los gelaten maar vind hier niet veel over.
Iemand hier ervaring mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: No-chill & vlam uit hopgift & IBU's
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2020 07:33 u »
Als stelregel namen ze dat je kan rekenen op een zelfde aantal IBU als dat je de hop 20 min zou laten mee koken, als invoer in je brouwsoftware.

Tsja, da's een indicatie. Meer niet. Te veel factoren die van invloed zijn. Koelsnelheid zal bepaald worden door volume en omgevingstemperatuur. Met name de duur van stuk tussen de 100 en 80įC.

Verder wordt de bitterheid over een zeer lange 'kookduur' weer minder. Dat zal hier mogelijk ook weer meespelen.

Ingo

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2020 09:43 u »
In 30 minuten flameout daalt de temperatuur van mijn wort van 100 graden celsius tot 77 graden celsius (evenredig).
Ik gebruik dit artikel als referentiepunt voor de gegenereerde IBU's in die periode: https://alchemyoverlord.wordpress.com/2016/03/06/an-analysis-of-sub-boiling-hop-utilization/

Mijn advies, bepaal hoe lang je flameout duurt en check de eindtemperatuur na die periode. Kijk in de grafieken hoeveel IBU er aanvullend is bijgekomen.
Je ziet dat als het wort een temperatuur van 95 graden celsius heeft bereikt, de efficiŽntie t.o.v. de isomerizatie op 100 graden celsius nog maar 65%-85 bedraagt (afhankelijk van de tijdsduur dat je de hop in de flameout laat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2020 22:41 u »
Hi,

Ik heb wat zitten snuffelen en kwam de no-chill methode tegen op YouTube. Op zich interessant daar ik nog geen koeler heb.
Daarbij ging het in het filmpje over de vlam uit hopgift en de IBUs die de hop nog afgeeft tijdens het langzaam afkoelen.

Nu heb ik de zoekfunctie hier op los gelaten maar vind hier niet veel over.
Iemand hier ervaring mee?

Even gezocht en het volgende topic gevonden. Hoeveel bitterheid geeft hop bij flame off

Overigen heeft geforceerd koelen de voorkeur. Je hebt hierdoor minder vorming van zogenaamde Maillardproducten en DMS. Anders gezegd je bier is wat frisser van smaak.

En verder heb je meer uitvlokking van eiwitten.

Tags: