Even voorstellen: Matthew

Gestart door Godspeed, 11-05-2020 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Godspeed

Hoi Brouwers!

Ik ben Matthew, wonend en sinds kort brouwend in Limburg, België.

Sinds kerst een pakketje brouwen voor beginners gekregen en sindsdien gefascineerd door brouwen en fermenteren. ... met alle beginnersfouten die erbij horen.
Ondertussen al 2 bierblik pakketjes gebrouwen (*kuch* vergisten) en sinds gisteren staat de derde te vergisten. Dan zal ik bij dezen ook mijn eerste ervaringen delen.

De eerste was een teleurstelling (deed mijn eigen ding, Pilsner is laag gistend en volgens recept gisten tussen 20-25°C, wat ik vreemd vond dus eigenwijs de kelder in getrokken en gaan gisten met pakketje gist dat erbij zat op 12-13°C). Na een 2-3 weken SG gemeten, 24 stabiel bij 1.014 dus gebotteld. Een weekje of 4-5 laten staan op flesjes en intussen al reeds de helft gedronken, het smaakt wel maar niet geweldig. Het is ook veel te donker (Amberkleurig) voor een pils te zijn wat me doet geloven dat de gist die erbij zat een "ale gist" was. Ik had het bijgeleverd zakje niet gelezen. Vandaar wat smaken die ik niet gemakkelijk kan thuis brengen (Overschot vergistbare suikers of zo of gewoon bijsmaken van gist? Volgens sommige de smaak van maïs).

Dus terug naar de winkel en een volgend blikje halen, ditmaal Brewferm Cherry Ale (Kriek). Zonder eigenwijs te zijn, dit keer mooi de instructies gevolgd en na 10 dagen gisten op kamer temperatuur (21-23°C) op flesje gezet, nog 3 weken op kamer temperatuur gehouden en dan de kelder in. Gisteren toch stiekem eentje geproefd. Mijn vriendin is verzot op een zoete Kriek (a la Ter Dolen Kriek) maar vond deze niet erg zoet. Ik vond hem zeker beter smaken dan de vreemde pilsener maar gaf haar wel gelijk in de vergelijking met Ter Dolen (voor zij die het kennen). Ter Dolen is veel zoeter, dit is iets zuurder en maar wel nog zoet (meer mijn ding, het proeft wat meer naar bier). Ik weet dat het bier nog niet klaar is met rijpen dus nu zeker nog een weekje of 4 lekker laten rusten in de kelder en dan lijkt het biertje klaar voor de zomer en bbq!

Sinds gisteren ben ik dan ook maar mijn laatste bierblik gaan brouwen (vergisten): Brewferm Strong Blond. Na heel wat lezen en opzoeken bleek dit een topper te zijn om mee te beginnen. En vanuit mijn fouten bij de pilsener dus de instructies gaan volgen: vergisten op kamer temperatuur met bijgeleverde gist. Surprise to me: het noemt New World Lager?! Ongeacht me toch gehouden aan de instructie en sinds deze ochtend staat hij mooi te borrelen in de keuken (onder een dekentje) bij 21°C.

Nu wil ik deze graag zo optimaal mogelijk vergisten, zowel hoofdgisting als nagisting. Ik beschik over 2 plastic gistingsemmers van 30L en een hevel (waar ik absoluut niet mee overweg kan). Ik wil dan graag ook overhevelen binnen 3-4 dagen als het bubbelen afneemt en de nagisting doen in een andere emmer (2 weken, kamertemperatuur of kelder 15°C?). Alleen schrikt de kans op oxidatie mij enorm, de 30L emmer is massa's groter dan het jongbier (9 liter) en vrees dus dat ik hiermee het bier zal verpesten, anderzijds kan het ook in de huidige emmer maar dan vrees ik voor autolyse en alle nare smaakjes die daarbij horen. Het vergisten vroeger (ongewild of volgens instructie 7-10 d) staken en ik zit mss weer met mais bier. Of een blond die opnieuw een Amber kleur heeft.

Is er een ervaren brouwer die me hier wat kan gerust stellen of helpen? Alvast bedankt!

Het spijt me als deze topic al ergens bestaat maar ben die helaas niet tegen gekomen.

Maar dat is zowat mijn start geweest met vergisten en bier brouwen, ik hoop in de zomer snel aan de slag te kunnen met het werkelijk brouwen, van start tot eind. Dus zonder blik, maar wou eerst wat ervaring opdoen.

Cheers! Matthew


brewt

Hoi Matthew, welkom op het forum!

Ik ben niet zo heel ervaren, ik heb tot nu toe zo'n 10 bieren gebrouwen.

Een paar dingen, autolyse door het bier te lang in je gist vat te laten zitten gebeurt niet zo snel. Drie weken is geen probleem en zelfs meer kan volgens velen zonder problemen.

Verder heb ik nog nooit bier overgeheveld na de hoofdvergisting. De meningen zijn er over verdeeld maar er zijn mijn inziens steeds minder mensen die overhevelen na de hoofdvergisting. Ik laat mijn bieren zelf drie weken in het vat zitten om de gist goed uit te laten gisten en het nog genoeg tijd te geven om op te ruimen :)

Als ik je een advies zou mogen geven dan zou ik het lekker drie weken laten staan. Niet verplaatsen voordat je gaat bottelen zodat alles mooi op de bodem blijft liggen. En na drie weken (als het op je vat zit) via een kraantje en een slang in je andere vat laten lopen om te bottelen. Je kunt dan alvast opgeloste bottel suiker in je andere vat hebben zitten zodat het goed gemengd word! Zorg er voor dat het er niet in klettert ivm oxidatie. Van uit dit vat kan je dan bottelen. Je laat dan alle gist en andere zooi achter in je gistvat en hebt mooi helder bier in je bottel vat!

Mocht je er wat meer over willen lezen zijn dit leuke experimenten:
- Overhevelen of niet, er zijn testen gedaan waarbij hetzelfde brouwsel wel en niet overgeheveld is en vervolgens vergeleken, bijv. http://brulosophy.com/2014/08/12/primary-only-vs-transfer-to-secondary-exbeeriment-results/.
- Bier lang in 1 gistvat laten zitten: http://brulosophy.com/2019/03/18/impact-of-extended-time-in-primary-fermentation-vessel-exbeeriment-results/.

guidomarree

Hallo Matthew,

Eerst en vooral welkom!
Ikzelf ben ook nog maar een beginner en zit nog maar aan mijn 3e brouwsel. Eerste 2 waren ook blikken en mijn 1e volmout brouwsel staat nu te gisten. Ik zou aanraden om zeker op dit forum en de vlaamse equivalent te kijken op het prikbord/marktplaats. En natuurlijk ook op 2dehands.be /marktplaats.nl, daar vind je genoeg mensen die stoppen met de hobby of overstappen naar een automaat en dus veel spullen verkopen voor een schappelijke prijs.

Over jouw vraag, ik heb namelijk onlangs een soortgelijke vraag gesteld. Mij hebben ze toen aangeraden om niet over te hevelen om te lageren. Omdat dit inderdaad de kans op oxidatie alleen maar groter maakt. Zeker als je zou overhevelen naar een groot vat. Als je maar 2 weken gaat lageren is het het risico niet waard om over te hevelen.

Godspeed

Brewt, guidomarree,

Super bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!
Hier kan ik zeker mee verder  8)
Dan laat ik het lekker ingedekt staan voor een 3 weekjes en daarna bottelen.

Ook bedankt voor de links, artikels en voorstellen, ik ga me er vanavond zeker mee bezig houden  :D ;)
Beetje avondliteratuur kan geen kwaad ;)

Jacques

Welkom Matthew.

Wel of niet overhevelen is ook kwestie van het gistvat dat je hebt. Als het vat niet goed afsluit (bij veel eenvoudige vergistingsemmers is dat het geval) dan is overhevelen altijd aan te raden. Een hele kleine gaslek kan er voor zorgen dat je bier stevig geoxideerd wordt.

Als je niet overhevelt laat dan het bier niet te lang staan nadat de vergisting is afgelopen want hoe langer het bier op de gist staat hoe meer last je krijgt van autolyse. Dat uit zich in een zwavelachtige en soms vleesachtig aroma, maar ook door een verminderde schuimhoudbaarheid en vermindering van de volle smaak van je bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.